De Spaanse Rijschool 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

Re: De Spaanse Rijschool 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:35

Ik ben gister geweest, en ik moet eerlijk toegeven dat een groot gedeelte van de friezen een afgang was. Er zijn zoveel goede friezen, ook die GP lopen, en precies de minste... naar mijn idee niet aan het been, tegen de hand e.d. laten ze een Kur rijden.. Zonde want dit was geen reclame van het friese paard.
De spaanse rijschool zelf vond ik wel leuk, zou er niet nog eens heen gaan, maar deze keer heb ik wel kunnen genieten, zeker het lange lijnen werk en de sprongen zonder beugels. Wij waren ook met een kwartiertje thuis haha, Zuidlplein geparkeerd (9,- Euro... Ja daar was ik blij mee) en wekonden via een achteringang eruit, zodat we helemaal geen last van een file/rij hadden. Ideaal!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:48

Ik vond het erg mooi en leuk! Heb wel mijn twijfels over het verhaal van zonder dwang etc.
Begrijp ook niet zo goed waarom er bij de lange teugel 2 mensen naast moeten lopen en ook nog bijzet teugels eraan. Vond het niet zo vriendelijk ogen. Maar misschien dat iemand daar uitleg over kan geven?
Ook had ik het idee dat er voor sommige oefeningen de paarden tegen de achterbenen geslagen werden, maar dit kon ik niet goed zien

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:09

Ik ben gister ook geweest! Eerst al gedoe om onze plek te vinden haha, wij dachten dat er op het ticket vak HI stond, maar die stoelnummers die we hadden konden we nergens vinden. Bleek dat het vak HL was :')

Vond van de voorshow vooral Mini en Maxi erg leuk :D Spaanse Rijschool opzich ook wel, maar het is niet zo dat ik er nog een keer naar toe zou willen. Vond het wat langdradig, veel dezelfde dingen. Die bruine was wel erg gaaf! We hadden die avond alleen nog niks gegeten, en in de pauze was het uiteraard overal hardstikke druk. Ons patatje kregen we pas toen de show alweer begonnen was, hebben we een heel stuk gemist. Toen konden we onze plek niet meer vinden.. mochten we gelukkig van een dame op de 1e rang plaatsnemen. Wat een verschil :) ! We zijn voor 11 uur weer weggegaan, tot hoelaat was de show?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:10

Mjetterd schreef:
Ik vond het erg mooi en leuk! Heb wel mijn twijfels over het verhaal van zonder dwang etc.
Begrijp ook niet zo goed waarom er bij de lange teugel 2 mensen naast moeten lopen en ook nog bijzet teugels eraan. Vond het niet zo vriendelijk ogen. Maar misschien dat iemand daar uitleg over kan geven?
Ook had ik het idee dat er voor sommige oefeningen de paarden tegen de achterbenen geslagen werden, maar dit kon ik niet goed zien

Tja zonder dwang;doorhangende stangteugels sporen die slechts haren beroeren,volkomen rust en harmonie,ja ik vond het overduidelijk.
(Laat ik het al helemaal niet hebben over het conTrast met de aanfluiting die voorprogramma mocht heten)
Het werk aan de hand (langteugelen is iets anders) gebeurd bij de SRS altijd met tweeen,de een leidt het paard en beloont en geeft stemhulp;de ander bedient de buitenteugel en toucheerzweep,eea om makkelijker tot daadwerkelijke training te komen.
Vond ook in sommige gevallen de bijzet strak,echter,
Je moet weten dat de lippizaner bepaald geen doetje is en lang niet zo vergevingsgezind als de meeste andere rassen en zeker niet de KWPNer.
Deze paarden zijn royalty in hun kop en probeer ze niet te dwingen of oneerlijk te werken;dan moet je echt benen maken.

Bij de capriole worden ze vaak aan de achterbenen getoucheerd(slaan is dan weer wat anders).

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:11

even over 11en was het gisteren afgelopen. Wij waren rond 1uur weer thuis. Hebben er 40 min over gedaan om van de parkeerplaats te komen. Maar was wel een leuk avondje uit!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:13

Ben er gisteren geweest. Vond het mooi om te zien allemaal. Die lipi's zijn prachtig, en hoe houden ze die zo mooi wit :)
Heb het hele programma gezien vanaf de eerste ring, prima plaatsen.

Heb mij wel geërgerd aan een flink aantal medegasten die TOCH hun flitser gebruikten -:(-
De paarden reageerden er gelukkig niet veel op, maar het was speciaal gevraagd om niet te flitsen, doe het dan ook niet.
Daarnaast verpestte het de sprookjesachtige sfeer van het nummer met die Fries en de dans om de vuurkorven.

Dus, alle bokkers die vanavond gaan: check even van te voren hoe je de flits van je fototoestel/smartphone uit zet, en zet 'm uit.

Tip: neem wat te drinken mee. De rijen voor de standjes in de pauze zijn erg lang. Ik was het vergeten, en heb met twee vriendinnen een halfleeg flesje cola gedeeld, want dat was alles wat we bij ons hadden.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:36

Wij zijn gisteravond ook geweest. Vond van de friezen die Mini en Maxi erg leuk en ik vond de carroussel ook erg mooi gedaan. De SR vond ik mooi om te zien, vooral het werk aan de lange lijnen (dat solonummer aan de lange lijnen, prachtig!) en die bruine gaf ook een erg fijn beeld. Vond die sprongen ook apart om te zien, helemaal het enalaatste deel toen ze erop zaten. Het beeld van de meeste dieren vond ik er ook echt fijn uitzien, lekker ontspannen naar de hand toe gereden. En wat zitten die ruiters en amazone toch super stil! Was echt wel een mooie avond, maar moet zeggen dat ik niet weet of ik een tweede keer zou gaan. Wij zijn om kwart voor elf weggegaan (voor de quadrille) en zo hebben we dus helemaal geen last gehad van de drukte met het wegrijden. Al begon het al wel steeds drukker te worden met mensen die al eerder weggingen.

We zaten trouwens in vak He, rij 29, helemaal bovenaan dus :') Je kon het opzich nog wel prima zien, en helemaal voor 't geld dat we via vakantieveilingen.nl ervoor hebben betaald, mogen we zeker niet klagen. Zag trouwens nog wel 2 rijen voor mij een meisje op bokt kijken? :D

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:37

je kan echt goed vanaf ring 2 filmen zonder flitser..
en ik heb maar een simpel toestel
maar van dat trekken om te laten springen vond ik ook erg hard handig gaan
lijkt op een soort van kaptoom..
lijkt me toch pijnlijk..

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:40

Ik vond het gaaf! Zou alleen niet snel nog een keer gaan :n
Voorprogramma vond ik veeeeel te lang. Die friezen en dan nog een trompetiste...

Om kwart voor 11 zijn we vertrokken en we konden zo doorrijden!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:41

Onder die trompetiste had ik mooi drinken kunnen halen, helaas kwam ik er achteraf pas achter dat dat een mooi moment zou zijn geweest :Y).

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:16

Ik vond het erg leuk. :)
Soms jammer van de manier waarop het bit vast zat, leek wel een soort hefboom aan de trens. Daarnaast wel heel knap dat ze zo stil zitten en met kleine hulpen echt veel voor elkaar krijgen :j.

Wij waren volgens mij iets over 12 thuis, maar hadden nog gewacht op een meisje die daar aan t werk was. Dus t parkeerterrein was al zo goed als leeg toen wij wegreden.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:35

Ik ga om 13:11 richting Ahoy! En ben er dan om 13:27! Heerlijk dichtbij dus! :D

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:57

Wij zijn er bijna......
Heb er zin in

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:58

Ik ben gisteren met een vriendin geweest :D Heb echt genoten! Voorprogramma was minder. Ik vond vooral het carrousel van de Lippizaners geweldig gaaf, en natuurlijk het lange teugelen :)
Vond het jammer dat ze aan de hand niet echt werkten, alleen de hogeschoolsprongen. Ik ben zelf bezig met het aan de hand werken (ja, zonder 2 personen en bijzet) en hoopte dat ik daar nog wat van kon leren - maar een capriole is me toch iets te hoog gegrepen :')

Die bruine vond ik trouwens 3x niks. Zaten een paar schimmels bij die véél mooier bewogen, en vooral de piaffe van die bruine was een aanfluiting...

Ik was trouwens half drie thuis :') Tja, trein he...

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:13

Mwehh dit is zo jammer!
Wij staan nog steeds in de file...
Zo druk zo druk!

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:30

Ik vond het een grote grap. Zonder dwang ja? Waarom dan die sporen, die zweepjes en die hulpteugels? Zonder dwang? Maar dan toch bij die sprong iedere keer met de zwepen slaan? God, ik vond het zielig voor de beestjes, eerlijk waar. Zonder dwang.. Snap niet hoe mensen daar met open ogen in kunnen tuinen.
Het domste vond ik nog de mensen die met flits fotografeerde. Sommige paarden werden er helemaal hyper en wild van. Voor me zat een meisje leuk te filmen, heeft ze geluk dat ze niet gesnapt werd..

Pff, ben niet blij met die show.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:15

@ LaBull: hebben we het over dezelfde show als waar ik gisteravond geweest ben?
Ik heb rust en harmonie gezien, momenten van spanning (bloembakken blijven eng...) die rustig opgelost werden... Ik heb een bijzonder mooie avond gehad waarvan ik voorlopig van onder de indruk ben :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:44

LaBull schreef:
Ik vond het een grote grap. Zonder dwang ja? Waarom dan die sporen, die zweepjes en die hulpteugels? Zonder dwang? Maar dan toch bij die sprong iedere keer met de zwepen slaan? God, ik vond het zielig voor de beestjes, eerlijk waar. Zonder dwang.. Snap niet hoe mensen daar met open ogen in kunnen tuinen.
Het domste vond ik nog de mensen die met flits fotografeerde. Sommige paarden werden er helemaal hyper en wild van. Voor me zat een meisje leuk te filmen, heeft ze geluk dat ze niet gesnapt werd..

Pff, ben niet blij met die show.

Tuig/sporen/zweep e.d. zijn ook voornamelijk traditie. En ik geloof dat jij dan ook een andere show heb gezien als welke vrijdag opgevoerd werd...

[edit] Ik weet niet of je gezien hebt hoe stil de benen van de ruiters lagen, en hoe stil de handen zijn. Hoe stil ze uberhaupt zitten ;)
Bij de sprong word er getoucheerd met de zweep zodat ze de benen uitslaan. Niks mis mee lijkt mij ;)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:32

Ik heb er van genoten.....
Wat een mooie show en die friezen ook zo mooi.
Jammer dat sommige van hier bij een andere show hebben gezeten!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:41

wph1 schreef:
Ik heb er van genoten.....
Wat een mooie show en die friezen ook zo mooi.
Jammer dat sommige van hier bij een andere show hebben gezeten!!!

nou idd, ik ben vrijdag geweest en heb genoten :j
en tuurlijk zag je soms dat er iets te hard aan de teugel getrokken werd, maar vrijdag was de premiere en het is heel wat voor een dier om dat mee te maken
mijn paard zou stijf van schrik staan :+

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:48

Ik ben gisteravond geweest en was juist ook onder de indruk van de harmonie en controle :j Natuurlijk zaten er af en toe wat foutjes in en ging niet álles super, maar dat kan je ook niet verwachten denk ik.
De lange teugel was ik erg van onder de indruk, maar dat komt denk ik ook omdat ik me daar zelf veel mee bezig houd. Maargoed ik vond het dus erg gaaf om een keer gezien te hebben!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:07

Erg leuk om dit eens gezien te hebben. Heel andere koek dan onze Anky, met haar dubbelgevouwen paarden. Het kan dus ook zó. Wat ook duidelijk te zien was dat er met voedselbeloning werd gewerkt, ook heel fijn :-)

Zó zou dressuur moeten zijn, incl de hogeschoolsprongen. Dat zou nog eens interessant zijn om naar te kijken op tv :D.

Zouden ze ooit weleens meedoen aan wedstrijden die gasten?

Ben nu even een filmpje aan het bakken, met alle foto's erin, filmfragmentjes en........

zelfs een paar highspeedopnames.

Ik had bij de schijnwerpers te maken met de frequentie van het lichtnet, kennelijk, want de lampen blijken te knipperen :D. Wanneer er meer verlichting aan is, valt dat gelukkig weg.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:12

Ook ik ben vrijdagavond bij de show geweest! Heb genoten!

Wie weet wie mini en maxi zijn? Ik dacht ze te herkennen, maar weet het niet zeker? Dus wie weet wie ze zijn?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:27

Dat geflitst was inderdaad wel hinderlijk, ze hadden nog zo aangegeven of je niet wilde flitsen. En al rondkijkend heb ik het idee dat meer mensen de show via hun telefoon/camera hebben gevolgd dan dat ze daadwerkelijk zelf gekeken hebben. Maar verder heb ik geen commentaar op de show behalve dat het super was! Vond het ook heel leuk om te zien dat de paarden snoepjes kregen als beloning maar ook even een klopje heb ik meerdere keren gezien. Natuurlijk waren er ook storingen maar ik vond dat niet hinderlijk om te zien, vond het eigenlijk wel een hele geruststelling dat het bij hun ook weleens mis gaat. Zou als paard ook onrustig worden in zo'n hal met al die mensen, muziek, licht en oh ja geflits... De friezen waren nog onrustiger... Perfectie bestaat niet, slechts het nastreven daarvan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:37

En dat flitsen............... je krijgt alleen maar slechtere foto's met flits :?. De flits werkt maar tot een meter of zes... %)