Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:30

Ik zou met een dergelijk paard lekker aan de hand wat wandelingen maken, overal mee naartoe nemen, goed luisteren qua overgangen op stem en links en rechts leren enzo, ook eens lekker wat grazen tussendoor...gewoon lekker gezellig samen op pad. En dat dan op een gegeven moment met iemand er op die alleen maar netjes hoeft te zitten, benen zachtjes aangelegd en er dus verder niet "is" eigenlijk, z'n begeleider is nog steeds de sturende mens, dat is vertrouwd. Dan gaat het "enge" er door gewenning vanaf :)

Wellicht helpt het ook om samen met de andere paarden te gaan rijden, gewoon er achteraan hobbelen, wat rustige ritten maken ?

Het enge / rare moet er vanaf, en dan vooral dat de mensen om hem heen gespannen worden zodra er iemand op zijn rug gaat :) Dat zou gewoon lekker nonchelant moeten gebeuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:40

goed dat je hem een nieuwe kans hebt gegeven HTS, ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:45

Heb geprobeerd zoveel mogelijk alles te lezen in dit topic. Dus weet niet of ik het nu gemist heb, maar ga je hem nog lichamelijk laten onderzoeken?

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:46

wauw wat fijn om te lezen dat je hem een kans hebt gegeven.
ben benieuwd naar je updates.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:49

Klop pmarena. Hij moet leren dat er niks eng aan is.

Bedankt opisop_shop :) Ik zal zoveel mogelijks updates hier plaatsen :)

Dinopino: Niets wijst erop dat het iets lichamelijks is.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:51

Heel veel succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:52

Komt vast wel goed, zolang het op de grond allemaal maar goed zit is het gewoon een kwestie van de juiste aanpak, de basis is goed, dat is het belangrijkste :)

En jullie zijn nog meer onbevangen, dat is gewoon heel belangrijk dat er niet te veel spanning rond het rijden hangt :)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:18

Heb heel het topic gelezen, alle 18 de pagina's!!!

Wat ontzettend goed van je ts dat je dit paard een 2de kans hebt gegeven, je kunt echt trots op jezelf zijn. Wat een supper mooi paard is het trouwens... jeetje, hoe normaal van grote paarden, maar deze is echt leuk!

HorseTopShop: Wat ontzettend tof dat je dit paard een kans heb gegeven, ik heb alles gevolgd en heb gelezen dat je er ook op gereden heb en dat hij lekker verkeersmak is. Echt lief van je! Zo leuk om te lezen dat dit paard toch bij jou is gestald, ik las al dat je haar die kans aanbood.... toen dacht ik WAUW :j maar later las ik dat je moeder het niet wilde... ik baalde flink erg -O- maar dan toch kon het wel!!! Zo leuk om te weten dat dit goed is afgelopen.... Had ik niet verwacht....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:58

pmarena schreef:
Ik zou met een dergelijk paard lekker aan de hand wat wandelingen maken, overal mee naartoe nemen, goed luisteren qua overgangen op stem en links en rechts leren enzo, ook eens lekker wat grazen tussendoor...gewoon lekker gezellig samen op pad. En dat dan op een gegeven moment met iemand er op die alleen maar netjes hoeft te zitten, benen zachtjes aangelegd en er dus verder niet "is" eigenlijk, z'n begeleider is nog steeds de sturende mens, dat is vertrouwd. Dan gaat het "enge" er door gewenning vanaf :)

Wellicht helpt het ook om samen met de andere paarden te gaan rijden, gewoon er achteraan hobbelen, wat rustige ritten maken ?

Het enge / rare moet er vanaf, en dan vooral dat de mensen om hem heen gespannen worden zodra er iemand op zijn rug gaat :) Dat zou gewoon lekker nonchelant moeten gebeuren.

Ik denk dat dit inderdaad de juiste manier is. Het erop zitten en dan gelijk al gaan stappen etc. is hoogstwaarschijnljk een te grote stap geweest. Het kan ook zijn dat dit paard het erg eng vindt wanneer het de ruiter niet kan zien. Dit kun je oefenen door bijv. naast het paard te springen (onverwachte bewegingen), en door simpel te hangen en te kloppen met je handen. Eigenlijk alle dingen die tijdens het inrijden hadden moeten gebeuren.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:09

HTS ik ga dit stukje schrijven in de hoop dat je er wat aan hebt.
ik zal het zo netjes mogelijk verwoorden maar alvast sorry als dat hier en daar niet helemaal lukt....

een [ex!]vriendin van mij kocht een haflinger met ongeveer het gedrag van boyo.
later bleek dat er idd wat dingen waren gebeurd die verzwegen waren door verkoper.
zij kocht het paard voor in het tuig en zou groen zijn daarin,dit bleek niet waar.
met het beleren nog met de band er achter is het paard in volle paniek in de sloot beland [vorige eigenaar] en zijn er een aantal ruiters OHZ door het glas bij de bak gelanceerd.
dat laatste was wel bekend.
om een heel lang verhaal kort te maken heeft zij besloten dat dit paard voor de aanspanning was gekocht en dat dat daarom ook ging gebeuren.
paard is onder de kalmerende middelen gezet en in 2span voor de wagen gezet een maand lang elke dag.....
dit is een aantal jaar met pauzes door gegaan totdat het ook enkelspan moest gaan gebeuren.
hier ging het een aantal keer GOED fout.
daar ga ik verder maar niet op in.

conclusie: paard is alle vertrouwen kwijt en gebroken.
respect naar het paard toe is imo ver te zoeken.

begin bij 0 bij boyo,behandel hem als groen en neem heel veel tijd om eerst een band op te bouwen.
beschaam zijn vertrouwen niet want je bent het sneller kwijt dan dat je het krijgt.
je weet niet wat er gebeurd is maar handel er wel naar.

succes.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:41

HorseTopShop schreef:

Volgens mij zou je hem toch echt eerst helemaal na laten kijken, zoals je eerder zei in dit topic.

HorseTopShop schreef:
Ik heb met TS afgesproken dat we zondag naar haar toekomen. In eerste instantie was mijn moeder wat voorzichtig en zag het niet helemaal zitten om eerst erheen te gaan om te kijken en daarna weer terug om op te halen. Maar we nemen zondag meteen de trailer mee.

Betalen voor het paard doen we niet. We hebben met TS afgesproken dat hij voor altijd bij ons kan blijven (We hem dus niet meer weg doen) En ze kan langskomen wanneer ze wilt.

We moeten toch heel reel blijven, er is een mogelijkheid dat het paard toch iets mankeert. Daarom zullen wij hem helemaal binnenstebuiten laten keren en pas daarna rustig aan aan de slag gaan.

Paard is er net 2 wk. en nu gaan jullie er al op zitten. Waarom?

edit; wijzig

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:56

Coby schreef:
pmarena schreef:

Ik denk dat dit inderdaad de juiste manier is. Het erop zitten en dan gelijk al gaan stappen etc. is hoogstwaarschijnljk een te grote stap geweest. Het kan ook zijn dat dit paard het erg eng vindt wanneer het de ruiter niet kan zien. Dit kun je oefenen door bijv. naast het paard te springen (onverwachte bewegingen), en door simpel te hangen en te kloppen met je handen. Eigenlijk alle dingen die tijdens het inrijden hadden moeten gebeuren.

Boyo reageert niet op dingen zoals naast hem springen, onverwachte bewegingen maken, hangen, kloppen met de handen, etc. Dat is het hem juist. Ernaast is er niks aan de hand. Erop stappen ook niet. het stappen is een probleem.

mariska32 schreef:
HTS ik ga dit stukje schrijven in de hoop dat je er wat aan hebt.
ik zal het zo netjes mogelijk verwoorden maar alvast sorry als dat hier en daar niet helemaal lukt....

een [ex!]vriendin van mij kocht een haflinger met ongeveer het gedrag van boyo.
later bleek dat er idd wat dingen waren gebeurd die verzwegen waren door verkoper.
zij kocht het paard voor in het tuig en zou groen zijn daarin,dit bleek niet waar.
met het beleren nog met de band er achter is het paard in volle paniek in de sloot beland [vorige eigenaar] en zijn er een aantal ruiters OHZ door het glas bij de bak gelanceerd.
dat laatste was wel bekend.
om een heel lang verhaal kort te maken heeft zij besloten dat dit paard voor de aanspanning was gekocht en dat dat daarom ook ging gebeuren.
paard is onder de kalmerende middelen gezet en in 2span voor de wagen gezet een maand lang elke dag.....
dit is een aantal jaar met pauzes door gegaan totdat het ook enkelspan moest gaan gebeuren.
hier ging het een aantal keer GOED fout.
daar ga ik verder maar niet op in.

conclusie: paard is alle vertrouwen kwijt en gebroken.
respect naar het paard toe is imo ver te zoeken.

begin bij 0 bij boyo,behandel hem als groen en neem heel veel tijd om eerst een band op te bouwen.
beschaam zijn vertrouwen niet want je bent het sneller kwijt dan dat je het krijgt.
je weet niet wat er gebeurd is maar handel er wel naar.

succes.

Ik denk inderdaad dat hij het vertrouwen kwijt is in de mens. En dat er eerder iets goed fout is gegaan. Maar helaas zullen we daar nooit achter gaan komen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:59

singasong schreef:
HorseTopShop schreef:

Volgens mij zou je hem toch echt eerst helemaal na laten kijken, zoals je eerder zei in dit topic.

HorseTopShop schreef:
Ik heb met TS afgesproken dat we zondag naar haar toekomen. In eerste instantie was mijn moeder wat voorzichtig en zag het niet helemaal zitten om eerst erheen te gaan om te kijken en daarna weer terug om op te halen. Maar we nemen zondag meteen de trailer mee.

Betalen voor het paard doen we niet. We hebben met TS afgesproken dat hij voor altijd bij ons kan blijven (We hem dus niet meer weg doen) En ze kan langskomen wanneer ze wilt.

We moeten toch heel reel blijven, er is een mogelijkheid dat het paard toch iets mankeert. Daarom zullen wij hem helemaal binnenstebuiten laten keren en pas daarna rustig aan aan de slag gaan.

Paard is er net 2 wk. en nu gaan jullie er al op zitten. Waarom?

edit; wijzig

Ik heb nooit gezegd dat we een osteo (zoals je zei voor het aanpassen van het bericht) naar Boyo zou laten kijken.

Wij hadden Boyo nog niet gezien toen ik dat schreef. Maar nu is duidelijk dat hij lichamelijk niks mankeert. Het is duidelijk dat hij iets mee heeft gemaakt waardoor hij dit gedrag vertoont. Had ik er vandaag niet opgestapt, had ik nooit geweten wat precies het probleem zou zijn en hadden we er niet aan kunnen gaan werken.
Nu weten we waar het probleem zit en waar we dus aan moeten gaan werken.

Geloof me, ik heb meer dan genoeg ervaring met "probleem paarden" om dit te kunnen zeggen.

En zoals je in vorige berichten kan lezen, was er tot zover totaal geen probleem met Boyo. Ernaast is er niks aan de hand.

Maargoed. De beste stuurlui staan aan wal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:42

Ik vind het nu toch ook wel wat snel gaan...

Mijn ruin was ook angstig toen ik hem kocht. Niet explosief angstig over het algemeen, maar juist in zichzelf gekeerd en daardoor ogenschijnlijk mat en sloom... maar ineens op vreemde momenten schoot de schrik er toch in.
Ik heb hem eerst 3 maanden laten wennen aan mij, de plek, de andere paarden... dat maakt allemaal al zoveel indruk.
Bovendien heeft een paard die tijd gewoon nodig om nieuwe dingen in zich op te nemen en zijn rust te hervinden.

Los daarvan had je JUIST de setting zo ideaal mogelijk moeten maken. Dus JUIST passende spullen, en goede opbouw, en ee doortimmerd plan voordat je erop kruipt. JUIST omdat dit paard blijkbaar iets meegemaakt heeft, moet je aan jouw kant van het verhaal proberen de omstandigheden zo ideaal mogelijk te maken.
Zonder zadel op een paard zitten geeft veel bewegingen/ onrust van de ruiter door, zeker wanneer ze even wegschieten zul je in een impuls toch meer spierspanning gebruiken... en dat zet weer aan tot rennen.

Al met al een beetje onverstandig. Ik denk dat je het angstige vermoeden van het paard toch een beetje bevestigd hebt op deze manier.

Angst en slechte ervaringen en het gedrag dat daarmee samenhangt verdwijnen in mijn opinie nooit. Je kunt er alleen een dun laagje 'fineer' overheen krijgen. Maar dat kost tijd, en een hoop geduld.

Zeggen dat de beste stuurlui aan wal staan is wat flauw. Dit paard is nog niet lichamelijk gechecked, en is er net 2 weken en je zit er al op. Als je een paard opneemt om hem te helpen en dit openlijk meldt op een forum, kun je er vanuit gaan dat er mensen zijn die wellicht adviezen willen geven of opmerkingen willen plaatsen.

Evengoed erg veel succes met hem toegewenst, ik vind het een hele knappe kerel!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:02

Maar er zijn immers wel meer paarden die op verkeerde manier zadelmak zijn gemaakt, waarbij het mis is gegaan en dit gedrag vertonen zodra je er bovenop zit. Ik denk dat een zadel idd dan wel handiger is, omdat ze dan minder directe spierspanning en evt knijpen voelen. Jonge paarden zijn sowieso wat gespannender als ze een zadel gewend zijn en je stapt ineens zonder zadel erop. Nu weet Horsetopshop iig wat zijn gedrag is en kunnen ze ermee aan de slag, ik ben heel erg benieuwd naar de ontwikkelingen. Ik denk overigens niet dat de angst bevestigd is, want ze hebben het met 2 rondjes goed afgesloten. Wat ik nog als tip wil meegeven met dit soort paarden, zet/rij zijn vriend in dezelfde bak. Dat geeft vertrouwen en een stukje rust voor Boyo (mits dit paard rustig van aard is). Al staat hij aan hek gebonden bij de rijbak, dan kan dat al de ontspanning geven die zeker in begin nodig is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:18

Even wat verwarringen de wereld uit.

Ik rij/zit beter en steviger zonder zadel. Ik heb complete parcoursen zonder zadel gesprongen. Daarnaast voel je een paard beter aan zonder zadel. De volgende keer dat ik opstap, zal weer zonder zadel zijn.
Boyo heeft absoluut geen slechte ervaring gehad doordat ik erop ben gaan zitten. We hebben hem juist gerust gesteld en laten zien dat er niks aan de hand is. Hij was ook compleet kalm toen ik weer afstapte.
Verder zijn er een paar die roepen dat dit te snel was, maar jullie hebben Boyo niet gezien. Knap om te zeggen. Naar ons idee was dit absoluut niet te snel. En dan kijken wij niet mee van achter een computer, maar observeren Boyo.

Ik wil best updates blijven plaatsen, maar niet als er steeds commentaar komt. Diegene die het allemaal beter weten van achter de computer, raad ik aan zelf een "probleem paard" te nemen. Mijn moeder en ik hebben bij elkaar meer dan 60 jaar ervaring met probleempaarden dus we weten waar we mee bezig zijn.

Daarnaast zijn er 1001 manieren. Dit is onze manier.

intel_1x schreef:
Wat ik nog als tip wil meegeven met dit soort paarden, zet/rij zijn vriend in dezelfde bak. Dat geeft vertrouwen en een stukje rust voor Boyo (mits dit paard rustig van aard is).

Dat is bij ons sowieso het geval. De wei is er direct omheen. Alleen afgescheiden met een draadje. De andere paarden hebben er heel de tijd gestaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:04

HorseTopShop schreef:
[
Ik heb nooit gezegd dat we een osteo (zoals je zei voor het aanpassen van het bericht) naar Boyo zou laten kijken.

Wij hadden Boyo nog niet gezien toen ik dat schreef. Maar nu is duidelijk dat hij lichamelijk niks mankeert. Het is duidelijk dat hij iets mee heeft gemaakt waardoor hij dit gedrag vertoont. Had ik er vandaag niet opgestapt, had ik nooit geweten wat precies het probleem zou zijn en hadden we er niet aan kunnen gaan werken.
Nu weten we waar het probleem zit en waar we dus aan moeten gaan werken.

Geloof me, ik heb meer dan genoeg ervaring met "probleem paarden" om dit te kunnen zeggen.

En zoals je in vorige berichten kan lezen, was er tot zover totaal geen probleem met Boyo. Ernaast is er niks aan de hand.

Maargoed. De beste stuurlui staan aan wal.

Dat klopt dat ik eerst in mijn post 'osteo' had staan. Maar maakt dat wat uit??

'Binnenste buiten laten keren' zijn jouw woorden en gaat voor mijn begrip nog wat verder dan er alleen een osteo bij laten halen.

Aangezien je geen rontgen-ogen hebt kun je dus never nooit niet zeggen dat het niet mede een lichamelijk probleem is!

In dit geval hoor ik helaas wel bij het clubje 'beste stuurlui'. Mijn Haflinger is namelijk met dezelfde uiterlijke problemen (nog wel een graadje erger!) bij mij gekomen dus ik weet
heel goed waar ik over praat!
En naar aanleiding van je verhaal wat je nu met hem hebt gedaan kan ik concluderen dat je er de ballen verstand van hebt!

'Wennen' doe je niet in 2 wk. tijd. Sommige paarden hebben wel een jaar nodig (of nog langer) om te wennen aan hun nieuwe plek. Het is al een paard met problemen. En een verhuizing voor een paard en verandering van baas is veel ingrijpender dan wij mensen kunnen indenken!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:20

Super verhaal Horsetopshop, klinkt als een paard dat de basis niet goed kent. Ikzelf rij volgens de trainingsmethode van Andrew Mclean en net als jij begint hij ook zonder zadel, ik herken er veel in leuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:50

Komop jongens, niet zo flauw doen hoor !

Als het beestje daar gewoon lekker in zijn vel zit en goed over komt, dan heeft HTS groot gelijk dat ze vindt dat het een goed moment is om eens verder te gaan kijken. Het zal voor Boyo ook leuker zijn als hij mee kan doen met de andere paarden en zo rustig aan beginnen is dan prima.

Het is jammer dat hij even een paniekje had, dat had beter niet kunnen gebeuren, maar als het goed afgesloten is dan is er toch wat terrein gewonnen en nu weten ze beter wat nu eigenlijk het probleem is, en kunnen daarmee verder zodat het hopelijk voorkomen kan worden dat hij nog eens in de stress schiet :)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:14

Allereerst blijf ik het super tof vinden dat hts boyo een nieuwe kans gegeven heeft.
Wij (meelezers) hadden het dan misschien wat anders aangepakt maar uiteindelijk wat er ook gebeurd met boyo
het is nu aan HTS.
Ik ben van mening dat HTS voorzichzelf donders goed weet waar ze mee bezig is, als niet, is dat OOK haar probleem.
Laten we nou niet met modder gaan gooien over bepaalde uitspraken waar je toch niets aan kunt veranderen.
Boyo lijkt op zn plek te zijn, en dat is het belangrijkste van alles.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:31

Wat super dat hij zo goed terecht is gekomen!

En idd juist zo'n spontane actie om erop te klimmen kan heel goed geweest zijn... Je weet dan wat voor vlees je in de kuip hebt. Paardje is voor wat ik ervan begrijp niet getraumatiseerd geraakt maar heeft juist positief afgesloten, lijkt me juist heel goed!

Ik lees in elk geval mee, benieuwd hoe het gaat aflopen met Boyo. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:52

singasong

als je dit dier op de wei ziet staan, of wat ik gezien heb ,en aan een lang touw mee wandelen langs de busbaan en grazen langs de busbaan terwijl de bus langs raast
en hij ongestoord doorgaat en niet opkijkt
is er qwa omgang niks mis met hem

en zover ik zie [ kom er elke dag paar x langs ] heeft hij het super naar zijn zin bij de andere in de wei
ik zie nooit hommelus ze zijn altijd rustig

en eens moet je verder kijken wat het probleem is ,ik geef ze groot gelijk om het nu te doen
nu ze dit weten kunnen ze daarmee verder
je kan wel 3 mnd of langer [ 1 jr vind ik absurd lang ] wachten maar dan ben je nog op dit punt aan beland, nl het probleem is wanneer er iemand op zit.

ik ken hun al wat langer en laat het maar aan hun over komt vast goed als paard het toelaat.

en over wennen,je hebt gelijk dat sommige daar lang voor nodig hebben
ik kan zeggen dat mijn paard er echt lang over gedaan heeft , maar hij heeft van geboorte tot zijn 9jr bij dezelfde mensen gewoond.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 09:53

Nu weten jullie in ieder geval dat ik niet zo erg had overdreven. :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:58

Mensen die het er niet mee eens zijn moeten dit topic maar verlaten hoor, omdat het dan idd niet leuk voor HTS is om updates te plaatsen met steeds maar commentaar. ik wil wel graag updates lezen net als vele andere meelezers in dit topic. Dus HTS, vooral blijven doorgaan, je weet heel goed waar je mee bezig bent en wij lezen graag mee! :-)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:08

Bumblehorse schreef:
Nu weten jullie in ieder geval dat ik niet zo erg had overdreven. :D

Deze zin slaat daadwerkelijk nergens op, Jij hebt er goed aangedaan Boyo van de hand te doen, maar als ik joun verhalen naast die van HTS zet lijkt het wel of het over een totaal ander paard gaat.
Ik vind dat je wel hebt overdreven, ik wil je er wel even aan helpen herinneren dat je paard hoogstwaarsch. bij de slacht beland was als HTS je niet uit de "oliebol getrokken" had.
Ze heeft Boyo letterlijk en figuurlijk gered. Bij jou vandaan, Én de slacht.
Dus deze reactie van jou slaat de spijker op zn kop!