Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

Re: Lieve Val.. is dit dan het einde van ons verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:03

Lieve Patries, ik zie dat er een dag geprikt is waarop Val zal hemelen.
Het getuigt van echte liefde voor hem dat je er zo goed naar hebt gekeken, en je eigen verdriet even aan de kant schuift om hem te geven wat in jouw ogen het beste is. Daar heb ik diep respect voor.
Ik wil je dan ook nog even heel veel sterkte wensen de komende tijd :(:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:46

Patriciavt schreef:
Hoi allemaal,

Ik begrijp de reacties van TeaBo en Listiglistje, en het klopt ook dat ik van een aantal een bericht heb gekregen over de mogelijkheden die er nog zijn voor paarden met ataxie. Ik heb zelfs gepb't met iemand die zichzelf een 'wollig' type noemt en geluisterd naar wat zij te zeggen had. Het is niet zo dat ik me afsluit van hetgeen mogelijk zou kunnen zijn, absoluut niet.

Toen ik Val naar Utrecht bracht, met de godsgruwelijke angst dat hij onderuit zou gaan in de trailer, ging er van alles door mijn hoofd. Eigenlijk spookt er al van alles door mijn hoofd vanaf het moment dat de dierenarts in Kootwijkerbroek vertelde wat hij dacht.. Ik kon het zelf niet geloven, het kon gewoon niet zo zijn. En als het al zo was, dan was het vast niet ernstig en kon hij gewoon als recreatiepaard door.. Ik had toen allang en breed besloten dat hij niet meer verkocht zou worden.
Wat betreft de koper die ik had voor mijn paard, dit is een heel apart en 'toevallig' verhaal geweest. Ik heb sinds de eerste keer dat zij is komen kijken naar Val contact met haar gehouden, en nog heb ik dagelijks contact met haar. Als hij naar naar was gegaan, had ik hier vrede mee gehad. De mensen die eerder naar hem waren wezen kijken, het gaf geen goed gevoel. Bij deze vrouw klopte het gewoon.. Hierdoor kon ik mijn keuze hem te verkopen accepteren wetende dat hij het goed zou krijgen en ik het voor een deel los kon laten..

Het hele weekend ben ik bij hem geweest in Utrecht. Er was toen nog niet meer gedaan dan een algemeen onderzoek, wat niets met zijn problematiek te maken heeft. Hij mocht gewoon de molen in en nog steeds vroeg ik me af hoe die dierenarts kon zeggen dat hij zware ataxie had..
Die maandag is er een neurologisch onderzoek bij hem gedaan. Hij heeft achtjes moeten lopen, slangenvoltes, stap, draf en galop op beide kanten aan de longe. Hij kon zijn balans niet houden, het is naar zeggen van de neuroloog een vreselijk aangezicht geweest.
Toen ik die maandag kwam en zag dat ze nog met de laatste dingetjes bezig waren - hij moest draven op het harde, in een rechte lijn - kon ik daarna gelijk in gesprek met de neurloog voor de uitslag. Nog steeds dacht ik - niet wetende van het omvallen - dat het mee zou vallen. De neuroloog was alles behalve positief.
Ik vroeg haar hoe het kon dat hij er thuis - behalve de signalen die hij dus wel liet zien maar die we zelf niet konden plaatsen - nooit zulke heftige verschijnselen had laten zien? Zij vertelde me dat een paard met deze mate van ataxie, thuis in zijn eigen riedeltje van stal-land en het rondje in de bak wat ik met hem deed, heel goed kan smokkelen. Hier in Utrecht haalde ze hem uit dat riedeltje, waardoor de daadwerkelijke klachten zich lieten zien.. Het was zelfs zo, dat de 2e neuroloog, die die dag erna een EMG zou uitvoeren, zei de EMG niet meer uit te voeren als hij weer zo slecht zou zijn. Ik was zelf bij dit onderzoek, waarbij hij (gelukkig) niet onderuit is gegaan. Hij struikelde wel continu, zowel voor als achter, en ging met konijnehopsjes door de bak..
Zij vertelde dat er die dag nog halsfoto's zouden worden gemaakt, omdat zij het vermoeden had dat er in zijn hals - door extreem gekraak en moeilijk buigen - iets mis was.
Op stal was hij narrig, hij had wondjes van het onderuit gaan die maandag en is duidelijk niet in zijn hum - wat absoluut ook is gekomen door de vreemde situatie en het feit dat hij uit zijn eigen dagelijkse structuur getrokken is.. De dierenartsen in Utrecht vonden hem zo slecht, dat hij niet meer in de molen mocht. Hij mocht alleen nog aan de hand worden afgestapt..
Op de halsfoto's was artrose te zien. Dit kon de oorzaak zijn van de ataxie, of ik wilde dat ze nog verder gingen zoeken. Of ik dat wilde? Ik wilde duidelijkheid.. Vooral voor mijn paard maar ook voor mezelf zodat ik zeker wist wat er precies met hem aan de hand zou zijn..

Die donderdag is de EMG gemaakt. Mijn arme paard stond met bulten en harde spieren op stal. Van een andere bokker begreep ik dat een EMG een rotonderzoek is.. ik vind het vreselijk dat ik mijn paard dit aan heb moeten doen. Wel is hier gevonden wat de neurloog zocht, namelijk een ernstige blokkade. Er zitten vergroeiingen door de artrose, van zo'n mate dat ze tegen het beenmerg aandrukken. Dit verklaard de wisselende dagen, omdat het, het ene moment meer drukt dan de andere (ligt aan zijn manier van bewegen) Dit verklaard ook waarom hij niet wilde buigen, en er op een bepaald moment niet meer door heen te krijgen was.. Het was zelfbescherming.

Bot is niet met druppeltjes weer in zijn goede vorm te krijgen. Ik heb met de neuroloog gepraat over fysiotherapie/osteopaad. Ze zei dat dit geen resultaat op zou leveren, omdat de blokkade niet weg zal gaan vanwege het stuk vergroeide bot. De artrose is het gevolg van een trauma, zoals eerder al vermoed werd. Het is dus echt niet zo dat ik niet jullie adviezen en verhalen in de wind gooi, maar de problematiek van mijn paard ligt anders dan enkelt een beknelde zenuw, het gaat over botvergroeiing..
Hij staat er op dit moment slecht bij. Gisteren is mijn vriendin/instructrice meegeweest naar Val. Stiekem ben ik 'blij' dat bepaalde voor mij belangrijke mensen hem zo slecht zien, omdat als je gewoon het verhaal leest/hoort, je niet uitgaat van hetgeen ik nu geschreven heb.

Gisteren is het rapport van Utrecht naar de verzekering gegaan. Er volgt een overname. Die stomme rotcenten van de verzekering kunnen me gestolen worden. Ik vind het vreselijk te lezen dat er mensen zijn die werkelijk denken dat ik voor geld zou kiezen en niet voor mijn paard. Ik was heel blij dat ik zo goed verzekerd ben, en waarom? Omdat al die onderzoeken in Utrecht behoorlijk wat kosten. En al zou hij nog 100 onderzoeken moeten hebben ondergaan, al zou het me duizenden euros hebben gekost, hij had ze gekregen als hij ze nodig zou hebben...
Het is zo dat als ik zou besluiten om mijn paard op het land te zetten, dat het wachten is op een ongeluk. Met de problematiek die hij heeft, is het zo dat bij een vreemde beweging, houding of wat ook de boel zo bekneld dat er weet ik veel wat kan gebeuren. Natuurlijk blijft het altijd 'kan', maar ik zou mezelf nooit vergeven en voor mijn kop slaan als ik hem met onwijze pijn en een gebroken been in het land vind, omdat hij van joligheid een spurt maakte en de boel zo dergelijk beklemd raakte dat hij viel.. Dan heeft hij echt pijn.. Er is mijn nadrukkelijk op het hart gedrukt niet meer op Val te gaan zitten.. ik niet, niemand niet.. het gevaar voor ongelukken is te groot.

Dan volgt een moeilijke beslissing, want welke is de juiste? Het enige wat ik voor mijn paard nu op dit moment kan doen, is een beslissing maken voor hem. Ik zie hoe hij er nu bijstaat, ik heb gehoord - en ook gezien - wat er uit de testen en onderzoeken zijn gekomen.. tot hoever moet je gaan? Ik ben er heilig van overtuigd, houden van is ook loslaten..

Maandagochtend ga ik afscheid van hem nemen. Hij mag dan bij wijze van hoge uitzondering mee naar buiten.. nog even frisse lucht opsnuiven, nog even samen..
Maandagmiddag worden er nog wat onderzoeken bij hem gedaan, hier zal hij geen last van hebben, het zijn oa scans. Niet ten behoeve van zijn situatie, maar wel voor paarden die in de toekomst wellicht met dezelfde problematiek zitten. Sowiezo, zoals al genoemd werd, is Ataxie een groot breed iets waar men nog niet voldoende over weet. Ik hoop dat door Val zijn bijdrage aan deze onderzoeken ze weer een stukje dichter in de buurt komen voor oplossingen/genezingen of wat ook.

Ik heb gisteren met beide neurologen aan de telefoon gehangen, hele fijne gesprekken gevoerd. We hebben nog eens teruggekeken op alles en het gehad over Val en hoe verder. Niemand kan antwoord geven op wat een goede of juiste beslissing is, maar ik kies voor mijn dier en ik weet diep in mijn hart, dat ik daarmee de juiste maak. Er zijn mensen die er vanuit gaan dat ieder paard gelukkig is in de wei, dit is niet zo..
Dinsdagochtend wordt mijn lieve vriendje ingeslapen..

Er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn met keuzes van een ander. Dat weet ik en dat wist ik ook toen ik dit topic opende. Ik wil geen verantwoording afleggen voor mijn keuzes, de keuzes die ik maak zijn zonder twijfel de keuzes waarvan ik denk dat ze in het belang zijn van mijn paard. Ik heb absoluut respect voor de manier waarop jullie je situatie hebben opgelost, heb dat ook voor de mijne..

Ik weet dat je hoogstwaarschijnlijk héél veel pbs krijgt. Toch wil ik ook graag nog even zeggen hoeveel respect ik voor je heb.
Ik begrijp uit je topic dat er (zacht gezegd) minder leuke reacties in je topic geweest zijn. Super hoe je daarop gereageerd hebt, petje af.

Ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen. Je hebt het beste gedaan voor hem, hij had het niet beter kunnen treffen. Ik ben het helemaal met je uitspraak eens, dat houden van soms ook loslaten betekend. Maar het is wel moeilijk. Heel veel sterkte en weet dat je verdrietig mag zijn. Je hoeft je niet groot te houden...

:(:)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:10

Ik las je begin post en wil even zeggen dat ik diep diep respect voor je hebt en dat jou hart zekerweten op de juiste plaats zit voor Val. Wat heb jij een groot hart, wat heb jij een doorzettingsvermogen. En wat een liefde! Ik zie dat je je beste vriendje laat gaan, dat getuigd van zoveel liefde! Houden van betekend inderdaad ook durven loslaten, ookal is het zo ontzettend moeilijk.. Superveel sterkte de komende tijd! :(:)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:18

Vanaf de pc is het altijd makkelijk om in de "theorie" te praten. JIJ kent je paard, JIJ hebt je paard gezien en JIJ maakt de moeilijkste maar eerlijkste beslissing tov van Val.
Ik vind je dapper en ga je niet verantwoorden tegen bokkers die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.
Als ik het allemaal heb gelezen zijn jullie 2 samen 1 en dan weet je wanneer het genoeg is.
heel erg veel sterkte morgen........voel je nog 1x samen 1.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:49

Ik heb alles gelezen. Het filmpje... ik brak echt.
Heb als een klein kind zitten janken. Ik vind het zo moedig dat je dit durft. Kiezen voor je paard. Je zal nooit weten of het wel of niet goed gaat. Je kan alleen inderdaad het risico niet nemen om dat uit te proberen...

Ik wens je echt alle sterkte van de wereld dinsdagochtend.
Ik weet hoe het is om je maatje te moeten laten gaan.

Wat een verhaal zeg... Echt heel veel sterkte.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:20

Lieve lieve tries..

Ook ik zit met tranen in mijn ogen.. weet niet zo goed wat ik moet zeggen.. Woorden schieten gewoon hier te kort voor.. Het is niet eerlijk.. maar ik heb echt enorm veel bewondering voor je kracht en moed en lef om dat te doen wat goed is voor het paard.. en niet wat je zelf voelt... Ik weet hoe veel je van Val houdt.. en ik weet ook hoezeer je hem zal gaan missen.. Lieve tries.. heel veel sterkte de komende tijd.. Je weet dat ik er altijd voor je ben. En wat betreft mensen die nog steeds hier suggesties neer zetten en kritiek uiten.. hier heeft de ts echt 0,0 aan.. Zij kent het paard en heeft gezien hoe hij is, en heeft de lef en de durf om dan de enig juiste beslissing te treffen.. die gewoon loodzwaar is.. Tries ik heb echt bewondering voor je kracht, en je had geen beter baasje voor Vallie kunnen zijn dat je nu bent. Denk dat elk paard gezegend is met een baasje zoals jij.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:36

Ik wil je heel veel sterkte wensen...uit heel je verhaal spreekt hoeveel je van Val houdt.
Ook ik heb diep respect voor je, en voor hoe je er nu mee omgaat.
Nogmaals heel, heel veel sterkte

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:42

Patricia ik wil je heel veel sterkte wensen voor dinsdag en de komende tijd.
Houden van betekend inderdaad ook loslaten..
Je hebt je best voor Val gedaan en ik weet zeker dat hij je hier dankbaar voor is!
Je weet zelf wat de beste beslissing is.

Ontzettend veel sterkte ;( :(:)

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:02

Wat een verhaal Patries... ik vind jouw belslissing echt ontzettend dapper. Je kiest voor je paard en daar heb ik echt respect voor. Ik vind het ook echt super hoe je hier reageert. Ook ik moest een traantje wegpinken toen ik je verhaal las. Jullie waren zo leuk samen en het is gewoon niet eerlijk dat het zo eindigt ;( Geniet nog even lekker van hem morgen en ontzettend veel sterkte gewenst dinsdag :(:)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:45

Meid, ook ik wil je heel erg veel sterkte wensen en je laten weten dat ik diep respect voor je handelen heb.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:04

Patricia, heel veel sterkte gewenst!! Diep respect voor hoe je dit hebt aangepakt en dat je voor je paard kiest!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:12

Veel sterkte de komende tijd, ik heb erg veel respect voor je keuze. Houden van is durven loslaten, en ik vind het heel erg knap van je dat je voor Val kiest. Geniet intens van hem morgen, het word prachtig weer met veel zon :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:52

jeetje patricia,
wat een vreselijke uitkomst!
Ik heb respect voor je keuze!
Alleen JIJ kunt weten wat het beste is.
Laat ze allemaal l*llen en doe wat je hart je ingeeft!
Heel erg veel sterkte aankomende tijd.

Ben benieuwd of je er dinsdag bij bent?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:21

Jeetje Patricia :wow:
Ik zie het verhaal nu pas voorbij komen, wat erg! Dit had ik nooit verwacht om te lezen zeg...
IK heb echt heel veel respect voor je keuze, ik weet dat je de juiste beslissing maakt voor jouw paard!
Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende dagen. :(:)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:21

Jemig héél héél veel sterkte gewenst !!
zit met tranen in mijn ogen !
je hebt gedaan wat je kon helaas is het leven hem niet meer gegunt !
weet dat hij altijd bij je zou zijn in je hart! ;(

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:46

Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende dagen.

Ik vind dat je met heel veel liefde over Val praat en ik denk inderdaad dat je het allerbeste met hem voor hebt.

Geniet van jullie wandeling vandaag.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:07

Lieve Patries, heel veel sterkte vandaag en morgen. Wat ontzettend oneerlijk hoe dit is gegaan. Ik vind je ontzettend dapper en laat niemand je wijsmaken dat je niet alles hebt geprobeerd voor je kanjer!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:09

:oo Jee Patries, vol ongeloof zit ik hier........... :n

Wat een ontzettend moedige keus, ik wens je heel veel sterkte de aankomende tijd :(:)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:23

Ohw dat filmpje, krijg er tranen van in de ogen. Meid, heel veel sterkte morgen!! Je kiest voor je paard, heel moedig!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:27

Houden van is ook laten gaan.
Een moedig besluit, dat zeker.
Heel veel sterkte !

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:29

Met een traan heb ik dit topic zitten lezen. Wat een ongelooflijk respect heb ik voor jou!. Houden van is inderdaad ook durven loslaten en jou houdt zielsveel van je paard.

Ik wens je heel veel sterkte toe, voor nu en voor later :(:)

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:55

Ik zie dit topic nu pas en ik ben er stil van .....

Ik heb jullie vanaf het begin af aan al gevolgd, van je aankooptopic tot je verkooptopic. En ik moet zeggen dat ik een ongeloofelijk respect voor je heb. Alleen jij weet wat het beste voor je paard is. Geniet nog even van je kanjer.

Heel erg veel sterkte morgen. :(:)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:58

tries ik wil je heel veel sterkte toewensen voor vandaag en morgen ,wat zal het moeilijk voor je zijn ;(
Ik zal aan je denken morgen ochtend :(:)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:01

Heel veel sterkte. Wat zul jij door een hel gegaan zijn de afgelopen twee weken :\ . Zo breng je een in jouw ogen gezond paard weg voor een keuring en zo maak je een afspraak om hem in te laten slapen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:10

Ontzettend veel sterkte morgen! :(:)