PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:27

maralyn schreef:
Lepeltje,

Dat wat jij schrijft, over die meid, die het paard door reed. Heeft leiderschap over genomen.
Ze heeft grenzen verlegd. En doorgezet.

Dat klopt, ik was veel te voorzichtig geworden.
In de omgang ook, paard is nu veel makkelijker geworden (al blijft het een raar dier met nieuwe dingen maar we zijn niet meer echt onder de indruk ofzo :') ) .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:35

Lepeltje schreef:
maralyn schreef:
Lepeltje,

Dat wat jij schrijft, over die meid, die het paard door reed. Heeft leiderschap over genomen.
Ze heeft grenzen verlegd. En doorgezet.

Dat klopt, ik was veel te voorzichtig geworden.
In de omgang ook, paard is nu veel makkelijker geworden (al blijft het een raar dier met nieuwe dingen maar we zijn niet meer echt onder de indruk ofzo :') ) .

Dat is gewoon vaakweg de sleutel.

Niet meer onder de indruk.

Die van ons schrok ook overal van! En omdat ik ook schrok, ging ze aan de haal!
En hard hoor, hoge schuine bokken, recht op de omheining af en op het laatst pontificaal omdraaien.
Ook aan de hand. Schrikken, en gaan!
Longeren? Nouja, eerder skiën in het zand.

Waarom?
Omdat ik er op reageerde.

Nee... geen trauma paard.
Wel een paard die ooit geschrokken is bij de vorige eigenaren en daardoor met wagen en al de sloot in is gedonderd.

Mijn vriend, paardenman in hart en nieren, is zo ontzettend nuchter.

"Nee, staan is staan. Stappen is stappen. Ik gebruik geen kracht of geweld ofzo. Nee. Ik ben duidelijk, rustig en ontzettend consequent."

Nu? Het is schrikken, 1 pas naar voren, en klaar.

Maar... daarvoor heb ik wel ontspannings oefeningen en ademhaling oefeningen moeten leren en onderhouden.
Ik moet niet meer schrikken en nuchter blijven.

Op de grond, is nog niet alles bevestigd.
Ook dit is een paard, wat zichzelf kan opblazen wanneer ze harder mag.

Ik hou die momenten kort, relaxe en terug naar stappen.

Nu zijn we zo ver, dat we aan de longe en dubbele lijnen kunnen stappen, draven en galopperen.
Zonder daar in gestressed te raken...
Sterker nog. Normaal is alles wat om de bak gebeurt eng en interessant.

Maar omdat ik rust overbreng, duidelijk en consequent ben, let ze op mij. Wacht ze op mij!

Dit heb ik ook moeten leren! En we zijn er nog lang niet!!!

Maar met de juiste hulp. Consequent zijn, en veel belonen? Zeker.

Ik ben de baas. We staan waar we staan, we lopen waar we lopen.
Op zn beurt een uitbundige beloning...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:42

Fluwelen handschoenen weggooien ben ik het trouwens ook mee eens maar hard doorpakken zou ik ook niet doen, bij mijne heeft dat iig geen zin gehad, daar raakte hij alleen maar meer van in paniek.\

Als hij in zo'n paniekmodus had hebben we hem gewoon laten kalmeren (gewoon een paar seconden niks doen), tot je weer een beetje door kon dringen. Daarna reed ze gewoon door zoals ze daarvoor ook deed. Waar ik dan wat te voorzichtig probeerde weg te rijden.
Ze heeft de eerste weken ook alleen met instructeur erbij gereden, zodat ze niet zelf per ongeluk dingen fout aan ging leren. De eerste weken hebben ze alleen maar gewerkt aan het aan het been zijn, aan een langere teugel. Pas als hij goed aan het been was kon ze wat meer contact hebben aan de voorkant en dan kroop hij ook niet meer achter de teugel.

Het beestje heeft er echt veel aan gehad, ben echt heel blij dat ik zoiemand tegen ben gekomen. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:51

Lepeltje schreef:
Fluwelen handschoenen weggooien ben ik het trouwens ook mee eens maar hard doorpakken zou ik ook niet doen, bij mijne heeft dat iig geen zin gehad, daar raakte hij alleen maar meer van in paniek.\

Als hij in zo'n paniekmodus had hebben we hem gewoon laten kalmeren (gewoon een paar seconden niks doen), tot je weer een beetje door kon dringen. Daarna reed ze gewoon door zoals ze daarvoor ook deed. Waar ik dan wat te voorzichtig probeerde weg te rijden.
Ze heeft de eerste weken ook alleen met instructeur erbij gereden, zodat ze niet zelf per ongeluk dingen fout aan ging leren. De eerste weken hebben ze alleen maar gewerkt aan het aan het been zijn, aan een langere teugel. Pas als hij goed aan het been was kon ze wat meer contact hebben aan de voorkant en dan kroop hij ook niet meer achter de teugel.

Het beestje heeft er echt veel aan gehad, ben echt heel blij dat ik zoiemand tegen ben gekomen. :j

Hard doorpakken bij sensibele paarden werkt nooit eigenlijk.

Nee gewoon duidelijk. Staan... En dan weer verder.
Schrikken? Je doet maar.. Maar je blijft wel bij me.

En qua teugeldruk.
Met dubbele lijnen? Enkel een contactteugel.
Maar omdat wij zo gewoon lekker bezig zijn met ons ding. En duidelijk niet meer onder de indruk zijn van haar schrikmomenten, vind zij het niet meer nodig om zo heftig te reageren.

Want, wat boeit mij nou wat jij ziet. We zijn hier toch mee bezig?
Hoofd afwenden, terug gaan in gang en soms als ze echt over de pis is...?

Naast haar lopen, met snoepje hoofd naar beneden halen. En zodra ze op borsthoogte is, dan is op een of andere manier haar spanning kwijt.
En dan kunnen we weer verder.

Ghighi, ik ben blij dat ik zon vriend heb!! Ik heb het af en toe in het normale leven ook nodig!!
Gewoon dat nuchtere....

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:29

Ik ga mij niet mengen in de 'discussies'. Ik heb ook zo mijn meningen maar die houd ik achterwege. Wanneer ik de foto's zie, zie ik een paard dat heel erg op de voorhand loopt en niet actief oogt. Ik heb zelf een anglo-arabier die bijna hetzelfde gedrag vertoont. Ze heeft echter geen trauma of iets dergelijks, maar is gewoon ontzettend gevoelig en sensibel. Wat ik denk dat het beste is voor jullie, is dat je haar van voren wat meer oppakt en vooral wat actiever van achteren laat komen zodat ze niet zo erg voorover kukelt. Ik weet niet hoe ze hierop reageert, maar zet haar goed aan het werk. Ga veel met haar doen zodat de spanning snel weer af kan vloeien. Ik verwacht dat wanneer je haar wat meer aan het werk zet zonder zo op de voorhand te laten vallen, je zeker een ander paard onder je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:47

liekec schreef:
liekec schreef:
Wat ik persoonlijk niet snap, is dat je tot dit topic: [RIJ-ITP] PRE Modesta na een dip weer een stap verder gewoon aan dr kan rijden, ik zie in alle voorgaande topics een nette houding, ook een Mo die netjes loopt. En dan is de eerste zin van dat topic, Modesta is een traumapaard. Wat is het verschil met de voorgaande 2 jaar, dat je hier ineens anders bent gaan zitten, anders bent gaan rijden, en ze hier ineens een traumapaard is? Als ze dat altijd al was, waarom kon je dan in drie weken al naar buiten met haar? Ik bedoel dit dus niet als aanval, maar ik vraag me af wat die omslag heeft getriggerd, want je ongeluk was daarvoor ook al gebeurd, dus bij de voorgaande topics ook al aan de orde?

Overheen gelezen? :)

Nee, ik was niet thuis dus even op het hoognodige gereageerd.
Ik zit niet altijd voorover, daar plaats ik zo een foto van. Dit is wanneer zij wat lager gaat lopen en ik haar die ruimte ook wil geven. Fout, I know maar niet zo 1,2,3 afgeleerd.

Waarom buiten heb ik al uitgelegd, dat zit tussen MIJN oren. Ik heb angst voor omheining ofzo, geen idee maar buiten voel ik mij veiliger.

Al het bovenstaande was vanaf het begin aan de orde, alleen met sommige periodes meer en met sommige periodes minder.

Marissa: dat is dus ook de bedoeling als je mijn posts leest, dat heb ik helaas niet binnen 2 tellen voor elkaar ;)
En om haar wat actiever te kunnen maken moet ik toch met mijn been eraan komen dus dan eerst Modesta zo rijden dat ze weer door ademt, komt ze aan mijn been en dat stukje moet ik zien te onderhouden. En dat is nou net het lastigste stuk waar ik niet altijd even handig en snel in ben.
So what, als ik nou de olympische spelen zou willen rijden, tjah. Maar ik ben een recreatie ruiter die gewoon op ons eigen niveau fijn wil rijden.

Maralyn: dat doe ik dus ook gewoon, ik schrijf hier misschien over haar trauma, dat maakt niet dat ik haar daar naar behandel, zeker op de grond niet. Ja, onder het zadel zit ik er soms te afwachtend op. Dat zit tussen MIJN oren. Kom ik wel weer overheen, voor nu gaat het prima. Moet even mijn hersenen her-programmeren en heb tijdens het rijden gewoon iemand nodig die me even herinnert: niet afwachten, jouw initiatief, rijden met die handel.

Buiten rijden doe ik zo vaak mogelijk, helaas zijn daar wat meer factoren aan gebonden zoals daglicht, iemand die mee gaat en nu de rhino in de omgeving waardoor dat niet altijd kan ;)

Ik blijf niet in een negatieve cirkel hangen, ik ben kei blij met wat er allemaal wel kan.

We rijden door dorpen vol met paraplu's, fanfares, omroepers en 100-en mensen, langs boxen en met een rij van dik 200 paarden. NO PROBLEMO.

En dat jij het niet terugziet, wil dat meteen zeggen dat ik er niet mee bezig ben? Dat is nogal kort door de bocht. Ik heb niet meer altijd de controle over mijn spieren en spanning in mijn lijf die ik wel had, jammer maar helaas, ik zal het ermee moeten doen en ik kijk liever vooruit dan achteruit.

Stoppen op het juiste moment is voor NU: wanneer ik haar fijn in verbinding krijg, hoofd ter hoogte van haar knieën zo ongeveer en we het zo even een metertje of 10 kunnen volhouden. Ik merk dat dat erg veel eist van mijn heup (andere zit) en andere spieren die ik dan gebruik en dat zal voor Mo niet anders zijn dus liever kort en positief en rustig aan uitbouwen dan ons beiden overvragen.

En even een foto van een rechtop Jolijn:
Afbeelding
Ik zit echt niet een uur lang naar voren, de momenten dat zij wat ruimte neemt ga ik gewoon te ver mee, is een beetje het tegenovergestelde dan wat ik voorheen deed. Voorheen was ik te laat met meegaan (in mijn hand) en ik ben een beetje gaan overcompenseren. Uiteindelijk zal ik vast ooit bij de middenweg terecht komen :')

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:49

Jij gaat zeg maar ook nageven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:49

Ja, dat :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:29

Op deze foto zit jij in balans. Maar jou zadel niet.

Probeer eens eerst meer op je bips te gaan zitten en meer initiatief te nemen.
Ik denk dat het dan al heel anders is qua rijden.

En het woordje trauma...

Je moet het allemaal zelf weten meid. Maar ik zie eigenlijk geen trauma terug in dit paard.
Enkel een Right Brain Extrovert paard die leiderschap nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:31

maralyn schreef:

En het woordje trauma...

Je moet het allemaal zelf weten meid. Maar ik zie eigenlijk geen trauma terug in dit paard.

Sorry hoor, maar is dat niet exact wat ik zelf al de hele tijd roep? :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:38

Robijntjah schreef:
maralyn schreef:

En het woordje trauma...

Sorry hoor, maar is dat niet exact wat ik zelf al de hele tijd roep? :')

Nou... om eerlijk te zijn, vind ik het maar weinig terug.

Continu zoek je uitwegen. Continu een maar...

Ik lees te weinig over initiatief en je paard gewoon grenzen aan geven.
En over leiderschap zie ik al helemaal niets terug.

Edit:

Wat ook hilarisch is, is dat je steeds maar kleine beetjes van mensen pakt.
Van wat jij al doet.
Maar dingen waar je zelf nog niet aan hebt gedacht of afwend, negeer je, lijkt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:40

Omdat ik dat zeker op de grond al bied maar je gelooft me niet, prima maar dan blijf er ook niet over doorhameren. Of kom een keer kijken.

Onder het zadel ja, initiatiefrijker rijden heb ik zelf, even denken, een keer of 10 genoemd. Beter zitten ook.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:44

Robijntjah schreef:
Omdat ik dat zeker op de grond al bied maar je gelooft me niet, prima maar dan blijf er ook niet over doorhameren. Of kom een keer kijken.

Onder het zadel ja, initiatiefrijker rijden heb ik zelf, even denken, een keer of 10 genoemd. Beter zitten ook.

Maar het diepgaander rijtechnisch ga je niet op in.

Ik had het niet over mijn andere posts, maar over posts van anderen.

Het langskomen en kijken gaat niet, tenzij je een treinticket wil gaan betalen.
Als je dichter in de buurt had gezeten was dit geen probleem.

Edit:

Over het grondwerken? Ik lig er niet wakker om hoor! Of het wel of niet 100% bevestigd is...
En ik hamer er nu al een aantal pagina's niet meer over door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:50

Ik blijf er wel bij Jolijn, dat ik je echt te groot en te lang vind. Dat zie je op de laatste foto ook weer terug.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:56

Op jou profiel...

16 augustus 2013.

Daar wordt ik blij van!!

*\o/* Een glimlach.
*\o/* Een los paard.

Misschien niet super actief... Maar aan haar ogen kun je de ontspanning af lezen.
Jij zit daar redelijk recht op.

*\o/* daar wordt ik blij van... *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:58

Even alle posts van mezelf doorgelopen:

Citaat:
ik mag iets meer zitten op mijn kont

Citaat:
Meer in balans komen is inderdaad een groot punt, ik ga af en toe nog klaar zitten voor de ontploffing wat ik dus juist niet moet doen.

Citaat:
Klopt helemaal wat jullie zeggen over het voorover zitten, is een groot aandachtspunt.

Citaat:
IK moet die verbinding kunnen onderhouden

Citaat:
met mijn vorige zadel was het precies zo, zit m dus echt in mij.

Citaat:
Bij oppakken of dus inderdaad wat meer mentale en lichamelijke druk ben ik soms wat te stug waardoor er inderdaad snel vluchtgedrag optreedt.
Hier ben ik vooral hard mee bezig en is dus een groot aandachtspunt.

Citaat:
Wat te onzeker, ja

Citaat:
Ik ga soms triggers in het rijden wat houterig aan. Niet handig, zijn we mee bezig om dit om te draaien.

Citaat:
nu is het tijd om haar wat meer op te gaan pakken, dat klopt ook helemaal

Citaat:
Ik schiet uit automatisme terug in het naar voren hangen, soort van aangeleerde houding om onverwachte paniekaanvallen op te kunnen vangen en niet te verergeren

Citaat:
reden temeer om weer op mijn kont te gaan zitten

Citaat:
Verbinding met de mond.Ik moet sneller reageren.

Citaat:
we zijn onderweg naar constante verbinding.

Citaat:
Mijn houding is al een groot aandachtspunt, evenals wat horizontaler gaan lopen van mo.

Citaat:
Minder sterke kant is fijne motoriek bijvoorbeeld. Dat merk ik erg in de aanleuning, vind dat moeilijk te voelen.

Citaat:
Ik mag zelfverzekerder gaan rijden, dat klopt helemaal.

Citaat:
Ermee omgaan zoals een normaal paard toch? Of nu ineens niet meer?

Citaat:
Ik werkte voor dit topic al hard aan de volgende punten en dat blijf ik ook doen:

Gedurfder rijden (minder afwachtend)
Zit, loslaten in bekken en rug en rechter zitten

Dat zijn nu de grootste punten voor wat rijden betreft.

Citaat:
Precies dat zijn we mee bezig Sunrise maar dat vind IK erg moeilijk. Het lijntje is zo dun dus ik schiet er nog regelmatig aan beide kanten overheen...

Citaat:
Ik vind het inderdaad moeilijk in te schatten wat de juiste aanleuning is. Soms heb ik het heel even en dan is het weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:00

maralyn schreef:
Op jou profiel...

16 augustus 2013.

Daar wordt ik blij van!!

*\o/* Een glimlach.
*\o/* Een los paard.

Misschien niet super actief... Maar aan haar ogen kun je de ontspanning af lezen.

En daar wordt ik ook blij van, dat is dus exact wat ik hele korte momentjes voor elkaar krijg. En nog steeds ;)
Maar ook daar is de foto fijn getimed. Zo liep ze echt niet de gehele tijd ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:07

Robijntjah schreef:
maralyn schreef:
Op jou profiel...

16 augustus 2013.

Daar wordt ik blij van!!

*\o/* Een glimlach.
*\o/* Een los paard.

En daar wordt ik ook blij van, dat is dus exact wat ik hele korte momentjes voor elkaar krijg. En nog steeds ;)

Hoeft ook niet. Zie je bij Edward ook niet altijd.
Maar dat is wel een streven waar ze was.
Als je nu kijkt met waar je nu bent....?

Neusje was hier mooi voor de loodlijn, je had er contact op!!!
Je zat daar recht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:08

Even een andere foto van dezelfde serie:

Afbeelding

En nog even een foto van toen ik haar een paar maanden had. Wat jullie dus een mooie gewicht vonden.... En toen was ze al minimaal 100 kg afgevallen...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:09

maralyn schreef:
Robijntjah schreef:

Hoeft ook niet. Zie je bij Edward ook niet altijd.
Maar dat is wel een streven waar ze was.
Als je nu kijkt met waar je nu bent....?

Neusje was hier mooi voor de loodlijn, je had er contact op!!!
Je zat daar recht!!

Zie post hierboven, ik zat niet altijd recht, ik had niet altijd contact.
Dat is wederom een aanname die niet klopt.
Op de momenten dat dat niet zo was, was ik haar namelijk 100 % kwijt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:11

Maar eigenlijk ben je al meer dan 2 jaar bezig om je houding optimaal te krijgen. Terwijl je nogsteeds erg ver naar voren valt.
Hoe vaak heb je les?
Wordt daar ook op gehamerd?

Ik vind dit zadel, net als dat bruine zadel, te ver naar voren liggen.

Is dit nogsteeds zo?

Edit:

Ik zie dat je weer wat plaatst.

Nee, mijn aanname klopt zeker wel.

Op die foto... daar zat je recht op! En op dat moment had je contact...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:12

Ja, dat heb ik nu ook soms, contact. Meer dan toen :')

Mijn vorige zadel was te lang, dat klopt. Vandaar dat ik een nieuwe heb aangeschaft.

Ik heb inderdaad behoorlijk wat werk aan mijn houding ja, echter op momenten dat het klopt zie je dus ook dat ik wel degelijk recht kan zitten. Ik kan alleen niet alles tegelijk :')
Zou ik dat willen? Ja. Streef ik daar naar? Ja.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:15

Op die laatste foto vind ik haar qua voedingstoestand veel beter. Niet opgetrokken en dunnetjes. Wat overigens meestal duid op stress en/of ongemak.

Het zadel is volgens mij ook niet goed passend voor zowel jou als het paard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:18

Robijntjah schreef:
Ja, dat heb ik nu ook soms, contact. Meer dan toen :')

Mijn vorige zadel was te lang, dat klopt. Vandaar dat ik een nieuwe heb aangeschaft.

Ik heb inderdaad behoorlijk wat werk aan mijn houding ja, echter op momenten dat het klopt zie je dus ook dat ik wel degelijk recht kan zitten. Ik kan alleen niet alles tegelijk :')
Zou ik dat willen? Ja. Streef ik daar naar? Ja.

Nee, je moet juist niet alles tegelijk willen, want dan kom je in de knoop.
Maar je kan wel dingen uit elkaar gaan trekken.

We gaan eerst dit bij MIJZELF bevestigen, en dan pas verder.

Heb je geen mogelijkheid om op een paard dit te oefenen, die aan de longe zit? Dus niet mo?

En ik vind toch, dat als een houding te lang duurt, ik toch aan mijn instructeur zou gaan vragen, of het iets consequenter mag qua houding.

Eens verkeerd geleerd, is een lange weg tot goed. Maar wel met de juiste begeleiding.

Ik vind 2 jaar... voor een eigen houding... erg lang.

MAAAAR... dat is MIJN mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:18

Dat zeg ik, er mag weer iets meer spek op ja, ze schommelt nogal snel. Ze ziet er nu alweer heel anders uit dan een week geleden.

Gebeurd bijna iedere winter, zal in de praktijk hooguit 20 kg schelen met de zomer toestand.