Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:53

Sommige hier doen net alsof paarden van suiker zijn, en niks kunnen hebben :+

Ik zelf hou ook niet van moeilijk doen. Paard moet gewoon luisteren naar mij. En ik ga absoluut geen zweverige dingen met mijn paard doen. Ik ben de leider en niet het paard. Ik geef liever een paard een trap, dan dat ik door de staldeur word getrapt. Dus ja een paard kan mij wel een flinke tik verwachten als hij mij probeert te schoppen of te bijten.

Hoe deze man de paarden aanpakt, bevalt mij wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:57

unicorn_kiss schreef:
Dan verschillen we daarin van mening

De vos in de filmpjes is heel beheersd aan het huppen.

Kijk en vergelijk:

http://www.youtube.com/watch?v=y4bWbYCwNhs

(en nee, ik ben hier geen voorstander van, zomaar een willkeurig filmpje van Youtube, met een paard die wel voor zijn leven vecht)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:02

Cassidy schreef:
unicorn_kiss schreef:
Dan verschillen we daarin van mening

De vos in de filmpjes is heel beheersd aan het huppen.

Kijk en vergelijk:

http://www.youtube.com/watch?v=y4bWbYCwNhs

(en nee, ik ben hier geen voorstander van, zomaar een willkeurig filmpje van Youtube, met een paard die wel voor zijn leven vecht)

:oo :oo Bij sommige bewegingen lijkt het meer op een overenthousiaste hond, zo lenig. Zoiets heb ik nog nooit gezien :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:04

Inderdaad, ook telkens zijn hoofd zo laag, terwijl hij/zij niet vast staat. Heftig.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:08

ik denk dat dit paard blij mag zijn met deze meiden als eigenaar, anders had ik hem vast op vrijdagochtend langs zien komen hier :+ ,respect ook voor hun ouders, op dit paard had ik mijn dochter niet willen hebben

ik hoop voor jullie dat paardlief een beetje mee gaat werken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:15

mang schreef:
:oo :oo Bij sommige bewegingen lijkt het meer op een overenthousiaste hond, zo lenig. Zoiets heb ik nog nooit gezien :=

Dan heb ik nog een filmpje voor je: dit gaat beheersd, van wilde paniek bij de paarden is geen sprake. Ze weten wat er van ze verwacht wordt, na 8 seconden gaat de bel, en dan stopt het bokken. Deze paarden worden bewust gefokt voor hun drang om te bokken, het is niet te trainen en als ze de wil om te bokken verliezen, worden ze zadelmak gemaakt en ingereden. En om alle commentaar voor te zijn: de strap bij de lies prikkelt, maar doet geen pijn.

http://www.youtube.com/watch?v=MI5jY1bK ... re=related

Vergelijk deze sprongen met de bokken van de vos, en zeg dan nogmaals dat die bokken geen beheersde hupjes zijn....(nog knap dat Gert ze uit kan zitten hoor, doe het hem niet na).

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:17

Wat een gaaf paard!
En wat super dat je naar Gert bent gegaan.
Deze man is zo eerlijk en duidelijk naar paard én ruiter, zou fijn zijn als iedere ruiter/bokker zijn talent had.
Beter 20 minuutjes 'stress' dan maanden gepruts met Parrelli of wat dan ook.
Ik vind hem een super kerel!!!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:18

Wat leuk, ik heb net een cursus afgesloten in mijn opleiding, waarin gedragstheorieen besproken zijn. Het gedrag van dit paard is zeer goed te verklaren met de gedragstheorieen. Hier heb ik vorige week nog een leuk college over gehad. in dit college werd een voorbeeld besproken van een jongetje dat een oorontsteking had gehad en daar een heel specifiek gedrag mee ontwikkeld had. Hij begon met het wrijven van zijn handen tegen zijn hoofd en dat ging steeds harder. De oorontsteking was al verholpen en hier lag het echt niet meer aan. Toch liet het jongetje nog steeds dit gedrag zien. Gedragsdeskundigen hebben de situatie thuis en op school bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat dit gedrag geconditioneerd is, juist omdat de moeder zo sensitief was en telkens als het kind dat gedrag liet zien, het kind oppakte, aandacht gaf, lichamelijk contact etc. Dit verband legde het kind ook en zodoende bleef dit gedrag instant, hoewel de originele stimulus voor het gedrag (pijn/jeuk) niet meer aanwezig was.

Zo zouden we de situatie bij het paard ook kunnen analyseren, we zouden dan natuurlijk wel meer informatie moeten vergaren, maar ik kan me de situatie op de volgende manier voorstellen: paard had ontsteking in de nek, de TS wist dat niet en ging rijden. Bij het vastpakken van de teugels krijgt het paard pijn en geeft een reactie; bokken, steigeren, ontwijken van de druk die pijn doet, ruiter valt eraf, paard heeft geen pijn meer, want geen druk op de teugels. Er zijn denk ik verschillende associaties ontstaan. Druk op teugels geeft pijn, ruiter eraf of geen druk op de teugels betekent geen pijn.
Daarnaast is misschien de associatie ontstaan dat zodra de ruiter eraf ligt, het paard niet meer hoeft te werken, misschien een goede motivatie voor het paard om dit gedrag te blijven vertonen.
De extreme reactie van dit paard en dat het gedrag nog terugkomt terwijl we eerst dachten dat gert het had opgelost heeft te maken met extinction burst (voordat gedrag uitdooft, komt de reactie veel heftiger terug) en spontaan herstel (in een nieuwe situatie (bijv. klappende mensen)) kan de oude reactie ineens weer terugkomen.
Het paard is al helemaal gecontroleerd. Het zou nog uitgebreider kunnen, maar dat kan altijd. Het gedrag is hetzelfde gebleven als voorheen, maar de ontsteking is er niet meer. Als het paard nog ergens last van zou hebben, zou die ander gedrag laten zien en niet precies hetzelfde gedrag als voorheen.

Het gedrag is dus op te lossen door de associatie die het paard heeft gelegd te veranderen. Bij mensen is hier een model voor en manieren om gedrag te veranderen zijn: op cognitief niveau (valt bij een paard al af), het paard adaptief gedrag aanleren (wordt ook best lastig, want bij mensen houdt dit in op een andere manier leren communiceren, iets duidelijk maken etc, bij paarden moeten wij ons altijd in het paard verplaatsen), iets doen in de aanloop van het gedrag of zorgen dat het gedrag niet meer bekrachtigd wordt.
In de aanloop van het gedrag ingrijpen zou wel kunnen, maar wordt denk ik heel lastig, omdat het paard een heel vlug patroon laat zien, dus direct reactie geeft op de stimulus.
De laatste optie lijkt mij toch het beste en dat is zorgen dat het gedrag niet meer bekrachtigd wordt. Dat is in principe wat gert van den hof doet. Hij maakt het paard duidelijk dat de druk op de teugel geen pijn meer doet en dat bokken en steigeren niet tot resultaat heeft dat de ruiter eraf valt.
Aan het lopen van het paard is te zien dat deze niet gaat compenseren als de eenmaal weer goed begint te lopen, als dit paard pijn had gehad, had die niet zo gelopen na 10 minuten.
Al met al vind ik het zo gek nog niet wat gert doet, maar je moet het wel kunnen. Je moet ontzettend consequent zijn in je reactie en natuurlijk blijven zitten. Hoe vaker het paard de gewenste uitkomst krijgt, hoe sterker de associatie, hoe moeilijker het wordt dit gedrag te verminderen.

Ik weet niet of mijn verhaal begrijpelijk is, maar hoop dat dit de discussie weer een beetje op gang brengt. Ik heb het gevoel dat we de laatste pagina's in een cirkeltje rondgaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:30

Tsjah, het ziet er wellicht niet echt vriendelijk uit en dat is het misschien ook niet helemaal, maar soms moet je om gedrag te doorbreken het paard (of een mens) door de angst heen duwen zodat het ervaart dat het niet oplevert wat het verwacht. En dat kan niet altijd vriendelijk.

Zulke paarden belanden vaak bij de slager of als handelspaard als onhandelbaar.

Als ik het zo zie, weet hij wat hij doet

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:57

Gaabje; als je het zo uitlegt, ben ik het (als bioloog zijnde) met je eens. We weten natuurlijk lang niet alles over de voorgeschiedenis van dit paard, maar het zou een goede verklaring kunnen zijn en ook waarom het paard redelijk snel weer goed gaat lopen.
Met een periode van gewenning zou het ongewenste gedrag wel eens kunnen verdwijnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:00

Gaabje, dank u wel. Je kan het net wat beter neertypen dan ik. Hele duidelijke post. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:01

Ben het ook helemaal eens met gaabje

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:01

Cassidy schreef:
mang schreef:

Dan heb ik nog een filmpje voor je: dit gaat beheersd, van wilde paniek bij de paarden is geen sprake. Ze weten wat er van ze verwacht wordt, na 8 seconden gaat de bel, en dan stopt het bokken. Deze paarden worden bewust gefokt voor hun drang om te bokken, het is niet te trainen en als ze de wil om te bokken verliezen, worden ze zadelmak gemaakt en ingereden. En om alle commentaar voor te zijn: de strap bij de lies prikkelt, maar doet geen pijn.

Vergelijk deze sprongen met de bokken van de vos, en zeg dan nogmaals dat die bokken geen beheersde hupjes zijn....(nog knap dat Gert ze uit kan zitten hoor, doe het hem niet na).

hé die dragen een bodyprotector (wist ik niet)
Oké, dit is misschien veel extremer, maar ik zie geen enkel paard in het filmpje steigeren totdat ze bijna achterover klappen. Een paard moet imo vrij ver heen zijn om dat laatste te doen.

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:02

Ik heb het hele topic gelezen omdat ik dit paard ken. Zijn vorige eigenaresse is mijn beste vriendin.
Benton is echt een super knol met een geweldige uitstraling. Zijn nieuwe eigenaren ken ik niet, maar ik begreep van mijn vriendin (zij is maandag bij Benton op bezoek geweest en ook bij de clinic aanwezig geweest) dat hij daar een geweldig plekje heeft!

Benton is idd soms een boefje en heeft dan even iemand nodig die hem goed duidelijk maakt hoe het werkelijk zit. Zijn gedrag is voortgekomen uit pijn. Mijn eigen merrie doet dit ook (staken vanuit pijn), maar haar moeder niet. Ik ben blij dat mijn paard aangeeft of het goed zit of niet. Het kan je een hoop kosten en behandelingen van bv een fisio sparen. En dan spreek ik uit ervaring. Zo stond ik vorig jaar in het bos ineens naast mijn paard, omdat ze ergens niet langs durfde. Ze ging er alleen vandoor en natuurlijk kon ik haar niet bijhouden. Gelukkig werd ze opgevangen door mensen, nadat ze bij een weiland met paarden was gestopt. Ik heb haar goed bekeken en kon geen verwondingen vinden alleen de bitring was uitgescheurt en kon dus niet meer terug rijden. Ik kon een halster lenen die ik over het hoofdstel heb gedaan en zo ben ik terug naar de stal gelopen (3 kwartier lopen) Ook thuis aangekomen hebben mijn moeder en ik haar goed nagekeken (ook in de mond) en we konden geen verwondingen vinden. Ik had echt dikke mazzel gehad vonden wij, want het had wel heel anders kunnen aflopen. Daarna ben ik haar weer dressuurmatig gaan trainen. En het voelde allemaal wel goed, totdat ik wat oprichting en wat meer buiging ging vragen. Ze protesteerde wel eens, maar kon haar er wel "doorheen" rijden. Alleen dit werd steeds erger totdat ze zelfs in de proef ging staken en geen stap meer verzette. Ze heeft me daarvoor nog nooit in een proef laten zitten. Ik baalde natuurlijk dat ze me liet zitten in de proef, maar heb toen ook gelijk gezegd dat de fisio er bij moest komen. Zo gezegd zo gedaan. Ze zat flink in de kreukels (4 van de 7 halswervels zaten scheef, lendenpartij zat vast en noem maar op) Gelukkig heeft mijn fisio al heel veel voor mijn paard kunnen doen en zijn we weer samen aan het genieten van de training. We hebben het wel heel rustig moeten opbouwen en ben nog voorzichtig. Als ik problemen met het rijden tegen kom, bel ik gelijk mijn fisio en bespreek met haar hoe we gaan handelen. Nadat mijn paard “goed gekeurd” was door de fisio, ging ze nog wel eens op de rem. Met goede begeleiding van mijn instructrice zijn we ook nu weer door deze fase heen. Ik moest weer helemaal overnieuw beginnen met rijden (had de fisio ook gezegd) en mijn paard moet weer leren voorwaarts denken. Dezelfde fase waar Benton nu volgens mij in zit. We zijn er het hele indoor seizoen uit geweest qua wedstrijden, maar dat kon mij helemaal niks schelen , als mijn paardje er maar weer bovenop kwam.

Ik vind het een goede keus van deze mensen dat ze dit door een ander laten doen, want dit is echt een moeilijk stuk om doorheen te komen. Ik heb ook voor deze keus gestaan. Gelukkig heeft mijn merrie niet zo gek gedaan met staken als Benton. Maar ze stopte wel, liep dan achteruit en kwam dan een beetje dreigend omhoog. Mijn instructrice heeft er ook een hard hoofd in gehad dat dit weer goed zou komen, maar ze heeft me altijd gesteund! Je moet echt durfen, en zonder mijn instructrice had ik dit ook nooit gered. Ben wat dat betreft ook geen held. Ik ken Benton zijn karakter een beetje en zou hem ook over laten aan iemand als Gert. Ik ben blij dat mijn paard er weer boven op is gekomen, en met Benton gaat het ook weer goed komen. Benton moet weer voorwaarts leren denken, want hij is slim, en dan heb je echt een wereld paard onder je kont!

Moet soms wel om sommige reacties van andere mensen lachen. Je kent het paard en de eigenaar niet en weet toch precies hoe het zit. (de beste stuurlui staan dus toch echt aan de wal :P ) Zo een heel verhaal, maar ik hoop dat sommige mensen nu wel een beetje na gaan denken voor ze iets roepen over iemand of een situatie die ze niet kennen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:02

unicorn_kiss schreef:
maar ik zie geen enkel paard in het filmpje steigeren totdat ze bijna achterover klappen. Een paard moet imo vrij ver heen zijn om dat laatste te doen.

Meen je dit nou? Ooit een echte merrie of een paard hoog in t bloed gereden? :?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:04

Doubtless schreef:
unicorn_kiss schreef:
maar ik zie geen enkel paard in het filmpje steigeren totdat ze bijna achterover klappen. Een paard moet imo vrij ver heen zijn om dat laatste te doen.

Meen je dit nou? Ooit een echte merrie of een paard hoog in t bloed gereden? :?

Heeft niets met 'hoog in het bloed'. Een paard dat zo hoog steigert dat het achterover kan klappen heeft 9 van de 10 keer een 'trauma'. Dat kunnen shetlanders ook of tinkers.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:06

Ik ben het niet eens met die 9 van de 10 keer, maar ik zal je niet tegenspreken op het ras. Mijn ervaring is echter dat een paard dat heftiger reageert en gevoeliger is dit sneller zal doen dan een koudbloed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:08

Ja da's waar, karaktereigenschappen spelen zeker mee, maar zover gaan dat je je eigen veiligheid in gevaar brengt (als paard zijnde dan) gaat voorbij aan karaktereigenschappen, maar zegt veel meer over wat een paard heeft meegemaakt

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:09

wauw hoe hij er op sommige momenten op blijft zitten _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:15

Colway schreef:
Ja da's waar, karaktereigenschappen spelen zeker mee, maar zover gaan dat je je eigen veiligheid in gevaar brengt (als paard zijnde dan) gaat voorbij aan karaktereigenschappen, maar zegt veel meer over wat een paard heeft meegemaakt

Mee eens, al is dat niet altijd een gevolg van wat een paard heeft meegemaakt. Zadeldwang kan zeer zeker een oorzaak zijn. Zie filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

Of het inherent is qua character is dan weer een tweede. Engelse Volbloeds worden gefokt op snelheid, niet op zoet en meegaand character. Een knokker, die je voor je weet te winnen en die zijn energie voor je ipv tegen je gebruikt, kan zomaar van alles winnen....

@ Gaabje, mooie verwoord stukje, heel interessant, en idd wat ik al dacht: paard heeft te vaak en te lang vaak zijn zin gekregen en dat verwordt tot een patroon.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:18

NoeskaMoos schreef:
Gaabje; als je het zo uitlegt, ben ik het (als bioloog zijnde) met je eens. We weten natuurlijk lang niet alles over de voorgeschiedenis van dit paard, maar het zou een goede verklaring kunnen zijn en ook waarom het paard redelijk snel weer goed gaat lopen.
Met een periode van gewenning zou het ongewenste gedrag wel eens kunnen verdwijnen.

Ben ik het met je eens, gewenning is natuurlijk ontzettend belangrijk. Daarom lijkt me het beste dat gert de eigenaresse een tijdje gaat helpen en dit paard in verschillende situaties meeneemt. Zo wordt het goede gedrag in iedere situatie, met andere ruiters, bevestigd. Hij zal in nieuwe situaties toch uit blijven proberen, maar steeds minder.

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:21

Gaabje schreef:
Ben ik het met je eens, gewenning is natuurlijk ontzettend belangrijk. Daarom lijkt me het beste dat gert de eigenaresse een tijdje gaat helpen en dit paard in verschillende situaties meeneemt. Zo wordt het goede gedrag in iedere situatie, met andere ruiters, bevestigd. Hij zal in nieuwe situaties toch uit blijven proberen, maar steeds minder.

Klopt, maar daar komen ze met goede begeleiding wel doorheen. Had het zonder mijn instructrice ook niet gered :j Onze manege heeft 2 rijhallen. Een geïsoleerde en eentje die niet geïsoleerd is. Heb met die vreselijke kou natuurlijk een hele tijd en in de geïsoleerde bak gereden. Dat ging goed en we hadden geen stakingen meer. Maar toen ik weer na een maand ofzo in de andere hal wou rijden, probeerde ze het toch nog even. Terwijl we in de geïsoleerde hal geen problemen meer hadden. Heb haar direct op een rustige, maar duidelijke manier laten weten dat we dit spelletje waren uitgespeeld. Ze heeft het daarna nog een paar maal geprobeerd, maar omdat ik haar voor was (ze deed het steeds op dezelfde plaats) liep ze door. Ze gaat het vast nog wel eens proberen op ander terrein, maar ik heb het volste vertrouwen dat ik haar daar door heen kan begeleiden..
Laatst bijgewerkt door Moni_Q op 03-04-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:25

Cassidy schreef:
mang schreef:

Vorige filmpje stopt het paard toch niet na 8 seconde :P Vind deze wel minder heftig als de eerste, maar wel heftiger dan een 'normaal' paard doet.
Heb je misschien ook een filmpje waar de bel luid en te zien is hoe het paard daarop reageert? Ben wel benieuwd daarnaar, omdat ze in dit filmpje elke keer stoppen voordat het paard stopt :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:28

unicorn_kiss schreef:
hé die dragen een bodyprotector (wist ik niet)
Oké, dit is misschien veel extremer, maar ik zie geen enkel paard in het filmpje steigeren totdat ze bijna achterover klappen. Een paard moet imo vrij ver heen zijn om dat laatste te doen.

De cowboys vinden helmen en bodyprotectors doorgaans voor watjes :x

Nee hoor, paard hoeft niet ver heen te zijn. Inschattingsfoutje is voldoende. Ben op zoek naar een filmpje van een na een steiger achterover klappend paard die daarbij zijn rug zodanig blesseerde dat het einde oefening was. Kan het even niet vinden, sorry.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-04-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:29

mang schreef:
Vorige filmpje stopt het paard toch niet na 8 seconde :P Vind deze wel minder heftig als de eerste, maar wel heftiger dan een 'normaal' paard doet.

Heb je misschien ook een filmpje waar de bel luid en te zien is hoe het paard daarop reageert? Ben wel benieuwd daarnaar, omdat ze in dit filmpje elke keer stoppen voordat het paard stopt :P

http://www.youtube.com/watch?v=wHN0eldg ... re=related

En definieer "normaal paard"? Deze paarden zijn geselecteerd op het bokken, daar hebben ze de drive en het talent voor. Zoals wij springpaarden fokken, en dressuurpaarden, dravers en gangenpaarden....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-04-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt