Zwaar ongeluk met paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 16:21

joyce2 schreef:
Ik wil niet betweterig of irritant zijn, bedoel dit echt alleen maar goed, maar kijk goed uit met "random" supplementen geven. Heel veel mensen denken dat supplementen of vitamines toedienen geen kwaad kan, maar ik heb tijdens voedingsleer het volgende geleerd (en zal het nooit meer vergeten :D ): "Baat het niet, dan schaadt het wel!" Ga pas dingen toedienen op het moment dat er ECHT is vastgesteld dat je paard of pony hier en tekort aan heeft.

Bedankt voor je reactie!
Kan een gewone vitaminespuit al kwaad dan?
Ik dacht dat er net als bij mensen het overschot gewoon weer uitgeplast wordt?

Hij kreeg alleen maar gras en nu krijgt hij gras en hooi. Dat lijkt mij ook niet genoeg en dan zou ik graag iets geven ter ondersteuning. Maar ik ga eens uitzoeken welke vitaminen je altijd kan geven.
Als je een idee hebt hoor ik dat graag :)

joyce2

Re: Zwaar ongeluk met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:38

Nee dat is niet zo, ook bij mensen niet. Vitamine C wordt bij mensen wel uitgeplast, maar bij vitamine D bijvoorbeeld is zowel een tekort als overschot niet goed (overschot plas je dus niet uit).

Ik heb even een beetje een algemeen artikel voor je gezocht, want het toedienen van vitamines en voedingssupplementen is vrij complex. Wij hebben dus altijd geleerd om niet zomaar wat toe te dienen en dit alleen in overleg te doen met bijvoorbeeld een DA. Want wat is de reden waarom je wat toe wilt dienen? Is dat puur ter ondersteuning, omdat hij alleen gras en hooi krijgt? Of wil je het toedienen omdat je denkt dat hij iets mankeert? In het laatste geval zou ik dus of de DA halen (bloedonderzoek kan geen kwaad, vooral als hij flink geïnfecteerd zou zijn met wormen, kan hij maar zo bloedarmoede hebben), of afwachten hoe hij opknapt nadat zijn conditie langzaam wordt opgebouwd en hij straks ontwormt is.

Hier is trouwens het artikel: http://www.pavo.nl/advies/de-zin-en-onz ... pplementen

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 16:52

joyce2 schreef:
Nee dat is niet zo, ook bij mensen niet. Vitamine C wordt bij mensen wel uitgeplast, maar bij vitamine D bijvoorbeeld is zowel een tekort als overschot niet goed (overschot plas je dus niet uit).

Ik heb even een beetje een algemeen artikel voor je gezocht, want het toedienen van vitamines en voedingssupplementen is vrij complex. Wij hebben dus altijd geleerd om niet zomaar wat toe te dienen en dit alleen in overleg te doen met bijvoorbeeld een DA. Want wat is de reden waarom je wat toe wilt dienen? Is dat puur ter ondersteuning, omdat hij alleen gras en hooi krijgt? Of wil je het toedienen omdat je denkt dat hij iets mankeert? In het laatste geval zou ik dus of de DA halen (bloedonderzoek kan geen kwaad, vooral als hij flink geïnfecteerd zou zijn met wormen, kan hij maar zo bloedarmoede hebben), of afwachten hoe hij opknapt nadat zijn conditie langzaam wordt opgebouwd en hij straks ontwormt is.

Hier is trouwens het artikel: http://www.pavo.nl/advies/de-zin-en-onz ... pplementen

Om hem wat meer op te laten knappen.
Conditie is al niet zo goed en een wormenkuur kan ook wat schade aanrichten.
En dan denk ik dat hij naast gras en hooi nog wel wat extra's mag krijgen. Vooral voor nu, maar ook de gehele periode dat hij hier staat.

Een DA wordt er pas bij gehaald als dat echt nodig is en dat vinden we nu niet nodig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:10

Mwah, wormenkuur in het geval van een (flinke) wormeninfectie, zal veel meer goed doen dan kwaad ;) Op het moment dat je paard aan de dunne is, neemt hij voedingsstoffen ook niet goed op. En wie weet hoe lang hij al aan de dunne is, dus hoe lang hij al niet optimaal de voedingsstoffen opneemt? Als hij daarbij ook al een hele tijd wormen heeft, is het risico op bloedarmoede ook aanwezig. En dan is het paard ook nog eens in slechte conditie. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, zou je denken dat hij toch flink op zou moeten knappen wanneer hij ontwormd is, niet meer aan de dunne is en wanneer de conditie weer een beetje op wordt gebouwd.

Het is gewoon lastig, want voordat je iets toe gaat dienen, moet je eigenlijk weten waarvoor je het exact toe gaat dienen. Gewoon zomaar wat gokken zou ik persoonlijk nooit doen, maar aangezien er geen DA komt wordt het ook lastig overleggen ;) Misschien zou je een liksteen op kunnen hangen? Dan kan hij zelf likken wanneer hij behoefte heeft.

En er zijn ongetwijfeld ook een hele zwik onschadelijke voedingssupplementen te krijgen, maar dat weet ik zo uit mijn hoofd niet. Bij de meeste ruitersportzaken zullen ze waarschijnlijk zeggen dat niets kwaad kan, omdat ze daar vaak weinig weten over voeding (ze draaien vaak gewoon het verkoopriedeltje van de leverancier af), dus als je wat haalt zo ik van tevoren wel even checken of een overschot idd netjes uitgeplast wordt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:49

ik kom even uit het meelees hoekje.
ik vind het super hoe de wond inmiddels is geheelt!
maar even over de shetlander. het zou ook nog best kunnen dat deze ook flink zand in zijn buij heeft. daar staan de kleine monsters ook bekend om. vooral als je schrijft dat hij diaree heeft.
en ontwormen is ook een goede zaak. met onderzoek of zonder onderzoek moet ieder zelf weten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:02

Het zal gelukkig inderdaad meer goed doen. Maar een extra zetje leek mij wel handig.

Maar ik lees dat vitaminespuiten niet werken en dat je beter een brok kunt voeren. Maar aangezien hij al veel te dik is en weinig beweegt is wil ik dat ook niet doen.

Ik ga even de zoekfunctie gebruiken en kijken of ik daar wat tips kan vinden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:05

hagelslag schreef:
ik kom even uit het meelees hoekje.
ik vind het super hoe de wond inmiddels is geheelt!
maar even over de shetlander. het zou ook nog best kunnen dat deze ook flink zand in zijn buij heeft. daar staan de kleine monsters ook bekend om. vooral als je schrijft dat hij diaree heeft.
en ontwormen is ook een goede zaak. met onderzoek of zonder onderzoek moet ieder zelf weten

Hij stond op een wei met veel gras, dus zand sluit ik uit.
Helaas bepaalt de DA of er een mestonderzoek komt of niet. Ik hoop dat we in dit geval zeker een wormenkuur krijgen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:37

Mocht je onderzoek laten doen, dan ook altijd op leverbot laten checken, dat zou ook de diarree en (juist) kortademigheid kunnen verklaren. Als het heel nat is geweest, kunnen ze op de wei trouwens ook zand binnenkrijgen hoor, dat trekken ze grasspriet met wortel en zand en al uit de grond.

Als de kortademigheid wordt veroorzaakt door bloedarmoede, raad ik je Red Cell aan.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 21:52

Wordt daar niet automatisch op getest? De eigenaar gaat morgenochtend bellen en ik denk niet dat zij daar extra naar vraagt.. Eerst maar eens kijken hoe het daarna gaat.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:27

Kleine aanvulling over de shet: je zou ns kunnen kijken naar een mineralenbrokje. Bij mij op stal voert een aantal mensen equilin. Is best prijzig maar je hebt er maar een heel klein beetje van nodig, waardoor je ook niet veel hoeft te voeren.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:58

LesleyxLinn schreef:
Wordt daar niet automatisch op getest? De eigenaar gaat morgenochtend bellen en ik denk niet dat zij daar extra naar vraagt.. Eerst maar eens kijken hoe het daarna gaat.

Niet elke paardenarts denkt er automatisch aan, al gebeurt dat tegenwoordig wel steeds vaker. Dus er extra naar (laten) vragen, kan geen kwaad.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:24

danoesje schreef:
Kleine aanvulling over de shet: je zou ns kunnen kijken naar een mineralenbrokje. Bij mij op stal voert een aantal mensen equilin. Is best prijzig maar je hebt er maar een heel klein beetje van nodig, waardoor je ook niet veel hoeft te voeren.

Dat is wel erg prijzig inderdaad. Maar ik kijk nog even verder naar vit/min.

@Sientje
Ik denk dat de eigenaar al wel gebeld heeft, ik zou het vanavond even vragen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:39

Zo dat gaat er echt netjes uit zien!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:44

Hoe gaat het na vandaag ?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:31

marjoleinft schreef:
Hoe gaat het na vandaag ?

Het gaat prima!
De wond zag er weer een beetje beter uit. Hoop de foto's vandaag te krijgen en dan plaats ik ze hier.
Er was wel meer wondvocht, maar dat kregen ze er makkelijk af. De vorige keer moesten we het er zachtjes afkrabben, maar dat lukte niet helemaal.

De oefeningen gaan wat minder. We hebben dat een tijdje niet gedaan omdat hij zijn been al op moest tillen als hij van buiten naar binnen gaat. Hij wil zijn voet erg slecht geven. We hebben gisteren geprobeerd om hem steeds een stap naar voren te laten zetten en dan zijn been vast te houden en iets op te tillen. Hij komt echt maar een klein stukje van de grond en na 2 sec zet hij hem al weer neer en krijgt direct een beloning. Maar het lukt niet om hem iets verder op te tillen dan hij al kan.

De halskraag hebben we inmiddels afgedaan omdat hij het toch voor elkaar kreeg om aan de wond te bijten. We hebben nu een anti-bijt kap opgedaan waardoor hij niet kan bijten. Hij kan er wel gewoon mee eten en ook drinken uit de automatische drinkbak.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:06

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:38

zo wat een plek nog he. dat zal inderdaad wel blijven dat litteken

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:33

De wonde op zich is heel mooi roze, goed gezond weefsel. Wondvocht is goed, dat voorkomt korstvorming en houdt de wonde nat. Wat een werk is dat, jullie mogen heel trots zijn!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:57

Dat ziet er echt al heel mooi uit ! :j

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:19

Ziet er zeker mooi uit, maar blijft toch echt een bizarre wond he :oo

_/-\o_ respect _/-\o_ voor al het werk dat jullie erin steken!! _/-\o_

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:29

Wow wat een wond was dat, hallo he :oo
Heelt zo te zien wel mooi, heel veel succes er nog mee!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:24

Bedankt voor jullie reacties!
Het was inderdaad een bizarre wond.
We zijn erg blij dat het zo goed is afgelopen na alle tegenslagen.

Nu hopen dat het snel dicht is zodat hij weer lekker de weide in kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:21

ik had nooit verwacht dat het zo mooi zou helen!Goed werk hoor!
Loopt hij kreupel?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 15:31

geerke schreef:
ik had nooit verwacht dat het zo mooi zou helen!Goed werk hoor!
Loopt hij kreupel?

Ja dat wel. Hij kan zijn been nog wat lastig buigen. Vooral bij het opstapje zie je dat terug. Maar dat gaat ook steeds beter. Ik zal eens kijken of ik de volgende keer een filmpje kan maken.

We moeten nu vooral oefenen met zijn been op te tillen, maar hij werkt niet erg mee.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:26

Het zal wel flink trekken dat litteken!