Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:04

Draakje... Miss ook t weer? Ik had donderdag ook n steigerende fjord met uitslaand voorbeen die normaal braaf is...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:10

Al is er een orkaan, ze mogen van mij nooit van de grond :') . Stijgeren en bokken is voor de kar altijd een no-go dus dat straf ik direct af.

Ik merk wel dat ze allemaal enorm fit zijn met dit weer, alles rent door de paddock.

Maar dit was echt duidelijk een leiderschapsdingetje. Ook mijn fout, ik kan niet van zo'n jong paard waar mijn leiderschap nog niet bevestigd is verwachten dat ze na 3 weken niks doen alles doet. Maar deze reactie vond ik wat heftig om te zeggen ' ik ben het er niet mee eens' , als ze gewoon niet achteruit was gegaan had ik haar ook wel begrepen :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:51

ruitje schreef:
Al is er een orkaan, ze mogen van mij nooit van de grond :') .

_O- _O- Gelukkig komen orkanen hier zelden voor :D

Gracia had dus duidelijk een pre-puber-fase }> }>

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:56

Hahah :P Hier mogen ze dat ook niet, maar dit was niet mijn paard helaas...Dus iets minder invloed op ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:32

Ze is weer helemaal geland, was echt mijn eigen schuld om 3 weken niks met haar te doen. Ze heeft nu weer een dagje losgelopen met het tuigje en gister heeft ze weer voor de lange lijnen gestaan. We gaan haar vandaag niet voor de kar zetten met dit weer, zal dus na de kerstdagen worden.
Als dat zo is zal ik weer wat plaatsen :) !

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:34

Slim om haar niet voor de kar te zetten nu inderdaad!
Gezien het weer zijn het stuiterballen.

Ik ben benieuwd Cathy :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:44

Ja, ik vind dat een beetje 'opzoeken' zeg maar, ik wacht liever een week tot de storm gaat liggen dan dat we nu over de baan heen waaien.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik zo alleen in het begin traject ben. Als ze eenmaal beleerd zijn vind ik dat ze zich overal moeten gedragen, maar dat kun je gewoon niet vanaf het begin verwachten :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:30

Haha, het waait idd wel erg hard (jaja zelfs hier in t oosten). Waaide gister nog net niet van mn paard :P
Ik ben ook benieuwd naar je volgende update haha! Toch erg leuk dat wij het kunnen volgen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:55

Nee heb je ook goed!
Dan is het allemaal spannend en met die wind zijn ze wat frisser.

Dan kan het averechts werken en ben je nog langer onderweg.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:03

Mja, in de koers heb je t weer ook niet voor t kiezen.
Maar kan.idd maar beter positief beginnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:59

Well, even een update dat er niks te updaten valt.

Omdat mijn vriendin brandwonden had wilde ik eerst even niks, toen was het wind en sneeuw. Nu zouden we wat kunnen, maar ze hoest en heeft iets verhoging.

Opzich is dat wel iets wat ik vaker merk op deze leeftijd en dit seizoen, ik ga de 19e tot de 26e op vakantie naar Florida( zin in) , dus tot die tijd blijf ik gewoon poetsen, de vrachtwagen oplopen en voetjes oefenen. Ze zal dus pas rond 1 februari weer voor de kar komen.

Ik meld er wel even bij dat ik nu echt niet representatief ben voor de drafsport hoor, dit is echt wel laat, maar soms loopt het nou eenmaal zo en ik maak mij daar dan maar niet zo druk om. Schema's werken toch nooit :') .

Ze zal dan dus feb, maart en april voor de kar en quad komen en dan per mei weer het land in gaan. Vanaf feb dus weer update's!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:50

Fijne vakantie! Geniet ervan. En nee schema's werken vaak toch niet zoals je het bedacht hebt.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:17

Heb net het hele topic gelezen! Duurde even, maar zó interessant! Een mening heb ik er nog niet echt over gevormd, heb ik ook te weinig kennis voor. :') Wat stoer dat je zo openstaat voor discussie + dat je hier goed mee omgaat! Graasje lijkt me een echt dametje, die oortjes! :+ Ik ben fan!

Ik volg! :D Jammer dat je net ertussenuit gaat, maar veel plezier daar! Geduld is een schone zaak...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:22

Ach joh, wat ze geleerd heeft, vergeet ze niet meer. Wij zijn Babs toen vanaf begin maart gaan beleren, toen was ze dus bijna twee. Nooit het idee gehad dat we te laat waren met r. Wij wilden niet vroeg koersen (en hebben dus uiteindelijk nooit gekoersd door een ongeluk). Ze krijgt wel beweging, dus dr beenwerk zal toch wel ontwikkelen, die kar knoop je er zometeen zo achter

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:00

TS wil graag weer een update plaatsen, dus kick ik het topic weer open met deze post. :)

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:29

Wat een onwijs gaaf topic! Heel interessant om op deze manier meer over de sport te leren! Ik ben vorige week voor het eerst op duindicht geweest, en vond de baan alleen al indrukwekkend! Zou graag binnenkort eens een koers willen zien! Als de tijd rijp is maak ik zelf ook misschien wel een rondje op de baan, in het zadel wellis waar.

Ben benieuwd naar de update!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 02:36

Ik heb even al TS haar posts gelezen het was nogal veel alles te lezen en zag aan haar posts dat er vele commentaar hadden.
En laat me hier nu weinig zin in hebben :+

Ts ik heb onwijs veel respect voor je hoe je om gaat met het kritiek pluim voor jou! ik was allang gestopt met mezelf ''verdedigen''

Ik heb nog een vraagje: Hoe werkt zn Check nu precies en hoe maak je het vast?
Word dit echt enkel in dit stukje van de paarden sport gebruikt?
Je meld op een gegeven moment dat ze er bij ''overmatig'' gebruik rug klachten van kunnen krijgen
Ik heb geprobeerd je foto's te inspecteren maar werd er niet veel wijzer uit :+

Mijn ex stiefmoeder heeft vroeger veel gekoerst en haar vader(?) had toen ook aandelen op duinigt zover ik toendertijd begrepen heb maar hier kan ik me in vergissen
Ergens staat nog haar oude sulky trouwens
Vond het maar een apart ding en zou als de dood zijn om eraf te vallen of dat het paard in mn gezicht mest of n merrie die hengstig is (alhoewel die iets van knikkers kregen? wat ik eruit begreep)
Ik had hier wel eens met haar over gepraat maar dat is al zoveel jaar geleden :=

Ik volg mee en ben benieuwd na een update!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 05:50

Ja, er valt weer wat te melden :) ! Thanks modjes!

Duindigt is inderdaad indrukwekkend ja, mooie oude dame is het :) . Ik zal vandaag detail foto's maken van het check, dan kan ik precies uitleggen hoe of wat :) . Ik heb een check nog nooit in een andere tak van sport gezien?

Leuk hoor, dat je al zijdelings wat weet over de sport. De mest komt meestal terecht op je pak en dat kan de was in :+ . Pismerries is minder, die plassen vol in je gezicht :') . We rijden dan met een rubber lapje aan de staartriem, wel zo fris. Overigens heb je daar alleen last van in de koers,, dan zit je er dichter op.

Knikkers inbrengen doe je bij merries die enorm veel last hebben van hun hengstigheid. De da doet dan een knikker in de baarmoeder en dan denkt het lichaam dat het drachtig is. Soort paarden-pil. Maar dat verdragen ze niet allemaal hoor, je vind wel eens knikkers tijdens het mesten :')

Ok, over Graasje. Ze heeft 3-12 voor het laatst voor de kar gestaan. Dat was de 3e keer dat ze voor de kar stond :) Mijn helper had brandwonden, mijn vader ging een week op vakantie, ik een week op vakantie en er was sneeuw. Voordat je het weet ben je 3 maanden verder :o .

Voor de zekerheid eerst weer een keer tussen de lange lijnen gezet en nog een keer de baan over gegaan. Dit deed ze weer prima, ik verwacht haar voor het weekend weer een keer voor de kar te hebben, dan nog wel op het erf.

Foto's volgen dan weer :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:18

Maar paarden staan altijd stil tijdens het plassen toch?
(Dat heeft hun voorkeur) zijn er dan ook echt paarden die plassen tijdens het koersen?

Interessant om te lezen over die knikkers... en ergens best een goed idee...
Voeg je dan in de begin periode regumate toe aan het voer om het lichaam echt door middel van hormonen te laten denken dat het drachtig is? Of zijn alleen de knikkers dan al voldoende?

Ben benieuwd hoe ze het gaat doen zo voor de wagen nu weer.

Wat is je planning met haar? Omdat je zei dat je achterliep op schema.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:20

Volgens mij is een opzetteugel die soms gebruikt wordt (of werd) bij tuigpaarden enigzins vergelijkbaar met een check.
Die opzetteugel is ook wel bekend van het verhaal van Black Beauty.

Graasje heeft dus lekker even vakantie gehad :) Niet verkeerd toch even mooi de tijd om te groeien enzo.
Wel fijn dat ze het nu ook meteen weer goed oppakt! Zo zie je maar weer eenmaal geleerd is het echt niet zo maar weer vergeten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:35

Ruinen doen het ook nooit, het gaat echt om typische 'pismerries', excuse me for saying :o . Ik denk dat er misschien 2% van de koersende paarden met zo'n lapje koerst. ( eng om getallen te noemen, maar je ziet het echt zelden)

In de tijd dat ik de eerste merrie met een knikker meemaakte was er nog geen Regumate( of nog niet bekend in ieder geval) , nu kan je het aankijken of Regumate noodzakelijk is. In principe is een knikker natuurlijk 'natuurlijker' dan Regumate maar soms ontkom je er niet aan. Overigens is ook dit meer uitzondering dan regel hoor, voordat heel Bokt denkt dat alle merries bij ons in de sport dit nodig hebben :o .

Mijn planning blijft hetzelfde, dus ze gaat nu in feb, maart en april 2 keer per week voor de kar en verder nog 2 dagen voor de quad en een dag beetje zooien. Dan gaat ze in mei dag en nacht het land op, ik wil dan even aankijken of ik het idee heb dat ze daar 'vervet' en dan doe ik er mogelijk nog 2 keer in de week voor de quad als ze dag en nacht loopt, maar niet voor de kar, ze gaat dan pas in september/oktober weer voor de kar.

Ze is het karwerk niet vergeten, wel is ze aan de hand haar grenzen aan het opzoeken. Niet zozeer bij mij, ik denk dat ze van mij wel weet dat ze oorlog krijgt. Alhoewel ik haar twee weken geleden ook weer op haar plek moest zetten met binnendoen hoor, maar ik hoor van anderen die haar binnendoen( ben het vaak niet zelf), dat ze omhoog komt of slaat. Dus om nou te zeggen dat ik verder helemaal blij ben met haar gedrag :') . Ze maakt zich voorlopig niet populair op stal :Y) .

Ik vind haar vooral heel erg leuk, maar je hebt toch ook liever dat ze zich in het algemeen gedraagt ^) . Heb het niet zo op van die penny verhalen met 'alleen die kan haar rijden, of je moet echt een band met haar hebben dan gaat ze voor je door het vuur' , ze moet zich gewoon bij iedereen gedragen, kan later ook niet altijd 100 rijders uittesten voordat ze er 'een leuk vind' :roll:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:53

Oh god, je hebt een echte merrie Cathy :').

Ik ben benieuwd naar foto's!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:20

Bedankt voor je uitgebereide reachtie's!
Ik ben wel benieuwd na die Check en eventueel ook na de opzet teugel van fransje

Mijn stiefmoeder had dus blijkbaar wel het geluk van een pis merrie :+
mij lijkt t echt om te kotsen maar ik heb zwz een schijt hekel aan merrie's dusja

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:00

Vandaag heeft Graasje vrij dus ik heb even wat foto's van een ( oud, lekker representatief :') ) hoofdstel en tuig. Dit is een kin check, het vriendelijkste check wat er is.

Dit stuk gaat dus onder haar kin door, daar leunt het hoofd zeg maar op.

Afbeelding

Dan loopt het leer over haar hoofd door het hoofdstel.
Afbeelding

Dit stuk gaat dan van het kopstuk over haar nek.
Afbeelding

En dat doe je dan vast aan het gouden haakje op het tuig ( met een Grolsch bier rubbertje er overheen voor het losschietten :+)

Afbeelding

Hier een koersfoto van een paard met een kincheck ( mooie foto gepikt van huybers.com :o ) . Dit check zit nog niet vast, vaak doe je dit op het laatste moment voor de koers om het moment dat ze 'vast' zitten zo kort mogelijk te houden. Hoop dat dit duidelijker is :) ?
Afbeelding

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:11

Ik moet er even een paar keer over heen kijken denk ik om te weten hoe het nu vast zit hoor :+
Heb t nu 3x gelezen en denk er een beetje wijs uit te worden
Bedankt voor je uitgebreide fotos en beschrijving