Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:59

daantjuhhh schreef:
Dat weet ik wel zeker.

Gert is mijn oude buurman.
Ik zou zelf geen jong paard naar hem toe doen om te beleren van weide paard naar bereden paard
Maar dat is omdat ik gewoon graag alles rustig aan doe.

Ik longeer eerst zelf.
Dan rustig een keer een singeltje, hoofdstel, zadeltje, er aan hangen enz.
Maar als dat allemaal gedaan is durf ik met een gerust hart mijn paard weg te brengen naar Gert.
Het overdonderen is niet altijd even handig, vooral niet bij paarden van particulieren.

Maar voor dit soort paarden vindt ik Gert bij uitstek de juiste persoon.
Hij gebruikt geen geweld en weet zonder slaan of schoppen dit paard aan de gang te krijgen.

Paard wat ik rij is door Gert beleerd. Eigenaar zag het oa niet zitten omdat dit beestje enorme gangen heeft. Thuis is wel een hoofstel omgedaan, zadel opgehad, aangesingeld. Niet hangen naar mijn weten trouwens.

Maar volgens Gert was het een super braaf en makkelijk paard. Was echt een eitje om die in te rijden. En wij hebben er nu ook een heerlijk paard aan! Ik kende Gert ook niet, wist ook niet dat ie zo bekend was eigelijk..

Maar inmiddels weet ik wel dat hij echt super met paarden is. Dus ik hoop dat hij ook dit paard goed krijgt TS!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:11

Gini schreef:
Dat argument van Pb's van mensen die niet durven, hoor ik best wel vaak. Zeer jammer, want ze laten 1 persoon de kastanjes uit het vuur halen. Als je achter je mening staat, dan durf je die toch gewoon te verdedigen?

Ik denk dat het vooral een verspilling van tijd is. Kijk naar wat de tendens van dit topic is.
Een week geleden opende TS een topic waar iedereen ervan overtuigd was dat er iets fysieks aan de hand is.
Nu is er er een topic waar Gert erbij komt en alles is prima. Als er één schaap over de dam is....
Want Gert kan namelijk even z'n hand op het paard leggen en dan magisch voelen of het paard ergens last van heeft :j
Doe mij ook maar zo'n gave :D
Als het niet zo treurig was, dan was het erg vermakelijk om de commentaren te lezen :=

Amaris

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:14

maar.... er ís toch ook een fysieke oorzaak voor het gedrag van het paard?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:15

Sanne83 dat topic heb ik niet gelezen destijds en me dus niet ingemengd.
Dus in mijn geval heeft dit niets met schapen en een dam te maken...

Ik beoordeel puur wat ik hier zie en ik zie hier niets wat niet door de beugel kan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:16

@Sanne83 - Wat een flauwekul, Gert zegt niet dat het paard in orde is en daarvoor komen ze ook niet bij hem. De DA van TS zegt dit en - omdat het weer aan de slag gaan met dit paard niet mee blijkt te vallen - DAAROM wordt Gert ingeschakeld door de eigenaren.

Ze komen niet voor een gezondheidsverklaring bij Gert, ze komen om het paard te laten berijden en om zelf daarbij geen risico's (meer) te lopen omdat het paard daarbij gevaarlijk blijkt te zijn, het gaat namelijk zitten/achterover met zus van TS.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:20

Dat is niet mijn conclusie he ;) Dat zijn conclusies van mensen hier uit het topic.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:44

Renske1987 schreef:

Idd, dat vorige topic kende ik helemaal niet, dus ik vind het niet leuk om voor de tweede keer een schaap genoemd te worden.
Ik ben een van de eersten die zegt dat er medisch naar het paard gekeken moet worden. Dit is gedaan, er is een probleem gevonden en de dierenarts heeft dat probleem opgelost. Daarenboven is ook de tandarts, fysiotherapeut en zadelpasser bij dit paard geweest.
Dan is voor mij het luikje medisch toch wel afgesloten. Dat er andere mensen TS dan bijna een dierenbeul noemen omdat ze geen thermografische scan laat doen, daar kan ik bij mijn hoofd niet bij. En dan daarna? Waar stopt het dan? Wat moet ze dan nog doen? Wanneer is het volgens jullie dan gerechtvaardigd om het probleem toch echt wel op het rijtechnische te stoten?
Een paard houden wordt zo inderdaad wel heel duur. Iedere keer als er tijdens het rijden iets hapert, paard naar de kliniek.

Verder zou het leuk zijn als jullie kunnen discussiëren zonder te beledigen. We zijn nu al twee keer een bende schapen genoemd en blijkbaar hebben we ook het verstand van een rund. Zou leuk zijn moesten dergelijke uitspraken achterwege blijven.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:46

oh god, daar komen de discussies weer...

Ik vond het een leerzame clinic en heb vooral onthouden dat als het paard lastig doet, je altijd je been eraan (contact) moet houden. En niet te wild met handen en zweep, maar gewoon rustig blijven en consequent verder rijden waar jij naar toe wou en het paard dan ook belonen.
Klinkt allemaal heel logisch, maar je kan het zo maar even vergeten als je op het paard zit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:23

Eindelijk helemaal bijgelezen en er is iets wat ik mij afvraag..
De ontsteking is geconstateerd en volgens de arts zou na 3 weken revalideren de ontsteking weg zijn.
is er daarna gecontroleerd of de ontsteking daadwerkelijk verdwenen is? En wat is de oorzaak van de ontsteking geweest?
Als dit door iets rijtechnisch is gebeurd, lijkt mij, dat er goed op het rijden gelet moet worden. Ook lijkt mij dat er dan een aantal controles van de arts nodig zijn, om te zien hoe het paard weer op het werk reageert. Oftewel: Blijft de onsteking weg of komt deze terug?

Ben zelf overigens ook bij de demonstratie geweest (eerste paar pagina's filmpjes van dit paard toegevoegd), maar vroeg mij bovenstaande echt af.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:33

sanne83 schreef:
Want Gert kan namelijk even z'n hand op het paard leggen en dan magisch voelen of het paard ergens last van heeft :j
Doe mij ook maar zo'n gave :D

Blijkbaar heb jij al zo'n gave, want eerder in dit topic kon je van een filmpje van een paar minuten aangeven dat dit paard pijn heeft, en dat er lichamelijk iets mis met 'm is. :D Ondanks dat de DA die 'm onderzocht heeft, al heeft aangegeven dat het paard genezen is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:07

Anne_GTI schreef:
Dus als deze het net zo goed als Parzival gaat doen..... Naja, ik wil wel een keertje mee groomen dan.

_O- Haha

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:08

Als er vorige week nog een topic geopend werd met 'wat is er met dit paard aan de hand' dan snap ik de verwarring wel, maar lees dat er meerdere mensen zijn, waaronder ik die dat topic niet kennen.

Als ik een topic open op bokt ga ik uit van de informatie die daar staat, ik heb er geen tijd voor om alle topics van een poster door te spitten.

maar goed, als je beide topics gevolgd heb kan ik me de kritische houding wel voorstellen. Kinderachtig alleen om dan de rest af te doen als schapen of weet ik veel wat. Maar goed....

Even puur afgaande op de filmpjes zie ik niets dat mis is. En een thermografisch onderzoek, tsjah wellicht had dat in het rijtje van medische onderzoeken kunnen staan, maar waar houdt het op? Eerlijk gezegd zou ik ook afgaan op wat de DA/Osteo/Tandarts/Fysio/Zadelpasser zouden zeggen

Ben inderdaad wel benieuwd of de lichamelijke problemen die eerder wel speelden nog gecheckt worden en of deze veroorzaakt zijn door het rijden? Dat is in ieder geval van belang om te weten wil je dit een tweede keer voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:15

Ik ben nu op pagina 8 maar kolere wat zijn jullie een stelletje zeurkezen zeg!! De moraalridders verzamelen zich weer.
Zo'n paard lijkt me nauwelijks op een andere manier te helpen, die zou bij de slager belanden. Beter dan even zo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:22

Wat is dit nu weer voor een post? Er bestaan meerdere methoden die dit soort paarden kunnen corrigeren, en mensen die daar meer achter staan moeten maar hun mond houden? Wat een klinkklare onzin zeg! Zoals ik al eerder zei, een kritische kijk is niet toegestaan als het gaat om een 'goeroe', iedereen moet maar 'oeeeh en aaaah' roepen. Te gek voor woorden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:25

Gini schreef:
Renske1987 schreef:

Idd, dat vorige topic kende ik helemaal niet, dus ik vind het niet leuk om voor de tweede keer een schaap genoemd te worden.
Ik ben een van de eersten die zegt dat er medisch naar het paard gekeken moet worden. Dit is gedaan, er is een probleem gevonden en de dierenarts heeft dat probleem opgelost. Daarenboven is ook de tandarts, fysiotherapeut en zadelpasser bij dit paard geweest.
Dan is voor mij het luikje medisch toch wel afgesloten. Dat er andere mensen TS dan bijna een dierenbeul noemen omdat ze geen thermografische scan laat doen, daar kan ik bij mijn hoofd niet bij. En dan daarna? Waar stopt het dan? Wat moet ze dan nog doen? Wanneer is het volgens jullie dan gerechtvaardigd om het probleem toch echt wel op het rijtechnische te stoten?
Een paard houden wordt zo inderdaad wel heel duur. Iedere keer als er tijdens het rijden iets hapert, paard naar de kliniek.

Verder zou het leuk zijn als jullie kunnen discussiëren zonder te beledigen. We zijn nu al twee keer een bende schapen genoemd en blijkbaar hebben we ook het verstand van een rund. Zou leuk zijn moesten dergelijke uitspraken achterwege blijven.

Hmm, ik had inderdaad thermografie geopperd, als suggestie, maar nergens het woord dierenbeul laten vallen. En iets haperen, dat maakt iedereen wel eens mee met zijn paard, een bok of steiger daar hoef je niet meteen wat achter te zoeken. Er is een verschil tussen een hapering en consistent extreem staken. Dat verdient verder onderzoek, vind ik. Bij zo'n gedrag is de mening van één enkele dierenarts voor mij onvoldoende (en daar hebben peuten en paten verder weinig mee te maken, gezien deze niet dezelfde opleiding hebben genoten) Dit is geheel persoonlijk. En inderdaad, dat is duur. Net zo duur als Gert waarschijnlijk. Jammer dat na al mijn 'moeite' om alles te nuanceren alsnog een heel anders geïnterpreteerd verhaal op de proppen komt. Maar goed, ik val weer in herhaling

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:26

Punt blijft volgens mij wel, dat wat voor methode je ook toepast, je altijd op een punt komt waarop het paard in protest gaat, laat zien het even heel lastig te vinden, etc. Het paard angst laten overwinnen kan imo alleen door het paard daar op een gegeven moment mee te confronteren, en positief af te sluiten. Maar feit blijft dat het paard door die enge fase heen moet, en ermee geconfronteerd moet worden, voordat je daadwerkelijk iets kan veranderen. Het feit dat dit paard zo heftig reageert, betekent dus niet direct dat deze methode van Gert fout is of dergelijke. Zo´n reactie is niet fijn, wel noodzakelijk imo om tot de kern van het probleem te komen.

Dit paard heeft iemand nodig die juist het probleem durft aan te gaan. Iemand die verder durft te kijken dan die paar vervelende sessies, en ook inziet dat die sessies het probleem niet zijn, juist het niet aanpakken ervan vormt een probleem. Iemand die juist het lange termijn effect ziet en ziet wat die paar sessies het paard en de eigenaar kunnen opleveren: namelijk een fijn gebruikspaard wat nog een hoop jaren te gaan heeft, waarin het ook lekker paard kan zijn. En dat kan bijvoorbeeld iemand als Gert zijn.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 04-04-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:28

Cassidy schreef:
unicorn_kiss schreef:
hé die dragen een bodyprotector (wist ik niet)
Oké, dit is misschien veel extremer, maar ik zie geen enkel paard in het filmpje steigeren totdat ze bijna achterover klappen. Een paard moet imo vrij ver heen zijn om dat laatste te doen.

De cowboys vinden helmen en bodyprotectors doorgaans voor watjes :x

Nee hoor, paard hoeft niet ver heen te zijn. Inschattingsfoutje is voldoende. Ben op zoek naar een filmpje van een na een steiger achterover klappend paard die daarbij zijn rug zodanig blesseerde dat het einde oefening was. Kan het even niet vinden, sorry.

Hmm nee sorry, je kan mij niet overtuigen. Ik vind persoonlijk dat het een soort wanhoopsdaad is als paarden zichzelf in gevaar brengen. En paarden kunnen dat héél goed inschatten imo, tenzij de ruiter tegenzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:31

Lara_Silver schreef:
Wat is dit nu weer voor een post? Er bestaan meerdere methoden die dit soort paarden kunnen corrigeren, en mensen die daar meer achter staan moeten maar hun mond houden? Wat een klinkklare onzin zeg! Zoals ik al eerder zei, een kritische kijk is niet toegestaan als het gaat om een 'goeroe', iedereen moet maar 'oeeeh en aaaah' roepen. Te gek voor woorden.

Van mij mag je best kritisch zijn, moet je ook blijven doen. Je kent mij zeker niet als iemand die kritisch is? Nou behoorlijk. Maar soms moet je ook durven inzien dat het soms niet anders kan. Ik wil je vragen om mij uit te leggen hoe je het wel zou doen? Vertel. Want iedereen kan roepen dat het zo niet moet maar dan wil ik graag horen hoe wel. En dan niet zeggen 'rustig aan' maar echt, hoe reageer jij dan als hij zo gaat staken en stilstaan?

Een paard als deze kan je weken geven, maanden geven, maar dan nog zal hij het doen. Je kunt wel 2 uur doen over opstappen en lief en braaf zeggen maar dan nog blijft hij het doen. Je kunt hem geruststellen als hij in de staak gaat en lief en braaf zeggen maar dan nog zal hij blijven staken. Soms kun je iets niet van een paard vragen, soms moet je even dwingen. Liever 1 keer een grote hulp dan 100 keer een niet werken kleintje.

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:36

Sunrise_ schreef:
Punt blijft volgens mij wel, dat wat voor methode je ook toepast, je altijd op een punt komt waarop het paard in protest gaat, laat zien het even heel lastig te vinden, etc. Het paard angst laten overwinnen kan imo alleen door het paard daar op een gegeven moment mee te confronteren, en positief af te sluiten. Maar feit blijft dat het paard door die enge fase heen moet, en ermee geconfronteerd moet worden, voordat je daadwerkelijk iets kan veranderen. Het feit dat dit paard zo heftig reageert, betekent dus niet direct dat deze methode van Gert fout is of dergelijke. Zo´n reactie is niet fijn, wel noodzakelijk imo om tot de kern van het probleem te komen.

Dit paard heeft iemand nodig die juist het probleem durft aan te gaan. Iemand die verder durft te kijken dan die paar vervelende sessies, en ook inziet dat die sessies het probleem niet zijn, juist het niet aanpakken ervan vormt een probleem. Iemand die juist het lange termijn effect ziet en ziet wat die paar sessies het paard en de eigenaar kunnen opleveren: namelijk een fijn gebruikspaard wat nog een hoop jaren te gaan heeft, waarin het ook lekker paard kan zijn. En dat kan bijvoorbeeld iemand als Gert zijn.

Tadaaa! :j En welke methode je ook gebruikt, er zullen altijd wel mensen voor en tegen zijn. Met het volgen van dit topic en vele andere topics zijn er altijd wel mensen die een ander de grond in boren. Niemand zou het goed kunnen doen. Ik zeg nogmaals: De beste stuurlui staan aan wal :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:36

unicorn_kiss schreef:
Jammer dat na al mijn 'moeite' om alles te nuanceren alsnog een heel anders geïnterpreteerd verhaal op de proppen komt. Maar goed, ik val weer in herhaling

Ik heb de nuance in jouw bericht gelezen, ik heb jou daarom ook nergens gequote. Die thermografische scan zat ergens in mijn achterhoofd, maar ik heb het dus niet bewust tegen jou gericht.

En even algemeen gericht: Het is heus niet zo dat ik de tegenstanders van dit filmpje niet snap, voor iedere keuze zijn er altijd wel voor- en nadelen op te sommen. Maar om dan jouw eigen visie door de strot van een ander te rammen en de voorstanders schapen, runderen en mensen die niets geven om het welzijn van het paard te noemen, dat gaat mij te ver. En dan moet je eigenlijk niet verbaasd opkijken wanneer die voorstanders dan ook maar hun stekels overeind zetten. Toch? ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:37

Joolien schreef:
Lara_Silver schreef:

Van mij mag je best kritisch zijn, moet je ook blijven doen. Je kent mij zeker niet als iemand die kritisch is? Nou behoorlijk. Maar soms moet je ook durven inzien dat het soms niet anders kan. Ik wil je vragen om mij uit te leggen hoe je het wel zou doen? Vertel. Want iedereen kan roepen dat het zo niet moet maar dan wil ik graag horen hoe wel. En dan niet zeggen 'rustig aan' maar echt, hoe reageer jij dan als hij zo gaat staken en stilstaan?

Een paard als deze kan je weken geven, maanden geven, maar dan nog zal hij het doen. Je kunt wel 2 uur doen over opstappen en lief en braaf zeggen maar dan nog blijft hij het doen. Je kunt hem geruststellen als hij in de staak gaat en lief en braaf zeggen maar dan nog zal hij blijven staken. Soms kun je iets niet van een paard vragen, soms moet je even dwingen. Liever 1 keer een grote hulp dan 100 keer een niet werken kleintje.

Heb ik ook pas 3x om gevraagd, maar een alternatief voor been geven en vooruit drijven op een staker is iets heel mysterieus blijkbaar...

Er heeft laatst een onderzoeksrapport (oktober ofzo) op de voorpagina gestaan dat een doortastende, eemalige aanpak beter werkt op de psuche van een paard dan het 'pamperen' van angstig gedrag.. Zal het eens opzoeken..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:44

Dit paard heeft al het vertrouwen verloren, alsof die met opzet zo rond gaat springen. Ik wil het eerste paard dat simpelweg gewoon dwars is nog wel eens zien. Het heeft altijd een oorzaak; bij dit paard was het pijn, ook al heeft hij nu geen pijn meer. De correctie die ik meegemaakt hebt ging over een maand, paard deed net zo lelijk als deze. De eerste week is daar geen persoon op gegaan, dat was longe en lange teugel, weer gymnastiseren. Weer aan de hulpen zetten. Aangezien er geen ruiter aan te pas kwam waren de uitbarstingen minimaal. Daarna erop, aan de longe en veel vooruit, zodra het paard tegenstribbelde werd hij vooruit gejaagd. Niet in willekeurige lijnen door de bak heen of rondjes om zijn eigen as getrokken, nee flink vooruit op de volte. Bij het steigeren werd hij niet omgetrokken maar ging de ruiter staan en werd het paard weer vooruit gezet. Het risico op nare blessures verminderd en het effect is hetzelfde. Dit paard liep na een maand al weer zonder problemen onder zijn eigenaar, van het gemene bokken en het hoge steigeren is nooit meer iets gezien. De trainingen vonden iedere dag plaats, en niet in één namiddag even knallen voor publiek. Ik ben dan ook erg benieuwd naar paarden die eerder door hem 'behandeld' zijn, om de duurzaamheid van de methode te bepalen, vooral onder andere ruiters. Want zoals ik in mijn eerdere posts zei, iedereen doet met zijn of haar paard wat ie wil, het uiteindelijke doel is een gecorrigeerd paard, en nogmaals niet enkel Gert krijgt dat voor elkaar, ook als sommigen dat bijna doen geloven.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:46

Joolien schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik heb meerdere mensen verzocht concreet een andere manier uit te leggen.
Maar ik kreeg als antwoord dat ze het me niet wilden vertellen, want ze waren zelf niet mensen die paarden corrigeerden.
Ik heb daar mijn eigen conclusie uit getrokken.

Oh ja: ik hield ook niet van mn paard omdat dit ik niet zelf een andere manier kon bedenken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:48

Lara_Silver schreef:
Dit paard heeft al het vertrouwen verloren, alsof die met opzet zo rond gaat springen. Ik wil het eerste paard dat simpelweg gewoon dwars is nog wel eens zien. Het heeft altijd een oorzaak; bij dit paard was het pijn, ook al heeft hij nu geen pijn meer. De correctie die ik meegemaakt hebt ging over een maand, paard deed net zo lelijk als deze. De eerste week is daar geen persoon op gegaan, dat was longe en lange teugel, weer gymnastiseren. Weer aan de hulpen zetten. Aangezien er geen ruiter aan te pas kwam waren de uitbarstingen minimaal. Daarna erop, aan de longe en veel vooruit, zodra het paard tegenstribbelde werd hij vooruit gejaagd. Niet in willekeurige lijnen door de bak heen of rondjes om zijn eigen as getrokken, nee flink vooruit op de volte. Bij het steigeren werd hij niet omgetrokken maar ging de ruiter staan en werd het paard weer vooruit gezet. Het risico op nare blessures verminderd en het effect is hetzelfde. Dit paard liep na een maand al weer zonder problemen onder zijn eigenaar, van het gemene bokken en het hoge steigeren is nooit meer iets gezien. De trainingen vonden iedere dag plaats, en niet in één namiddag even knallen voor publiek. Ik ben dan ook erg benieuwd naar paarden die eerder door hem 'behandeld' zijn, om de duurzaamheid van de methode te bepalen, vooral onder andere ruiters. Want zoals ik in mijn eerdere posts zei, iedereen doet met zijn of haar paard wat ie wil, het uiteindelijke doel is een gecorrigeerd paard, en nogmaals niet enkel Gert krijgt dat voor elkaar, ook als sommigen dat bijna doen geloven.

Kijk, dit vind ik in ieder geval een concreet antwoord. Weet niet of de paarden die Geert mee neemt naar een clinic slechts eenmalig zijn of dat hij deze ook daadwerkelijk "in behandeling" heeft. Bij zadelmak maken kan ik mij voorstellen dat 1x kan, maar bij corrigeren moet ik het met je eens zijn dat 1x dan wellicht niet al e veel zoden aan de dijk zet. Ik ga de 12e naar Ermelo, dat ik ga ik dan eens vragen! :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:49

Lara_Silver schreef:
Dit paard heeft al het vertrouwen verloren, alsof die met opzet zo rond gaat springen. Ik wil het eerste paard dat simpelweg gewoon dwars is nog wel eens zien. Het heeft altijd een oorzaak; bij dit paard was het pijn, ook al heeft hij nu geen pijn meer. De correctie die ik meegemaakt hebt ging over een maand, paard deed net zo lelijk als deze. De eerste week is daar geen persoon op gegaan, dat was longe en lange teugel, weer gymnastiseren. Weer aan de hulpen zetten. Aangezien er geen ruiter aan te pas kwam waren de uitbarstingen minimaal. Daarna erop, aan de longe en veel vooruit, zodra het paard tegenstribbelde werd hij vooruit gejaagd. Niet in willekeurige lijnen door de bak heen of rondjes om zijn eigen as getrokken, nee flink vooruit op de volte. Bij het steigeren werd hij niet omgetrokken maar ging de ruiter staan en werd het paard weer vooruit gezet. Het risico op nare blessures verminderd en het effect is hetzelfde. Dit paard liep na een maand al weer zonder problemen onder zijn eigenaar, van het gemene bokken en het hoge steigeren is nooit meer iets gezien. De trainingen vonden iedere dag plaats, en niet in één namiddag even knallen voor publiek. Ik ben dan ook erg benieuwd naar paarden Andere paarden zijn Sjiem en Asther de Jeu. Zie ook uitzending gemist, andere tijden olympische spelen Sydney. die eerder door hem 'behandeld' zijn, om de duurzaamheid van de methode te bepalen, vooral onder andere ruiters. Want zoals ik in mijn eerdere posts zei, iedereen doet met zijn of haar paard wat ie wil, het uiteindelijke doel is een gecorrigeerd paard, en nogmaals niet enkel Gert krijgt dat voor elkaar, ook als sommigen dat bijna doen geloven.

Ik heb het antwoord even vetgedrukt erbij gezet. Ook een Herman Koorman krijgt veel voor elkaar bij probleem gevallen. Die is ook heel goed en blijft altijd rustig en consequent (dat is wel mijn persoonlijke mening).
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 04-04-13 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt