Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:29

Cassidy schreef:
mang schreef:
:oo :oo Bij sommige bewegingen lijkt het meer op een overenthousiaste hond, zo lenig. Zoiets heb ik nog nooit gezien :=

Dan heb ik nog een filmpje voor je: dit gaat beheersd, van wilde paniek bij de paarden is geen sprake. Ze weten wat er van ze verwacht wordt, na 8 seconden gaat de bel, en dan stopt het bokken. Deze paarden worden bewust gefokt voor hun drang om te bokken, het is niet te trainen en als ze de wil om te bokken verliezen, worden ze zadelmak gemaakt en ingereden. En om alle commentaar voor te zijn: de strap bij de lies prikkelt, maar doet geen pijn.

http://www.youtube.com/watch?v=MI5jY1bK ... re=related

Vergelijk deze sprongen met de bokken van de vos, en zeg dan nogmaals dat die bokken geen beheersde hupjes zijn....(nog knap dat Gert ze uit kan zitten hoor, doe het hem niet na).

Mijn god, die cowboys moeten toch geklutste eieren hebben :=

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:30

Ik ben het helemaal met Gaabje eens, je kan het mooi opschrijven :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:37

Ik hoop dat Gaabje gelijk heeft,en dat de nieuwe eigenaar er nu lekker op kan rijden.
Maar ik begreep uit een eerdere post dat het paard een boef is,ik hoop dat de nieuwe eigenares genoeg ervaring heeft om hem de baas te kunnen. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:38

Cassidy schreef:
Of het inherent is qua character is dan weer een tweede. Engelse Volbloeds worden gefokt op snelheid, niet op zoet en meegaand character. Een knokker, die je voor je weet te winnen en die zijn energie voor je ipv tegen je gebruikt, kan zomaar van alles winnen....

@ Gaabje, mooie verwoord stukje, heel interessant, en idd wat ik al dacht: paard heeft te vaak en te lang vaak zijn zin gekregen en dat verwordt tot een patroon.

Als meelezer wil ik hier even op reageren :) . Ik denk dat juist in de draf en rensport er heel erg op karakter gefokt word, even de merrie in je filmpje als voorbeeld: Het is een hele kleine wereld waar bijna alleen maar pro's in voorkomen, niemand zou een kind van die merrie kopen :) .Terwijl die controle in de rijpaardwereld er niet is, ik denk dat de meeste posters hier ' het nog wel zouden willen proberen' met het paard van de TS... Ik had 'm dood laten schieten op 't moment dat hij achterover ging met mijn dochter...

geerke

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:40

een paard wat zich achterover laat vallen is inderdaad in de meeste gevallen levensgevaarlijk....als het tenminste niet de ruiter is die hem in paniek achterover trekt,wat heel vaak voorkomt.
Nooit een paard bezitten wat te hoog gegrepen is voor je,dat voorkomt veel ellende en ongelukken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:40

ruitje schreef:
Cassidy schreef:
ik denk dat de meeste posters hier ' het nog wel zouden willen proberen' met het paard van de TS... Ik had 'm dood laten schieten op 't moment dat hij achterover ging met mijn dochter...

En met jou velen, daarom....Niet verkeerd dat een paard eens over zijn angst wordt getild door een professional ( ervanuit gaande dat er geen lichamelijke gebreken zijn)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:46

Citaat:
En met jou velen, daarom....Niet verkeerd dat een paard eens over zijn angst wordt getild door een professional ( ervanuit gaande dat er geen lichamelijke gebreken zijn)

True, maar sommige paarden moet je niet willen laten leven, laat ik even vooropstellen dat ik niet kan zeggen of dat bij deze het geval is, maar als ik dan hoor dat hij ' eerder dat soort trucjes uithaalde' , dan denk ik: waarom is er nou nergens iemand sterk genoeg om te zeggen: dit paard verkoop ik niet meer door, deze geef ik de kogel OF ik laat 'm bij mij thuis grasmaaien... Niet, die verkoop ik aan een jonge griet die er na 3 maanden dit mee meemaakt.

Ontsteking in zijn nek of niet, een eerlijk paard gooit dan niet zijn hele trukendoos open, is mijn mening :) ...dan zit er ook iets in het karakter/de combinatie fout :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:47

ruitje schreef:
Als meelezer wil ik hier even op reageren :) . Ik denk dat juist in de draf en rensport er heel erg op karakter gefokt word, even de merrie in je filmpje als voorbeeld: Het is een hele kleine wereld waar bijna alleen maar pro's in voorkomen, niemand zou een kind van die merrie kopen :) .Terwijl die controle in de rijpaardwereld er niet is, ik denk dat de meeste posters hier ' het nog wel zouden willen proberen' met het paard van de TS... Ik had 'm dood laten schieten op 't moment dat hij achterover ging met mijn dochter...

Een EV kan gebruikt worden voor de fok van bijv. Quarters, of gebruikt worden in de eventing. Paard zal misschien nooit meer op de baan lopen en geen veulens krijgen die voor de rensport gebruikt gaan worden (waar al die pro's rondlopen) , maar niemand garandeert dat hij geen nakomelingen gaat krijgen die elders worden ingezet....

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:48

Ik twijfel er niet aan dat hij een zeer ervaren trainer is, maar met een paard helpen die alleen nog maar de ruiter eraf wil krijgen zou ik de factoren die eventueel extra protest kunnen opleveren (sporen, zweep, sperriem) weglaten de eerste keer.
Mijn mening... :D

Hoop voor de TS dat het snel de goede kant op gaat met haar paard :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:49

geerke schreef:
Ik hoop dat Gaabje gelijk heeft,en dat de nieuwe eigenaar er nu lekker op kan rijden.
Maar ik begreep uit een eerdere post dat het paard een boef is,ik hoop dat de nieuwe eigenares genoeg ervaring heeft om hem de baas te kunnen. ;)

Ik zeg niet dat de nieuwe eigenaar er nu lekker op kan rijden. Dat hoop ik natuurlijk ook, maar ook bij de nieuwe eigenaar zal het paard eens wat uitproberen, zaak is dan om consequent te zijn en dat zal onder begeleiding moeten. Ook de nieuwe eigenaar zal direct bij de eerste uiting van het gedrag moeten corrigeren, anders komt het paard weer terug in het oude patroon. Ik denk wel dat de reactie minder heftig zal zijn als gert met het paard oefent in verschillende situaties en ook met de eigenaar, waardoor de eigenaar het beter kan controleren en uiteindelijk de nieuwe respons kan bevestigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:49

ruitje schreef:
True, maar sommige paarden moet je niet willen laten leven, laat ik even vooropstellen dat ik niet kan zeggen of dat bij deze het geval is, maar als ik dan hoor dat hij ' eerder dat soort trucjes uithaalde' , dan denk ik: waarom is er nou nergens iemand sterk genoeg om te zeggen: dit paard verkoop ik niet meer door, deze geef ik de kogel OF ik laat 'm bij mij thuis grasmaaien... Niet, die verkoop ik aan een jonge griet die er na 3 maanden dit mee meemaakt.

Ontsteking in zijn nek of niet, een eerlijk paard gooit dan niet zijn hele trukendoos open, is mijn mening :) ...dan zit er ook iets in het karakter/de combinatie fout :)

Wie zegt dat het paard dit gedrag in dezelfde intensiteit liet zien bij de vorige eigenaar? Ja hij had daar ook zijn streken, maar als dat hetzelfde niveau was als wat je in de demo te zien krijgt? Ik denk het niet want anders had de zus van ts dat paard nooit gekocht.

Of dit een paard is voor een meisje, werd aan het begin van de film ook al gevraagd. Gert vond van wel....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:58

Cassidy, zowel jij als ik kunnen alleen maar gissen, ik kan als reactie geven: misschien zat hij compleet onder de bute bij verkoop.

Mijn stelling blijft: al heeft een paard pijn, sommige reacties horen niet, dat zegt ook iets over het karakter van een paard :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:03

ruitje schreef:
Cassidy, zowel jij als ik kunnen alleen maar gissen, ik kan als reactie geven: misschien zat hij compleet onder de bute bij verkoop.

Mijn stelling blijft: al heeft een paard pijn, sommige reacties horen niet, dat zegt ook iets over het karakter van een paard :)

Parzival had ook op een broodje kunnen belanden.... Gelukkig heeft Adelinde hem toch aan de praat gekregen maar dat was ook zo'n draak.

Dus als deze het net zo goed als Parzival gaat doen..... Naja, ik wil wel een keertje mee groomen dan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:04

Heb dit paard een keer in het 'echie' gezien op zijn huidige stal en damn wat een gaaf dier! Hopelijk komt het allemaal goed en kan er straks met veel (wederzijds) plezier mee gereden worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:07

Niet alle lastige paarden moeten dood Anne_GTI :') ...

Edit: maar sommige lastige paarden horen niet in de verkoop, of bij sommige eigenaren :)

Ik ga gewoon geen discussie's meer in na 22.00 , krijg het niet goed verwoord :')

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:09

ruitje schreef:

Ieder paard uit (net zoals een mens) reageert verschillend. Ik kan je vertellen dat dit paard echt 100% eerlijk is, maar soms overdreven heftig kan reageren. Hij heeft (naar mijn mening, en zoals ik hem ken) een gevoelig karakter, maar heeft daarentegen wel heel erg duidelijkheid nodig in wat je van hem verlangt en niet accepteert. Als hij je volledige vertrouwen heeft en je heb je dit voor elkaar bij hem, dan wil je echt niet weten wat voor een geweldig paard je onder je kont hebt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:12

ruitje schreef:

Edit: maar sommige lastige paarden horen niet in de verkoop, of bij sommige eigenaren :)

Ik ga gewoon geen discussie's meer in na 22.00 , krijg het niet goed verwoord :')

Paarden en eigenaren/ruiters is altijd deksel zoeken die op het potje past. En soms duurt dat zoeken langere tijd dan men bereid is te investeren. Dan gaat men voor tweede keus....met alle mogelijke gevolgen van dien.

Dat wil niet zeggen dat ik zus van ts tweede keus vindt, maar dat er wel heel goede begeleiding bij hoort om deze combi door de problemen heen te helpen (en blijven helpen, niet alleen aan het begin).

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:14

Cassidy schreef:
ruitje schreef:

Wie zegt dat het paard dit gedrag in dezelfde intensiteit liet zien bij de vorige eigenaar? Ja hij had daar ook zijn streken, maar als dat hetzelfde niveau was als wat je in de demo te zien krijgt? Ik denk het niet want anders had de zus van ts dat paard nooit gekocht.

Of dit een paard is voor een meisje, werd aan het begin van de film ook al gevraagd. Gert vond van wel....

Ik denk dat hij wel voelt of er iets aan gedaan kan worden of niet. Als hij hem weer goed aan het lopen krijgt dan is hij waarschijnlijk ook prima voor haar :)

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:33

Ik vind al die reacties hier zo overdreven ! Oke het gaat er misschien wat harder aan toe dan dat je wil.
maar dit paard komt niet voor niks bij gert ! Het paard heeft een probleem wat niet op te lossen is door de ruiter zelf , een instructeur die zegt dit word te gevaarlijk , de ruiter klap achterover echt levens gevaarlijk dus blijkbaar is er geen oplossing. En nou pakt gert het paard aan en iedereen gaat er op in het is hard maar hallo hij krijgt in 20 minuten even dat paard vrij goed aan de loop! Gert weet waar hij mee bezig is , hij is ervaren en consequent . sorry ik zie geen probleem? ik ben echt fan van gert ,vind het echt geweldig wat hij doet en wat ik hier zie ook . hij doet dat allemaal wel even. en dat hij gaat springen is voor het paard even wat anders beetje voor de show natuurlijk maar het is afwisseling en dat is voor een paard goed.
ik ben heel benieuwd straks naar het resultaat en hoop echt dat het paard met ruiter weer op het niveau terug komt want wat kan dat paard lopen !!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:37

Ik denk dat hij precies de vinger op de zere plek legt. Hij durft door te drukken waar een andere ruiter afhaakt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:19

Lastige paarden paarden zijn niet altijd goede paarden maar het is wel een gegeven dat goede kwaliteitsvolle paarden vaak niet de makkelijksten zijn. Kwaliteitsvolle/talentvolle paarden zijn vaak ook behoorlijk slim. Het is de bedoeling dat dat dan ook voor je werkt en niet tegen je. Als voorbeeld idd Parcival, die heeft uiteindelijk geleerd voor Adelinde te werken. Of neem Bonfire, ook zo'n voorbeeld, Anky heeft het ook voor elkaar gekregen dat hij voor haar ging werken ipv tegenwerken. Het zijn geniale paarden met grote ego's. Daar moet je mee overweg kunnen. Dit is ook een paard met kwaliteit en zo te zien een behoorlijk karakter. Dat er een ontsteking heeft gezeten is een bewezen feit, of dat het de oorzaak van dit gedrag is, kan alleen bewezen worden als je weet wanneer hij die ontsteking heeft gekregen en wanneer voor het eerst dit gedrag werd getoond. Het zou me niet eens verbazen dat het meer een rijkunstig probleem is geweest met ook als bijzaak de ontsteking. Maar dat kan ik niet zeker weten natuurlijk. Op weg naar het Z moeten de paarden toch steeds meer gegymnastiseerd worden en dat hoeft niet altijd fijn te zijn voor een paard. De spieren worden sterker door de training maar dat houd in dat spieren een beschadiging oplopen en daarna herstellen en hierdoor sterker worden - spierpijn dus. Denk maar eens aan de eerste paardrijdles, dat heeft achteraf ook spierpijn opgeleverd, maar dat raak je gaandeweg kwijt. Een paard met een groot ego kan dit niet willen accepteren en in het begin een klein beetje in verzet komen. Een keer op de rem en dan weer doorlopen, vervolgens iets langer stil gaan staan, misschien een pasje achteruit, zo opbouwend naar dreigen omhoog te gaan tot aan het moment dat hij daadwerkelijk de lucht in gaat. Een goede ruiter die dit ook herkent zal dan in het beginstadium al ingrijpen, een angstige ruiter zal terughoudend zijn en het paard misschien een beetje zijn zin geven met alle gevolgen van dien. Ik heb dit al vaker zien gebeuren. Geen idee of het met dit paard ook zo is gegaan. Ik vind het in ieder geval een gaaf paard met een karakter wat zijn afstamming al wel een beetje met zich meebrengt. Ik hoop echt dat het goed gaat komen. Als Gert hem oppakt en hem ook losser door zijn lijf krijgt en alles het dier makkelijker afgaat denk ik ook wel dat zijn amazone minder problemen met hem zal hebben. Maar.... als het nivo hoger wordt zou het me ook niet verbazen als het af en toe toch een beetje weer de kop op steekt. Maar dan heeft ze er misschien al mee om leren gaan. In ieder geval heel veel succes, zo te zien is hij het waard.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 00:46

chikohaa schreef:
franka75 schreef:
Ik zie wel een paar punten waardoor hij wel degelijk pijn zou kunnen uiten maar dat weet je nooit helemaal zeker dat is het lastige

Gert heeft het paard uitvoerig bekeken en bevoeld. Hij is niet gek, en herkent pijn wel degelijk. Anders gaat hij er absoluut niet op zitten.

Dat denk ik eigenlijk ook wel

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 01:42

Dat weet ik wel zeker.

Gert is mijn oude buurman.
Ik zou zelf geen jong paard naar hem toe doen om te beleren van weide paard naar bereden paard
Maar dat is omdat ik gewoon graag alles rustig aan doe.

Ik longeer eerst zelf.
Dan rustig een keer een singeltje, hoofdstel, zadeltje, er aan hangen enz.
Maar als dat allemaal gedaan is durf ik met een gerust hart mijn paard weg te brengen naar Gert.
Het overdonderen is niet altijd even handig, vooral niet bij paarden van particulieren.

Maar voor dit soort paarden vindt ik Gert bij uitstek de juiste persoon.
Hij gebruikt geen geweld en weet zonder slaan of schoppen dit paard aan de gang te krijgen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:04

Wat er hier gebeurt is volgens mij niks anders dan het (her)opvoeden van een paard: namelijk zorgen dat het op een veilige manier kan meedraaien in de maatschappij waarin het leeft. En daarmee begin je volgens mij op alle vriendelijke manieren, wat bij dit paard ook volop gebeurd is. Echter, als de vriendelijke manier niet werkt, moet je breder gaan kijken in het belang van het paard. Wat voor rol heeft een paard met zulke gedragspatronen in de maatschappij? Volgens mij niks anders dan verwerkt worden bij de slager. Grasmaaiers zijn er immers al in overvloed, kijk bijvoorbeeld naar marktplaats. Dan liever een paar moeilijke sessies doorlopen, om het paard nog tig mooie jaren te kunnen geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:20

ruitje schreef:

Pfff, ben ik even blij dat je nuanceert. Als ieder paard dat bij het steigeren achteroverklapt of schuin weggetrokken dient te worden, de kogel verdient, dan mogen er vanaf nu veel paarden voor hun leven beginnen vrezen. ;)
Gelukkig dan toch dat er mensen als Gert bestaan.