Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:21

Ik vind dit allemaal wel erg off-topic moet ik zeggen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:25

TS woont in België dus ik ga er ook van uit dat zij hier haar rijbewijs gaat halen ;) Tenzij het intussen veranderd is, mag je hier de baan niet op voor je geslaagd bent voor je theoretisch examen. Je moet dat attest kunnen voorleggen om je voorlopig rijbewijs aan te vragen. In de loop der jaren heb ik de theorie afgelegd voor mijn rijbewijs B, A en C (enkel B behaald door omstandigheden en medisch ongeschikt ivm ogen). Die theorie was telkens 3 jaar geldig.

Ik ga binnenkort voor mijn BE, met de rijschool, en die zorgen dat je altijd nog les hebt vlak voor het examen om de puntjes op de i te zetten. De minimumperiode dat je je voorlopig rijbewijs moet hebben voor rijbewijs B is 3 maanden, dan kan je pas ten vroegste je examen afleggen. In die formule volg je een aantal uur verplicht les met de rijschool (meest intensieve en snelste manier). Je kan ook met je voorlopig rijbewijs zonder les (of minder) met een begeleider de baan op om het te leren, maar dan moet de periode tussen aanvraag voorlopig rijbewijs en examen doen langer zijn geloof ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:28

Azmay schreef:
Ik vind dit allemaal wel erg off-topic moet ik zeggen :o

Het gaat totaal nergens meer over nee. Jammer.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:33

Misschien wel offtopic, maar wat mij betreft niet storend. Ik hoop dat je je rijbewijs snel kunt halen TS, dat pasje op zak hebben is zo fijn!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:36

Storm2009 schreef:
13 km is 30-45 min fietsen ;) er zijn mensen die dat voor hun werk doen ;)

Dat je daar geen tijd voor hebt met een baan is wel beetje persoonsafhankelijk misschien?

je hebt het hier over 30-45 minuten x 2 = 60-90 minuten bovenop een werkdag..
de van en naar werk minuten weten we niet van ts..

reistijd van en naar werk is nog wel wat anders als
reistijd van en naar werk + rijtijd van en naar paard natuurlijk.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:57

Zowel de aantal km als rijbewijs lijken me niet ontopic. Ik werk fulltime (meer zelfs)en fiets ook regelmatig dit soort afstanden. En als je geen auto hebt ging mijn paardenwelzijn voor m'n eigen aantal km op de fiets. Maar dat is persoonlijk

TS wandelen lijkt me prima. Weet je al of ie in de kudde mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:11

Eerlijk, ik fiets die afstand ook niet naar de paarden :o Vind de 7km naar mijn werk meer dan genoeg, de afstanden naar de paarden doe ik per auto. Daarin begrijp ik TS wel, België is lang niet zo fietsvriendelijk als Nederland.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:13

Ik vind dat er nu ook gewoon gezeurd wordt om het zeuren. Dat TS geen uur naar haar paard wil fietsen is gewoon redelijk. Dat anderen dat wel doen is fijn voor hen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:15

En het is heel offtopic...veertiende keer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:19

Offtopic kan goed zijn, maar als je geen vervoer hebt om verder weg te raken zit je wel vast in je zoektocht naar een goede stal. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Zit er geen stal in de buurt die voldoende weidegang aan kan bieden of in groepsverband, tjah... Dan moet je wel het beste ervan proberen te maken en je keuze maken uit de stallen die wel binnen bereikbare afstand zitten. En je budget natuurlijk.
Idem met een weiland huren. Niet overal zit water bij inbegrepen. Ik ga ook geen watervatjes van 25L achterop de fiets binden en dan 10km peddelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:52

Beste TS,

Ik begrijp dat je meerdere topics hebt geplaatst van Harley.
Ondanks dat je vast het beste met hem voor hebt ga ik mee met de kritiek die je eerder is gegeven. Deze pony is veel en veel te jong! Kritiek op je zadel e.d heb je al gehad maar ik ga je iets anders vertellen:

Voor mijn studie heb ik meerdere paarden ontleed, waarbij eigenlijk in ALLE gevallen de sporen van een ruiter te zien waren.
In het hoofd (de lagen waren aangetast door het scheuren aan het bit om vermoedelijk in de krul te trekken) de benen, de hals...

De meningen over inrijden van paarden zijn verdeeld maar ik heb jonge paardenskeletten gezien, waarbij de groeischijven nog aanwezig waren en dan gaat het echt leven voor je: maar als je paard of pony je lief is: ga je er niet op zitten als hij amper 3 is! Pas vanaf 4 à 5 jaar zal ik er wat mee gaan doen en er zijn mensen die nog langer wachten.

Ik zal je willen adviseren: stop hier mee! Zet deze pony op de wei, school jezelf met andere paarden, investeer in een goed passend zadel door een kundige zadelmaker aangemeten (die verstand heeft van korte rugjes, ben zelf ook door schade en schande wijs geworden) en je hebt nog jaren plezier van deze pony.
Als hij nu al patella-problemen heeft.... Mijn hemel, dat wil je echt niet hoor! Ik heb ze ontleed gezien, als je wil heb ik foto's voor je (van allerhande problemen ook bij paarden door de mens aangebracht)

De mensen die zeggen dat je niks zelf mag uitproberen qua grondwerk e.d, ben ik niet helemaal mee eens maar word kritisch ten opzichte van instructeurs en neem eens de tips ter harte ipv kop in het zand te steken en vinger naar anderen wijzen.

Heel veel succes met je pony!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:34

Nies_ schreef:
Ik vind dat er nu ook gewoon gezeurd wordt om het zeuren. Dat TS geen uur naar haar paard wil fietsen is gewoon redelijk. Dat anderen dat wel doen is fijn voor hen.

Volgens mij was er 1 ''zeurder'' wbt de afstand verder snapte iedereen TS wbt niet zover willen fietsen.

Afijnb, concrete plannen zijn? WAt ga je doen met de kritiek die je gekregen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:44

PB gone viral. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:51

Maartje1990 schreef:
Afijnb, concrete plannen zijn? WAt ga je doen met de kritiek die je gekregen hebt?

Euhm...? Ze is geen klein kind of opstandige puber hoor, maar een volwassen vrouw.
Ik denk niet dat TS verantwoording af hoeft te leggen tegenover ook maar 1 persoon hier.

Ze heeft blijk gegeven er over na te denken, geef haar aub ook wat ruimte om het voor haarzelf op een rijtje te zetten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:54

Zo he, ben je haar juf, Maartje? _O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:54

Daphara schreef:
Maartje1990 schreef:

Euhm...? Ze is geen klein kind of opstandige puber hoor, maar een volwassen vrouw.
Ik denk niet dat TS verantwoording af hoeft te leggen tegenover ook maar 1 persoon hier.

Ze heeft blijk gegeven er over na te denken, geef haar aub ook wat ruimte om het voor haarzelf op een rijtje te zetten.

Precies!
En ze kan dus heel goed voor zichzelf praten en zelf Maartje een antwoord geven.

Hoef jij niet voor haar te doen :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 22:05

Ik heb de 3 pb's gelezen.
Maar ik ga morgen ook vragen of Harley op de wei mag.
Een stalgenoot heeft dat vorig jaar eens voor haar leasepaard ook geraagd gehad en die mocht een hele zomer op de wei. Ik weet echter niet of dat is omdat het leasepaard in eigendom is van de stalbaas en dus voor pensionpaarden ook zo makkelijk "ja" gezegd wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:08

Zo, ik bedoelde 't niet zo als het hier schijnbaar wordt opgevat. Ik wilde weer terug ontopic gaan en ik heb het idee dat TS wat met de gemaakte punten wil doen en daarom vroeg ik wat ze wil doen. Mijn reactie kwam duidelijk anders over dan ik 'm bedoelde. En ik zie nu dat de helft van wat ik getypt in mijn eerste zin er niet staat. Ik had daar namelijk nog meer staan maar toen deed mijn computer raar en ik had al eens op verzenden gedrukt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:13

Succes morgen!
Komt vast goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:16

Ik zou niet weten waarom Harley er niet bij zo mogen, gewoon vragen!
Maak je geen zorgen als ze in het begin (lees: de eerste week) elkaar wat achterna zitten, dat hij een keer een schram, schaafwond of kale plek heeft. Dat komt niet altijd noodzakelijk door de groep, dat kan ook omdat ze wel eens gewoon lomp zijn met zichzelf :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:23

Art_Ificious schreef:
Een stalgenoot heeft dat vorig jaar eens voor haar leasepaard ook geraagd gehad en die mocht een hele zomer op de wei. Ik weet echter niet of dat is omdat het leasepaard in eigendom is van de stalbaas en dus voor pensionpaarden ook zo makkelijk "ja" gezegd wordt.

Misschien, zeker gezien jouw zorgen, even kijken wat de beste manier is om jouw (onderdanige) pony in een groep in te scharen? Schrammen zal je natuurlijk altijd wel kunnen oplopen maar om dit risico tot een minimum te beperken zijn er wellicht wel wat mogelijkheden zodat jij je ook comfortabeler voelt met het plaatsen van je pony in een kudde. Wat de beste manier is zou ik niet weten hoor, wellicht hier iemand wel of elders op bokt. Maar wellicht dat dat fijner is voor je pony en dan ook fijner voor jouw gemoedsrust?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:24

Oké ik volg dit topic al een paar dagen (inmiddels verbaasd dat het nog open is) en ik heb écht, écht respect voor de TS. Ze is hartstikke trots op haar pony en loopt hem al tijden te showen. Ze zet hier foto's neer (ik durf het al niet, wie weet zit er een riempje verkeerd, ligt mijn zadel nét niet goed, loopt mijn pony te diep of steekt hij net zijn tong uit), ze krijgt dagenlang reacties. Merendeel opbouwend, maar er zitten er ook bij waar mijn tenen van gaan krullen.

En dan nog reageert ze nog steeds. Ze doet wat in haar macht ligt om die pony een beter leven te geven. Ik gok dat ze nog jong is en we maken allemaal fouten. Maar ik heb echt respect voor hoe je er mee om gaat!

Ja, toen ik dit topic van de week opende dacht ik inderdaad 'dat zadel ligt echt niet goed en past gewoon niet'. En inderdaad, de pony is nog wat schraal. Ik snap dat je staat te springen om ermee aan de gang te gaan, je moet al zo lang wachten tot hij drie is want 'dat is de normale norm om zadelmak te maken' en dan doe je dat en krijg je commentaar dat hij nog te iel is. Is ook zo, het is beter om je pony uit te laten groeien. Dan heb je er langer plezier van en wordt hij misschien zelfs 30. Dan maakt die ene zomer of dat ene jaar niet meer uit.

Ik lees dat je gaat kijken of hij ergens op de wei kan, klasse! En respect hoe je hier met de reacties omgaat! +:)+

Succes verder met Harley!
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 02-09-16 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:26

Maartje1990 schreef:
Art_Ificious schreef:

Misschien, zeker gezien jouw zorgen, even kijken wat de beste manier is om jouw (onderdanige) pony in een groep in te scharen? Schrammen zal je natuurlijk altijd wel kunnen oplopen maar om dit risico tot een minimum te beperken zijn er wellicht wel wat mogelijkheden zodat jij je ook comfortabeler voelt met het plaatsen van je pony in een kudde. Wat de beste manier is zou ik niet weten hoor, wellicht hier iemand wel of elders op bokt. Maar wellicht dat dat fijner is voor je pony en dan ook fijner voor jouw gemoedsrust?

Daar heeft de stalbaas vast wel ervaring mee.
Zou het aan hem overlaten om een geschikt maatje voor Harley aan te wijzen, hij kent zijn gasten vast :j

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:16

_Reneee schreef:
Oké ik volg dit topic al een paar dagen (inmiddels verbaasd dat het nog open is) en ik heb écht, écht respect voor de TS. Ze is hartstikke trots op haar pony en loopt hem al tijden te showen. Ze zet hier foto's neer (ik durf het al niet, wie weet zit er een riempje verkeerd, ligt mijn zadel nét niet goed, loopt mijn pony te diep of steekt hij net zijn tong uit), ze krijgt dagenlang reacties. Merendeel opbouwend, maar er zitten er ook bij waar mijn tenen van gaan krullen.

En dan nog reageert ze nog steeds. Ze doet wat in haar macht ligt om die pony een beter leven te geven. Ik gok dat ze nog jong is en we maken allemaal fouten. Maar ik heb echt respect voor hoe je er mee om gaat!

Ja, toen ik dit topic van de week opende dacht ik inderdaad 'dat zadel ligt echt niet goed en past gewoon niet'. En inderdaad, de pony is nog wat schraal. Ik snap dat je staat te springen om ermee aan de gang te gaan, je moet al zo lang wachten tot hij drie is want 'dat is de normale norm om zadelmak te maken' en dan doe je dat en krijg je commentaar dat hij nog te iel is. Is ook zo, het is beter om je pony uit te laten groeien. Dan heb je er langer plezier van en wordt hij misschien zelfs 30. Dan maakt die ene zomer of dat ene jaar niet meer uit.

Ik lees dat je gaat kijken of hij ergens op de wei kan, klasse! En respect hoe je hier met de reacties omgaat! +:)+

Succes verder met Harley!

Amen! ! _/-\o_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:53

O ja en ik bedoel het niet onaardig hoor! Maar ik word altijd zo verdrietig van de "kapot gereden" paarden terwijl ik denk: je kunt het ook voorkomen. Ik heb veel trauma-paarden ook behandeld en ik doe het met liefde maar er is nog veel onwetendheid bij de eigenaren.
Je hoeft niet meteen een sterruiter of top grondwerktrainer te zijn. Ik heb van mijn eerste eigen paard ook alles geleerd. En ik denk niet dat je Harley expres pijn wil doen! Samen leren kan ook!

Het gedeelte waar je als mens op zit, groeit als laatste helemaal dicht. Door het nu te belasten kun je misvormingen krijgen en zwakke plekken kunnen ontwikkeld worden.
Door met hem te spelen, wandelen en over een jaar het longeren en grondwerken op te pakken behoed je hem al heel erg. Als hij getrainde spieren heeft, kan hij je beter dragen ook.
Er is vast iemand van Bokt die je kan helpen met goed trainen vanaf de grond, YouTube kun je bekijken en zo samen met je pony leren.