Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:18

Ik vind het heel erg dubbel.
Ik heb bewondering voor de liefde voor en het geduld van de eigenaar voor dit dier..
Aan de andere kant... Uiteraard heeft het dier wel pijn gehad. En mensen met brandwonden die allang genezen zijn behouden vaak ook pijn en een trekkerige huid. Ik weet het gewoon niet.
Persoonlijk zou ik het geloof ik niet aan kunnen zien dat mijn dier zo moest lijden.. Zoals je zo vaak leest op bokt: houden van is ook loslaten.

Ik zie wel dat ze na het rijden de rug goed controleren (en dat ze echt wel voorzichtig met hem zijn), het lijkt niet alsof er iets stuk is. Kan heel goed hoor, dat er geen of heel weinig haar op de plekken terugkomt. Zal na de rui-periode wel duidelijk worden.

AmyII

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:27

Ik ben verliefd! Wat heeft hij mooie gangen zeg! Dat beengebruik! :o

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:53

griebels schreef:
carolalisa schreef:
zitake dat is dus ook een punt, als het niet zou mogen vanwege die wonden. het gaat mij erom (als je mijn lange post op pagina 10 had gelezen had je dat ook al begrepen) dat dit paard naar mijn idee de afgelopen maanden geen paardwaardig bestaan heeft gehad.

Gelukkig heeft ie nog een heel leven voor zich dankzij deze eigenaren ;)

en dat zou voor mij niet opwegen tegen het feit dat dit paard door een hel moet zijn gegaan. dit diertje moet echt vreselijke pijn ervaren hebben. ik zou, ook na het bekijken van de filmpjes, dit mijn paard nooit aan willen doen :n hun kiezen anders en dat is hun goed recht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 02:31

Arabiertje* schreef:
Hier heb je je antwoord, en ik kan enkel maar zeggen. AMEN! _/-\o_

Sportpaarden gaan nooit met andere paarden op de wei ook niet voor de brand. Als je een sportpaard heb kan dat gewoon niet, hij heeft ijzers op en je hem niet zomaar tussen de andere paarden loslaten zodat ze mekaar maar even doorstampen !!! Ik begrijp dat amateurs niet begrijpen wat een wedstrijdpaard is en ook niet begrijpen dat deze paarden niet tussen andere vriendjes door razen op de wei maar dat is zo. Als we verder gaan met onze bedenkingen moeten we niet met paarden rijden en ze ook nooit in een stal zetten en ze in het wild laten leven... en moeten wij ook geen kleren dragen en rondlopen als oermensen

Zo raar.

Ik ken een hoop sportpaarden van alle klasses die gewoon in groepjes buitengaan.

Paarden zijn nog altijd even veel kuddedieren als honderden jaren geleden.

Zonde dat mensen dat niet snappen.

De reden dat ze mekaar onderuit trappen soms, is niet omdat het een sportâard is, wél omdat ze zo weinig bij soortgenoten komen, of te weinig buiten, dat ze gaan overreageren.

Verder vind ik het knap wat ze voor dit paard gedaan hebben, ik hoop dat hij gelukkig is :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 02:45

Wat een verhaal, en wat een foto's..
Kon me echt niet voorstellen dat hij dat overleefd zou hebben, ben blij dat hij zo goed nu aan het herstellen is.
Dikke respect voor de verzorging en het volhouden, bikkels!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 03:13

Kippenvel bij het zien van de foto's. Arm paard, wat een nachtmerrie ;(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 05:52

Arm paard, ik had 'm ingeslapen, was wel zo diervriendelijk geweest...

Vroeg me trouwens af waarom er een heel verhaal bijstond wat in principe helemaal niks met dit paard te maken heeft? (Over hoe slecht die mensen hun zaken dedn? :? ) Snapte niet echt waarom dat er allemaal bijstaat....

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:10

Mijn jonge paard heeft eens in de weide zijn achterbeen zo ontzettend beschadigd. Strekpees finaal eraf en het gehele onderbeen was zo beschadigd dat het gehele pijpbeen bloot lag, Je zag dus alleen zijn bot.
Destijds ben ik ook het traject ingegaan van operaties, huidtransplantaties enz. Het is een leidingsweg geweest voor het paard en mezelf. Na 3 maanden van behandelen zag ik hetzelf niet meer zitten maar de dierenarts vond dat ik door moest zetten. Dat heb ik dus gedaan.
Uiteindelijk heeft de revalidatie anderhalf jaar gekost. En wat was ik blij toen ik hem voor het eerst kon berijden.
Toen het paard 8 jaar werd had hij zijn punten voor de Z-dressuur behaalt. Echter al die jaren was hij een zorgenkindje. Hij had nu eenmaal een zwakker achterbeen en dat koste mij gewoon extra verzorging maar ook geestelijk leed.
Toen struikelde hij een keertje op de weide en alle littekenweefsel binnenin zijn achterbeen knalde uitelkaar. Paard had zo'n pijn, Vreselijk om dat te zien. Weer de dierenarts erbij en besloten dat het paard zijn pensioen zou krijgen. Hij was toen dus pas 8 jaar. Maar zijn ondervoet hing eigenlijk gewoon los, hij had geen strekpees meer en hij moest nadenken hoe hij moest lopen. Toen heb ik besloten om hem te laten gaan. Ik was geestelijk helemaal kapot. Al die jaren voor mijn zorgenkindje gezorgt en uiteindelijk zag ik een paard staan die niet eens een paardwaardig bestaan op de weide kan hebben. Op dat moment had hij geen pijn maar wel steeds als hij struikelde. Dit kon zo niet langer. Als je paard niet eens paard kan zijn dan moet je een juiste keuze maken. En toen ik hem eenmaal had laten inslapen was ik opgelucht. Natuurlijk heel erg verdrietig maar er viel een zware last van mij af.
Toen heb ik besloten om als het mij nog eens zou overkomen ik niet meer zo'n behandeling in zou zetten. Niet voor het paard en niet voor mezelf. En ik dacht dat het me nooit meer zou overkomen maar jaren later gebeurde het mij weer. Precies dezelfde verwonding als bij mijn jonge paard destijds. Ik wist meteen dat ik mijn paard zou laten gaan. Geen maandelange opsluiting op stal, geen operatie en mijn paard niet onnodig laten lijden. De dierenarts wilde hem in eerste instantie nog opereren maar stond wel achter mijn besluit toen ik hem zei dat ik mijn paardje niet meer wilde laten lijden zoals de andere had geleden en dat ik er zelf geestelijk helemaal aan kapot zou gaan. Het is vreselijk om je paard te zien vechten voort zijn leven..

Door deze ervaring weet ik dus zeker dat als Pacha van mij was geweest ik hem uit zijn lijden had verlost. Het is niet eerlijk om een dier zo te laten lijden en hoewel het nu redelijk goed lijkt te gaan met het verbrande paard, vraag ik mij af hoe het in de toekomst met hem gaat.
Ik begrijp heel goed dat de eigenaren de keus hebben gemaakt om Pacha de kans te geven om te herstellen want als je zoiets overkomt dan moet je snel keuzes maken. Ik verwijt de eigenaren dan ook niets.
Nu zullen de eigenaren van Pacha zeggen dat het de moeite is geweest omdat hij redelijk hersteld is. Maar Pacha is er nog niet. Ik ben benieuwd hoe ze over 3 of 5 jaar er over denken.
Ik denk dat als het ze dan weer zou overkomen ze niet meer dezelfde keuze zouden maken.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:23

vlooike ik heb absoluut ook respect voor jou keuze, ik zou ook niet anders gedaan hebben. Deze mensen hebben dat niet gedaan en daar heb ik ook respect voor.

Maar mag iedereen verzoeken een ander topic te openen over het wel of niet in een kudde naar buiten, want die van mij (een recreatiepaard) komt tot mijn spijt ook veels te weinig buiten zonder medische redenen. En daar zijn al genoeg topics over volgens mij. Maar daar heeft TS DIT topic om geopend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:32

Arabiertje* schreef:
Afbeelding
Deze foto is van 16 februari.

Boel gezeik hier....letwel ik post al mee vanaf het begin en braaf bijgelezen
Moet toch nog even reageren op deze foto

Wat een ontzettende gave foto en vent

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:56

Ik heb heel veel bewondering en respect voor jou!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:51

Bokt, blijft bokt hé :D

Maar weet niet of het eigenlijk nog zin heeft om te reageren. Het gaat hier om Pacha, enkel maar om Pacha. Niet over de weide, niet over zijn teen. Over Pacha!

Als de eigenaren nu de keuze maken om hun sportpaard apart buiten te zetten is dat zo. Ik twijfel er geen seconde aan of Pacha gelukkig is. Want aan de filmpjes te zien is hij dat wel ;) En waarom '' de rest '' in de tekst nog staat. Het is een deel van het verhaal.. Ik heb er toestemming voor. Als je het niet wilt lezen hoef je het ook niet te lezen :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:02

Arabiertje* schreef:
Bokt, blijft bokt hé :D

Maar weet niet of het eigenlijk nog zin heeft om te reageren. Het gaat hier om Pacha, enkel maar om Pacha. Niet over de weide, niet over zijn teen. Over Pacha!

Als de eigenaren nu de keuze maken om hun sportpaard apart buiten te zetten is dat zo. Ik twijfel er geen seconde aan of Pacha gelukkig is. Want aan de filmpjes te zien is hij dat wel ;) En waarom '' de rest '' in de tekst nog staat. Het is een deel van het verhaal.. Ik heb er toestemming voor. Als je het niet wilt lezen hoef je het ook niet te lezen :)

No offence maar je bent zelf begonnen over waarom hij niet op de wei staat (met de uitspraak dat sportpaarden niet op de wei kunnen).. Logisch dat je daar reactie op krijgt toch? :)

Sportpaard of niet, het blijft een kuddedier. Dat heeft niets met gedomesticeerd of sportpaard zijn te maken maar met paard zijn.
;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:06

Denk dat het dringend eens tijd wordt dat je dan wel heel het topic leest, elke pagina van 1 tem 17. Ik heb enkel geantwoord op iemand's vraag, en die vraag was of Pacha wel ooit buiten kan met vriendjes. Pacha kan buiten, wanneer de zon niet schijnt en zonder vriendjes. Dat is nu zo, en dat was voor de brand zo. Als de eigenaar dat zo beslist, dan is dat zijn keuze. Dan kan je er nog uren over bezig blijven maar dat veranderd toch niks.

Trouwens, kijk anders een dringend op een website waar paarden mishandeld worden. Die paarden zijn ongelukkig, Pacha is dat niet. Pacha is blij om te leven, en wil leven.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:09

@ TS, ik dacht dat jij je niet meer ging verdedigen ;)

Voor de rest, het is ook niet mijn keuze om een paard alleen in de wei te houden maar ben wel van mening da dat niet onze zaak is en zeker geen reden om er over door te blijven zagen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:10

Juist wamhorse.. Ik ga terug op mijn handen zitten. Maar soms is het wel erg moeilijk, de eigenaren zijn helemaal niet slecht voor Pacha.. Maar blijkbaar valt het moeilijk te begrijpen..

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:13

Yep dat soort discussie lijk je altijd te houden,

terug naar het belangrijke gedeelte van dit topic, Pascha!!! Hoe groot is hij eigenlijk? Vroeg ik me de hele tijd al af.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:16

poes schreef:
Arabiertje* schreef:
Hier heb je je antwoord, en ik kan enkel maar zeggen. AMEN! _/-\o_

Sportpaarden gaan nooit met andere paarden op de wei ook niet voor de brand. Als je een sportpaard heb kan dat gewoon niet, hij heeft ijzers op en je hem niet zomaar tussen de andere paarden loslaten zodat ze mekaar maar even doorstampen !!! Ik begrijp dat amateurs niet begrijpen wat een wedstrijdpaard is en ook niet begrijpen dat deze paarden niet tussen andere vriendjes door razen op de wei maar dat is zo. Als we verder gaan met onze bedenkingen moeten we niet met paarden rijden en ze ook nooit in een stal zetten en ze in het wild laten leven... en moeten wij ook geen kleren dragen en rondlopen als oermensen

Zo raar.

Ik ken een hoop sportpaarden van alle klasses die gewoon in groepjes buitengaan.

Paarden zijn nog altijd even veel kuddedieren als honderden jaren geleden.

Zonde dat mensen dat niet snappen.

De reden dat ze mekaar onderuit trappen soms, is niet omdat het een sportâard is, wél omdat ze zo weinig bij soortgenoten komen, of te weinig buiten, dat ze gaan overreageren.

Verder vind ik het knap wat ze voor dit paard gedaan hebben, ik hoop dat hij gelukkig is :)

Hier op bokt staat een Px.St.Georges paard op de wei dacht ik gezelen te hebben... Of toch allesinds ZZ-zwaar? Mja, paarden zijn kuddedieren, daar blijf ik bij :)

Arabiertje, ik heb veel respect voor de eigenarenvan Pacha, denk dat ze heel hard hunbesthebben gedaan om het voor hem zo aangenaam mogelijk te maken.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:23

ik heb alleen de begin-post gelezen en niet alle reacties

Allemachtig, heb er eigenlijk geen woorden voor...
Echt verschrikkelijk zielig dat het paard zoiets mee heeft moeten maken.
Super fijn dat het inmiddels weer de goede kant op gaat, maar wat een ellende!!!
Je weet nooit wat een paard voelt en in hem om gaat,
maar ik hoop dat hij gelukkig is en nog lang van het leven kan genieten,
ookal zou dat iets aangepast zijn.

Voor de brand was hij trouwens wel onwijs mooi! Die kleur!
Maar ondanks de littekens is hij nog mooi hoor!
What doesn´t kill you makes you sronger

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:25

ow ja en tis maar goed dat de schokkende foto´s in een link staan,
want jeetje wat schrok ik van die 1e....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:31

Pacha kan in zijn box wel contact maken met zijn buurpaarden. Alhoewel ik een andere keus gemaakt zou hebben, respect voor de mensen die deze keus gemaakt hebben.

Mijn paarden staan ook apart op de wei, als ik ze bij elkaar zet maken ze elkaar af.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:38

Arabiertje* schreef:
Juist wamhorse.. Ik ga terug op mijn handen zitten. Maar soms is het wel erg moeilijk, de eigenaren zijn helemaal niet slecht voor Pacha.. Maar blijkbaar valt het moeilijk te begrijpen..

Ik heb alles gelezen hoor. ;-)
Ik zeg ook echt niet dat ze slecht voor haar zijn (zie mijn eerste post hierboven aan deze pagina). :)

Maar een antwoord als 'sportpaarden kunnen niet naar buiten met andere paarden' vraagt om een reactie, sorry... :(:)

Nogmaals, hij ziet er niet ongelukkig uit nu. dat ben ik met je eens. Ik hoop dat ie goed herstelt!

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:46

gelukkig gaat het beter met pacha ik hoop dat hij helemaal opknapt!!!
wat een geluk dat pacha zo sterk in de schoenen stond anders had ze dit nooit overleeft wat vreselijk dat de andere paarden het niet heben overleeft hebben .

(ik had het ook anders gedaan maar respect alsnog)
Laatst bijgewerkt door xJorgx op 25-02-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:50

Ik vind het geweldig wat deze mensen voor dit paard hebben gedaan! Ongelovelijk! Waren er maar meer mensen die zo dapper zijn om, ook al zitten ze in de problemen, zoveel over te hebben voor een dier! Ik denk niet dat dit paard pijn heeft aan zijn littekens, tenminste, bij ernstig verbrandde mensen is dit niet zo, dus daarom mijn aanname.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:51

Wow! Respect voor de eigenaren van Pascha! Heb alles gelezen en ik weet niet wat ik had gedaan als ik in de eigenaren hun schoenen had gestaan... Fijn om te lezen dat het goed met hem gaat!

Over het wel of niet samen op de weide staan zal ik maar niets zeggen want die van mij kan nog niet eens de weide op zonder zichzelf in de kreukels te werken...

Diep respect voor de eigenaren!