PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:20

maralyn schreef:
Robijntjah schreef:
Ja, dat heb ik nu ook soms, contact. Meer dan toen :')

Mijn vorige zadel was te lang, dat klopt. Vandaar dat ik een nieuwe heb aangeschaft.

Ik heb inderdaad behoorlijk wat werk aan mijn houding ja, echter op momenten dat het klopt zie je dus ook dat ik wel degelijk recht kan zitten. Ik kan alleen niet alles tegelijk :')
Zou ik dat willen? Ja. Streef ik daar naar? Ja.

Nee, je moet juist niet alles tegelijk willen, want dan kom je in de knoop.
Maar je kan wel dingen uit elkaar gaan trekken.

We gaan eerst dit bij MIJZELF bevestigen, en dan pas verder.

Heb je geen mogelijkheid om op een paard dit te oefenen, die aan de longe zit? Dus niet mo?

En ik vind toch, dat als een houding te lang duurt, ik toch aan mijn instructeur zou gaan vragen, of het iets consequenter mag qua houding.

Eens verkeerd geleerd, is een lange weg tot goed. Maar wel met de juiste begeleiding.

Ik vind 2 jaar... voor een eigen houding... erg lang.

MAAAAR... dat is MIJN mening.

Goh, hier heb ik al antwoord op gegeven. Nee, ik heb geen ander paard tot mijn beschikking waar ik op kan zitten gezien de bewegingsbeperking van mijn heup.

Het is ooit beter gegaan met mijn houding, tot ik er weer eens afdonderde, tjah, dan ga je een stap terug. Kan gebeuren, ik ben al streng genoeg voor mezelf, er mag ruimte zijn voor verbetering, dat is ook mijn uitgangspunt. Altijd ruimte voor verbetering.
Dat dat soms wat lang duurt is dan maar zo. Herstel duurt ook lang.

maralyn

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:25

Dan moet ik toch wel helemaal eens zijn met Wilawander (als ik het zo goed schrijf)

Jij brengt Mo uit balans, omdat je naar voren gaat qua houding.
Omdat jij niet verticaal in balans kunt blijven, op een paard wat verbinding en dus balans ook erg moeilijk vind. Is het eigenlijk niet echt een eerlijk verhaal.

Ook al klinkt het papegaai-achtig wat ik nu ga zeggen, en ook al wil je het niet. En niet horen.
Dan zou het beter zijn, als een ruiter er op zou komen, in een lange kennismakings termijn en waarbij die gene ook 100% haar bevestigd heeft op de grond, die wel verticaal recht op in balans kan zitten.

Zodat MO niet in de weg gezeten wordt.

Ik kan me ook best voorstellen, dat Mo die druk van een recht op zittende ruiter, op 2 zitbeenknobbels niet snapt en daar op vlucht.

Logische oorzaak en gevolg.

Maar dat ben ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:25

Dit is een eindeloze discussie jongens... Zolang TS niet inziet of iig nadenkt over de consequenties van het pad dat ze ingeslagen is, en het feit dat ze haar paard hoogst waarschijnlijk ontzettend verkeerd belast, kunnen we met zijn allen banketstaaf als brugman (inmiddels 17 pagina's vol en nog komt het niet door blijkbaar) maar het heeft totaal geen zin.

Reacties als, ooooh wat een leuk paard, Ja ik zie duidelijk verbetering hoor en wat een leuke foto's passen beter in haar straatje. Dus bij deze :) oooh wat een leuk paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:28

maralyn schreef:
Dan moet ik toch wel helemaal eens zijn met Wilawander (als ik het zo goed schrijf)

Jij brengt Mo uit balans, omdat je naar voren gaat qua houding.
Omdat jij niet verticaal in balans kunt blijven, op een paard wat verbinding en dus balans ook erg moeilijk vind. Is het eigenlijk niet echt een eerlijk verhaal.

Ook al klinkt het papegaai-achtig wat ik nu ga zeggen, en ook al wil je het niet. En niet horen.
Dan zou het beter zijn, als een ruiter er op zou komen, in een lange kennismakings termijn en waarbij die gene ook 100% haar bevestigd heeft op de grond, die wel verticaal recht op in balans kan zitten.

Zodat MO niet in de weg gezeten wordt.

Ik kan me ook best voorstellen, dat Mo die druk van een recht op zittende ruiter, op 2 zitbeenknobbels niet snapt en daar op vlucht.

Logische oorzaak en gevolg.

Maar dat ben ik.

Je gaat er niet op in dat ik dus op momenten wel recht zit. En daar vlucht ze niet van. Dan geeft zij alleen na en ik dus ook :+

Maar blijf lekker papegaaien inderdaad, ik doe wat met de fijne tips die ik gehad heb en jullie zien wel weer nieuwe foto's of filmpjes verschijnen :D

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:30

@Maralyn

Je weet toch zelf wel hoe moeilijk goed leren zitten is? Een goede houding heb je niet 1 2 3 aangeleerd. Zeker niet als je daar ook nog een beperking bij hebt. Dus 2 jaar is niet lang, vind ik. Het is niet zo dat ze bvb alleen maar naar voren valt en alleen dat hoeft op te lossen. Het is een verzameling van dingen waardoor ze naar voren valt. Alleen het naar voren vallen aanpakken heeft geen zin. Je moet bij de kern beginnen. Alleen is haar kern zo dat het een serieus iets is wat niet zo makkelijk op te lossen is.
Mensen kunnen niet toveren, alles kost tijd.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:31

Je gaat mij ook niet vertellen dat je door je heup op geen enkel ander paard kan zitten. Net zo min dat geen enkel andere professional op Mo kan zitten. Maar als je dat niet inziet en samen blijft aanklooien, gaat het en langer duren wat voor beide minder prettig is, en ik vraag me oprecht af of jullie dr dan gaan komen. Maar dit is dus aan jou.
Over mijn eerdere post. Je zegt dus dat het altijd al gaande was, dus formuleer ik mijn vraag anders. Wat heeft je doen besluiten sinds het eerder genoemde topic ineens alle mindere foto's te plaatsen, en Mo als trauma paard extra naar voren te halen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:34

mala26 schreef:
@Maralyn

Je weet toch zelf wel hoe moeilijk goed leren zitten is? Een goede houding heb je niet 1 2 3 aangeleerd. Zeker niet als je daar ook nog een beperking bij hebt. Dus 2 jaar is niet lang, vind ik. Het is niet zo dat ze bvb alleen maar naar voren valt en alleen dat hoeft op te lossen. Het is een verzameling van dingen waardoor ze naar voren valt. Alleen het naar voren vallen aanpakken heeft geen zin. Je moet bij de kern beginnen. Alleen is haar kern zo dat het een serieus iets is wat niet zo makkelijk op te lossen is.

Niet mee eens.

Met de juiste instructie, en 3 maal in de week rijden, kun je binnen 4 maanden op je achterste leren zitten, zonder aan 1 kant te gaan drukken.
(Je makkelijke kant.)

Ja? Kan dat?

Ja... dat kan!

Hoe?

op een bevestigd paard aan de longe. Jij op een zadel zonder beugels en je handen van de teugels af.

Nog meer?

Ja hoor?

Dat iemand jou continu aanwijst, zeker als je 1 keer in de week les hebt!

Zeker kan je binnen 2 jaar leren zitten.

Of in ieder geval veel vooruitgang zien.

Maar in dit geval, sorry... zie ik dat maar weinig terug, in 2 jaar tijd.
En dat mag ik vinden, want de foto's liegen er niet om.

Als je 3 instructeurs hebt? Mag je daar ook enigzins wat in verwachten!
Zeker Centred Riding zoals Robijntjah aangaf. En zo ook Klassieke dressuur, waarbij je alles op zit en houding leert te doen. Tenminste: Als je de juiste instructeur hebt.

Edit:

En ook al ben je wat beperkt, en met een verzameling van meerdere problemen...

Begin met je zit. Zonder zit, kan je niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:36

Mindere foto's? Die vat ik ff niet.

Mo haar ergste periode was voor mijn heupbreuk... Toen ben ik ook bij een angstcoach geweest voor zowel mezelf als Mo.
In die tijd kon er niet eens gedraafd worden. Op de grond alles in orde, ik ging erop en het was drama. Ik kon een krabbelstap rijden en draven 1 pas en dan was het een kanon wat afging.
En ja, daar ging ik naar zitten... Stom maarja, je lijf doet het uit reactie.

Wat mij besloten heeft Mo haar trauma op bokt te benoemen was de makkelijkheid waarmee er oordelen hier op bokt geveld werden. En dat is blijkbaar nog niets veranderd :D

Ik kan overigens niet op geen enkel ander paard zitten, brede paarden zijn een probleem. Dan kan ik erna 2 dagen niet meer lopen.
Ik ken helaas niemand met een redelijk smal dier waar ik op mag rijden en die ook nog in de buurt zit zodat ik het in mijn schema gepast krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:37

maralyn schreef:
mala26 schreef:
@Maralyn

Niet mee eens.

Met de juiste instructie, en 3 maal in de week rijden, kun je binnen 4 maanden op je achterste leren zitten, zonder aan 1 kant te gaan drukken.
(Je makkelijke kant.)

Ja? Kan dat?

Ja... dat kan!

Hoe?

op een bevestigd paard aan de longe. Jij op een zadel zonder beugels en je handen van de teugels af.

Nog meer?

Ja hoor?

Zeker Centred Riding zoals Robijntjah aangaf. En zo ook Klassieke dressuur, waarbij je alles op zit en houding leert te doen. Tenminste: Als je de juiste instructeur hebt.

Edit:

En ook al ben je wat beperkt, en met een verzameling van meerdere problemen...

Begin met je zit. Zonder zit, kan je niet rijden.

Joh, fijne theorie waar ik het mee eens ben. Helaas, ligt de praktijk wat anders.
Zonder beugels rijden doe ik op Modesta echt niet. No way.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:41

maralyn schreef:
mala26 schreef:
@Maralyn

Niet mee eens.

(Je makkelijke kant.)

Ja? Kan dat?

Ja... dat kan!

Hoe?

Nog meer?

Ja hoor?

op hoop van zege dat mijn quote lukt...
Maar nu ga je uit van een "gezonde" ruiter en dat klopt niet.
Ik ben het met je eens hoor dat als je meerdere keren per week les hebt je echt goed kan leren zitten.
Heb zelf veel zit les gehad en ja zonder beugels en teugels en op veel verschillende paarden. Maar ik heb geen beperking. Dat maakt het verschil.
TS heeft een behoorlijke beperking waardoor dat niet zo makkelijk gaat als bij een "gezond" persoon. En ook ik heb mijn vraagtekens in eerdere post van mij in dit topic gezet bij het feit dat als zij zo scheef zit, zij haar paard onder het zadel niet kan recht richten. Dus ik ben het in wijze met je eens. Alleen vindt ik dat je er iets te makkelijk over denkt over hoe makkelijk dat zou moeten gaan.
En laten we eerlijk wezen, met een instructeur moet je het wel treffen, staan genoeg mensen in de bak waarvan ik denk, hoe heb jij je papiertje gehaald...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:43

Robijntjah schreef:
In die tijd kon er niet eens gedraafd worden. Op de grond alles in orde, ik ging erop en het was drama. Ik kon een krabbelstap rijden en draven 1 pas en dan was het een kanon wat afging.

Als je daar nu op terug kijkt, denk je dan dat een ervaren ruiter die goed in balans kan zitten daar meer uit had kunnen halen? Imo heeft jouw balans altijd wat naar voren gelegen & kukelde je op andere paarden ook naar voren. Ik kan me voorstellen dat zo'n angstreactie van Mo dat verergerd, maar ik kan me ook voorstellen dat een betere houding haar toen (en wellicht nu) rustiger zou houden.

Hebben ze op een manege in de buurt geen smalle paarden waar je zitlessen op kunt volgen?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 15-03-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:44

Robijntjah schreef:

Mo haar ergste periode was voor mijn heupbreuk... Toen ben ik ook bij een angstcoach geweest voor zowel mezelf als Mo.

Wat mij besloten heeft Mo haar trauma op bokt te benoemen was de makkelijkheid waarmee er oordelen hier op bokt geveld werden. En dat is blijkbaar nog niets veranderd :D

Ik kan overigens niet op geen enkel ander paard zitten, brede paarden zijn een probleem. Dan kan ik erna 2 dagen niet meer lopen.
Ik ken helaas niemand met een redelijk smal dier waar ik op mag rijden en die ook nog in de buurt zit zodat ik het in mijn schema gepast krijg.

Nou wat ik zie is een hele tijd aardige foto's, rust, nette aanleuning, jij zit dr netjes op. En dan bij eerder genoemd topic, zie ik persoonlijk ineens een enorme achteruitgang, en is het ook een traumapaard. Ik vroeg eerder waardoor die omslag kwam, toen gaf jij aan dat die probleempjes altijd aanwezig waren. Dus dan neem ik aan, dat jij eerder nooit de slechte foto's hebt gepost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:45

Waarschijnlijk wel, echter wordt dat teniet gedaan door de onzekerheid die zij heeft zodra er iemand anders opstapt. En ja, ik laat er wel eens iemand anders op uitstappen. Dan draaien haar ogen meteen weer weg en zet ze heel haar lijf vast van de spanning. Ik hou haar dan ook vast en daar houden we het bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:45

liekec schreef:
Robijntjah schreef:

Nou wat ik zie is een hele tijd aardige foto's, rust, nette aanleuning, jij zit dr netjes op. En dan bij eerder genoemd topic, zie ik persoonlijk ineens een enorme achteruitgang, en is het ook een traumapaard. Ik vroeg eerder waardoor die omslag kwam, toen gaf jij aan dat die probleempjes altijd aanwezig waren. Dus dan neem ik aan, dat jij eerder nooit de slechte foto's hebt gepost?

Dat klopt, zie je ook terug in posts hier.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:48

Zonder beugels kun je geeneens rijden... Zelden iemand zo scheef op een paard zien zitten. Was vooral goed te zien in dat strandfilmpje, waar je in galop voorbij kwam. Vind het nog een wonder dat je paard je er niet afgooit of compleet in de staak gaat. Vind wel dat je daar echt iets aan moet doen, want dit moet voor je paard echt heel onprettig zijn..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:50

En waarom besloot je dan ineens dat wel te doen? Ik kan het niet helpen dan denken dat jullie ergens een enorme terugslag hebben gehad met welke reden dan ook?

maralyn

Mala
KLOPT!! *\o/* I agree!!

Meeste "docenten" -O- gaan niet door hoe je moet zitten om een bepaalde oefening te doen. -O-

Ik ga op dit moment uit van 3 instructeurs die weten wat ze moeten zeggen, opgaande vanuit de posts van robijntje.

Ja, ze heeft een beperking. Maar in 2 jaar tijd, zo weinig vooruitgang geboekt te hebben qua houding, ga ik toch twijfelen aan het niveau en uitleg van de instructeurs. *\o/*

Als ik vanuit mijn eigen houding, geen vooruitgang boek, of mijn instructeur wijst me er te weinig op, en ik zie dat terug in mijn foto's, dan is het :wave:

En een beperking is vervelend. Maar dan moet je er OF voor zorgen, dat er een ruiter komt, die jou het paard correct kan bijrijden.
OF het zadel voor jou zo laten aanpassen dat het met je beperking wel haalbaar is.
Ik weet zeker, dat dát haalbaar is, aangezien ik dit met eigen ogen heb gezien.
(linker gedraaide knie. Zadel was zo aangepast dat zij zonder pijn recht kon rijden.)

Kostte haar wel 2500 euro....

@ Zammie,

Misschien moet je toch even verder neuzen op google...
Of hier op bokt?
Of stel de vraag eens?

De aanname: Zonder beugels kun je geen eens rijden??

Nee, zonder beugels kun je niet rijden als je geen zit hebt! Dat klopt!!
Je mist balans, omdat je niet in de beugels kan steunen.
Maar daar zijn beugels ook niet voor... ;)
Laatst bijgewerkt door maralyn op 15-03-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Robijntjah schreef:
Waarschijnlijk wel, echter wordt dat teniet gedaan door de onzekerheid die zij heeft zodra er iemand anders opstapt. En ja, ik laat er wel eens iemand anders op uitstappen. Dan draaien haar ogen meteen weer weg en zet ze heel haar lijf vast van de spanning. Ik hou haar dan ook vast en daar houden we het bij.

Je gaf eerder aan een paniekreactie wel te willen filmen maar niet te willen triggeren. Is het een optie om het uitstappen met iemand anders erop eens te filmen? Ben toch wel heel benieuwd naar hoe het eruit ziet...

16horses

Mag ik vragen waarom je die keuze hebt gemaakt, om vanaf een bepaald moment wel de slechte plaatjes te posten? Hierdoor komt het op mij en sommige andere bokkers over alsof jullie achteruit zijn gegaan in plaats van vooruit. Ik neem aan dat jij ook inziet dat iedereen hier alleen de foto's ziet en daar dus hun conclusie uit trekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:52

Nee hoor, we hebben onze ups en downs wat ik al zei. Soms een dag dat het geweldig gaat, soms een dag dat het ruk gaat (voornamelijk als ik niet lekker in mijn vel zit, ongeduldig ben of wat dan ook) maar over de algemene linie gaat het vrij constant eigenlijk.

Ik besloot dat het tijd was om tips te krijgen waar ik wat mee kon van mensen die buiten mijn eigen cirkel denken zeg maar. Of mij helpen door de juiste vraagstelling (in dit topic ook een aantal keer gebeurd) weer eens een nieuw inzicht op te doen.
Daar kan ik oprecht van genieten en naar uitkijken om te proberen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:55

mala26 schreef:
@Maralyn

Er zijn paarden die - als je een beperking hebt - daar prima tegen kunnen. Modesta is niet zo'n paard. Dus een gevalletje "je eigen grenzen kennen en toegeven dat de klik er niet is".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:57

Doubtless schreef:
Robijntjah schreef:

Je gaf eerder aan een paniekreactie wel te willen filmen maar niet te willen triggeren. Is het een optie om het uitstappen met iemand anders erop eens te filmen? Ben toch wel heel benieuwd naar hoe het eruit ziet...

Dat kan ik wel eens doen. Even kijken wanneer diegene weer mee naar stal is.

Ik kan wss ook niet eens meer zonder beugels rijden nee. Daar heb ik angst voor, wat er voor zorgt dat ik dan helemaal als een krant ga zitten. Dan lig ik er wss weer naast ja, bevordert dat mijn rijden? Denk het niet :')

Maar bedankt, dat je me wijst op wat ik zelf al zeer frustrerend vind en waar ik al genoeg om kan janken Zammie. Zeer nuttige bijdrage dit....

Zadel aan gaan laten passen zijn we naar aan het kijken overigens.

Misschien is het nuttig om nog te vermelden dat ik afgelopen half jaar ook erg weinig les heb gehad, wegens verschillende omstandigheden die ik hier echt niet ga benoemen. Merk dat ik zelf nu ook erg behoefte heb aan meer. Liefst wekelijks maar ligt eraan of dat haalbaar is qua schema's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:57

Babootje schreef:
mala26 schreef:
@Maralyn

Er zijn paarden die - als je een beperking hebt - daar prima tegen kunnen. Modesta is niet zo'n paard. Dus een gevalletje "je eigen grenzen kennen en toegeven dat de klik er niet is".

Dat is geen klik, dat is de perfecte ruiter voor een paard zijn. Dat ben ik niet.
Dat zegt niets over onze klik, beweer je anders, dan kom je maar kijken en anders kun je hier niet over oordelen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:00

Zal best ts dat je kunt janken om mijn opmerking, maar jij zou dus nooit op 1 van mijn paarden mogen rijden. Ik kan wel janken als ik zoiets als dit, wat dus bljjkbaar al jaren zo gaat, zie.. Iets met zachte heelmeesters....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:01

Lekker kortzichtig dit :')