Fotoreportage: pony's doden vos !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:24

Valeska schreef:
Nogmaals, het stuitende ligt wat mij betreft niet bij het doodschoppen op zich, maar bij het plaatsen van de foto's waarbij je ziet dat de vos in doodsnood is, wetende dat er mensen stonden die het hadden kunnen eindigen.
En daarna de opmerkingen van mensen alsof dat arme beest het verdiend heeft om doodgeschopt te worden!

In deze zijn niet de dieren, niet de paarden, niet de vos, die zich beestachtig gedragen.

( ik heb tot dit antwoord gelezen, dus wellicht heb je al geantwoord op een soort gelijke vraag )

Wat had je willen doen dan?
Ik neem aan de vos proberen weg te jagen. Daarmee loop je grote risico's, namelijk dat
1. de paarden afgeleid worden waardoor de vos zijn kans schoon ziet om te bijten.
2. door er tussen te springen krijg je zelf een klap van een paard.
3. zelf gebeten worden door een vos die misschien wel hondsdolheid had.

Alle 3 risico's die ik liever niet loop. Dat omdat mijn paarden en ik mezelf belangrijker vind dan een ziek ogende vos.
Natuurlijk, de kans is er dat de vos schrikt en weg rent, maar dan had hij dat ook wel gedaan toen de paarden begonnen met schoppen.

Daarnaast, waarschijnlijk is dit in een zeer kort tijdsbestek gebeurt. Als ik een vos in mijn tuin zou zien lopen vanuit mijn raam zou ik ook foto's maken! Want wanneer zie je nou overdag een vos zo wandelen?
Wie verwacht nou dat die vos tussen de paarden gaat staan? En al helemaal dat de paarden onraad ruiken en beginnen te meppen?
Zulke dingen gebeuren echt in nog geen 30 seconden. En sorry, maar oliebol happeneds.
Overduidelijk geen Fantastic Mr Fox.

Prima dat mensen het schokkend vinden ( alhoewel je nergens rondvliegende hersenen ziet ) maar wat een moraalridders.
' Dierenbeul, stomme paarden, schaam je, om te kotsen, je mag je geen dierenvriend noemen'

Koekoek! Ik adviseer de mensen die zulke uitspraken doen, om eerst eens naar zichzelf te kijken. Daar zit overduidelijk iets niet lekker.
Laatst bijgewerkt door Limonade op 31-03-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:24

Valeska : ik vind dat je het geweldig verwoord hebt in je reacties in dit topic , hoe verontrustend en respectloos 1 en ander hier neergezet is +:)+

Dat het gebeurd is , is 1 ding , maar om dan vervolgens op een dergelijke manier met de foto's te gaan pronken....bah. Dat had best een heel stuk respectvoller gemogen , er wordt hier wel een dier om zeep geholpen , een dier dat geen enkel kwaad in de zin had , en gewoon vermoord is door een stel volgevreten ponies die totaal niet in gevaar waren , totdat ze zèlf die vos lastig gingen vallen. Dat is een hele andere situatie dan een slachting in het wild , om te eten of te overleven.

En dan de mensen die maar zeggen dat het niks uitmaakt want het is de natuur dat de paarden zichzelf "verdedigen" tegen een mogelijk gevaar.... dat klopt natuurlijk , maar het enge is altijd dat zulke dingen dan alleen gelden voor wilde dieren , want iedereen flipt ineens wèl de pan uit als het om iets anders dan een wild dier had gegaan.

Ik vraag me inderdaad of die mensen op een vergelijkbare manier reageren als er een huisdier (of een klein kind ?) in de wei terecht komen en zo benaderd worden als de vos.... die duidelijk laat zien dat hij geen kwaad in de zin heeft , even later wanhopig probeert de ponies op afstand te houden , en die duidelijk het onderspit gaat delven omdat er niemand ingrijpt in de situatie en de ponies steeds meer op gaan in het "spel".

Het aparte is dat het dan ineens geen "natuur" meer is , maar men wèl beseft dat dit niet deugt :P

En dan maar toe gaan kijken hoe het verder gaat , er is geen enkel bewijs te zien van een poging tot ingrijpen door wie dan ook.....en vervolgens een leuke fotoreportage plaatsen want het is (inderdaad) wel interessant om te zien hoe een kudde dit oplost.

Het is verontrustend om te zien dat er niemand ingrijpt. Maar goed , dat kan nog begrepen worden , misschien was men er niet op tijd bij , misschien was men zelf bang of te geïntrigeerd door wat zich afspeelde , of wat dan ook.

Maar om er dan zo'n laconiek verhaaltje bij te plaatsen , zo respectloos naar die vos toe....en zoveel mensen die niet zien hoe verontrustend dat eigenlijk is , daar krijg ik echt een beetje koude rillingen van...

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:25

Zo heb ik een keer een kudde van 12 merries een haas achterna zien jagen en ze hebben uiteindelijk het diertje volledig vertrapt! Ik stond erbij en kon niks doen...hazen en paarden in volle galop zijn veel sneller dan een mens. Ik vond het zo sneu voor die haas, zeker omdat ik duidelijk kon zien dat t voor de paarden een spelletje was en ze heel veel lol hadden.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:25

Zo komt mijn Jack een paar keer per week in de zomer thuis ..Afbeelding
Net zo (zielig ??)als wat de pony`s van Marjolein hebben gedaan maargoed in mijn ogen gewoon een natuurlijke reactie .
Laatst bijgewerkt door elllis op 31-03-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:26

En mensen, alstublieft. Hou op een huisdier of zelfs kind (!!!!) met een vos te vergelijken in deze situatie.
Dat slaat als een tang op een varken. Totaal NIET relevant.

booster

de vos oogt niet gezond op de foto.
volgens de ts was hij ook ziek.
de paarden hebben het alleen maar versneld zonder het lijden erbij.
TS had naar buiten kunnen gaan om de paarden erbij weg te kunnen jagen en de vos maar door haar aankomst haden de paarden afgeleid kunnen worden daardoor en ook gebeten kunnen worden door de vos omdat die even die kans had gehad dan.
nu is het goed afgelopen voor de paarden en hebben ze zelf niks maar had ook anders kunnen aflopen als de TS wel naar buiten was gegaan.

HxSunlight

heb je wel gelezen dat de vos ziek was hij was vergiftigt

dus je noemt mij respectloos

ik ben blij dat die vos een snelle dood heeft gehad liever dan dat die ahcter de bosjes zat te lijden omdat die ziek was

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:28

elllis schreef:
Net zo (zielig ??)als wat de pony`s van Marjolein hebben gedaan maargoed in mijn ogen gewoon een natuurlijke reactie .

heeft hij de konijn of haas zelf vermoord knap voor zon hondje haha }>

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:28

Zilfstar schreef:
(bijna) Iedereen lijkt ervan uit te gaan dat:

TS bij de eerste blik wist dat vos ziek was
TS van te voren zou hebben geweten dat haar powns in de aanval gaan
TS van te voren WIST dat vos het af zou leggen

MAAR...

Als ik bij een wei sta met mijn paard erin en er komt een bijzonder dier aangelopen (vos, reiger, ooievaar, haas, etc) dan hou ik me stil en kijk naar die prachtige natuur. En hoe een evt ontmoeing zal verlopen. Vinden ze elkaar eng, interesant? Mijn paard rent ook wel eens een gans of zwaan achterna.

TS zag een vos in de wei. Dat is uniek, komt niet vaak voor. Ze had een camera in de buurt, dus daar schiet je een plaatje van. Dat is in mijn opinie logisch.
De powns komen "kennis maken". Ook dat is uniek en zie je niet vaak dus tuurlijk leg je dat vast, kom op zeg!
En dan ineens vlam in de pan, vos haalt uit, pony's dansen erom heen en er geeft er eentje een fikse trap.
Met de snelheid hoe je het hier nu leest vind dat plaats en de camera klikt door...
En dan lopen powns weg en vos blijkt het niet overleefd te hebben.....

Je kunt vooraf de uitkomst niet weten. Voor het zelfde had TS een foto van een vos in de wei, een pown die eraan snuffelt en een vos die de wei weer uit huppelt gemaakt... En DAT had iedereen hier PRAAAAACHTIG gevonden....

De enige fout die TS gemaakt heeft is: Het hier op Bokt zetten met wat onderteksten erbij...

Duidelijke Heldere Analyse! BH dat gezien de laatste reactie,s lang niet iedereen van mening is dat TS hier de schuldige is!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:29

Ze wist van te voren niet dat de vos vergiftigd was..

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:30

Ja ze doet niet anders in de zomer ... kan wel roepen dat mag je niet doen maar dat doe ik niet .. ben hartstikke trots op die hond mollen ratten hazen konijnen vangen.. ze is er maar druk mee :Y) !
Laatst bijgewerkt door elllis op 31-03-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:30

Limonade schreef:
En mensen, alstublieft. Hou op een huisdier of zelfs kind (!!!!) met een vos te vergelijken in deze situatie.
Dat slaat als een tang op een varken. Totaal NIET relevant.

Klopt, aangezien een huisdier in de meeste gevallen onder appèl staat, en een kind moet je gewoon in het zicht houden. Nooit in de buurt van grote dieren of zelfs een hond laten komen.

Ik weet niet in hoeverre pony's een huisdier accepteren die door het weiland sluipt, heb wel eens gezien dat het gebeurde en dat pony's er niet van opkeken. Toch hou ik m'n huisdier liever in de tuin, hond dan... Kat gaat z'n gangetje wel.

Moeten we niet vergeten dat de meeste huisdieren 'gewoon' gezond zijn en zich beter kunnen redden in het geval van de vos.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:31

elllis schreef:
Ja ze doet niet anders in de zomer ... kan wel roepen dat mag je niet doen maar dat doe ik niet .. ben hartstikke trots op die hond mollen ratten hazen konijnen vangen.. ze is er maar druk mee :Y) !

Wat is het? Een giraffe konijn? :')
Hoe heeftie het voor elkaar?

Goed, onze kat heeft eens een muskusrat gevangen en gekielhaald... :+

Janine1990

Booooo schreef:
Ze wist van te voren niet dat de vos vergiftigd was..

Daarom heeft ze gewacht met het plaatsen van de foto's totdat ze wist wat er met de vos aan de hand was.

HxSunlight

maar ja ik ben blij voor de vos dat die aan een snelle dood is

pandabeertje

Mooie foto's.
De vos was in 1 klap uit zijn lijden verlost.
Beest had geen baas om een spuitje te laten geven door de DA dus de natuur heeft het goed opgelost zo. :)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:32

elllis schreef:

Dan ben jij dus degene die je hond aan de lijn moet houden..
Wat die hond doet is gewoon moord heeft niks te maken met de natuur.

Maar goed dit heeft niks te maken met wat hier gebeurt is.
Nogmaals bij mij is het puur hoe ze het lollig opschrijft, snap best wel dat het dier niet meer te redden was.

Miracle_

Janine1990 schreef:
natasha1996 schreef:
het was mischien ook wel beter geweest dat die een trap kreeg
omdat anders toch nar het verder lopen dood ging
en mishcien had de vos veel pijn gehad
dus ik vindt dat het wel beter voor de vos was dat hij in een keer dood was

maar als de vos niet ziek zijn was geweest wa het best wel zielig :P

Ongelooflijk, een bokker van 14 die het beter weet dan al die volwassenen... _/-\o_

Wat fijn dat je zo volwassen reageert! :D

caboclo schreef:
ja maar dat zal hij dan ook teralletijden gebruiken tegen de mens.!

zal jij daar tussen springen dan?!
dan wens ik je igg al veel sterkte /succes toe!

Ja tuurlijk gebruikt hij dat. Zou jij je zo laten belagen zonder iets terug te doen? I don't think so. Dat is die vos goed recht!
En mij zie je nergens zeggen dat ik er tussen zou springen.

_Bonte_

We leven veel te gedomesticeerd ( schrijf ik het goed ? ) ..... Hoe was het vroeger in de natuur ????

Is het in het wild ook erg om een leeuw een arme gazelle te zien doden ? Waar halen we anders onze natuurfilms van daan

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:33

Janine1990 schreef:
elllis schreef:

Wat is het? Een giraffe konijn? :')
Hoe heeftie het voor elkaar?

Goed, onze kat heeft eens een muskusrat gevangen en gekielhaald... :+

Ze heeft hem/haar al behoorlijk bewerkt denk ik daar :)

booster

elllis schreef:

de jack russel doet waar hij goed in is.
mijn honden vangen weleens muizen de jongste dood ze en de oudste likt en knuffeld ze dood

LuvdaTossa

Voor de mensen die de vos zielug vinden, zo ziet een gezonde vos eruit:

Afbeelding

Die van de TS is duidelijk ziek, ik vind het netjes dat ze hem nog hebben weg gebracht. Soms is het goed dat de natuur z'n gang gaat. De risico's van het 'helpen' van de vos zijn te groot als je die beesten goed kent. Imo heeft de TS en haar familie alleen maar goed gehandeld.

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:34

Simone_Z schreef:
Caprice4evah schreef:
Goed zo, weer 1 minder *\o/*

Walgelijke reactie's zeg naar de TS, word eens wakker mensen, ze worden bedreigd maar zijn een bedreiging!
Bij ons zit er ook 1 in de buurt waar dat mijn paarden staan (vossenplaag zeeland krant,tv???) en heb hem al menigmaal voor de auto gezien alleen gas bijgeven hielp niet vos was iets te snel... Het zijn bloedmooie beesten maar echte moordenaars, de meeste vinden het zoooooo zielug :+ maar jullie wonen dan ook niet op de buiten zeker? eitjes van de winkel natuurlijk?
Gelukkig is het ons bespaard gebleven maar bij de buren een hele zooi kippen op brute wijze vermoord, leeeeuk joh, ow wat zielig voor die vos ach , maar 2 kuikentjes zonder mama ach ken jou het schelen, natuur toch :j
Vossen moorden om te vermoorden een leeuw of ieder ander roofdier neemt maar wat hij nodig heeft om zich te voeden, vind ik groot verschil!

Nogmaals, pony's vs vos 1-0 *\o/* En ik rem voor dieren hoor :j alleen voor vossen zit mn rem rechts :j

Ps; heb kostelijk moeten lachen om commentaar bij foto's :')

Ik woon wel degelijk achteraf en weet ook wel degelijk waar vossen toe in staat zijn.
Natuurlijk is het een stukje natuur, alleen als dier hondsdol was geweest en de paarden had gebeten was je wel verder van huis geweest.
En alsnog als je een dier kan redden, dan doe je dat toch? Tenminste een dierenliefhebber wel lijkt me.
En nou niet gaan zeggen, ja maar hij is vergiftigd. Dat kan je van te voren niet weten en dus kan je daar ook niet vanuit gaan!

Zeg het lekker toch, als je goed kijkt zie je gewoon dat ie niet zuiver is, vos zie je ten eerste haast niet overdag en hij loopt temidde en niet op zn hoede 1+1=2 bij mij maar goed boeit niet....
Ik ben groot dierenliefhebber, zeer zeker, maar sommige dieren (lees; hazen, konijnen en ja ook vossen, zelfs de reetjes/hertjes bij ons in de polder ook al) in de polder brengen gewoon schade aan en dat is toch wel de boterham, en ja, ik was vroegah ook zo naief maar toen ik meer en meer verstand van zaken kreeg is het niet lollig als je ziet wat ze kunnen aanrichten.

edit; laatste pic van jack, wilde dat die van mij zo snel waren :j stuur ze ook geregeld het land op hazen te verjagen die de jonge boontjes die net opkomen opvreten

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:35

marielle231 schreef:
elllis schreef:

Dan ben jij dus degene die je hond aan de lijn moet houden..
Wat die hond doet is gewoon moord heeft niks te maken met de natuur.

Maar goed dit heeft niks te maken met wat hier gebeurt is.
Nogmaals bij mij is het puur hoe ze het lollig opschrijft, snap best wel dat het dier niet meer te redden was.

Peins er niet over om haar aan te lijnen ze heeft 14 hectare tot haar beschikking .. dat is haar domein .. zieke hazen konijnen zijn voor haar een gezonde kan ze echt niet bij benen :D ..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:35

elllis schreef:
Zo komt mijn Jack een paar keer per week in de zomer thuis ..*foto*

Ten eerste, wil je die foto in een link zetten. Ik vind hem niet echt smakelijk.
Dat jij dit natuurlijk vind, moet jij weten. Ik vind dat je je hond in zo'n geval aan de lijn moet houden. In de natuur lopen namelijk geen wilde loslopende Jack Russels rond die hazen of konijnen dood bijten.

Edit: En dat ze alleen gezonde pakken is onzin. Mijn Jack heeft al 3 keer een gezond konijn te pakken gehad. Waaronder ook mijn eigen, helaas.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 31-03-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt