Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
erika77 schreef:Ik heb lang zitten dubben hier op te reageren. Maar nu er zo op de man gespeeld word en de manege waar ik al jaren les zo aangevallen word kan ik me niet meer stil houden.
Oké ik heb me nog niet voor gesteld maar dat komt nog wel, maar eerst moet ik even het een en ander kwijt.
Er word gespeculeerd waar door het paard mager is, oké daar kan over gediscusseerd worden. Maar het ligt niet aan de verzorging van de paarden op mijn manege. Alle paarden krijgen voldoende te eten.
Er is laatst een onderzoek gedaan bij alle paarden (Zosja stond er toen nog niet) maar alle paarden en met name de pensionpaarden waren te DIK. De manege paarden waren of goed op gewicht of aan de dikke kant. De lijst is evt. in te zien op de manege.
Ook word er gezegt dat TS vol pension heeft, dit is dus niet zo. Alles wat wat extra kost, het buiten zetten van het paard, het mesten en zo zit niet bij de prijs in die TS betaald. Dit houd in dat TS zelf haar paard buiten moet zetten en zelf de stal moet mesten.
Toen de stal van Zosja laatst erg vies was (lees meer dan een 2 week niet gemest) heeft de eigenaar van de manege de stal zelf gemest voor het paard. De mensen die toen hielpen zijn kotsend de stal uit gegaan zo goor was de stal. Tja dan ben je echt gek op je paard als je hem zo een dag laat staan. De eigenaar hoeft dit niet te doen maar het welzijn van het dier staat voor op bij onze manege.
Want welke manege laat paarden van 35 jaar gewoon nog lekker rond keutelen en laat de DA regelmatig voor ze komen?? Terwijl de paarden niet meer in de lessen kunnen mee draaien?? Het zullen er niet veel zijn.
Is het nooit bij iemand opgekomen dat een paard ook erg mager kan worden als het geen liefde en aandacht krijgt? Je kan er dan nog zo veel in stoppen maar die paarden kwijnen gewoon weg dan.
Oké als er dan wel een keer gereden word is dat dan 6 uur lang het bos in om te crossen zonder water voorziening en zo mee te nemen. Tja dan ben je goed bezig met je paard denk ik. Geen conditie, al mager en dan 6 uur crossen door de bossen.
Nogmaals ik wil jullie uitnodigen eerst eens op mijn manege (neem ik ben niet de eigenaar van de manege) langs te komen en te kijken voor je een oordeel geeft over of de verzorging wel/niet goed is. En vraag dan rustig naar het lijstje van het onderzoek naar het gewicht en de conditie van de paarden die uitgevoerd is door het paarden kennis centrum. Dan pas mag je oordelen.
KBTP schreef:erika77 schreef:Ik heb lang zitten dubben hier op te reageren. Maar nu er zo op de man gespeeld word en de manege waar ik al jaren les zo aangevallen word kan ik me niet meer stil houden.
Oké ik heb me nog niet voor gesteld maar dat komt nog wel, maar eerst moet ik even het een en ander kwijt.
Er word gespeculeerd waar door het paard mager is, oké daar kan over gediscusseerd worden. Maar het ligt niet aan de verzorging van de paarden op mijn manege. Alle paarden krijgen voldoende te eten.
Er is laatst een onderzoek gedaan bij alle paarden (Zosja stond er toen nog niet) maar alle paarden en met name de pensionpaarden waren te DIK. De manege paarden waren of goed op gewicht of aan de dikke kant. De lijst is evt. in te zien op de manege.
Ook word er gezegt dat TS vol pension heeft, dit is dus niet zo. Alles wat wat extra kost, het buiten zetten van het paard, het mesten en zo zit niet bij de prijs in die TS betaald. Dit houd in dat TS zelf haar paard buiten moet zetten en zelf de stal moet mesten.
Toen de stal van Zosja laatst erg vies was (lees meer dan een 2 week niet gemest) heeft de eigenaar van de manege de stal zelf gemest voor het paard. De mensen die toen hielpen zijn kotsend de stal uit gegaan zo goor was de stal. Tja dan ben je echt gek op je paard als je hem zo een dag laat staan. De eigenaar hoeft dit niet te doen maar het welzijn van het dier staat voor op bij onze manege.
Want welke manege laat paarden van 35 jaar gewoon nog lekker rond keutelen en laat de DA regelmatig voor ze komen?? Terwijl de paarden niet meer in de lessen kunnen mee draaien?? Het zullen er niet veel zijn.
Is het nooit bij iemand opgekomen dat een paard ook erg mager kan worden als het geen liefde en aandacht krijgt? Je kan er dan nog zo veel in stoppen maar die paarden kwijnen gewoon weg dan.
Oké als er dan wel een keer gereden word is dat dan 6 uur lang het bos in om te crossen zonder water voorziening en zo mee te nemen. Tja dan ben je goed bezig met je paard denk ik. Geen conditie, al mager en dan 6 uur crossen door de bossen.
Nogmaals ik wil jullie uitnodigen eerst eens op mijn manege (neem ik ben niet de eigenaar van de manege) langs te komen en te kijken voor je een oordeel geeft over of de verzorging wel/niet goed is. En vraag dan rustig naar het lijstje van het onderzoek naar het gewicht en de conditie van de paarden die uitgevoerd is door het paarden kennis centrum. Dan pas mag je oordelen.
Wat is dit vreselijk om te lezen, arm dier!Wel goed hoe de manege handelt, ik hoop dat de manege nog verdere stappen onderneemt. Voor het welzijn van het dier, en god mag hopen dat dit achterlijke mens geen dieren meer aanschaft!
Ik vind dit echt zielig.
1Steffi schreef:KBTP schreef:Wat is dit vreselijk om te lezen, arm dier!Wel goed hoe de manege handelt, ik hoop dat de manege nog verdere stappen onderneemt. Voor het welzijn van het dier, en god mag hopen dat dit achterlijke mens geen dieren meer aanschaft!
Ik vind dit echt zielig.
Nounou lekker fijn onderbouwde mening heb je.
Ik moet zeggen dat ik de reactie van Erika77 zeer interessant vindt, maar het is niet omdat zij een heel net goed opgebouwd verhaal hier neerzet dat het ook allemaal zo is gegaan.
Want zowel de TS als Gohya zeggen het tegenovergestelde.
Misschien kan je eerst wachten op reactie van de TS voor je zo'n dingen begint te roepen?
Ik ben het ermee eens dat het beest er verschrikkelijk mager uitziet, sporen al helemaal geen goed idee zijn, rijden voor de spijsvertering ook een ontspannend blokje om in de buurt kan zijn en daarbij heb ik van TS al eens een topic gezien waarin ze passage of piaffe of iets dergelijks zogezegd uitvoerde terwijl het paard nog geeneens goed nageeflijk was enzo, maar toch vind ik het belachelijk om hierover direct mijn oordeel te vellen.
Ik hoop dat er langs beide kanten wat waarheid inzit, want als 1 van beide kanten echt gewoon volledig liegt zou dat weer een enorme deuk zijn in mijn beeld van de mens tov het dier.
Belangrijkste is nu dat het paard op krachten komt en terug massa opbouwt!
marijkedam schreef:Ik ben tot nog toe een stille meelezer geweest. Maar nu moet ik effe reageren.
Erika77, heb jij dit met eigen ogen gezien, of alleen van horen zeggen?
KBTP schreef:Ik volg dit topic iedere dag op de voet, en tot nu toe zie ik in mijn ogen alleen maar iemand die zich overal onderuit probeert te banketstaaf.Deze reactie vind ik nog het geloofwaardigs tot nu toe.
1Steffi schreef:dat heeft ze idd. Maar de klanten betalen voor de service die ze willen. De manege wil voor je mesten maar dan voor een x bedrag wil je dit niet betalen dan zul je zelf wekelijks de stal leeg moeten halen.KBTP schreef:Ik volg dit topic iedere dag op de voet, en tot nu toe zie ik in mijn ogen alleen maar iemand die zich overal onderuit probeert te banketstaaf.Deze reactie vind ik nog het geloofwaardigs tot nu toe.
Ja ik heb het ook allemaal wel gevolgd en zoals ik al aangaf heb ik bij een heel aantal zaken ivm de TS mijn twijfels, maar je trekt nu wel heel snel conclusies. Erika geeft het allemaal wel heel helder en gestructureerd weer maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ze daarom ook gelijk heeft.
Er blijven wel 2 kanten aan het verhaal, heeft bv de manege-eigenaar ook geen bepaalde verantwoordelijkheid tov het welzijn van de dieren bij hem op stal ofzo? Ik vind het hele verhaal gewoon vaag.
suikermeisje schreef:Ik ken nog zo'n verhaal, een andere manege waarvan ik vind dat die echt slecht voor de paarden zorgen (krijgen 2x per dag water, hebben geen water in de stall etc etc). De stallen zijn mega smerig. Maar de mensen die daar liepen toen wij er waren, nou het was allemaal niet waar. Wij hebben daar toen met 14 mensen toen zo'n 40 a 50 stallen uitgemest, leuk is anders hoor. (wij waren op kamp en waren 3 groepen.met dat soort klusjes kon je punten verdienen, en wij vonden dat deze paarden dat ook verdienden.) Dus meningen zijn verschillend, en het is nu nog 2 tegen 1. De TS zal ook al niet alles goed hebben gedaan, maar manege eigenaren denk ook vaak genoeg, ach schyt, zolang ze maar betalen...
Doosie05 schreef:Nee, dat klopt! Geef ik je zeker gelijk in!
Maar sowieso was ze er al niet vaak, en het is de verantwoording van de eigenaar van het paard zelf natuurlijk. Wat ik begreep is er zeker wel contact geweest, vaak genoeg.
Maar hoe het NU allemaal verder zit weet ik niet, en wil ik eigenlijk ook niet weten. Ze gaat naar een andere stalling en dat is misschien ook maar beter zo!
gohya schreef:Ik weet alleen 100% zeker dat een paard dat met meerdere paarden staat NIET mager word van geen/weinig aandacht!