Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:17

Ja, dat klopt maar vervolgens beloon je dat gedrag wel doordat ze voor dat achterwaarts gaan iets krijgt, ik denk dat ze zich buiten niet meer veilig voelt omdat jij niet duidelijk genoeg bent op het moment, elk paard 150 of 1000 kilo zal dezelfde reacties laten zien alleen dat kleintje is beter te hanteren vandaar dat je echt heel paardsduidelijk naar haar moet zijn, nog duidelijker dan dat je al was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:18

En dat kun je echt zonder schade aan je paard toepassen, jullie band zal nog beter worden dan hij al was, heel veel succes.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:23

Kim verveelt zich en maakt zo te zien zelf de dienst uit.
En jij staat lief, "ach gossie kimmie wat heb je toch" te sussen.
Als jij je paard wilt helpen dan kun je dat doen door leiding
te geven, daar wordt elk paard beter van.
Ik zou maar eens een bit of een hengstenketting gebruiken
en geef haar van mij maar een schop onder haar verwende hol.

Ps prachtig paard in dito conditie, kijk es of ze na een dagje
rijden nog steeds die praatjes heeft, persoonlijk zou ik haar een
dagje voor de ploeg zetten of bomen laten slepen in het bos
kan ze gelijk haar energie kwijt.
Pb me maar, bomen zat hier en mijn man is dol op trekpaarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:23

Zelfde als wat bigone ook heeft gezien, je werd beetje bang en liep heel kleine stukjes of rondjes om te voorkomen dat ze wat doet, zie haar oren strak naar achteren. Maar dat is hoe ik het zie, het kan zijn dat filmpje wat vertekend overkomt.

Maar ik zie toch duidelijk dat ze iets doet wat niet mag en dat je beetje toegeeft en almaar snoepjes geef als beloning.

Het zijn echte werkpaarden, dus je moet echt meer doen met haar meer rijden en weet ik veel wat, dus geen stom angstige rondje op het erf, dat is geen werken voor een werkpaard.

Mijn arabier wordt ook heel vervelend als hij niks mag en hoef te doen, ik doe ook veel met hem, echt het helpt, hij is superbraaf en mak met buitenritten, zelfs met het verkeer en of in het bos, ook met lange teugels, ik zet hem aan het werk, wordt hij alleen maar gelukkig van.

Verschil is wel dat arabieren gevoeliger is als jouw paard en dus dat ik niet zo hard hoef te zijn, dat verschilt per paard, maar die van jou is een hele sterke tank en dus mag je je paard gerust harder aanpakken, voelt ie niets van, zulke grote paarden.

Maar goed hier laat ik het bij, straks wordt je boos ofzo en dat wil ik niet, want waar het om gaat is dat je je paard weer kent zoals je je paard kent en wil hebben.

en het moet leuk blijven op de bokt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:35

Uhm, heb je nu dan 4 mensen voor Kim inclusief jezelf? Met die bijrijder erbij bedoel ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:02

Bigone: Tja, ieder zo zijn manier.
Ik beloon haar voor de goede dingen die ze doet en straf haar als ze iets verkeerd doet.
Zo werken wij al ruim 3 jaar en dit is gewoon niet de reden dat ze ineens zo vreemd reageerde.

Lisa_pluisje: Dat kun je nou wel zeggen, maar je was er niet bij, dus dat is wel een heel voorbarige conclusie.
Hengstenketting is onderweg, en met bit heb ik vandaag gewerkt.

Ragdollcat: Dat zie je inderdaad verkeerd. :j
En Kim mag dan wel een werkpaard zijn (is niet ieder paard een werkpaard?), maar ze krijgt genoeg beweging en staat niet, zoals veel andere paarden, de hele nacht op stal.
Ik word niet boos hoor.. maar ik word ook wel een klein beetje moe van al dat herhalen.

Jessix: Hoe kom je daarbij?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:13

Maar KBK, ik lees nu al een poosje stilletjes mee... Er zijn meerdere mensen die jouw houding opmerken. Die daar wat over zeggen, en als ik eerlijk ben, houden ze het nog heel erg netjes. Ik persoonlijk hou me maar even stil wat dat betreft.
Maar gaat er dan geen belletje rinkelen als het meerdere keren wordt vermeld? Ga je dan niet eens denken: Hé, misschien hebben ze wel gelijk?
Lichaamstaal is ook voor mensen belangrijker dan woorden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:24

Zoals ik ook al eerder heb geschreven ga ik heel bewust om met mijn lichaamstaal. :)
Ik hou mijn lichaam groot en probeer zo duidelijk mogelijke signalen af te geven.
Maar ik kan daar niet elke seconde van de dag aan denken, dus ja, in mijn filmpjes zul je inderdaad momentjes tegen komen waarin mijn houding wat minder is.
Ik ben ook niet perfect en heb al aangegeven dat ik met de bruikbare tips aan de slag ga.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:33

Janine1990 schreef:
Maar KBK, ik lees nu al een poosje stilletjes mee... Er zijn meerdere mensen die jouw houding opmerken. Die daar wat over zeggen, en als ik eerlijk ben, houden ze het nog heel erg netjes. Ik persoonlijk hou me maar even stil wat dat betreft.
Maar gaat er dan geen belletje rinkelen als het meerdere keren wordt vermeld? Ga je dan niet eens denken: Hé, misschien hebben ze wel gelijk?
Lichaamstaal is ook voor mensen belangrijker dan woorden...

Hier ben ik het mee eens. Het komt (op mij) nu over alsof je niet wilt toegeven dat je vaak toch niet consequent genoeg bent. Probeer eens heel eerlijk op jezelf te reflecteren (en misschien toch toe te geven) en kijk wat je uit deze eerlijke zelfspiegeling kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:36

Zie mijn reactie hiervoor..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:41

Oke prima. Natuurlijk hoef je niet perfect te zijn, maar je wilt gewoonweg niet inzien dat je op veel mensen inconsequent over komt, en dat dat misschien een reden 'van' kan zijn. Uit je reactie hierboven blijkt dat ook weer.

Vind het verspilde moeite om het nog 10 x te herhalen, juist ook omdat het door het merendeel hier als is neergezet, maar je er niet aan wilt toegeven.

Maargoed, top dat je aan de slag gaat met alle tips. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:50

Kijk, zo'n reactie snap ik nou niet.
Ik geef in mijn reactie toch aan dat ik heel bewust met mijn lichaamstaal en houding om ga, maar dat ik daar niet elke seconde van de dag aan kan denken en dat ik dus ook weleens fouten daarin maak?
Waar komt jouw stelling dan vandaan dat ik dat niet in wil zien? :?
Ik snap dat niet.. lees je dan niet goed?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:01

Ik lees prima!
Dit omdat vele bokkers in dit topic je hieral meerdere keren voorzichtig op hebben gewezen en je reactie is dat je toch niet elke keer op je lichaamstaal en houding kan letten en dat het allemaal wel mee valt. Misschien valt het wel niet mee.
En natuurlijk verslap je wel eens in je lichaamshouding wanneer je met grondwerk bezig bent, dat heeft iedereen, maar je komt over alsof je alle opmerkingen wat dat betreft een beetje uit de wind waait.

Misschien ga je toch niet dermate bewust met je lichaamshouding om, dat het andere bokkers opvalt, ookal ben je je zelf daar nog niet bewust van, en voelt dat anders voor jou.

Succes met alle tips verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:07

millennium schreef:
maar je komt over alsof je alle opmerkingen wat dat betreft een beetje uit de wind waait.
Dat vat je dan verkeerd op. :j
En ik heb zelf ook geen zin om keer op keer op keer dingen te herhalen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:12

Oke.

Heb zelf ook geen zin in herhaling. Nogmaals, succes!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:03

Ik ga nu vast iets zeggen wat jij niet leuk vind maar hoe ik het zie,of je er nu wel of niets meedoet is aan jou.

Ten eerste sla je alles in de wind en niks is waar wat hier goedbedoeld door meerdere bokkers wordt waargenomen,je zit waarschijnlijk op dit moment in een ontkenningsfase.

Ten tweede: op het filmpje in je profiel zie ik dat je niet bezig bent met je paard respect bij te brengen en je neemt geen leiderschap.
Ik zie iemand die een beetje bang is en compromissen aan het sluiten is om het paard tevreden te houden en dan maar gauw een snoepje toedient in de hoop dan Kim zich beter naar je gaat gedragen.
De oren liggen plat en ze komt zich opdringen in jou "space" dreigend om een snoepje,zodat jij haar dan maar gauw een pasje laat doen en dan gauw beloont met een snoepje,net of ze iets voor jou gedaan heeft,maar ze is gewoon op een snoepje uit!

Ze hoeft niet iedere keer na een half rondje om je heen of na ieder pasje achterwaarts een snoepje,wordt ze alleen nog maar vervelend en schooierig van.
Ik weet zeker wanneer je geen snoepje geeft ze het zelf wel uit je zak pakt en als je niet uitkijkt nog agressief wordt ook omdat ze d'r zin niet krijgt wanneer jij niet snel genoeg naar haar zin zelf met een snoepje komt.(Probeer maar eens uit zul je het zelf merken.)

Ga gewoon eens aan de slag zonder al die snoepjes en als ze dan na een uur goed haar best gedaan heeft,kan ze later op stal alsnog een beloning krijgen.

Ook leuk dat je een bijrijder/verzorger hebt voor haar,maar schuif je dan het probleem niet een beetje bij een ander,in de zin los jij dit even op voor mij?
Ook al zal die jongen het misschien voor een deel kunnen oplossen,zul jij net zo consequent moeten zijn en samen op 1 lijn gaan zitten anders los je helemaal niks op.

Ga me er verder ook helemaal niet meer mee bemoeien,hoop alleen voor jullie dat jij je eigenwijsheid opzij zet,even naar jezelf gaat kijken waar je verkeert bezig bent en er dan mede door je bijrijder en de goedbedoelde adviezen hier van de medebokkers uitkomt en jullie weer een leuke tijd tegemoet gaan. +:)+

Zit je niet op meningen van anderen hier achter hun computerschermpje te wachten,ook goed,maar plaats dan geen topic!Succes!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:24

ik ben toch bang dat ze een beetje gelijk heeft en dat zeg ik niet om je te beledigen tien echt niet. hulp vragen is geen schande

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:52

Ik ga met millenium en peerenboompie mee. Je bedoelingen zijn goed, maar indirect wuif je toch alle tips weg. Succes! Ik hoop echt van harte dat de verhoudingen op de juiste manier recht worden gezet. Een paard is geen mens en denkt niet als een mens, hou dat in je achterhoofd.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:05

Ga ik helemaal mee eens!
Sorry TS, maar het lijkt alsof je je echt aangevallen voelt en
dat je het niet wil aanvaarden..
Ook in het filmpje treedt je niet kordaat op.
Als een paard moest weten hoe sterk ie was, kon niemand nog een paard vasthouden/ bereiden/of eender wat!

PERENBOOMPIE schreef:
Ik ga nu vast iets zeggen wat jij niet leuk vind maar hoe ik het zie,of je er nu wel of niets meedoet is aan jou.
Ja hangt er maar aan te hangen: 'kimmmm' echt zo van ' aahg, meisjeewat heb je toch??'
in plaats van zo op te treden ' Kim, trek zo niet! * treedt kordaat op*.

Ten eerste sla je alles in de wind en niks is waar wat hier goedbedoeld door meerdere bokkers wordt waargenomen,je zit waarschijnlijk op dit moment in een ontkenningsfase.

Ten tweede: op het filmpje in je profiel zie ik dat je niet bezig bent met je paard respect bij te brengen en je neemt geen leiderschap.
Ik zie iemand die een beetje bang is en compromissen aan het sluiten is om het paard tevreden te houden en dan maar gauw een snoepje toedient in de hoop dan Kim zich beter naar je gaat gedragen.
De oren liggen plat en ze komt zich opdringen in jou "space" dreigend om een snoepje,zodat jij haar dan maar gauw een pasje laat doen en dan gauw beloont met een snoepje,net of ze iets voor jou gedaan heeft,maar ze is gewoon op een snoepje uit!

Ze hoeft niet iedere keer na een half rondje om je heen of na ieder pasje achterwaarts een snoepje,wordt ze alleen nog maar vervelend en schooierig van.
Ik weet zeker wanneer je geen snoepje geeft ze het zelf wel uit je zak pakt en als je niet uitkijkt nog agressief wordt ook omdat ze d'r zin niet krijgt wanneer jij niet snel genoeg naar haar zin zelf met een snoepje komt.(Probeer maar eens uit zul je het zelf merken.)

Ga gewoon eens aan de slag zonder al die snoepjes en als ze dan na een uur goed haar best gedaan heeft,kan ze later op stal alsnog een beloning krijgen.

Ook leuk dat je een bijrijder/verzorger hebt voor haar,maar schuif je dan het probleem niet een beetje bij een ander,in de zin los jij dit even op voor mij?
Ook al zal die jongen het misschien voor een deel kunnen oplossen,zul jij net zo consequent moeten zijn en samen op 1 lijn gaan zitten anders los je helemaal niks op.

Ga me er verder ook helemaal niet meer mee bemoeien,hoop alleen voor jullie dat jij je eigenwijsheid opzij zet,even naar jezelf gaat kijken waar je verkeert bezig bent en er dan mede door je bijrijder en de goedbedoelde adviezen hier van de medebokkers uitkomt en jullie weer een leuke tijd tegemoet gaan. +:)+

Zit je niet op meningen van anderen hier achter hun computerschermpje te wachten,ook goed,maar plaats dan geen topic!Succes!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:58

Wat ik me dan weer afvraag is: hoe komt het dat de TS op mijn posts niet in de verdediging schiet, me zelfs bedankt en een aantal zaken beaamt en er serieus over nadenkt en mee aan de slag gaat?

IK heb nog wel een tip voor je Tineke: je zegt dat je heel bewust bezig bent met je lichaamstaal, maar dat je daar natuurlijk wel eens een steekje in laat vallen. Dat steekje laten vallen lijkt me heel logisch, als je er zo bewust mee bezig bent, en je wordt afgeleid door iets anders...dan vergeet je het wel eens....
Maar hier zit wel de crux. Ik zal je proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Ik ben tussen de paarden en honden opgegroeid, in een omgeving waar dieren kwamen om afgericht te worden en heel vaak om gecorrigeerd te worden. Ik ben helemaal niet de hele dag bewust bezig met mijn lichaamshouding als ik met paarden (of honden) bezig ben. Ik ben gewoon ik....
Ik doe ook niet aan grondwerk. Ik doe niet aan NH. Ik ben gewoon ik, in mijn omgang met paarden. Maar los ondertussen wel vaak problemen op: trailerlaadproblemen, rijtechnische problemen, dominantieproblemen bij honden, problemen bij het "vangen" van paarden in de wei etc..
Punt is dat er voor mij geen methode achter zit. Ik zei het al...ik ben gewoon ik... Ik ga de wei in en haal het paard op. Als het paard wegloopt weet ik dat ik hem toch wel te pakken krijg. Dat zelfvertrouwen is genoeg....dan krijg ik hem te pakken...en beloon ik. Als je mij zou observeren zul je er heus een methode uit kunnen halen...maar ik ben zelf niet met een methode bezig.
Vergelijk het maar met leraren. Die ervaring heeft iedereen. Ik heb vroeger jarenlang lesgegeven aan basisschoolkinderen, middelbare schooljeugd, MBO-ers en HBO-ers. Verschillende doelgroepen. Nooit "ordeproblemen" gehad. Toch was er orde, zonder dat ik er voor mijn gevoel iets aan deed. Terwijl ik bepaalde collega's had die hetzelfde werk deden, die keihard werkten om "orde te houden".

Waar zit 'm dat verschil nu in????? Dat zit in JOU!
Als jij met je paard bezig bent val je in de categorie van de leraar die zo zijn best doet om orde te houden.... Maar dan juist lukt het niet (je kent ze zelf ook vast wel...die leraren....had jij daar respect voor? Waarschijnlijk niet). Kinderen prikken er namelijk gelijk doorheen.
En zo prikt het paard ook door jouw bewust bezig zijn met lichaamstaal heen.
Dit is geen verwijt van mij, Tineke. Dit is jou even bewustmaken van wat er gebeurt en hoe het komt dat het gebeurt. Niet iedereen heeft het geluk, zoals ik dat je in een omgeving opgegroeid bent waar je dit allemaal met de paplepel ingegoten hebt gekregen. Het betekent dus eigenlijk dat je een soort "achterstand" hebt. Maar die kun je snel inhalen.
Zo´n proces loopt alsvolgt. Ik gebruik even de letter T voor jou en de letter M voor de manier van juist handelen naar paarden. Dat zijn eerst twee losstaande dingen:

T en M (let even op, ik gebruik bewust hoofdletters en kleine letters)
Vervolgens heb jij je verdiept in de manier (wat is de juiste lichaamstaal, hoe ga je eigenlijk met paarden om etc., welke methodes zijn er en welke spreekt mij aan).

Dan maak je de stap naar:
t en M (jij bent op de achtergrond, de manier hoe je het wilt doen staat voorop, dus is een hoofdletter, maar het staat nog los van elkaar, dit zou het stadium kunnen zijn waarin jij zit).

De volgende stap is:
tM : Jij wordt je bewuster van je eigen gedrag, je verbindt je met de methode die je gekozen hebt, maar de methode is het dominantst aanwezig (dit zou ook het stadium kunnen zijn waar je nu zit, ik kan dat niet inschatten)

Dan krijg je:

TM (manier van doen en jij zijn gelijkwaardig) en als laatste krijg je: Tm: dit betekent dat je manier van omgaan met paarden volledig opgaat in jou, in jouw persoonlijkheid. Jij bent het die het doet en niet de methode. Je hoeft niet meer na te denken, het gaat vanzelf. En dit is wat je moet nastreven.

Dit proces heeft tijd nodig. Hoe kom je nou zo snel en zo effectief mogelijk in het laatste stadium? Door veel te oefenen. Geen confrontaties uit de weg te gaan waarvan je denkt dat je ze zelf aan kunt. Confrontaties die nog te groot voor jou zijn kun je het best door iemand laten doen die ze wel aan kan (je bijrijder bijvoorbeeld, ik vind het helemaal niet schokkend als je die daarvoor "gebruikt", als je er maar eerlijk over bent, ik ben ook wel eens zo'n bijrijder even tijdelijk voor iemand geweest...als het helpt dan helpt het...), maar kijk en observeer dan goed wat diegene doet. En waarom het lukt.
En geniet van je kleine successen die je hebt. En zie dingen die mislukken als leerproces en niet als persoonlijk falen, waar je emotioneel van wordt (waar ik het al eerder met je over had).
Het is reflecteren, reflecteren en nog eens reflecteren met jezelf. En je steeds afvragen: wat doe ik waardoor het paard dit en dat zo doet. Als je dat kunt, op een zakelijke manier, die losstaat van je emoties, dan groei je en kom je snel tot de eindfase Tm.
Bedenk dan wel dat het de eindfase Tm kan zijn voor dit paard....en dat je bij een ander paard weer terug kunt vallen in de fases. Dat heet "transfer": wat je in de ene situatie hbt geleerd vlekkeloos toepassen in een nieuwe, andere situatie....en ook "transfer" is iets dat je moet laten groeien.

Ik was denk ik 8 of 9 jaar oud, toen ik onder begeleiding de eerste welshpony's zadelmak ging maken en corrigeren. En die allereerste was voor mij ook een "broddellapje" hoor. Daar zijn ook dingen fout gegaan, die later rechtgebreid moesten worden hoor...omdat ik natuurlijk niet iedere minuut begeleiding had. Maar daar heb ik wel van leren reflecteren, want als ik bij mijn begeleider kwam en vertelde wat niet lukte, dan keken we altijd eerst naar mij.
Toen ik 13 was ging ik over op paarden (voor die tijd heel ongebruikelijk iedereen bleef tot 18 op pony's) omdat alle pony's verkocht werden. Bij het eerste paard gingen ook weer kleine dingetjes fout in het rijden, omdat ik mezelf had aangepraat dat paarden anders waren dan pony's. Dus onzekerheid...dus niet duidelijk aanwezig. Mijn begeleider hielp me dit te ontdekken bij mezelf en daarna was de onzekerheid weg en was ik wel duidelijk aanwezig. Ik heb ook veel geleerd door te kijken naar mijn begeleider. Hoe ging hij met de paarden en pony''s om, hoe corrigeerde hij ze, hoe beloonde hij ze....welk effect had dat? Mijn begeleider is nu dik in de negentig en leeft nog steeds. Laatst een uniek moment: hij was hier bij mij (we wonen nu 150 km uit elkaar, dus dat was echt uniek) en we zijn samen gaan mennen in het bos. En ik merkte dat ik gelijk hem weer zat te observeren toen hij de leidsels in handen had. Het is een broze oude man nu, maar met de leidsels in handen, gelijk weer één met het paard. Prachtig om te zien. En daardoor had hij het paard volledig onder controle, ondanks dat hij met andere woorden en geluiden commando's aan ons paard gaf dan wij. Dus woorden en geluiden (= methode) doen er dan niet toe, het ging om de betekenis er van en ons paard pikte dat zo van hem op (= persoonlijkheid).

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, Tineke. Het is een heel verhaal geworden. Maar de essentie is dus dat jij zo ver moet komen, dat je niet meer bewust bezig bent met je lichaamstaal...maar dat het er gewoon is, in heel je wezen. Dan kun je het ook niet "vergeten" in bepaalde situaties....want het is er gewoon.
En dat is een groeiproces, dat kan er niet zo maar ineens zijn...maar het vergt veel zelf-reflectie en kijken en luisteren naar jezelf, anderen en je paard.
En je emoties weglaten. Zakelijke benadering van problemen. Overtuigd zijn van wat je wilt bereiken en dat dan ook gewoon doen. Wel kleine haalbare doelen stellen, om succes te garanderen en deze doelen steeds verder oprekken....totdat je in de Tm fase zit met je paard.
Succes!
En daar draait het om.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:10

KoudbloedKim schreef:
Smeetjoew: Dus jij denkt dat jij wel een ton spieren 'gewoon even' tegen houdt?
Dat is altijd zo makkelijk om te zeggen hè.. vanachter een schermpje. :)

Dat is nou net wat ik jou vertel. Als je even mijn eerste post leest, geef ik twee "middelen" aan, waarmee je haar kunt corrigeren.
En ja, daarmee kun je bijna een ton "spieren" tegenhouden ja.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:17

We kunnen nu wel conclusie's trekken naar aanleiding van KBK haar filmpjes, maar dat is een moment opname.
We kunnen niet ze hoe ze het in het echt doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:18

Oké, ik ga het nog één keer proberen, en als dat niet werkt, stop ik met reageren op de reacties die mij gewoon teveel energie kosten, doordat ik constant moet herhalen.

Jij zegt;
PERENBOOMPIE schreef:

Ik zeg;
[naam] schreef:
Bedankt voor de tips die ik kan gebruiken voor het oplossen van dit probleem.
Een paar dingen die je verteld heb ik vandaag ook gebruikt (stap terug zetten, tussen Kim en 'gevaar' in staan)..
Ik ga daar volgende keer mee oefenen.
[naam] schreef:
Ik ga met grondwerk ook echt verder.
Heb al besloten dat ik morgen met haar bezig ga.
Kim heeft wel vaker geprobeerd mij de baas te worden.. maar er is nóg iets aan de hand waar ik mijn vinger niet op kan leggen.
[naam] schreef:
De tip die je geeft heb ik mij vanochtend ook bedacht.. toen ik terug liep zag ik namelijk een paard aan de stang staan en ik ben van plan de volgende keer inderdaad samen te gaan staan.
En dan ben ik nog maar op pagina 4, dus wat nou "Ik sla alles in de wind"?

PERENBOOMPIE schreef:
Ze hoeft niet iedere keer na een half rondje om je heen of na ieder pasje achterwaarts een snoepje.
We hebben hooguit 10 keer geoefend met grondwerk en zijn heel klein begonnen.
Je kunt niet verwachten dat Kim, die voor die dingen behoorlijk ongevoelig is, gelijk 2 rondjes om me heen draaft in zo'n korte tijd.
We zijn van met moeite één stap achteruit, toch al een heel eind gekomen en dat doe ik op mijn manier, en dat werkt.
Dat jij dat anders zou doen, daar heb ik geen problemen mee, maar laat mij dan ook in mijn waarde en zoek niet óveral wat achter.

PERENBOOMPIE schreef:
Ik heb geen verzorger/bijrijder gezocht.
Via een ander forum kreeg ik een pb'tje dat er iemand was die bij mij in de buurt woonde die dolgraag weer eens met een paard aan de slag wilde.
Ik ben niet bewust op zoek gegaan, maar wilde hem die kans wel graag bieden.
Wij hadden al contact voordat Kim op buitenrit zo in paniek was.

PERENBOOMPIE schreef:
Zit je niet op meningen van anderen hier achter hun computerschermpje te wachten,ook goed,maar plaats dan geen topic!
Als ik niet op meningen zat te wachten, had ik natuurlijk geen topic geopend.
Ik wist ook dat er veel reacties van bokkers zouden komen die meteen voorbarige conclusies zouden trekken, zonder eerst te vragen.
Dat risico heb ik genomen, maar ik word er een beetje moe van dat er totaal niet wordt gelezen, als ik die moeite zelf wel constant doe.

Polly2: Ik erger me vooral op de manier waarop sommige reacties gebracht worden.
"Ohh, dat doe ik wel even." "Gewoon even aanpakken." "Ik zie het gelijk, dit is verwend gedrag!"
Over jouw eigen stukje denk ik dat je daarvoor wel over een bepaald talent moet beschikken.
En dat de mensen, zoals ik, die het niet alleen met hun 'eigen ik' kunnen oplossen, grijpen naar de methodes die beter werken dan alleen zichzelf zijn.
Een soort aanvulling, omdat het anders niet genoeg is.
Ik begrijp je TM-stuk helemaal, ik weet alleen niet of ik daar toe in staat ben.
En nou krijg ik vast van meerdere mensen te horen dat ik dan geen paard had moeten kopen (net als de reacties dat ik haar weg moet doen als ik niet 4 keer in de week op haar rij), maar ik ga niet liegen en zeggen dat ik dat allemaal wel kan.
Maar ik ga het wél proberen en ik hoop dat ik er in ieder geval een beetje in de buurt kom van dat laatste stadium.
Zo'n reactie geeft mij wel weer kracht om met de volle 100% door te gaan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:32

Tineke,

Je zegt dat je een bepaald talent moet hebben.

Ik ben het met je eens dat je met talent sneller tot resultaat komt. Echter....met minder talent kom je er ook wel.
Toch nog even naar de essentie van mijn stukje, want ik kan niet helemaal inschatten of je me echt goed begrepen hebt...
Je zegt dat niet iedereen (waaronder jijzelf) voldoende heeft aan zichzelf zijn en dan dus de methode nodig heeft. En dat is precies wat ik ook probeer te zeggen. De stappen die ik beschrijf geven aan hoe de manier (dus hetgeen jij hebt gekozen uit verschillende methodes) uiteindelijk geïntegreerd raakt in je persoonlijkheid. Dus dan BEN je de manier (of methode, als je het liever zo noemt).
En sommige mensen met een bepaald talent zijn dit al bijna vanzelf...en sommigen moeten de stappen doorlopen en hebben de verschillende methodes dus nodig om dit te laten integreren in hun persoon.
Maar dat kun je dus leren. Het kost alleen wel tijd, zelf-reflectie, veel doen en af en toe ook fouten maken.
En juist door een eigen paard te hebben kun je dit leren....toch? Dus als mensen zeggen dat je pas een eigen paard kunt hebben als je volledig in staat bent om in het laatste stadium te handelen....dan zouden er per direct heel wat paarden op marktplaats gezet kunnen worden... (ik zie voldoende voorbij komen in de praktijk). Wil ik nog een stapje verder gaan: dan zouden er ook heel wat mensen zijn die geen kinderen zouden mogen krijgen.... bij wijze van spreken...
Dit soort dingen leer je alleen maar door te doen en door te ervaren....en DE manier bestaat niet.... JOUW manier die werkt met JOUW paard wel....
En ik weet zeker dat jij wel in staat bent om dat te bereiken, Tineke, want "opgeven" staat volgens mij niet in jouw woordenboek. En dat is alles wat je nodig hebt: een doorzettersmentaliteit en een open lerende houding. En dat laatste is er ook, want anders open je hier geen topic over!

Dus ik ben het niet met je eens als je zegt dat je het nooit zult bereiken. Ik denk het wel....maar het duurt misschien wat langer dan bij iemand die een ander talent heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:38

KoudbloedKim schreef:
En nou krijg ik vast van meerdere mensen te horen dat ik dan geen paard had moeten kopen (net als de reacties dat ik haar weg moet doen als ik niet 4 keer in de week op haar rij), maar ik ga niet liegen en zeggen dat ik dat allemaal wel kan.
Maar ik ga het wél proberen en ik hoop dat ik er in ieder geval een beetje in de buurt kom van dat laatste stadium.
Zo'n reactie geeft mij wel weer kracht om met de volle 100% door te gaan.

Snap het helemaal. Overigens kan ik me ook vinden in veel van de meer directe berichten die zijn geplaatst, zoals die van PEERENBOOMPIE. Ik weet ook zeker dat deze heel goed bedoeld zijn, alleen komen ze op jou op dit moment waarschijnlijk iets te hard over.

Ik denk dat de meeste mensen hier willen zeggen: Niet teveel nadenken, gewoon doen en ga eens lekker van dat paard genieten ;-). Misschien lijkt dat wat makkelijk gezegd, maar dat gaat jullie echt wel lukken straks!