Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:22

Sizzle schreef:
Maar dan kun je toch helemaal wel stoppen met paardrijden?
Sinds wanneer heeft een paard er wat aan om een parcours te springen of op commando als berggeit te gaan staan :?

Dressuur heeft (natuurlijk mits goed uitgevoerd) wel degelijk een functioneel doel ten opzichte van het paard (als je er tenminste op wil gaan zitten)
Springen kan dat ook hebben.
Ik zie dat bij dit schoenenwerk niet.

Mungbean

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:26

Er op gaan zitten heeft ook geen doel voor het paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:37

Maar als we het niet doen, er op gaan zitten, voor een kar spannen, of wat dan ook, kunnen ze 9 van de 10 linea recta naar 't slachthuis. dat worden er dus (tien)duizenden dan. Paarden ontlenen ieg in Nederland immers hun "levensvoorwaarde" meestens aan het feit dat men "er iets mee wil gaan doen"? De landbouw is gemechaniseerd, het paard is derhalve "voor de gewone man" overbodig geworden en derhalve heden ten dage helaas afhankelijk van de paardensport, ironisch, maar waar. En het er op a houden van een paard is ook niet meer aan de elite voorbehouden, ook diezelfde gewone man" kan zich een paard aanschaffen tegenwoordig. Niets mis mee, maar.....
Het is een buitengewoon kleine minderheid die er genoeg land voor of zin in, of geld voor heeft paarden er op na te houden louter en alleen om het gras bij te houden.

Het argument dat er op zitten geen doel heeft voor het paard is dus onzinnig, het houdt het paard als nutsdier in leven. Net als alle andere bezigheden met het paard. Maar mag dat dan wel op een dierwaardige manier?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:44

Wat heeft het paard precies eraan om als nutsdier te bestaan?
Zo kun je makkelijk alles wat in je straatje past goedpraten en alles wat je niet past afkeuren.
Als we er nooit op waren gaan zitten waren er ook niet zoveel paarden die nu op veel te kleine landjes of boxen moeten staan omdat mensen dat zo leuk vinden.

Als de tuigsport niet meer imponerend mag zijn kunnen de tuigpaarden ook wel naar de slacht want dan gaat waarschijnlijk ook voor velen de sport er aan.

Het moet inderdaad dierwaardig blijven, maar ik kan nog steeds niet oordelen of beheerst gebruik (dus niet de OP) van schoenen dieronwaardig is. Ik zie vooralsnog ook niet veel dierwaardigs aan het grootste deel van de manege paarden bijvoorbeeld.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:51

Tuigsport kan ook prima imponerend zijn zonder paarden in de schoenen te zetten. Bovenstaande stelling impliceert dat dat niet het geval is, en dat is pertinent niet juist.

Door telkens te wijzen naar andere takken van paardensport onder het mom: "we streven toch allemaal naar het hoogst haalbare en dus mag er niet gefronst worden bij deze trainingsmethode" wordt het hele punt gemist. Tuurlijk vergt het training om te bereiken wat we willen en dat alle takken van paardensport in meer of mindere mate tegen natuurlijk zijn spreekt wat mij betreft voor zich, dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Maar om daar direct de conclusie aan te verbinden dat een paard in de schoenen zetten dus oke is, is een kromme redenering. Het lijkt mij dat het doel de middelen nog altijd niet heiligt.
Dat het op maneges ook niet leuk is voor veel paarden doet niet ter zake. Het ene leed maakt het andere leed niet beter.

Ik blijf erbij: bij een vluchtdier zijn benen aan elkaar vastbinden vind ik je reinste dierenmishandeling. En hoewel ik in principe sowieso van hulpteugels niet echt een voorstander ben, maakt dit voor mij dat er sprake is van een cruciaal verschil tussen het trainen in de schoenen vs welke andere 'hulpteugel' dan ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:57

Maar als er paniek zou zijn kun je het toch (bij normaal gebruik) loslaten?
We doen een vluchtdier in principe toch ook een hoofdstel om zodat het niet wegrend als het ergens van schrikt?
Je trained een paard normaal ook eerst om vluchtreacties te onderdrukken voordat je verder gaat in je wedstrijdtraining toch?

Ik ben nog steeds best wel benieuwd naar een goed filmpje er van.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:00

Omdat een paard, indien niet als gebruiksdier aangewend,in een klein land als Nederland geen enkel bestaansdoel meer heeft, sinds de paardentractie in de landbouw is verdwenen.

Een paard is nu een overbodig, ja een "luxe" dier geworden.
Net als de grote honden die over het algemeen ook niet meer op eigen houtje erven hoeven te bewaken.
daar zijn nu camera's en alarminstallaties voor.

"De beschaving van een volk laat zich aflezen aan de wijze waarop het met de dieren omgaat..." die is niet van mij maar het is gruwelijk waar.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:09

Sizzle schreef:
Maar als er paniek zou zijn kun je het toch (bij normaal gebruik) loslaten?
We doen een vluchtdier in principe toch ook een hoofdstel om zodat het niet wegrend als het ergens van schrikt?
Je trained een paard normaal ook eerst om vluchtreacties te onderdrukken voordat je verder gaat in je wedstrijdtraining toch?

Ik ben nog steeds best wel benieuwd naar een goed filmpje er van.

Paniek uit zich niet pas in een paard dat aan de hobbel gaat. Paniek/angst/stress bouwt zich op. Wanneer een paard zoals in de OP aan de hobbel gaat in de schoenen ben je al veel te ver gegaan en veel te laat met loslaten. Het touw zit er las begrenzer en begrenzing houdt in dat een paard niet vrij is om zijn hoeven neer te zetten wanneer hij dat wil: ergo: je bindt het paard zijn benen aan elkaar, goed gebruikt of slecht gebruikt. Not done bij een vluchtdier.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:37

We kunnen wel een discussie houden over of het verantwoord is of niet om überhaupt paarden te houden en filosoferen over hoe nadelig het is voor een wezen om niet te bestaan (en hier discussieer ik dolgraag over, kom maar op :D ) maar het lijkt me duidelijk dat dit echt een beetje doorgeslagen is. Dat vind ik van 80% van de praktijken die ik in alle disciplines én op maneges én bij particuliere recreanten zie. Maar goed, ik zou ook liever op een berg in het buitenland zitten zoals sommigen hier :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:51

Die discussie is er niet. Die argumenten over" dan moet je ook niet op een paard gaan zitten uberhaupt", raken in geen geval de dier-onterende praktijken die er her en der (ongestraft) op dieren worden losgelaten, omdat wij mensen ze nou toevallig net hebben als gebruiksdier. Er zijn geen gebruiksdieren-uit-noodzaak meer, dus alles wat met een paard uitvoert, is tegenwoordig niet noodzakelijk.

Er zijn - mag ik toch hopen - echter wel normale gezond-verstand grenzen, aan praktijken, waarbij het dier duidelijk de dupe is.

Dit is daar dus een voorbeeld van, tevens heb ik zo mijn bedenkingen bij de figuren die dit verdedigen.
Daar splitst zich het paarden houden af van VAN paarden houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:14

Sizzle schreef:
Er op gaan zitten heeft ook geen doel voor het paard.

Maar hoeft ook niet ten koste te gaan van het paard :)
Ik ben er niet tegen om paard te rijden mits je dit als een samenwerking ziet en als doel hebt dat je er beide lol in hebt/beter van wordt.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:24

Dit hoeft ook niet ten koste te gaan van het paard.
Mits correct uitgevoerd.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:33

_maaike_D schreef:
Dit hoeft ook niet ten koste te gaan van het paard.
Mits correct uitgevoerd.

En daarover verschillen wij van mening :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:52

Ik veronderstel dat je verschillende trainingen hebt gezien/ meegemaakt?

Want dat de paarden tot hogere leeftijden in de sport lopen of als leermeester thuis gewerkt worden is voor mij voldoende bewijs van het tegendeel.

Maar er is niets mis met verschillende meningen te hebben. Mits netjes gediscussierd en onderbouwd

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:07

Dat heb je correct verondersteld. Uitgevoerd door iemand die in de tuigpaardenwereld welbekend is en het is voor mij onder andere aanleiding geweest om uit mijn tuigermerrie geen (tuiger)veulen te willen fokken en keuringen ed te willen doen. Op zich vind ik de fokkerij en keuringen erg interessant, maar als het zo moet, hoeft het van mij niet. Ik weiger daar aan mee te werken en ik vrees dat je zonder dit soort fratsen ook met een goed dier nooit bovenaan komt te staan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:28

^ En dat laatste is het probleem. Wil je presteren? Dan moet je wel net als de rest je tuiger in de schoenen zetten. Dit is met heel veel andere sporten ook zo. Hondenshows bijvoorbeeld. Je moet net zo ver gaan als anderen, wil je iets bereiken. Gelukkig bij veel rassen geen problemen overigens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:31

Dat paarden tot op hogere leeftijd in de sport lopen bewijst helemaal niets. Hoeveel paarden lopen er niet met pijn? Denk dat je dat niet wil weten. En dan bedoel ik dus de paarden topsport in het algemeen, zeker ook de dressuur.
Helaas heeft niet elk jury lid daadwerkelijk verstand van zaken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:37

Thesserd schreef:
^ En dat laatste is het probleem. Wil je presteren? Dan moet je wel net als de rest je tuiger in de schoenen zetten. Dit is met heel veel andere sporten ook zo. Hondenshows bijvoorbeeld. Je moet net zo ver gaan als anderen, wil je iets bereiken. Gelukkig bij veel rassen geen problemen overigens.

Met Wybrun reed ik regelmatig in de top. Paard heeft 1 keer in de schoenen gestaan, gewoon uit interesse of er verbetering zou zijn.
Dus nee, je hoeft je paard niet in de schoenen te zetten om te presteren of op kop te staan. Maar je moet wel een goed paard hebben. Met een gemiddeld paard eindig je niet vaak aan de top in de tuigsport.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:04

Betekent het dan dat mindere paarden d.m.v. schoen training net zo goed kunnen worden als jouw van nature goede paard?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:51

Naar mijn ervaring niet.
Sommige paarden werken graag en met gemak in de schoenen.
Anderen laten zich liever anders trainen.
Ieder paard is verschillend, zowel in talent en karakter als in training.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:21

Het is toch onbegonnen werk om mensen die zelf half fout bezig zijn er van te overtuigen dat in de schoenen niet fout is of in ieder geval niet fouter dan wat iedereen doet.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:54

xSlvna schreef:
Het is toch onbegonnen werk om mensen die zelf half fout bezig zijn er van te overtuigen dat in de schoenen niet fout is of in ieder geval niet fouter dan wat iedereen doet.

Zo jammer dat dat altijd het doel lijkt te zijn van een discussie :+

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:18

Nikass schreef:
Dat paarden tot op hogere leeftijd in de sport lopen bewijst helemaal niets. Hoeveel paarden lopen er niet met pijn? Denk dat je dat niet wil weten. En dan bedoel ik dus de paarden topsport in het algemeen, zeker ook de dressuur.

Deze had ik niet gelezen.
Probeer je nu te zeggen dat onze paarden onder de pijnstillers lopen?

Je schijnt te denken dat ik naief ben en in sprookjes geloof?
Want dat boek heb ik gelezen hoor.

Maar de schuld daarvan ligt toch bij de juryleden van vandaag. Aangezien in elkaar getrokken paarden hoger geplaatst worden dan paarden die los in het lijf en van de hand af gereden worden.
Ja dan zullen er altijd trainers zijn die middelen misbruiken voor eigen eer.
Maar daarom hoeft de methode niet veroordeeld te worden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:37

_maaike_D schreef:
Nikass schreef:

Maar de schuld daarvan ligt toch bij de juryleden van vandaag. Aangezien in elkaar getrokken paarden hoger geplaatst worden dan paarden die los in het lijf en van de hand af gereden worden.

Ik begrijp je post totaal niet :?

Jij geeft aan in eerder reactie dat het feit dat de paarden tot op hogere leeftijd in de sport lopen voor jou bewijst dat de methode niet ten koste gaat van het paard

DAAR reageer ik op door te zeggen dat veel paarden in de sport met pijn lopen dus dat het feit dat ze in de sport lopen voor mij niet bewijst dat het goed met ze gaat

Ik heb het niet over pijnstillers gehad :?
Ik heb niet veronderstelt dat jij naief bent :?

En ja ik ben het met je eens dat `de schuld` voor een groot deel ligt bij de juryleden. Dat zeg ik toch? Waarom reageer je dan alsof ik het tegendeel beweer?

Echt, van welke planeet kom jij?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:09

Nikass schreef:
_maaike_D schreef:

Ik begrijp je post totaal niet :?

Jij geeft aan in eerder reactie dat het feit dat de paarden tot op hogere leeftijd in de sport lopen voor jou bewijst dat de methode niet ten koste gaat van het paard

DAAR reageer ik op door te zeggen dat veel paarden in de sport met pijn lopen dus dat het feit dat ze in de sport lopen voor mij niet bewijst dat het goed met ze gaat

Ik heb het niet over pijnstillers gehad :?
Ik heb niet veronderstelt dat jij naief bent :?

En ja ik ben het met je eens dat `de schuld` voor een groot deel ligt bij de juryleden. Dat zeg ik toch? Waarom reageer je dan alsof ik het tegendeel beweer?

Echt, van welke planeet kom jij?[/quote]

Je suggereerd zelf dat de paarden dus ofwel kreupel in de ring lopen en de jury het niet ziet, ofwel het kreupel zijn niet meer zichtbaar is.

Ik tracht te benadrukken dat de verafschuwde schoenenmethode niet slopend voor het paard hoeft te zijn, aangezien paarden die met deze methode getraind zijn tot hoge leeftijden in de sport lopen.
En dus gezond zijn.
Jij geeft daar een andere draai aan door over slechte juryleden te beginnen.

Waarop ik reageer omdat ik mij daar in kan vinden.

Duidelijk zo, of prefereer je jip en janneke taal?
Opmerkingen zoals eerder genoemde gezichtjes en planeten doen ietwat afbreuk aan het niveau van je posts