Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melanthe0396

Re: Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:46

Wat een gaaf beest! Laat ik dat als eerste maar eens zeggen!

Ik zie toch ook duidelijk het opjagen, Of ik moet een ander soort paar ogen hebben, maar ik die hem duidelijk "ssj ssj" doen.
En lukt t opstappen niet, ga dan eerst maar eens een stapje terug met zadelmak maken, want dan is er daarvoor iets niet goed gegaan!
(spreek uit ervaring overgens)
Maar nee, verder absoluut niet paardvriendelijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:47

sjee.... heb de reacties gelezen vóórdag ik het filmpje zag. Dacht dat er op zijn minst een paard heel vreselijk mishandeld werd. In werkelijkheid zie je een duidelijke manier van aanpakken van een paard dat zo te zien makkelijk omhoog komt ( zie reactie bij op/afstappen, zie reactie op been). Het is duidelijk, maar in mijn ogen ook eerlijk. Ruiter kan duidelijk wel rijden, paard wordt idd uitbundig beloond, krijgt duidelijke aanwijzingen wat wel/niet de bedoeling is, en deze duidelijkheid geeft ws gewoon rust.
Voor wat betreft het springen; klopt het dat dit paard al vaker los gesprongen heeft? Ik heb namelijk het idee dat het paard zich hier juist ontspant, alsof het een taak is die hij kent. Paard wordt er imo rustiger van, krijgt meer vertrouwen. Niet zo raar dus om dit te doen. Misschien allemaal een beetje verder kijken dan het benauwde hokje links of rechts?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:06

Wat een geweldig topic is dit, ik één klap is duidelijk wie op bokt paardenmensen zijn en wie tot de penny's behoren _O-

TS bedankt voor dit verhelderende topic +:)+

En voor Gert nogmaals _/-\o_

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 01:14

Wow, wat een stoere bok zeg!

Als ie over 5 jaar klaar is voor Boekelo ga ik wel mee als groom. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 03:06

Verstandig om een paard naar iemand anders te sturen als je last van je lijf hebt en niet zelfverzekerd genoeg kan zijn om de reacties van je paard in goede banen te leiden.

Kan lastig zijn om paard op een eerlijke en veilige manier uit standje dit kan/doe ik niet te halen. Als ik het goed begrijp kon TS hier niet voorkomen dat paard in dat standje kwam. En als de stapjes niet klein genoeg kunnen, dan maar de andere kant op. Ik snap de logica, dit zou niet mijn manier zijn, maar ik denk ook dat dit mijn type paard niet is.

@TS: succes verder. Moet zeggen dat hij me nog wat vluchterig lijkt, hoop dat het inderdaad zo'n fijn paard wordt als jij nu denkt.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 03:32

Toch komen er zoveel mensen altijd naar Gert kijken als die ergens komt maar goed. :Y)

Even ontopic.

Wat een onwijs mooi beest, vind dat je hem netjes rijdt!
En top dat je hulp zocht waar het zelf even niet ging (want dat lees ik goed toch?) en dan ook nog eens bij Gert.
Kan naar mijn idee wonderen verrichten met paarden.

Voorwaarts houden vind ik iets anders als opjagen.
Hij moet wel voorwaarts blijven, weet niet of jullie wel eens op een (jong/groen) paard hebben gezeten wat uit zn plaat ging en niet voorwaarts werd gehouden? je hebt haast geen kans om te blijven zitten hoor. Zolang ze naar voren blijven gaan is het wat makkelijker uit te zitten, in iedergeval zo beleef ik het. En hoe kan je hem zelf voorwaarts houden als het beest nog groen is? die begrijpt dat niet hoor.

Gert goed bezig, dat nog vele mogen leren rijden zoals jij! ts dit wordt een topper, geniet van hem maar dat gaat vast goed komen!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 06:45

Wat een onwijs gaaf paard zeg!
Slim dat je het aan een ander over laat om er als eerste op te gaan zitten. Waarom zelf het risico lopen om wat te breken bij een paard dat zo moeilijk doet met hangen? Het paard krijgt op een consequente maar eerlijke manier de basishulpen aangeleerd.
Ik vind eerlijk gezegd niets mis met deze methode. Al zal het ongetwijfeld niet met elk paard even goed werken. Maar welke methode werkt wel bij elk paard? Bij dit paard heeft het duidelijk wel goed gewerkt, als ik kijk naar de foto's die geplaatst zijn. Daarop zie ik een paard dat ontspannen en met de oortjes attent erbij zijn rondjes loopt.

Heel veel plezier met dit knappe beest(je)!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 06:53

Melanthe: Als je had gelezen had je kunnen zien dat ik diverse malen heb aangegeven dat er niks is fout gegaan in het voorproces. Ik heb heel veel ervaring met jonge paarden, maar hier was hulp bij nodig voor het idd het opstappen.

Riagr: Paard heeft al heel veel losgesprongen. En ook echt heeeeele stukken hoger dan wat hij nu moest doen. Hij ontspande er ook duidelijk op. Eerste dagen heb ik tuis ook telkens een balkje op de grond gelegd en dan was het gelijk goed.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:11

Hmmm, zo heel raar vind ik het filmpje niet ?

beestje heeft geen bit in, en dat omtrekken om de reden dat de TS het geeft lijkt me duidelijk ...

verheffen van de stem is om de aandacht van het paard erbij te houden ... Ik zie toch leuk orenspel. En de aandacht voor de ruiter ...

Leuk dier ...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:18

ik snap die hel ophef niet en al die pennys en zogenaamd nh mensen moeten zichzelf maar eens goed achter de oren krabben!!
ik heb zelf veel ervaring met jonge paarden corrigeren en inrijden en heb het corrigeren ook altijd met consequente en soms harde hand gedaan wanneer nodig.
bij het inrijden heb ik een totaal andere aanpak geprobeerd;rustig; longeren, zadeltje erof; lief en rustig praten enz!! wat allemaal ontzettend dom was; een heet sensibel paard met teveel karakter maak je niet ff op een rustige manier zadelmak en daar kwam ik helaas al snel genoeg achter.
als dat paard gewoon zadelmak gemaakt werd op de manier vh filmpje was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest, nu zijn we 7 jaar verder ; dat paard is inmiddels 10 en word als fokmerrie gebruikt aangezien hij alles en iedereen van zijn rug afgooit(heeft hij bij mij destijds 3 x gedaan met inrijden en toen heb ik het aan een ander overgelaten en niemand kon blijven zitten)

diep respect voor de ruiter die een zeer goede stabiele zit heeft; dat is wel te zien op een ander filmpje waarbij hij een donkerbruine berijd de 1e keer.

en ts ; de fotos van jou met je paard samen laten een mooie combi zien; je gebruikt de slof op de perfecte manier maar misschien dat je over een tijdje als je je wat veiliger voelt het gebruik ervan kan afbouwen?
in ieder geval veel plezier met je knappe paard en laat de afzeikers en de pennys en de nh mensen in dit topic aub links liggen en trek je er niks van aan

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:34

Sommige mensen denken geloof ik dat je een dwarse 3 jarige met heel veel liefde, geduld en brokjes wel braaf onder de man krijgt.
Helaas werkt het in de realiteit niet zo, die paarden zitten in de pubertijd, hebben een uitweg gevonden en zullen daar altijd gebruik van maken.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, je kan beter 1x duidelijk zijn zodat het paard weet waar het aan toe is dan dat je aai aai doet, er al 23x naast heb gelegen en een onhandelbaar paard hebt.

En nu ga ik toch echt mijn paarden invlechten,tassen pakken en auto inpakken....kom op mensen,iets minder reacties aub, ik ga morgenochtend naar Nederland en heb eigenlijk helemaal geen tijd om te reageren, maar dit topic is te leuk _O-

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:01

heerlijk het gaat gewoon door!
geloof wel dat de penny mensen zo langzamerhand afhaken }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:11

Wat een hork zeg. Ik kan niet geloven dat je dit hebt aan kunnen zien :n

Vind jou er een stukje netter op zitten. Wel typisch vind ik het dat je het normaal vind dat je paard nadat er 15x iemand op heeft gezeten nog steeds niet durft te ontspannen (lees: laag lopen)...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:12

Dit kan heel anders. Dit kan zonder stress, zonder bokken, zonder gejaag. Dit is absoluut niet de manier. Dit is het breken van een paard, learned helplessness.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:13

Ik reageer bijna nooit op foto topics, deze kon ik niet overslaan. (Heb die andere 18 pagina's niet gelezen. Val vast en zeker in herhaling maar wil wel even reageren op mensen die zeggen dat je bij een "speciaal" paard hard moet zijn omdat die echt niet van braaf zijn en brokjes zadelmak te maken zijn)

Allereerst, wat een super gaaf diertje! Heel leuk typje en hij lijkt me een prachtig karakter te hebben. Hou hem maar in ere!!
De foto's zien er gelukkig een stuk vriendelijker uit dan het filmpje (als je de slof weg denkt ;) ).

Nu dit..
Mijn stiefvader maakt nu al zo'n 25/30jaar paarden zadelmak waarvan ik hem zo'n 9 jaar help nu. We hebben maandelijks paarden staan om zadelmak te maken en echt niet allemaal brave sullen maar ook hete sporttypes van alle soorten en maten en we hebben al behoorlijk wat "speciale" langs zien komen maar als ik paarden zadelmak zou moeten maken zoals op dit filmpje getoond dan was het voor mij einde oefening, die vlieger ging niet op!

Hier gaat alles in het tempo van het paard en niet in die van de ruiter of eigenaar, het duurt hier een maand, soms twee maanden en dan zijn ze ONTSPANNEN!!! zadelmak, stap/draf/galop, makkelijk om het BEEN te sturen, de meeste volgen zelfs mijn hand voorwaarts neerwaarts en zijn ontspannen in de aanleuning en gaan mee naar de brunssummerheide om te kunnen ontspannen en wennen aan vreemde situaties.
Dat even voor de duidelijkheid, het kan dus ECHT wel anders!!!! Een goede voorbereiding is het halve werk!!!

Arm dier op 't filmpje begrijpt er geen snars van, flink die kop omhoog zodat hij niet kan bokken, sporen erin en jùh.
Er zijn ECHT andere manieren!!!
Helaas gebeurt dit vooral op grote stallen waar het meer fabriekswerk/lopende bandwerk is dan dat er nog echt hart en ziel in het vak, want het is een vak apart, wordt gestoken.. Jammer dat er zo weinig rekening met én het fysieke én het mentale van het paard wordt gehouden.

Hopelijk kun je hem verder gewoon fijn ontspannen rijden en gun je hem alle tijd die hij nodig heeft. Geniet maar van je knapperd, daar kun je je mee laten zien.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:18

peanutbutter schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind dit echt een super manier en Gert weet precies wat hij doet.
Overigens heeft hij ook geen hoofdstel in maar een halster om.
Nu is het in 1x gewoon klaar en uiteindelijk minder stress voor het paard.

Ik dacht al iets te herkennen ;) Gert is een super man en hij leert de paarden eerst zonder bit op eigen benen lopen. Ik snap dat menig ander het plaatje (filmpje in dit geval) liever ander ziet, maar zie het eind resultaat met TS erop in 3 maand! Ziet er netjes uit TS, ga zo door. Ik lever geen commentaar op de slof, die hangt netjes los en zal alleen in nood wat inwerking hebben op deze manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:20

riagr schreef:
sjee.... heb de reacties gelezen vóórdag ik het filmpje zag. Dacht dat er op zijn minst een paard heel vreselijk mishandeld werd. In werkelijkheid zie je een duidelijke manier van aanpakken van een paard dat zo te zien makkelijk omhoog komt ( zie reactie bij op/afstappen, zie reactie op been). Het is duidelijk, maar in mijn ogen ook eerlijk. Ruiter kan duidelijk wel rijden, paard wordt idd uitbundig beloond, krijgt duidelijke aanwijzingen wat wel/niet de bedoeling is, en deze duidelijkheid geeft ws gewoon rust.
Voor wat betreft het springen; klopt het dat dit paard al vaker los gesprongen heeft? Ik heb namelijk het idee dat het paard zich hier juist ontspant, alsof het een taak is die hij kent. Paard wordt er imo rustiger van, krijgt meer vertrouwen. Niet zo raar dus om dit te doen. Misschien allemaal een beetje verder kijken dan het benauwde hokje links of rechts?

_/-\o_ Wij delen de zelfde mening !!!.. Prachtig paard heb je ook trouwens ( Jaloers :o )

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:21

Precies Solvej. Er is een heel verschil tussen een moeilijk paard goed aanpakken en goed aanpakken. Maar naar blijkt snappen wij dat als pennymeisjes niet.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:42

Heel mooi paard heb je onder je kont!

Zie toch liever 10x dit dan het aangeklooi van sommige mensen. Bij sommige paarden is dit gewoon even nodig en veiliger voor zowel mens als paard. En al heeft hij volgens sommige enorme stress, het is maar een paar minuten één keer, het is meteen duidelijk van het paard wat er wordt verwacht en de keren daarna is er geen of weinig stress meer.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:07

HAHAHA PB, 18 pagina's!! :D
Wat zul jij je vereerd voelen (op de penny's na dan :') )

Over het filmpje en de foto's zeg ik maar niets, als mensen het beter weten dan doen zij het maar lekker. Ik zit liever op een knol die wel weet dat die zak aardappelen op zijn rug in vrede komt en gaat, dus ik heb alleen maar respect voor de mensen die er voor de eerste keer opgingen.
1 dingetje, niets mis met het filmpje, maar heeft ie sporen om? Die had ik liever afgezien. Maar nogmaals, zadelmak maken begin ik niet aan, zij hebben er meer ervaring mee.

PB, lekker laten rellen hier :D ik zie dit bloedjemooie (inderdaad niets te dikke) toppaardje wel op Boekelo voorbij rennen :j +:)+
En zelfde als Anne_GTI: Ik wil ook wel mee als groom _O- :D

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:16

Jeetje ik zie dat er binnen een dag 18 pagina's aan reacties zijn geplaats en dacht dit is of een reltopic of een heeel mooi paard... En het is beide :D

Wat een gemiauw over het fimpje zeg! Totaal NIET schokkend en voor het paard (dat toch vrij brutaal lijkt te zijn) veel duidelijker en veiliger als wat 9 van de 10x op bokt voorbij komt ;-)
Vooral omdat jij al aangeeft al veel werk van te voren te hebben verricht lijkt het mij echt niet dat dit paard hier een traumatisch ervaring aan overhoudt hoor :+

Je hebt een super gave knol onder je kont en geniet er lekker van... Jullie zullen het vast ver schoppen!
Tenminste als het paard straks nog wel wil lopen na al het trauma wat die heeft mee gemaakt := _O-

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:26

ik vind dit er ook niet lekker uitzien in tegenstelling tot de foto's!
paard met de sporen vooruit drammen zweep er een paar keer flink over, bij dat paard zul je later geen zweep meer nodig hebben denkik?

verder vind ik dat je erg netjes rijd op de foto's!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:28

beetje zielig dat mensen die het er niet fraai uit vinden zien meteen laatdunkend penny's worden genoemd.
Lekker volwassen :roll:

Ik lees toch echt een aantal goed onderbouwde reacties hoe het ook anders kan dan in het filmpje (oa van sjolvej)

Omdat het toevallig over Gert gaat moet het meteen maar DE manier zijn en _/-\o_ _/-\o_ .... :roll:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.....

Misschien voor dit paard DE manier maar voor vele andere paarden zal het ook (zeker!) anders kunnen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:37

shera schreef:
beetje zielig dat mensen die het er niet fraai uit vinden zien meteen laatdunkend penny's worden genoemd.
Lekker volwassen :roll:

bepaalde reactie als wat een 'bokkuhl.l' zijn wel volwassen, of: 'ik zou die man een doodschop geven' of 'die gast zou ik gelijk van mijn paard trekken'

Nee, dan gebruik ik toch liever het woord penny's als verzamelnaam voor (bijna) de hele groep mensen die zo praat. (Met enige nuance voor mensen die opbouwende kritiek geven zonder de betreffende ruiter de grond in te stampen of respectloos reageren).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:42

Gaaf beest, een dinnetje van me had een Montender uit hetzelfde lijntje. Die werd alleen wel iets simpeler zadelmak geloof ik ;)

Heb verder weinig problemen met het filmpje, beetje overbluffen en duidelijkheid. Ik verwachtte toch minstens een filmpje te zien waarin een paard doodgeknuppeld werd, na het lezen van de reacties...