Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:26

Mss kan het ook een beetje door het weer komen? Zelf mijn super brave paardje, is de laatste week drukker, schrikachtiger, onrustiger. Ik heb haar vandaag even laten merken dat ik de baas ben en niet zij, daarna liep ze wel rustig de bak door ipv mij ondersteboven te lopen ;) En nee dat doe ik niet door slaan, maar in de longeerbak te gaan werken met dr, tot ze mij weer als leider zag..
En idd, soms zit het even wat tegen, dat hoort erbij hoe vervelend ook! Wel fijn dat het goed ging met je nieuwe bijrijder! Wil hij Kim blijven verzorgen?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:34

Aan de ene kant vind ik dat Perenboompje wel gelijk heeft.
Ik heb al heel wat topics van jullie gezien waar jullie veel samen doen en ook bezig zijn met wat grondwerk enz.
Heel leuk en ik kan ook niet anders zeggen dat jullie het goed doen máár... misschien is Kim het zat.
Ik heb geen idee wat er in een paardenhoofd omgaat hoor maar misschien is er wel een snaar bij Kim geraakt die verkeerd is gevallen waardoor ze zo doet.

Misschien heeft ze pijn, misschien is ze ergens heel erg van geschrokken en dat dat haar achtervolgt?
Je weet het nooit met die paarden maar het is natuurlijk heel erg vervelend voor jou!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:45

Een hele fijne update om te horen, tineke :))

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:50

KoudbloedKim schreef:
Smeetjoew: Waar baseer je dat laatste nou op?

Op wat ik zie. Hoe je handelt in het filmpje en hoe je erover spreekt.
Je laat je gewoon meesleuren door je paard?? Dat sta je toch niet toe? En dan "foei Kim" en dan doe je d'r in de binnenbak. Het feit dat ze zich al heeft losgerukt betekend dat ze al "gewonnen" heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:54

Siets: Ja, met dipjes heb ik ook geen moeite, maar met het gedrag dat Kim vertoonde wel.
Maar ben wel heel erg blij dat de ergste kantjes er nu vanaf zijn. :j

Marise83: Kim is inderdaad ook drukker als het waait.
Daarom was ik ook een klein beetje gespannen voor vandaag.
Maar dat was eigenlijk niet nodig.
Ik denk wel dat ik (we) nu een goede start hebben gemaakt om onze band naar een nog hoger level te tillen. :j
Oja, ik hoop wel dat hij haar wil blijven verzorgen/bijrijden, maar ik wacht nog op een mailtje.

JoycexLynn12: Daar ga ik niet vanuit, daarvoor ken ik mijn paard te goed.
Nee, geen pijn en wel geschrokken, maar waarvan?

Leinearthur: Dankje.. :)

Smeetjoew: Dus jij denkt dat jij wel een ton spieren 'gewoon even' tegen houdt?
Dat is altijd zo makkelijk om te zeggen hè.. vanachter een schermpje. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:05

Onderling willen paarden ook nog wel eens proberen om een rang hoger te komen. Dat proberen ze ook bij ons. En dat geeft niet, als wij maar winnen ;) Heb ik met mijn paard ook af en toe, terwijl ze verder echt super braaf is! Kan haar met alleen een halsring rijden en buiten loopt ze soms stukken los met me mee. Maar soms he, kan ik dr wel wat doen haha ;)
Succes verder met dr, hoop dat die jongen Kim wil verzorgen!!

binky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:30

ook ik vind kim er alleen maar ongeduldig uitzien...

de manier van doen en laten (zo ongeduldig stappen aan het touw en die frisse blik in d'r ogen) er is volgens mij niet zo veel aan de hand hoor... je paardje zit goed in d'r vel is gewoon wat verveelt en zoekt dan zelf wat uitdagingen op...
en vergeet niet met zo'n gewicht en mooie krachtige hals als haar kun je wel met z'n vieren aan een touw hangen ,maar als zij denk ik ga nu naar buiten ..dan gaat ze naar buiten.

de kunst is haar voor te wezen met alles... je bent volgens mij veelste lief voor je paardje ..wat niet slecht is ,maar ze wil meer aan het werk gezet worden..meer duidelijke regels en meer uitdagingen..

ik zou beginnen met meer grondwerk ,waardoor je meer controle op haar krijgt (vergeet niet als ze gaat , dan gaat ze toch)
wees duidelijk in wat je van haar wilt en wees consequent daarin..geef niet te gauw toe.
dan ga uitdagingen opzoeken die je met haar aankunt...
vindt ze een paraplu/parasol eng gooi er 1 op z'n kop in debak en laat haar erin lopen ...
ze mogen het eng vinden ,maar ze moeten er oon naar kijken ..nieuwsgierig naar zijn..
laat haar eerst los rennen in de bak en dan ga je haar longeren (naar mate het goed gaat ,steeds dichterbij)
totdat ze het niet eng vindt en dan leg je wat lekkers in de parasol/paraplu..

en vergeet ook niet altijd goed af te sluiten ,
dit doe je een paar keer (de ene keer zal beter gaan dan de andere keer)
en dit dreid je dan uit met 2 en 3 paraplu's verschillende soorten...
een hele leuke oefening die ook met andere dingen (ballonnen/vlaggetjes/zakken/vuilcontainers/tonnen/oude matrassen enz herhaalt kunnen worden)
maar zo werk je toch op een leuke manier met je paard en leer je haar hoe ze je kan vertrouwen en heeft ze iedere keer weer een leuke uitdaging..
want vergeet niet een paard heeft uitdagingen nodig en variatie anders zoeken ze het zelf op.

succes met je mooie paardje ,
als je nog meer oefeningen wilt kun je me altijd
een mailtje sturen..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:38

Ik ben het ermee eens dat je paard je niet zomaar mee mag sleuren. Maar wat ik ook denk is dat je zo'n enorm dier niet eventjes tot halt kan brengen. Als ze eenmaal de gang erin heeft, dan sleurt ze je zo mee. Nu kan dat bij een KWPN-er ook gebeuren, maar deze weegt wel een tikje meer ;)

Lastig hoor! Misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen hiermee? Het moet niet gevaarlijk worden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:41

Jeetje, wat vervelend! Ik heb verder geen tips die niet al gegeven zijn, maar ik wens je heel veel succes. Want het ís al gevaarlijk, een groot Trekpaard die onverwacht los kan breken... En probeer dat maar eens tegen te houden.

Ik zou het dan ook zeker nog even beperken tot de bak en daar dingen in gaan doen. Inderdaad grondwerk, spelletjes of andere dingen die jullie eerst ook deden. En als je weer naar buiten gaat, of naar de poetsplaats of waar dan ook.. Zou ik toch proberen te zorgen dat er minstens 1 of 2 anderen bij zijn! Samen sta je sterker dan in je eentje...

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:48

Ik ben het hellemaal eens met Peerenboompje.

Op het filmpje vind ik Kim niet paniekerig maar druk en drammerig.Het lijkt net of ze haar vriendjes op de wei mist .

Ook ik heb het gevoel dat je Kim meer als kind/vriendin ziet waardoor ze zo weinig respect heeft voor je .

Waarom doe je geen join up meer met Kim ???? Als je een Join Up goed uitvoerd helpt het meestal wel.

Vraag anders hulp aan iemand anders en kijk hoe die het oplost . Mischien is het iets kleins wat al helpt. Het zal zonde zijn als het erger wordt. Zo op het filmpje te zien ( als ze je mee sleurt en plet teggen de deur) heeft ze absoluut geen respect voor je en zie je geen stress maar een paard wat zijn zin doordramd.

Heeeeeel veel succes met het oplossen van de miscommunicatie tussen jullie.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:57

he fijn een bijrijder dan hoef je niet alles zelf te doen en krijg je misschien een verfrissende blik op dingen die je weer bij leerd , ja toch?
ik zeg niet dat dat nodig is maar het kan nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:00

Marise83: Dankje. :)

Binky74: Kim vindt eigenlijk niks eng, ik krijg haar overal wel langs.
Daarom verbaasde ik me ook zo over haar gedrag dinsdag.
Ik weet dat er toen echt angst was, nog niet waarvoor.

Pletje123: Klopt. :)
Het is ook gewoon niet fijn.

Nargini: Het is zeker gevaarlijk, aangezien er op bepaalde tijden ook kleine kindjes rond rennen.
Ik ga het met kleine stapjes weer oppakken. :j

Robesh: Ik heb nergens gezegd dat Kim op het filmpje in paniek is.
Join up heb ik in het begin een keer geprobeerd (en ja, ik weet hoe je die uit moet voeren) en dat had toen geen resultaat.
N.a.v topics hier op Bokt daarover, heb ik besloten om dat niet meer te proberen.

Franka75: Nouja.. het kan wel kwaad, als het iemand zou zijn die minder controle/kracht heeft dan mij, maar voor zover ik dat heb kunnen inschatten, is dat bij deze jongen gelukkig niet het geval. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:04

nou dat dan alleen maar goed mag ik ook jouw nummer per pb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:09

Uhm, liever niet. :o
Ik hou niet zo heel erg van bellen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:11

aha ok ik snap maar ik bijt niet hoor haha

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:15

*komt even binnen vallen en heb niet alles gelezen, sorry*

Kan het zo zijn dat ze een beetje verlatingsangst heeft en dat ze niet bij d'r maatjes weg wil? En dat ze zo doet omdat ze de andere niet kan zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:18

Nee.. :) Verlatingsangst zou ik herkend hebben. :j
We zijn dinsdag nog een ander paard + ruiter tegen gekomen en die zijn we probleemloos gepasseerd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:28

Ik wil heel graag heel eerlijk zeggen, aub vat het niet verkeerd op maar is meer om je te helpen te zoeken naar oplossing:

Ik zie en lees nu wat meer over jou en je paard om te begrijpen waarom je paard nu zo doet zoals ze nu zo doet.

Jij bent te lief voor je paard en geeft haar te vaak haar zin en je geeft te vaak lekkers als beloning, je paard is nu groter en ouder geworden en dus probeert ze je uit, gewoon keihard zijn en streng zijn, want het is een groot en sterk paard.

Mijn eigen paard was als hengst heel lief voor mij maar voor een ander soms gevaarlijk zoals bij het naar buiten brengen steigeren boven de hoofd van de buitenbrenger, had hij bij mij nooit gedaan, ik kon er gewoon mee wandelen over de weg of lekker los in de bak en alles, en als hij het waagde mij te bijten krijgt hij gewoon een keiharde klap met de springzweep op de zijkant van de mond.

Gewoon meteen aanpakken als je paard iets doet wat echt niet mag en wat je niet goed vind, dan snapt ie het wel en gaat jou alleen maar leuker vinden omdat je zeker bent als baas en vertrouwd ie je.

Alles gewoon normaal doen en pas bij iets wat niet mag gelijk corrigeren klaar.

Ook mijn paard had vroeger de gewoonte te gaan hangen op een poetsplaats, omdat hij zogenaamd van iets schrok, nou een schop tegen zijn kont en het is gelijk over, is ie nou helemaal zeg, paarden blijven altijd wel iets uitproberen om te kijken hoe ver ie kan gaan, gewoon meteen afleren en corrigeren, dan blijft het beheersbaar en leuk.

Een voorbeeld: mijn paard stond altijd swinters in een paddock met andere 2 ruinen om mee te spelen en te ravotten, ene ruin was er de baas en dat ging 3 jaren goed en opeens toen mijn paard ouder werd wilde hij de baas zijn over die ruin en heeft hem gepakt nou die ander heeft hem helemaal in elkaar geramd en mijn paard hem ook, dus dat ging niet meer goed tussen die 2 en is ook niet meer goedgekomen omdat hij bleef proberen baas te zijn en die andere gefrustreerd raak en blijven ze vechten, dus je ziet het, met het ouder worden en levenservaring kan een paard ook wat veranderen en met de tijd meegaan, zo gaat het ook tussen paard en eigenaar, dus altijd opletten en corrigeren en zorg ervoor dat het leuk blijft.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-08-10 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:28

Mijn heel coole merrie heeft ook van die periodes vooral als ze hengstig is, Da wijt het aan de hormonen. Dan ziet ze overal spoken en kan ze geen seconde stilstaan want ze zou wel eens een heel knappe hengst kunnen missen die net voorbijkomt }> .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:33

hahaha die is leuk

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:37

Jaha, dan is er echt geen huis mee te houden, ik laat haar dan ook lekker in de wei als het weer eens zover is, de hormonen hebben me al een paar keer laten zandhappen :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:52

Ragdollcat: Ik snap niet hoe jij nou kan zeggen dat ik te lief ben voor mijn paard.
Je hebt mij nog nooit in het echt gezien, dus ik zou het fijn vinden als je i.p.v conclusies te nemen, mij er naar vraagt.
Dan kan ik jou antwoorden of dat wel of niet zo is, dus bij deze alsnog; nee, ik ben niet te lief voor mijn paard.

Horse_addict: Hormonen zouden er ook best mee te maken kunnen hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:59

Ik zei al eerder dat ik jou niet ken en je paard ook niet.

Maar van wat ik zie in filmpje bijvoorbeeld dan lijkt het er wel op dat je te lief bent en van verder lezen.

Maar goed zoals ik al zei vat het aub niet verkeerd op, jammer dat je dat wel doet. Want waarom doet je paard zo? we willen allemaal je helpen. Naar oplossingen zoeken.

Natuurlijk niemand is perfect, ook ik niet, ik maak ook weleens fouten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:00

Hoi, ik heb een filmpje in je profiel bekeken waarin je met haar vrijheidsoefeningen doet, wat ik zie is een lieve merrie die toch bezig is de leiding over te nemen, elke keer als je een teken geeft doet ze nog net een stap extra, jij staat haar toe om in jouw persoonlijke cirkel te komen en daar komen nu waarschijnlijk de problemen weg.
Zolang jij de leider was, voelde ze zich veilig, nu ben jij niet meer overduidelijk de leider en word ze heel alert want ze moet nu zelf opletten of er geen vervelende dingen zijn.
Dus gewoon zeeeer rechtlijnig zijn, tot hier en niet verder en het leiderschap overnemen, als ze in een kudde probeert een plek in de rangorde op te klimmen krijgt ze klappen, jij doet in dat filmpje soms een stapje achteruit, niet doen, een schopje ( met de platte kant) tegen haar borst aangeven en volhouden, ik bent heel lief voor mijn paarden maar dit gedrag mag je niet accepteren, je moet gewoon weer de baas worden, heel veel succes.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-08-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:08

Ragdollcat: Maar welk filmpje bedoel je dan? :)
Ik vat het niet verkeerd op, ik probeer alleen iets duidelijk te maken.

Bigone: Op het filmpje zul je inderdaad zien dat Kim af en toe probeert over mijn grens te gaan en een stap extra te zetten.
Als je goed kijkt, zie je ook hoe ik daar op in ga en haar elke keer dat ze dat doet, twee stappen terug zet, tot ze weer op de plek staat die ik haar gevraagd had.