Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:14

Als je er geen plek voor hebt, lijkt me dat moeilijk, je kunt zo'n beest toch niet in je slaapkamer zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:15

russel schreef:
Dat is al weer 8 jaar verder...en het is algemeen bekend hoor dat je ponies niet met paarden kunt vergelijken.

Denk je dat ik dat niet weet :') Het zijn echter geen jonkies meer, een pony van 20 ook niet en een zieke pony van 20 ook niet.
Hoe oud was jou paard met kanker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:15

Ik zou ook niet weten waar ik ineens met 3 paarden naar toe zou moeten, lat staan ff in pension zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:17

nynke55 schreef:
Als je er geen plek voor hebt, lijkt me dat moeilijk, je kunt zo'n beest toch niet in je slaapkamer zetten?

Dan moet je zo'n dier gewoon verkopen, zodat je niet in dit soort situaties terecht komt, dat is verantwoording nemen. En is het er geen plek voor hebben of het geld niet. Ik snap niet dat je wel 4 bruikleners kunt vinden. Maar niet een boer of stalling waar het dier even kan opknappen. Zo belabberd zag het dier er namelijk niet meer uit. Misschien moet men dan eerst iets regelen en dan pas actie ondernemen en niet andersom.

Citaat:
Ik zou ook niet weten waar ik ineens met 3 paarden naar toe zou moeten, lat staan ff in pension zetten...

Dit gaat er om 1, niet om 3.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Mindim schreef:
russel schreef:
Dat is al weer 8 jaar verder...en het is algemeen bekend hoor dat je ponies niet met paarden kunt vergelijken.

Denk je dat ik dat niet weet :') Het zijn echter geen jonkies meer, een pony van 20 ook niet en een zieke pony van 20 ook niet.
Hoe oud was jou paard met kanker?

Zoals ik al zei.20.

De zieke pony in dit topic is een pony die vermagert is met luis. M.i is dat een gevolg van een oorzaak, slecht voeren..

_San87_

russel schreef:
_San87_ schreef:
Zoals bij zoveel oude paarden deze te zien zijn. Is dat werkelijk een indicatie dat het paard 'schrijnend' mager is?

Nou sorry, ik had een paard van 20 die ook kanker had en vermagerde, maar no way dat hij er zo uitzag ...en ponies zijn veel sterker, 20 voor een pony is niet zo oud. Die worden met gemak 20 en met 30 praat men pas over een oude pony..

Met deken op is het lastig te zien hoe mager een paard of pony daadwerkelijk is, dat kan enorm vertekenen :). Ik zal niet ontkennen dat het paard mager is op de foto. Maar schrijnend mager, tergend mager? Dat is gewoon niet te zien aan een dergelijke foto. De overige foto's geven daarvan een veel beter beeld.

En sorry, maar 20 is voor mij gewoon een oude pony. Voor een paard geldt hetzelfde.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:20

Mindim schreef:
nynke55 schreef:

Dan moet je zo'n dier gewoon verkopen, zodat je niet in dit soort situaties terecht komt, dat is verantwoording nemen. En is het er geen plek voor hebben of het geld niet. Ik snap niet dat je wel 4 bruikleners kunt vinden. Maar niet een boer of stalling waar het dier even kan opknappen. Zo belabberd zag het dier er namelijk niet meer uit. Misschien moet men dan eerst iets regelen en dan pas actie ondernemen en niet andersom.
.

Zoals eerder gezegd, de markt voor 20 jarige pony's is niet zo groot en dan heb er helemaal geen zeggenschap over. En ze heeft een stalling gevonden waar het dier kon opknappen, alleen gingen deze mensen scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:21

Verkopen ben ik wel mee eens, maar verkopen valt ook niet mee tegenwoordig.

20 is voor mensen met sportpaarden oud, weet ik ook wel. Mijn DA zei dat ik trots mocht zijn met 20 want de meeste sportpaarden hier worden maar 8 a 9.

Maar ik ken genoeg mensen die nog veel oudere paarden en ponies hebben die er tip top uitzien en nog gereden worden, niets mankeren..

Kijk eens in de hogere dressuur en springsport, zie je ook nog 18 a 19 jarigen meedoen.

Anoniem

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:22

Sans jij ziet toch ook wel dat de ruggengraat erboven uit steekt?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:24

Dat ze nog meedoen, betekent niet dat ze niet oud zijn :). Onze 24 jarige pony loopt ook nog wel eens een lesje mee, racet dan rond als een jonkie van 4. Maar oud is ze echt wel, dat is aan alles te merken.

russel schreef:
Sans jij ziet toch ook wel dat de ruggengraat erboven uit steekt?

Natuurlijk zie ik dat. Maar zoals ik zei, dat betekent niet dat het dier tergend mager is. Onze oude dame heeft ook een uitstekende ruggengraat, maar zij is echt niet mager, wel schraal, niet mager. Ik wil aanstaande donderdag met liefde een foto maken om dat te laten zien :).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:28

Ik vraag me ook af wat dan precies het verschil is van ïn bruikleen geven" en "verkopen". Zou het minder erg zijn als TS een topic geopend had met: "ik heb mijn pony verkocht en ik ga een jaar later kijken en nu ziet hij er zo uit? Het lijkt mij, dat als je dieren houd, of ze nu van jezelf zijn of niet, dat je er goed voor zorgt. CC had de dagelijkse verzorging, zij zag hoe het beestje achteruit ging, of het nu een week of een paar maanden geduurd heeft. Aan haar dus ook de verantwoording voor een dierenarts, tandarts en ongediertebestrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:02

russel schreef:
De zieke pony in dit topic is een pony die vermagert is met luis. M.i is dat een gevolg van een oorzaak, slecht voeren..

Luis komt door slecht voeren? Nou, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Maar goed, CC heeft een paardenbedrijf, paarden zien er goed uit, moet ook wel, want er komen klanten, zou ze dan deze pony expres minder eten geven? Waarom? De pony staat ook bij de rest in de wei, dus het gaat er bij mij niet in dat dit gevalletje verwaarlozing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:03

nynke55 schreef:
Zoals eerder gezegd, de markt voor 20 jarige pony's is niet zo groot en dan heb er helemaal geen zeggenschap over. En ze heeft een stalling gevonden waar het dier kon opknappen, alleen gingen deze mensen scheiden.

Daarna is het nog naar 3 verschillende adressen gegaan in korte tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:11

russel schreef:
Verkopen ben ik wel mee eens, maar verkopen valt ook niet mee tegenwoordig.

20 is voor mensen met sportpaarden oud, weet ik ook wel. Mijn DA zei dat ik trots mocht zijn met 20 want de meeste sportpaarden hier worden maar 8 a 9.

Maar ik ken genoeg mensen die nog veel oudere paarden en ponies hebben die er tip top uitzien en nog gereden worden, niets mankeren..

Kijk eens in de hogere dressuur en springsport, zie je ook nog 18 a 19 jarigen meedoen.

Ho ik heb geen sportpaarden hoor. Ik heb een 28 jarige kwpn merrie, waar ik nog nooit op gereden heb en ik heb een 8 jarige tinker die net een jaar gereden is. Verder sta ik op een stal als 1 van 2 pensionklanten. We hebben hier 3 kwpners van 24 (ex sportpaard), 28 en 29(ex sportpaard) en 2 tinkers.

Een pony van 20 is idd niet stokoud, maar zekers al wel een ouder dier. Zekers in de markt, als er een tweetje staat in plaats van een eentje wordt er afgehaakt.

Ik vind dat er veel oude paarden worden aangeboden op MP en dergelijke als gezelschapspaard en ze mogen bijna voor niks of zelfs gratis van de hand. Een paar vinden misschien een goed huisje. Maar 9 van de tien wordt opgekocht door een handelaar, staan daar met nog tig paarden te verpieteren tot het transport naar het buitenland komt, om ze in de worst te draaien. Dus ipv er mee te leuren en die dieren van hot naar her te zeulen, ziek laten worden, omdat anderen er schijnbaar toch niet zo goed voor zorgen. Tja, dan denk ik neem verantwoording, zorg er zelf voor of laat het dier hemelen als je dat niet meer kunt. Alles beter dan zo te zeulen met een dier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:16

Nogmaals, komt dit verhaal nou ook nog in de krant TS, krijg een rare smaak in mijn mond als ik de laatste zin in je OP lees. Dit topic is pas het begin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:25

Citaat:
- Mijn spullen weg
- Bijna 2000 euro onnodige extra kosten ( trailers, dierenartsen etc)
Het ergste: Ik ben van mijn paardenvirus af en heb een flinke deuk opgelopen. Ik begin er niet meer aan en dat vind ik erg pijnlijk en jammer.
*knip*
De krant vond mijn verhaal en vele andere foto's ook erg interessant, dus ik ben er nog lang niet klaar mee!

Dit had TS er aan over gehouden.

Dierenartskosten zijn heel normaal hoor, niet extra en niet onnodig. Elke paardeneigenaar heeft ze, jij verwacht alleen dat een ander dat betaald schijnbaar voor jouw paard.

Je bent van het paardenvirus af? Wat kan het paard er nou aan doen. Dat jij een vervelende ervaring hebt met mensen, dat neemt je het paardenvirus af? Dat heeft helemaal niets met paarden ansich te maken.

Als je er mee naar de krant stapt, ja sorry, wat heb je nu helemaal zelf voor dit dier gedaan dan, behalve hem van hot naar her brengen? Vertel je dat ook aan de krant? Of wordt het verhaal nogal eenzijdig belicht?

Ik wil helemaal niet met de vinger naar iemand wijzen verder, maar TS heeft evengoed belabberd op haar dier gepast. En CC had eerder in actie moeten komen en open moeten zijn met TS. Ook jammer dat de tegenpartij niet haar verhaal kan doen zonder neergesabeld te worden.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:55

Even terug komend op iets wat ik wat pagina's terug las wat betreft informatie verschaffen vanuit DA richting derden.
In hoeverre is de TS een derde als eigenaar?
Ze blijft hoofdverantwoordelijk voor het paard en de behandel keuzes neem ik aan?

Of zou je dan ook met de hond van de buurvrouw naar de dierenarts kunnen, 1 en ander laten doen en dat dan vervolgens de buurvrouw daar geen informatie over op kan vragen?
Gewoon even een gedachte.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:06

Imala schreef:
Even terug komend op iets wat ik wat pagina's terug las wat betreft informatie verschaffen vanuit DA richting derden.
In hoeverre is de TS een derde als eigenaar?
Ze blijft hoofdverantwoordelijk voor het paard en de behandel keuzes neem ik aan?

Of zou je dan ook met de hond van de buurvrouw naar de dierenarts kunnen, 1 en ander laten doen en dat dan vervolgens de buurvrouw daar geen informatie over op kan vragen?
Gewoon even een gedachte.

Dat ligt aan de afspraken die er gemaakt zijn. Wij hebben drie paarden in bruikleen, de afspraak is dat wij verantwoordelijk zijn voor de dierenartskosten en het al dan niet bellen van de dierenarts. Dus als het paard wat heeft, wordt uiteraard de eigenaar op de hoogte gesteld, maar geven wij de dierenarts de opdracht tot behandelen. En aangezien wij de opdrachtgever zijn, is de eigenaar in dit geval de 'derde' en heeft dus in principe geen recht op informatie rechtstreeks van de dierenarts.

Hetzelfde geldt voor keuren. Wanneer je als koper een paard laat keuren, ben jij de enige gerechtigde om het keuringsrapport te ontvangen, omdat jij degene bent die de opdracht geeft.

En ja, theoretisch werkt het wel zo. Maar in de praktijk is het wel wat soepeler wanneer de situatie wordt uitgelegd.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:13

Dus theoretisch gezien kan elke gek een paard uit de wei trekken en een DA een behandeling uit laten voeren zonder dat de werkelijke eigenaar ook maar enige info hoeft te krijgen.
Best een vreemd idee eigenlijk.

Maar goed, weer wat geleerd en back on topic.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:17

Mocht je geld teveel hebben mag je best die van mij een check up geven hoor :') ...

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:19

ruitje schreef:
Mocht je geld teveel hebben mag je best die van mij een check up geven hoor :') ...

Waar is de vind ik leuk knop als je hem nodig hebt _O-

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:20

Nee maar het zal je maar gebeuren, heb je de ene dag nog een hengst op de wei lopen, kom je de volgende dag staat er ineens een ruintje.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:36

Dat is heel wat anders dan een dier dat je in bruikleen hebt laten helpen.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:45

Mijn vraag was dan ook hoe dat precies zat. Een DA zal ook niet kunnen ruiken of je eigenaar bent, bruiklener of zomaar jan van de buren.......

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 06:40

Nee klopt en als jij de hengst van de buren laat castreren (thuis) zal er geen da vragen of hij van jou is.
Maar als jij gebeld wordt met 1 of ander verhaal dan denk ik dat je nergens antwoorden krijgt. Juist omdat het niet duidelijk is van wie het paardje nu is voor een da.