Of je dat wilt en niets op kunt bouwen voor een toekomst is wat anders natuurlijk.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Als je die €225 per maand goed kan betalen (is dat ook incl hoefsmid, inentingen, wormkuur, tandarts enz?) en nog een spaarpotje er naast hebt voor onvoorziene zaken dan moet dat prima kunnen![]()
Mijn paard heeft een tijd particulier gestald gestaan voor €100 incl hooi, ik was maximaal 150 euro kwijt per maand, dus je hebt zeker geen topsalaris nodig om een paard te kunnen onderhouden.
DuoPenotti schreef:Of je dat wilt en niets op kunt bouwen voor een toekomst is wat anders natuurlijk.
DuoPenotti schreef:Geen idee hoe dat in Nederland momenteel zit.
Ik wekte met mijn 16 fulltime na mijn middelbare school.
Maar gaf 18 aan omdat ts het ook over 18 heeft.
Ben je in Nederland tegenwoordig niet verplicht tot 1 dag in de week naar school en kun je de rest werken?
Werk je dan in het weekend kun je nog 5 dagen werken, 1 dag school, 1 dag vrij.
Brainless schreef:Jessix schreef:Alleen heb ik niet van te voren bedacht welke onderzoeken of behandelingen ik uit zou sluiten. Maar ik doel ook meer op het voor traject, dus voor je tot het besluit komt om te kijken of iets vanzelf over gaat. Dan heb je de dierenarts toch al een paar keer over de vloer gehad, kreupelheidsonderzoek, beeldonderzoek, eventuele behandeling zoals inspuiten. Dat stukje ben je imo wel verplicht naar je paard. Evenals pijnstilling indien nodig.
Mijn paardje gaat echt de mallemolen niet (meer) in.
Laden is een drama dus naar de kliniek breng ik hem niet.
Inspuiten is geen optie (moet meestal ook op de kliniek) en ook omdat ze daarna langere tijd boxrust moeten hebben, want voor hem geen succes is.
Zoals nu alleen de nacht gaat prima, maar zet je hem langer op stal dan breekt hij de boel af helemaal als er zijn vriendje er niet naast staat, van stress krijgt hij last van slokdarmverstoppingen dus een extra probleem erbij.
Na 1 dag krijgt hij mega stalbenen achter en na een paar dagen staat hij rondom met hele dikke benen.
Hij is nu nog gezond op wat strammigheid na.
Zou hij morgen kreupel lopen kan ik wel kijken wat er is.. maar er wordt eigenlijks niks met hem gedaan dus stil zetten verbeterd het dan niet.
Tuurlijk krijgt hij pijnstillers en evt overleggen of bv stappen op het harde bevorderend werkt of evt een ijzer bij bv HKO, maar MRI enz zal dan niks uitmaken.
Mijn vorige merrie had een blessure aan haar binnenste buiger (achter), daar was maar 1 DA-bezoek en echo voor nodig. Op stal zou geen succes worden (dus niet laten inspuiten) en heb haar 6 maanden lekker op de wei gehad, daarna was alles weer goed.
Shae schreef:Daar moest ik ook aan denken. Toen ik studeerde had ik er twee en plotseling konden mijn ouders het zelf niet meer bekostigen. Nu hebben mijn ouders me daar ook niet heel tof mee begeleid want het ging van 'wij betalen alles' naar 'we kunnen het al een tijdje niet meer betalen, er is een achterstand op het stalgeld en jij betaalt vanaf nu.' Ik weet niet meer waarom, maar de nauwelijks volwassen Shae heeft toen jaren al het geld uitgegeven aan de paarden en daarna pas eentje verkocht. Ik dacht dat ik beide wel kon aanhouden en dat viel me vies tegen.
Dat heeft me zelfs tot het rigoureuze standpunt gebracht dat als het nageslacht hier groot genoeg is voor paarden en op paardrijden wil, dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren.Ik heb niets kunnen opbouwen in mijn studententijd en ik merk nu dat ik mijn geld liever steek in minder werken/eerder stoppen met werken en samen leuke dingen doen. Ik ben een beetje afgeknapt op eigen paarden hebben denk ik, maar da's hier misschien vloeken in de kerk.
Ik snap het als volwassenen de keuze maken, maar als het om scholieren/studenten gaan vind ik het toch wat tricky met eigen paarden, maar mijn eigen ervaringen hebben mijn mening uiteraard erg gekleurd.
En ik zou zelf persoonlijk ook niet blij zijn als ik iemand nog thuis heb wonen (aanname) die veel werkt, maar helemaal niet kan sparen voor de toekomst omdat een dier honderden euro's per maand opeet.
superpony schreef:meganvr schreef:Eigen paarden zijn zeker niet voor rijke mensen vind ik. Wat noem je rijk?
Ik kocht mijn eerste pony toen ik volgens mij 14 was. Het was een welsh veulen. Voor €400 gekocht op de markt in Bemmel.. Ik betaalde toen niks qua stalling en andere kosten want dat deden me ouders toen nog. Wel moest ik zelf de benodigdheden betalen. Nu ben ik bijna 18 en heb ik 4 pony’s en hopelijk later dit jaar 5 of 6 + 1 voor de verkoop. Ik betaal alles zelf. Verder kan ik wel zeggen dat ik inmiddels heel wat verdien voor mijn leeftijd en ook veel spaar. Maar ik ben nooit van het uitgaansleven geweest en al die mikmak dus dat scheelt ook wel. Doe mij maar lekker de paarden hahah. En jaa in het begin heb ik zeker moeten knokken toen ik ze zelf ging betalen maar wel met een goede reden natuurlijk![]()
Dus nee ik vind niet persee dat paarden voor “rijke” mensen zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
Ik betaal nu €175 voor mijn weide (gaat per pony) en het onderhoud word door de boer zelf gedaan. Verder is mijn grootste kostenpotje toch echt de benzine war zo’n €220 per maand is. Voordroog balen van 400+ kg betaal ik €40 per baal voor bij de boer. Qua brok verschilt het heel erg per maand. Hoefsmid was eerder €30 per pony per 6-8 weken maar inmiddels doe ik het zelf.
18? Dan willen we allemaal wel weten wat jij voor werk doet, denk ik. Niet flauw bedoeld, maar als ik er even een rekensom op loslaat, verdien jij bizar veel voor een 18 jarige.
Dat heeft echt niks meer met uitgaan of shoppen te maken dan. En ik ben jong geweest en heb een zoon van 24 die al va zijn 16e veel en hard werkt. Heb ook zelf personeel gehad in die leeftijden en weet een beetje wat we kwijt waren.
En je hebt benzine kosten? Onze zoon had met 17 zijn rijbewijs wel, maar mocht niet alleen rijden??
Het is inderdaad keuzes maken, maar het geld moet eerst wel binnen komen.
superpony schreef:meganvr schreef:Eigen paarden zijn zeker niet voor rijke mensen vind ik. Wat noem je rijk?
Ik kocht mijn eerste pony toen ik volgens mij 14 was. Het was een welsh veulen. Voor €400 gekocht op de markt in Bemmel.. Ik betaalde toen niks qua stalling en andere kosten want dat deden me ouders toen nog. Wel moest ik zelf de benodigdheden betalen. Nu ben ik bijna 18 en heb ik 4 pony’s en hopelijk later dit jaar 5 of 6 + 1 voor de verkoop. Ik betaal alles zelf. Verder kan ik wel zeggen dat ik inmiddels heel wat verdien voor mijn leeftijd en ook veel spaar. Maar ik ben nooit van het uitgaansleven geweest en al die mikmak dus dat scheelt ook wel. Doe mij maar lekker de paarden hahah. En jaa in het begin heb ik zeker moeten knokken toen ik ze zelf ging betalen maar wel met een goede reden natuurlijk![]()
Dus nee ik vind niet persee dat paarden voor “rijke” mensen zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
Ik betaal nu €175 voor mijn weide (gaat per pony) en het onderhoud word door de boer zelf gedaan. Verder is mijn grootste kostenpotje toch echt de benzine war zo’n €220 per maand is. Voordroog balen van 400+ kg betaal ik €40 per baal voor bij de boer. Qua brok verschilt het heel erg per maand. Hoefsmid was eerder €30 per pony per 6-8 weken maar inmiddels doe ik het zelf.
18? Dan willen we allemaal wel weten wat jij voor werk doet, denk ik. Niet flauw bedoeld, maar als ik er even een rekensom op loslaat, verdien jij bizar veel voor een 18 jarige.
Dat heeft echt niks meer met uitgaan of shoppen te maken dan. En ik ben jong geweest en heb een zoon van 24 die al va zijn 16e veel en hard werkt. Heb ook zelf personeel gehad in die leeftijden en weet een beetje wat we kwijt waren.
En je hebt benzine kosten? Onze zoon had met 17 zijn rijbewijs wel, maar mocht niet alleen rijden??
Het is inderdaad keuzes maken, maar het geld moet eerst wel binnen komen.
Brainless schreef:Summerdreams schreef:Een potje van 2000? Operatie van m'n kat kostte al 3500 euro.. Vind 2000 wel heel weinig hoor.
Ik laat bij mijn paard geen dure operaties doen, dus dat scheelt weer.
En een operatie van 3500 bij een kat?
Amalarab schreef:Ik heb mijn pony's ook zo vrij en eenvoudig mogelijk. Er is geen stal dus worden ze niet opgehokt, er hoeft niet uitgemest enz. Ze hebben een mooi bestaan zo in de kudde met onbeperkt eten. Ik kom zo nu en dan aanzetten met mijn zadel en hoofdstel(eenvoudig maar goed passend) voor een ritje. Ik rij veel maar heb gewoon Decathlon paardrijkleding of via MP.
Ik heb geen les, ook geen behoefte aan. Ik rij nu 40 jaar en blijf er over lezen om zo toch meer te leren.
Als ik had moeten wachten tot ik rijk was had ik nooit al die jaren zoveel plezier gehad! Ik heb sinds 1988 eigen pony's. Er is er nog maar eentje ingeslapen sindsdien en 2 naar het rusthuis gegaan.
JessicaD88 schreef:Brainless schreef:
Ik laat bij mijn paard geen dure operaties doen, dus dat scheelt weer.
En een operatie van 3500 bij een kat?
Hoezo? Daar maak je toch geen keuze in of je wel of geen dure operatie laat doen? Denk dat niemand dat wil. Maar er kan iets gebeuren waardoor het noodzakelijk wordt.
Mindim schreef:Amalarab schreef:Ik heb mijn pony's ook zo vrij en eenvoudig mogelijk. Er is geen stal dus worden ze niet opgehokt, er hoeft niet uitgemest enz. Ze hebben een mooi bestaan zo in de kudde met onbeperkt eten. Ik kom zo nu en dan aanzetten met mijn zadel en hoofdstel(eenvoudig maar goed passend) voor een ritje. Ik rij veel maar heb gewoon Decathlon paardrijkleding of via MP.
Ik heb geen les, ook geen behoefte aan. Ik rij nu 40 jaar en blijf er over lezen om zo toch meer te leren.
Als ik had moeten wachten tot ik rijk was had ik nooit al die jaren zoveel plezier gehad! Ik heb sinds 1988 eigen pony's. Er is er nog maar eentje ingeslapen sindsdien en 2 naar het rusthuis gegaan.
Ik lees hier een hoop veroordeling in op de een of andere manier.
Cinnepin schreef:Ik niet hoor, alleen dat het allemaal niet het duurste van het duurste hoeft. Waarom een rijbroek van 200 als je er ook 1 voor 30 hebt? En waarom op een dure stal staan als het ook eenvoudiger kan? Dat is wat ik lees. Iedereen heeft daar eigen keuze in. Het hoeft allemaal niet duur te zijn
Simoon__ schreef:Het is maar net welke standaard jezelf wilt en wat bij je past en wat kan. Ik ben nu 29, nu 5 jaar aan het werk, koophuis en stabiel zat voor 2 paarden. Komt niet vanzelf, ik werk er heel hard voor, dan mag ik ook van de luxe genieten. Op de paarden bezuinig ik ook niet..
Ik heb 2 Friese paarden, volpension, incl hoefsmid,enten, ontwormen etc +/- 950 per maand. Elke maand zet ik 200 opzij (dus dat komt bij 950), met en buffer a 4k voel ik mij save genoeg.
Ik zeg niet dat t voor rijke mensen is, het is net wat je zelf wilt qua standaard en hoeveel financiële ruimte je er voor hebt. Als de beesten het maar goed hebben denk ik altijd.
superpony schreef:Simoon__ schreef:Het is maar net welke standaard jezelf wilt en wat bij je past en wat kan. Ik ben nu 29, nu 5 jaar aan het werk, koophuis en stabiel zat voor 2 paarden. Komt niet vanzelf, ik werk er heel hard voor, dan mag ik ook van de luxe genieten. Op de paarden bezuinig ik ook niet..
Ik heb 2 Friese paarden, volpension, incl hoefsmid,enten, ontwormen etc +/- 950 per maand. Elke maand zet ik 200 opzij (dus dat komt bij 950), met en buffer a 4k voel ik mij save genoeg.
Ik zeg niet dat t voor rijke mensen is, het is net wat je zelf wilt qua standaard en hoeveel financiële ruimte je er voor hebt. Als de beesten het maar goed hebben denk ik altijd.
Maar dat is inderdaad persoonlijk. Heb ook in pension gestaan op diverse manieren, maar kan nou niet zeggen dat ik duurder altijd beter vind. Zeker niet voor de paarden.
De basis behoeften van paarden zijn niet per se heel duur. Het is daarna waar je voor wilt betalen. Heel veel mensen kiezen gemak en luxe boven welzijn paard en zijn bereid wat meer te betalen daarvoor.
Dat wil dan niet zeggen dat men beter is voor het paard.
Zelfde als mensen elkaar gek maken dat de duurste deken bijv het beste is. Ik zie alsnog paarden op stal staan, omdat het regent, dus dan is die dure, waterdichte deken voor de heb en niet de functie.