En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*nieuwe foto's p30

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:57

Wat een goede slobber is om aan te zetten is de Zupa van Equifyt, dit is bietenpulp, grasbrokken en lijnzaadbrokken. Vult de rug erg goed. ;)
Cavalor voer ik zelf ook maar dan de Sensitive, die zit redelijk laag in suikers en zetmeel 21%. Een erg fijn voer.

YvonneV

Re: En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*Update pag 7&9*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:18

Als de subli senior priores makkelijk verkrijgbaar is zou ik dat geven ipv de slobber die je geeft, houdt er wel rekening mee dat het 6 uur moet weken. Ik heb al heel wat schrale paarden daar van op zien knappen zonder dat ze er heet van worden

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:45

Pfff hij krijgt wel veel brok! Toen ik m nog verzorgde kreeg hij een halve kilo brok over de hele dag maar wel flink wat kuil over de dag en dan liep ie toch wel flink te werken voor de koets! Zou de brok toch wat minderen en vervangen voor iets anders...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:50

Thnx allemaal.

Hm ja wat te doen met het voer?
Slobber en smiddags mijn brok vervangen door 2 schep subli seniores??

Vind voeding het moeilijkste wat er is :')

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:57

Ik zou beginnen met een halve schep met 1,5 liter water want het zet echt heel erg uit en dan kan je het altijd nog wat opvoeren

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:59

Het is op zich niet zo moeilijk...
Krachtvoer is wat het zegt: voer voor kracht.
Het zijn snelle verbrandingsstoffen voor een snelle prestatie. Zoals een bordje spaghetti voor hardlopers.

Een paard doet daar echter niet zoveel mee. Alleen dravers kunnen zo'n explosieve energiestoot vaak goed gebruiken.

Andere paarden hebben meer aan langzame suikers die ze opnemen uit het ruwvoer en ruwvoervarianten.
Ze slaan de energie op in receptoren rond de spieren, en hebben daar meer dan voldoende aan bij matige tot forse inspanning.

Het enige dat je kunt gaan missen zijn vitaminen en mineralen. Omdat onze weiden wat eenzijdig zijn, en het hele rare jaren zijn geweest qua hooi... veel suikers, weinig voedzaam.
Aanvullen is dus goed, met een hoogwaardig multivitamine-supplement.

Senior voeren doen ook wat ze zeggen: oudere paarden op gewicht houden.

In jouw geval denk ik echt alleen maar aan onbeperkt goed hooi, een goed vitaminesupplement, en eventueel slobbers op basis van grassen en kruiden (ik noem weer even Agrobs).

Al dat zetmeel en suiker in brokken en slobbers geven snelle energie waar je paard nu niets mee kan. Ook komt het de darmflora niet ten goede. Laat je niet gek maken...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:05

Subli® nieuwsNieuwsbrievenContact

Seniores Priores

Compleet voer voor paarden en pony's met opnameproblemen

De ruwvoer en krachtvoer vervanger
Uitsluitend geweekt voeren 1 kg
Seniores Priores 3 liter water
Voor een paardwaardige oude dag

Subli® Seniores Priores is speciaal ontwikkeld voor paarden en pony´s die problemen hebben met de voeropname van gebruikelijke paardenvoeders als hooi, kuil, brok, granen, muesli´s etc. Deze problemen worden in de regel veroorzaakt door gebitsproblemen. Paarden en pony´s moeten voor hun gezondheidstoestand en welbevinden dagelijks voldoende ruwvoeders eten. Het
darmstelsel is erop afgestemd grote hoeveelheden plantaardig materiaal te verwerken met voldoende structuur (ruwe celstof). Als door omstandigheden (slecht gebit) dit niet opgenomen kan worden, heeft het paard / pony een groot probleem. Zijn gezondheid zal zienderogen achteruitgaan en zijn of haar welzijn leidt grote schade! Als eigenaar van zo´n paard of pony dient u dus direct maatregelen te treffen.

Subli® Paardenvoeders is erin geslaagd een speciaal voer te ontwikkelen wat het ruwvoer en krachtvoer vervangt en dus een totaal voer is. Dit product kan ieder paard en pony (ook met grote gebitsproblemen) gemakkelijk opnemen. Zoals gezegd is het een totaal voer. Er hoeft in principe niets anders bijgevoerd te worden. Echter zolang het paard of pony nog enigszins bezig is met hooi / kuil / luzerne is het aanbevelingswaardig dit wel ter beschikking te stellen. Ook kauwbewegingen zijn belangrijk, zelfs zonder noemenswaardige opname van ruwvoer.

Het product heet Subli® Seniores Priores en moet geweekt gevoerd worden en wel ± 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht per dag. Dit geweekt in voldoende water ± 3 liter, gedurende 6 uur weken. U voert dit product verdeeld in minimaal 4 porties per dag.Gezien het belang van een goede inweektijd (minimaal 6 uur) is het handig om iedere avond het voer voor de volgende dag voor te bereiden.

Seniores Priores is zodanig samengesteld dat de ruwe celstof in tact is gebleven. Daardoor de werking van de dikke darm en blinde darm stimuleert, uw paard er weer beter doet uitzien en dat uw paard weer een paardwaardig bestaan heeft. Subli® heeft hiervoor speciale grondstoffen geselecteerd en in de juiste verhouding gemengd. Daarnaast is het mineralengehalte alsmede de sporenelementen en vitamines in de juiste verhouding op basis totaal voer gedoseerd. Een volledig voer dus voor paard en pony die van de oude dag geniet. Als u uw paard of pony nog regelmatig gebruikt c.q. arbeid laat verrich-
ten is een arbeidstoeslag nodig. Raadpleeg hiervoor de Subli® Klantenservice, tel.: 0900-2025321. En lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing op de zak.

Andere toepassingsmogelijkheden van de Seniores Priores (ook geweekt in ruim water): paarden en pony´s die vatbaar zijn voor bevangenheid of spierproblemen, hebben ook baat bij Seniores Priores. Ook in situaties van ruwvoertekort of slechte kwaliteit kan dit voer ter compensatie gevoerd worden. Paarden en pony´s met regelmatige koliekverschijnselen hebben baat bij dit
voer. Daar waar een paard moeite heeft met eten is Seniores Priores de oplossing. Tevens is het geschikt om paarden medicijnen te verstrekken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:09

Nou heb het hele verhaal ook doorgelezen _/-\o_ echt top wat je allemaal voor hem doet.
Dekens heb je al genoeg zag ik want anders heb ik nog wel een berg liggen waarvan best het een en ander weg mag als het je helpt.
Even over die merriebrok dat helpt wel echt heel goed.
Zelf heb ik een half jaar geleden een paard broodmager terug gekocht en die heb ik eerst helemaal na laten kijken door de dierenarts waar bleek dat hij een zware horzellarven besmetting had die er gelukkig vrij vlot nadat hij bij mij stond af kwam.
Ioverleg met de dierenarts ben ik hem probreed van Cavalor gaan voeren.
Omdat hij in het begin moeilijk kon eten omdat zijn wangslijmvlies kapot was heb ik het aangemaakt met warm water en hij deed het daar echt super op.
Hij kreeg 3 x daags 1,5 schep en onbeperkt ruwvoer en na 2 weken begon hij al weer mooi vol te worden.
Hij heeft uiteindelijk een maand op dat voer gestaan en toen is hij weer op normaal voer gegaan icm onbeperkt ruwvoer en hij ziet er nu weer super uit.
Ik heb hem toen hij dat voer kreeg wel rustig laten werken aan de dubbele longe om te voorkomen dat hij bevangen kwam te staan en voor zijn spier opbouw want dat was ook allemaal weg.
Geen zweet werk maar gewoon rustige beweging aan de longe met veel stappen tussendoor.
Nou misschien heb je iets aan mijn verhaal :o

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:35

Bedankt voor de info over seniores priores.
Haiko heeft zo goed als 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking maar idd kan ik dit best bijgeven en dan mijn maaltijd voor hem smiddags erdoor vervangen.
Ik zal idd beginnen met 0,5 schep met 1,5l water.
Kijken hoe hij het daarop doet.

Is nog veel gunstiger voor de portemonnee ook ;) maar dat terzijde, want hij krijgt wat hij nodig heeft koste wat kost.

ajasca123: Dank je voor je reactie!
Ik vond 6kg merriebrok wel echt heel erg veel :o maar las dat het bij jou wel gunstig uitgepakt heeft.
Ik heb in principe als het goed is nu genoeg dekens van bokkers :j +:)+
Maar heb je toevallig een regendeken met hals? Dat zou nog wel heel fijn zijn gezien hij helemaal geschoren is, zo niet geeft niet ben al lang blij met je reactie en evt aangeboden hulp mbt dekens! Bedankt!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 01:07

ik denk dat het idd beter is om qua krachtvoer flink terug te gaan in hoeveelheid; daarintegen idd ruwvoer aangevuld met wortels, slobber evt bietenpulp(geweekt) of mais
ik denk dat haiko daarom zo energiek is; veel krachtvoer maar geen training; krijg je vleugels van ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 07:28

in de subli zit al bietenpulp in

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:05

Sorry dat ik nu pas reageer maar je mag je gegevens doorsturen hoor! Het gaat mij alleen pas maandag lukken om naar het postkantoor te gaan ivm met werk.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:26

Ik hoop dat hij er snel boven op is.... zo zielig altijd....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 09:32

Ik ga mijn maaltijd voor hem: De slobber/½brok/½muesli vervangen door seniores priores.
Eens kijken hoe dat gaat.
Subli kan ik hier vlakbij krijgen, het andere wat hier genoemd is is helaas voor zover ik weet ik de buurt niet verkrijgbaar.

Haiko was altijd al erg heftig dus dat hoeft niet direct niet weer :)) :')
we zullen zien hoe hij het hier op gaat doen :j

Geeft niet rienne, heb je gepb't!

Dankje kitzbi

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:19

Wij voeren lucerne bij dit zorgt voor verbetering van opname van voer, misschien is dat nog wat voor jou ik had vorig jaar ook een paard op stal dat heel erg ingevallen was dit is toen opgelost met het voeren van lucerne en inderdaad ook slobber.

Even een stukje van hun website:
Het hoge vezelgehalte van Hartog Lucerne-mix zorgt voor een betere stofwisseling en darmfunctie, wat terug te zien is in de mest van het paard. Paarden blijven ook beter op gewicht en halen meer rendement uit het rantsoen. Hartog Lucerne-mix bevat een beetje melasse met lijnzaadolie. Het resultaat hiervan is een smakelijk en stofvrij ruwvoer dat zorgt voor een schitterende glans.

Voeradvies
Naast (gemiddelde kwaliteit) hooi, Hartog Compact Gras of Hartog Gras-mix:
1,5 - 3 kg per paard per dag
1 - 2 kg per pony per dag
Een volle emmer van 10 liter gevuld met Lucerne-mix is ongeveer 1,5 kg.

TIP: Lucerne-mix is ideaal om door het krachtvoer te mengen. Hierdoor moeten paarden beter kauwen op het krachtvoer, ontwikkelen zij meer speeksel en wordt een betere vertering en rendement van het krachtvoer verzekerd.
Bron: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... ucerne-mix

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:23

Is het niet zo dat lucerne van hartog wel veel melasse bevat?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:57

Hier een stille meelezer:) wat fantastisch dat je hem terug hebt en dat je er alles aan doet om hem weer gezond en op gewicht te krijgen! Echt respect! Qua voer denk ik dat het senioren voer beter helpt dan te veel kracht voer, goed dat je dat gaat geven. Mijn paard is nooit te mager geweest, maar wel moeilijk om op gewicht te houden. Ik geef hem daarom ook lucerne of grasmix bij. In grasmix zitten minder eiwitten dan in lucerne. Ik vind dit echt heel goed werken. Ze moeten veel langer kauwen en de voeropname wordt beter. Ik geef hem dit nu meer als preventie dat hij niet dunner wordt. Toen hij echt aan moest komen gaf ik hem naast zijn gewone voer en lucerne/grasmix ook een flinke scheut zonnebloem olie erbij. Verder zou ik hem een paar keer een vitamine spuit(die heb je in de vorm van een wormenkuur) geven voor wat extra vitamientjes:) heel veel succes! Het komt vast helemaal goed met hem!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:59

Ze hebben er wel een heel stuk over staan op hun website:
Wat ik zo kan vinden zit er 0 tot 10% in Hartog lucerne, dit is bij Pavo 0-7% wil je helemaal geen melasse in je voer dan moet je kiezen voor Pavo Nature Best.
http://www.pavo.nl/advies/grondstoffen/ ... en+nadelen

Er wordt steeds vaker gezegd dat voor een paard melasse slecht is. Voor elk product geldt dat het slecht voor je kan zijn als je er teveel van binnen krijgt. De hoeveelheid die in krachtvoeders verwerkt worden zullen de gezondheid van het paard normaal gesproken niet negatief beïnvloeden.
http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank ... en/melasse

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:06

mooi hoor, goed bezig!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:29

Wat een geluk dat jullie elkaars pad weer gekruist zijn!

Als je je dekens niet kan wassen, in de wasmachine, dan kan je ze ook stofzuigen en daarna 24 uur in de diepvries stoppen, zo dood je ook alle luizen en neten die nog achter gebleven zijn.
Scheelt je een hoop geld aan waskosten en is nog beter voor je dekens ook.
Alleen je onderdekens kan je waarschijnlijk wel en de wasmachine krijgen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:06

Dank jullie voor de reacties!!

tiwi1969: Stofzuigen is idd een goed idee :j daarna wel direct de zak vervangen :))
Maar mijn vriezer is niet groot genoeg dus kan ze ook insprayen met hetzelfde sebacil mengsel waar ik Haiko mee moet wassen natuurlijk :j even met een plantenspuit.

Heb vandaag een heerlijk dagje paarden gehad, heb ook GEWELDIGE foto's van Haiko, ben ze nu aan het uploaden!! :D :D :D :D

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:22

ben een stille meelezer, maar ben benieuwd naar de fotos!

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:29

ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:34

fotoooooooss :D :D :D
Alle actiefoto's zijn spontane acties van Haiko, met name door de hond, daar wilde hij nl mee spelen :') :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En arme Haiko had zo'n kriebel... :(:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:36

Heb even je hele topic doorgelezen en vind het echt super van je dat je hem hebt terug gekocht!
Hopelijk ben je snel van de luizen eitjes af.
Vind hem er op je laatste foto's al zooooveel beter uit zien! echt een knappe en blije vent :D .

Ben je inmiddels al voorzien van een full hoofdstel? :) , anders heb ik nog wel een net full hoofdstel hebben en eventueel missen ook nog wel full halsters. zou dan even voor je moeten kijken. en dan kan ik het wel naar je toe sturen :j .