Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:17

En daarnaast is het ook geen dagelijkse kost. Mijn ervaring stamt van voor het digitale tijdperk dus heb ook geen beeld materiaal.
En wellicht (aanname) ook wel omdat het toch is: wat de boer niet kent vreet ie niet. Dus ondanks dat er correct gebruik getoond wordt, zal het nog niet goed zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:21

Ik neem aan dat het ook vaak bij profs gebruikt wordt. Die maken geen trainingsfotos om ze op bokt te plaatsen.
Je ziet ook zelden trainingsfoto's bij Anky thuis toch?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 01:14

Dus als ik de sfeer in dit topic volg kom ik op het volgende uit:

Verbied stang en trens!
Afbeelding

Longeren met bijzet: Pure dierenmishandeling!
Afbeelding

Degenen die longeren met bijzet zijn allemaal dierenmishandelaars! Net als degenen die met stang en trens rijden! Kijk maar naar de foto's!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:16

Met die stang en trens is niets mis...met die bijzet ook niet....wel met dat mens wat aan die stang en trens hangt en dat mens die die bijzet zo strak heeft gezet.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:27

Een bijzet dat correct gebruikt word, ziet er niet zo uit, maar dat weet je zelf ook wel.
Er zijn altijd gekken op de wereld die s&t en bijzet zo gebruiken.
Bij deze schoenen word bij correct gebruikt toch nog steeds de benen omhoog gehaald?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:46

Ania schreef:
Dus als ik de sfeer in dit topic volg kom ik op het volgende uit:

Verbied stang en trens!
[ Afbeelding ]

Longeren met bijzet: Pure dierenmishandeling!
[ Afbeelding ]

Degenen die longeren met bijzet zijn allemaal dierenmishandelaars! Net als degenen die met stang en trens rijden! Kijk maar naar de foto's!!

Wat een afschuwelijke foto´s :r
Ik ben het met je eens dat het er van afhangt hoe je iets gebruikt, maar ik denk wel dat het meestal verkeerd wordt gebruikt. En zelfs bij correct gebruik twijfel ik erg aan de meerwaarde ervan. Zo vind ik het absurd dat je vanaf een bepaald niveau in de dressuur met S&T moet rijden.
Correct gebruik van de schoenen is imo nog steeds een grens te ver, ook omdat het doel toch voornamelijk uiterlijk vertoon is.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:23

prugelpiet schreef:
prugelpiet schreef:

Als ik jou 1x sla, is het volgensmij minder stressvol als dat ik touwtjes om je benen bind, je laat rennen er aan ga staan trekken ;)

Edit: Niet aanvallend opvatten, het is een omschrijving. Anders kan ik het niet vertellen, excuse moi.

Een omschrijving van iets wat niet gebeurt.
Er word niet gerend en getrokken.

@terpentijn, zo onderhand waren we eensgezind dat de foto's uit de OP geen correct beeld geven

Dat paard draaft, en dat is dus praktisch rennen.
Ik lees toch meerdere malen dat het been omhoog gehaald word, dat is toch trekken?[/quote]

Je leest dat idd.
Echter is dat niet waar.
De lijn geeft een begrenzende werking in het uitgaan van het voorbeen.
Niets trekken.
Lijkt mij ook practisch onmogelijk om met in iedere hand een leidsel, in 1 hand een menzweep erbij en in de andere de schoenenlijn (veterlijn) tussen de pink en ringvinger, de benen van een volwassen paard omhoog te trekken terwijl het dier tegen zou werken.
Daarbij moet men nog meelopen in het ritme van het paard, daar het zo min mogelijk te storen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:51

Stang en trens is al enkele jaren niet meer verplicht vanaf het z.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:58

geerke schreef:
Met die stang en trens is niets mis...met die bijzet ook niet....wel met dat mens wat aan die stang en trens hangt en dat mens die die bijzet zo strak heeft gezet.

Idem voor schoenen.

prugelpiet schreef:
Een bijzet dat correct gebruikt word, ziet er niet zo uit, maar dat weet je zelf ook wel.
Er zijn altijd gekken op de wereld die s&t en bijzet zo gebruiken.
Bij deze schoenen word bij correct gebruikt toch nog steeds de benen omhoog gehaald?

Soort van, het is een wisselwerking. Een goeie trainer zal in het begin rekening houden met de onervarenheid van het paard.
Een bijzet dwingt een paard ook in een bepaalde houding, en trekt een paard net zo lang in de mond en naar beneden totdat hij loslaat.

Nikass schreef:
Correct gebruik van de schoenen is imo nog steeds een grens te ver, ook omdat het doel toch voornamelijk uiterlijk vertoon is.

Dat is het longeren met een bijzet ook. Dwingt een paard in een houding zodat je onder het zadel minder moeite hoeft te doen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:14

nee, bij een correct gebruikte bijzet kan een paard nog steeds zijn hoofd omhoog doen, alleen niet zo hoog. Een bijzet nodigt een paard uit, deze schoenen dwingen een paard dan toch om zn bene zo hoog op te tillen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:45

Het bijzet-verhaal is totale nonsens. Zo wordt een bijzetteugel in de regel niet aangewend.
Zo bijzetten of aan teugels hangen zoals in de bovenstaande filmpjes (de onderste is van de pony Power en Paint, daar is ook al een rel over geweest) doe je ook alleen als je verder geen enkele behoefte hebt om het welzijn dat je voor jezelf heel gewoon vindt, naar een paard te doen uitstrekken.
Dat ook dit misselijkmakende beelden zijn, lijkt me buiten kijf.

Zo kan ook een ieder een bijzet MISbruiken.
Alles is immers te misbruiken.... een mes kan een brood snijden, maar ook iemand dodelijk verwonden.

Het is nog altijd de MENS die de volledige verantwoording heeft voor de aanwending van voorwerp of methode.

In onderhavig geval is de methode door de mens en voor de mens uitgevonden.
Het paard kwam er niet aan te pas, en niemand heeft dit (die ophangconstructie dus) uitgevonden ter bevordering van het paardenwelzijn, ieder weldenkend mens zijn die er nog?) ziet meteen dat dit een kwelling is voor ieder paard. En een grove inbreuk maakt op de aard, het wezen en de natuurlijke bewegingen van het paard.

Als een paard niet "goed genoeg" beweegt voor shows of optredens, hoort het daar niet in thuis, en niet door kunstmatige middelen tot deze categorie te worden gedwongen.

Hetgeen ook geldt voor alle andere takken van de ruiter/men"sport".

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:06

Je moet alsnog een paard AF EN TOE uitnodigen om zijn eigen soepelheid en kracht te gebruiken. Als het aan het dier ligt blijft die staan vreten op de weide.

Iedere beweging op hoger nivau wordt erin getraind, nee fout, het zit erin en wordt eruit gehaald. Het zij door plukken en wat met het spoortje prikken, het zij door begrenzen van het uitslaan.

Die van mij krijgen ook AF EN TOE een strengere training, bij het optillen van het binnenachterbeen een tik op het achterbeen of hetzelfde bij het binnenvoorbeen. Irritatie, hoog opslaande benen en na enkele rondjes veel soepeler lopende paarden voor langere tijd, weten opeens weer wat ze van nature met hun benen KUNNEN. Ik en vele showers zijn niet "oh hij doet niet wat die kan, dan laten we het maar".

Af en toe in de schoenen om het paard eraan te herinneren hoe die lopen kan, wat erg, wat erg. Alsof paarden vrijwillig onder ons komen lopen, nee. Doen ze nooit.

In de schoenen is bij goed gebruik uitnodigend en begrenzend (net als bijzet, teugel) en niet dwingend.
Trek eens aan dat touw en je trekt twee benen er onderuit, je kunt niet veel gaan.dwingen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:10

Een paard zal nooit uit zichzelf zo hoog de benen optrekken dat het op 1 voet komt te staan in draf, of zo in protest komt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:17

Op de fotos is ook een verkeerd gebruik te zien, maar dat zegt niks over de methode. Een paard zakt ook in elkaar als je te strak aansingelt of de bijzet te strak zet, een paard gaat ook over de zeik als een longeerhulp te strak staat of of of, maar dat zegt niks over de items maar over de handen die ze bevestigd hebben.

Je kunt geen mes gaan verafschuwen omdat er mensen zijn die er mee vermoorden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:28

xSlvna schreef:
Je kunt geen mes gaan verafschuwen omdat er mensen zijn die er mee vermoorden...

_/-\o_

En dat is mijn laatste reactie in dit topic.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:31

xSlvna schreef:

Precies wat ik zei. Hou het op de trainer, niet op de methode.

:j

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:37

Daar sluit ik mij bij aan en hou het voor gezien hier

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:40

prugelpiet schreef:
Een paard zal nooit uit zichzelf zo hoog de benen optrekken dat het op 1 voet komt te staan in draf, of zo in protest komt.

Ik heb ook zo'n foto van mijn paard, maar dan in vrijheid :+

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:36

xSlvna schreef:
Je moet alsnog een paard AF EN TOE uitnodigen om zijn eigen soepelheid en kracht te gebruiken. Als het aan het dier ligt blijft die staan vreten op de weide.

Iedere beweging op hoger nivau wordt erin getraind, nee fout, het zit erin en wordt eruit gehaald. Het zij door plukken en wat met het spoortje prikken, het zij door begrenzen van het uitslaan.

Die van mij krijgen ook AF EN TOE een strengere training, bij het optillen van het binnenachterbeen een tik op het achterbeen of hetzelfde bij het binnenvoorbeen. Irritatie, hoog opslaande benen en na enkele rondjes veel soepeler lopende paarden voor langere tijd, weten opeens weer wat ze van nature met hun benen KUNNEN. Ik en vele showers zijn niet "oh hij doet niet wat die kan, dan laten we het maar".

Af en toe in de schoenen om het paard eraan te herinneren hoe die lopen kan, wat erg, wat erg. Alsof paarden vrijwillig onder ons komen lopen, nee. Doen ze nooit.

In de schoenen is bij goed gebruik uitnodigend en begrenzend (net als bijzet, teugel) en niet dwingend.
Trek eens aan dat touw en je trekt twee benen er onderuit, je kunt niet veel gaan.dwingen.

Tot nu toe enkel meegelezen en ga me ook echt niet mengen in de discussie wat betreft de OP, maar.... Dit komt toch wat raar op mij over hoor :+

Wij, mensen, twee beners.... moeten een paard leren hoe die het beste zijn benen kan gebruiken? :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:21

Ania schreef:
xSlvna schreef:

Precies wat ik zei. Hou het op de trainer, niet op de methode.

:j

Een mes is uitgevonden met een functioneel doel (voor zover ik weet) en wordt door een moordenaar misbruikt (even simpel gezegd) deze "schoenen" hebben in basis al geen functioneel doel voor een paard. Het is alleen dat mensen graag knutselen met dieren om ze er anders en extremer uit te laten zien zodat ze zelf aandacht krijgen. Behoorlijk sneu ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:45

Maar dan kun je toch helemaal wel stoppen met paardrijden?
Sinds wanneer heeft een paard er wat aan om een parcours te springen of op commando als berggeit te gaan staan :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:01

prugelpiet schreef:

Nee?

Tuigpaarden hebben van zichzelf al deze enorme beweging.

http://www.youtube.com/watch?v=DMpR04hDqxQ

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:03

Die ene foto uit de OP is ook geen draf :+
Daar springt hij in galop aan. Dat is toch niet zo moeilijk te zien toch?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:06

Volgens mij zijn de foto's in de OP wel degelijk draf maar is de tact volledig naar zijn grootje geholpen, maar qua beenzetting (en ook met het oog op de gang die getraind wordt) mijns inziens wel draf. Wat overigens niet maakt dat tuigers/hackneys 'vrij' niet ook tamelijk hectisch hun benen hoog optillen, dat zit er nu eenmaal ingefokt :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:42

Sizzle schreef:
Die ene foto uit de OP is ook geen draf :+
Daar springt hij in galop aan. Dat is toch niet zo moeilijk te zien toch?

Zo lijkt het wel. Maar het paard heeft continue gedraafd. Voor zover het dier dat nog kon dan.

Ik ben wel benieuwd of diegene reactie heeft gegeven op de mail van TS.