Wellicht helpt het ook om samen met de andere paarden te gaan rijden, gewoon er achteraan hobbelen, wat rustige ritten maken ?
Het enge / rare moet er vanaf, en dan vooral dat de mensen om hem heen gespannen worden zodra er iemand op zijn rug gaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Ik zou met een dergelijk paard lekker aan de hand wat wandelingen maken, overal mee naartoe nemen, goed luisteren qua overgangen op stem en links en rechts leren enzo, ook eens lekker wat grazen tussendoor...gewoon lekker gezellig samen op pad. En dat dan op een gegeven moment met iemand er op die alleen maar netjes hoeft te zitten, benen zachtjes aangelegd en er dus verder niet "is" eigenlijk, z'n begeleider is nog steeds de sturende mens, dat is vertrouwd. Dan gaat het "enge" er door gewenning vanaf
Wellicht helpt het ook om samen met de andere paarden te gaan rijden, gewoon er achteraan hobbelen, wat rustige ritten maken ?
Het enge / rare moet er vanaf, en dan vooral dat de mensen om hem heen gespannen worden zodra er iemand op zijn rug gaatDat zou gewoon lekker nonchelant moeten gebeuren.
HorseTopShop schreef:Dinopino: Niets wijst erop dat het iets lichamelijks is.
HorseTopShop schreef:Ik heb met TS afgesproken dat we zondag naar haar toekomen. In eerste instantie was mijn moeder wat voorzichtig en zag het niet helemaal zitten om eerst erheen te gaan om te kijken en daarna weer terug om op te halen. Maar we nemen zondag meteen de trailer mee.
Betalen voor het paard doen we niet. We hebben met TS afgesproken dat hij voor altijd bij ons kan blijven (We hem dus niet meer weg doen) En ze kan langskomen wanneer ze wilt.
We moeten toch heel reel blijven, er is een mogelijkheid dat het paard toch iets mankeert. Daarom zullen wij hem helemaal binnenstebuiten laten keren en pas daarna rustig aan aan de slag gaan.
Coby schreef:pmarena schreef:Ik zou met een dergelijk paard lekker aan de hand wat wandelingen maken, overal mee naartoe nemen, goed luisteren qua overgangen op stem en links en rechts leren enzo, ook eens lekker wat grazen tussendoor...gewoon lekker gezellig samen op pad. En dat dan op een gegeven moment met iemand er op die alleen maar netjes hoeft te zitten, benen zachtjes aangelegd en er dus verder niet "is" eigenlijk, z'n begeleider is nog steeds de sturende mens, dat is vertrouwd. Dan gaat het "enge" er door gewenning vanaf
Het enge / rare moet er vanaf, en dan vooral dat de mensen om hem heen gespannen worden zodra er iemand op zijn rug gaatDat zou gewoon lekker nonchelant moeten gebeuren.
Ik denk dat dit inderdaad de juiste manier is. Het erop zitten en dan gelijk al gaan stappen etc. is hoogstwaarschijnljk een te grote stap geweest. Het kan ook zijn dat dit paard het erg eng vindt wanneer het de ruiter niet kan zien. Dit kun je oefenen door bijv. naast het paard te springen (onverwachte bewegingen), en door simpel te hangen en te kloppen met je handen. Eigenlijk alle dingen die tijdens het inrijden hadden moeten gebeuren.
mariska32 schreef:HTS ik ga dit stukje schrijven in de hoop dat je er wat aan hebt.
ik zal het zo netjes mogelijk verwoorden maar alvast sorry als dat hier en daar niet helemaal lukt....
een [ex!]vriendin van mij kocht een haflinger met ongeveer het gedrag van boyo.
later bleek dat er idd wat dingen waren gebeurd die verzwegen waren door verkoper.
zij kocht het paard voor in het tuig en zou groen zijn daarin,dit bleek niet waar.
met het beleren nog met de band er achter is het paard in volle paniek in de sloot beland [vorige eigenaar] en zijn er een aantal ruiters OHZ door het glas bij de bak gelanceerd.
dat laatste was wel bekend.
om een heel lang verhaal kort te maken heeft zij besloten dat dit paard voor de aanspanning was gekocht en dat dat daarom ook ging gebeuren.
paard is onder de kalmerende middelen gezet en in 2span voor de wagen gezet een maand lang elke dag.....
dit is een aantal jaar met pauzes door gegaan totdat het ook enkelspan moest gaan gebeuren.
hier ging het een aantal keer GOED fout.
daar ga ik verder maar niet op in.
conclusie: paard is alle vertrouwen kwijt en gebroken.
respect naar het paard toe is imo ver te zoeken.
begin bij 0 bij boyo,behandel hem als groen en neem heel veel tijd om eerst een band op te bouwen.
beschaam zijn vertrouwen niet want je bent het sneller kwijt dan dat je het krijgt.
je weet niet wat er gebeurd is maar handel er wel naar.
succes.
singasong schreef:HorseTopShop schreef:Dinopino: Niets wijst erop dat het iets lichamelijks is.
Volgens mij zou je hem toch echt eerst helemaal na laten kijken, zoals je eerder zei in dit topic.HorseTopShop schreef:Ik heb met TS afgesproken dat we zondag naar haar toekomen. In eerste instantie was mijn moeder wat voorzichtig en zag het niet helemaal zitten om eerst erheen te gaan om te kijken en daarna weer terug om op te halen. Maar we nemen zondag meteen de trailer mee.
Betalen voor het paard doen we niet. We hebben met TS afgesproken dat hij voor altijd bij ons kan blijven (We hem dus niet meer weg doen) En ze kan langskomen wanneer ze wilt.
We moeten toch heel reel blijven, er is een mogelijkheid dat het paard toch iets mankeert. Daarom zullen wij hem helemaal binnenstebuiten laten keren en pas daarna rustig aan aan de slag gaan.
Paard is er net 2 wk. en nu gaan jullie er al op zitten. Waarom?
edit; wijzig
intel_1x schreef:Wat ik nog als tip wil meegeven met dit soort paarden, zet/rij zijn vriend in dezelfde bak. Dat geeft vertrouwen en een stukje rust voor Boyo (mits dit paard rustig van aard is).
HorseTopShop schreef:[
Ik heb nooit gezegd dat we een osteo (zoals je zei voor het aanpassen van het bericht) naar Boyo zou laten kijken.
Wij hadden Boyo nog niet gezien toen ik dat schreef. Maar nu is duidelijk dat hij lichamelijk niks mankeert. Het is duidelijk dat hij iets mee heeft gemaakt waardoor hij dit gedrag vertoont. Had ik er vandaag niet opgestapt, had ik nooit geweten wat precies het probleem zou zijn en hadden we er niet aan kunnen gaan werken.
Nu weten we waar het probleem zit en waar we dus aan moeten gaan werken.
Geloof me, ik heb meer dan genoeg ervaring met "probleem paarden" om dit te kunnen zeggen.
En zoals je in vorige berichten kan lezen, was er tot zover totaal geen probleem met Boyo. Ernaast is er niks aan de hand.
Maargoed. De beste stuurlui staan aan wal.
Bumblehorse schreef:Nu weten jullie in ieder geval dat ik niet zo erg had overdreven.