Eerste keer op Moonlight :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:52

Silkaay schreef:
Hopelijk besef je nu dat je over mij bezig bent, terwijl je tegen de eigenaar praat?
Over dat springen is eigen keus, 3 sprongetjes, is het dan zoveel? echt zo intensief, dat ze perfect,perfect ontspannne moet zijn?

Ja al spring je 1 x hij moet gewoon lekker ontspannen zijn.
Je kan dat verglijken met op een pony 3 x gaan rijden als ie nog niet zadelmak is.

Het is hetzelfde.. Het paard moet eerst ontspanne zijn (in Moonlights geval) en in mijn voorbeeld geval moet het paard eerst zadelmak zijn.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 21:55

@Tamy
Ontspannen, warmgelopen, ze zal niet echt meer NIET onstpannen (maar ook niet helemaal) zijn na 45min rijden? :')
(hopelijk snap je wat ik bedoel xd)
krijd ze nu met een gewoon gebroken trensje met rubber (de naam?)
http://www.ruitersport.com/dtrens-gebro ... -p-99.html deze maar dan met rubber.

en hier loopt ze veel beter op :)

Euhm,en ik rijd met even zware (mss zelfs zwaardere?) bitten dan deze. Dus ik weet niet, maar ik denk wel dat ik niet streng in de mond ben. Op die ene foto (helemaal begin) zet ik mijn hand zo, omdat ik mijn teugels een beetje te lang had.

@Elin_
zelfde als hierboven. Een paard gaat al een beetje ontspannen zijn na 45 minuten rijden.

rho_paarden

Re: Eerste keer op Moonlight :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:30

meid neem nou gewoon les en ga je zelf niet lopen ophemelen dat je het allemaal zo goed weet en kan

je rijd niet goed genoeg voor dat soort bitten en je blijkt er dus geen verstand van te hebben

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:30

Rijd ze nog steeds zonder les? (!!?)

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:32

leuk paardje maar is die bak niet te zwaar voor de benen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:52

kimmiepimmie schreef:
leuk paardje maar is die bak niet te zwaar voor de benen?

:') nu stort heel bokt zich op : Ja idd , heb je gelijk in , die bak is echt te zwaar!

We blijven doorgaan :+

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:39

Silkaay schreef:
Ik zeg niet dat het niet juist is. ;)
Maar er zijn genoeg mensen die springen zonder eerst ne deftige ontspanning te hebben.

Er zijn er genoeg die hun paard afbeulen, mishandelen enz...dan kan de rest dat ook maar doen?
Dit is geen redenering...maar je bent perfect en doet alles juist...
Ik krijg stillaan ferm compassie met ieder paard dat je rijdt...

@nelefleur: over je foto's en je tekstje erboven: 't is net wel de bedoeling dat je paard je hand wel opzoekt met een zachte aanleuning...als ze gelijk op de 1ste foto het contact vermijdt en achter jouw hand kruipt voor geen contact dan wilt dat zeggen dat ze schrik heeft voor of je hand of je bit...
Voorwaarts (niet overhaast!), neerwaarts rijden en continue het paard vragen het contact te zoeken met jou hand...

Ivm met die pessoa of andere zware bitten, ik ben een zware tegenstander van zwaardere bitten...ieder paard dat bij ons aankomt wordt gereden met een dubbelgebroken trens, liefst zo dik mogelijk.
Mijn dochter staat hier ook ergens in RITP, haar pony wordt gereden met een dubbele gebroken pessoabit...ik heb niet heel bokt over mijne nek gehad waarom niet: goed gefundeerde uitleg: namelijk 't is een kruising shetlander met ferm karakter op een nieuwe buitenpiste zonder afsluiting naar 't straat en dochter is maar vijf jaar...maar daar staan ook foto's bij waar hij op de middelste ring gereden wordt en waar hij ook meestal op gereden wordt enkel als hij zich zo sterk maakt dat ze niks te zeggen heeft over hem, dan gaat de teugel een ring lager...eenmaal hij weer meer nageeflijk is gaat in diezelfde les de teugel terug naar de middenste ring.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:03

Net als hobbespoes ben ik ook tegen zwaardere bitten. Ikzelf heb een polopony (en die worden met wat bitten gereden..) en rijdt ook met een trensje!
Daarom doet het ook goed om te horen dat je nu met een trens rijdt :)

Heb je intussen al een lesgeefster gevonden?
En hoe zit het met je ouders? Ze moeten wel 100% achter een eigen paard staan en ik snap dat je wilt laten zien dat je er voor kan zorgen, maar er wordt gezegd dat je er mee bezig bent om ze over te halen. Het is geen kwestie van overhalen in mijn optiek, je ouders moeten het er zelf ook mee eens zijn (en dan heb ik het nog niet aan de kosten die er aan vast zitten).
Zijn ze al een keer mee wezen kijken en gepraat met de huidige eigenaar?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 13:39

@rho_paarden
Sorry, maar je raaskalt! Ik loop mezelf niet op te hemelen. Kijk eerst eens naar jezelf voor je zo’n dingen zegt! Misschien is het topic doorlezen handig? Dan zie je tenminste dat ik zeg dat ik niet perfect rijd. Velen onder jullie zouden ook eens moeten denken bij zichzelf, dat ze het zelf niet perfect kunnen ;) Want zoals jullie hier praten, zou je eerder denken dat jullie dé beste etc zijn ;)

@Elin_
Ja, nog steeds, is lastig om in deze buurt een goeie te vinden die op verplaatsing komt ;)

@kimmiepimmie
De bak is inderdaad heel erg zwaar. :s

@Hobbespoes
Dat zeg ik niet. Maar jullie zeggen dat elk paard ontspannen is etc. bij het springen, wat niet waar is. Ik zeg zeker niet dat geen enkel paard deftig kan gereden worden op een trens, maar ik ben 15? Kga nie zomaar gaan zeggen, (in het geval van Donkel dan toch zeker, Moonlight ligt de keuze van bit aan mij, en die is nu gemaakt) van hézeg, doe dat bit er maar uit etc. Kbedoel, Donkel is jou shet maar dan in’t reuze ;) Donkel rijd niet met pessoa, maar met pelham.

@maximee
Nee, nog geen lesgever, alle tis te zeggen, eigenlijk wel, maar die keer datk ze vroeg kwam ze niet dusja .. Mijn mama is al meer ervoor. En over de kosten zit het namelijk zo. Het enige wat ik van kosten zal hebben aan Moonlight is de aankoop en het gerief voor haar ;) Reserves aanleggen voor dierenarts en hoefsmid ook natuurlijk, maar dat is pas een kost als er zo’n moment is. Ja hoor, ze is al meegeweest en ook gepraat, maar kweet niet wat allemaal is gezegd geweest. Kwas tan aan het rijden :P

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:21

Silke,deze bokkers bedoelen het goed é..
En kvind het niet goed hoe je erop reageerd.Ze geven onderbouwd kritiek & dan kraak je hun kritiek weer af.
Misschien moet je eens een dubbelgebroken trens proberen :)
Mijn knol van 1m70 loopt er zalig op ;) En ook hij durft wel eens hevig te zijn.
Veel succes met Moons :)

Babetteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:21

Silkaay schreef:
@rho_paarden
Sorry, maar je raaskalt! Ik loop mezelf niet op te hemelen. Kijk eerst eens naar jezelf voor je zo’n dingen zegt! Misschien is het topic doorlezen handig? Dan zie je tenminste dat ik zeg dat ik niet perfect rijd. Velen onder jullie zouden ook eens moeten denken bij zichzelf, dat ze het zelf niet perfect kunnen ;) Want zoals jullie hier praten, zou je eerder denken dat jullie dé beste etc zijn ;)

@Elin_
Ja, nog steeds, is lastig om in deze buurt een goeie te vinden die op verplaatsing komt ;)

@kimmiepimmie

@Hobbespoes
Dat zeg ik niet. Maar jullie zeggen dat elk paard ontspannen is etc. bij het springen, wat niet waar is. Ik zeg zeker niet dat geen enkel paard deftig kan gereden worden op een trens, maar ik ben 15? Kga nie zomaar gaan zeggen, (in het geval van Donkel dan toch zeker, Moonlight ligt de keuze van bit aan mij, en die is nu gemaakt) van hézeg, doe dat bit er maar uit etc. Kbedoel, Donkel is jou shet maar dan in’t reuze ;) Donkel rijd niet met pessoa, maar met pelham.

@maximee
Nee, nog geen lesgever, alle tis te zeggen, eigenlijk wel, maar die keer datk ze vroeg kwam ze niet dusja .. Mijn mama is al meer ervoor. En over de kosten zit het namelijk zo. Het enige wat ik van kosten zal hebben aan Moonlight is de aankoop en het gerief voor haar ;) Reserves aanleggen voor dierenarts en hoefsmid ook natuurlijk, maar dat is pas een kost als er zo’n moment is. Ja hoor, ze is al meegeweest en ook gepraat, maar kweet niet wat allemaal is gezegd geweest. Kwas tan aan het rijden :P

Waarom zeg je dan een paar pagina's terug dat je goed genoeg rijdt voor zo'n zware bitten ? Met andere woorden dus bijna perfect rijdt. Want wanneer je eenmaal zo'n bit gebruikt, moet je toch wel al wat ervaring op hebben gedaan met een gewone trens?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:33

Babetteh schreef:
Silkaay schreef:
@rho_paarden

@Elin_

@kimmiepimmie

@Hobbespoes

@maximee

Waarom zeg je dan een paar pagina's terug dat je goed genoeg rijdt voor zo'n zware bitten ? Met andere woorden dus bijna perfect rijdt. Want wanneer je eenmaal zo'n bit gebruikt, moet je toch wel al wat ervaring op hebben gedaan met een gewone trens?

Ik zeg niet dat ik perfect rijd met trens of dergelijke ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:50

Hallo,
Misschien even tijd voor een update.. en lees het ajb helemaal door
Eerst; Mensen die niets (maar dan ook écht niets) positief meer kunnen zeggen, mogen hier weg.
Ben het meer dan beu en dan moeten jullie dus ook niet verwondert zijn dat ik zo reageer..

Ik weet nu ook al de punten van mijn houding + de punten van Moonlight (ontspanning etc.)
Kheb geprobeerd om zoveel mogelijk van de dingen die hier gezegd werden een beetje te doen.
Kheb me beugel ietsje langer gezet en moonlight 'losgelaten' op de eerste foto's.
ze loopt nog steeds met de neus omhoog. Maar toch al minder?
Graag wat positievere commentaar, en als het echt nood doet, de negatieve punten aanhalen die nog niet gezegd werden!
Ik wil met een schone lei herbeginnen, maar dan moet het van 2 kanten komen..

Punten houding
* hakken uitdrukken
* voeten soms meer naar voor doen
* handen dragen

Moon's puntjes
* Meer naar beneden
* Soms wat te overhaast

Reed ze eerst ff op een gebroken (ijzeren) trensbitje.
Afbeelding
Afbeelding
en daarna de gebroken (rubber) D-trens erin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier kwam ze bijna.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk kun je de foto's een beetje zien, ze zijn schuin getrokken en sommige wat wazig of van ver. (kleine zus als fotograaf :'))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:54

Ik zal me mond maar houden over de schoenen :x :')
Ziet er leuk uit..Met die kleurtjes maar ik weet dat je het niet wilt horen
Ik zeg het ook normaal etc

Maar je hebt dus nog geen lesgever kunnen vinden vervelend,maar (zie je gelukkig haar niet wanhopig naar beneden trekken) maar alsnog loopt ze niet ontspannen genoeg.
Ze hoeft niet rond. Ze moet laag.
En het is lastig als je het zelf moeilijk vind en je zei dat het een springpony is geweest maar vergeet niet dat ALLE springruiters meer dresuur in de week rijden dan springen ;)

Dresuur is namelijk de basis van alles.
Het gymnastiseren van je paard

En mag ik vragen waarom je bit verwisselde? Gewoon een vraag ;) niet als ''aanval'' bedoelt.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:58

Elin_ schreef:
Ik zal me mond maar houden over de schoenen :x :')
Ziet er leuk uit..Met die kleurtjes maar ik weet dat je het niet wilt horen
Ik zeg het ook normaal etc

Maar je hebt dus nog geen lesgever kunnen vinden vervelend,maar (zie je gelukkig haar niet wanhopig naar beneden trekken) maar alsnog loopt ze niet ontspannen genoeg.
Ze hoeft niet rond. Ze moet laag.
En het is lastig als je het zelf moeilijk vind en je zei dat het een springpony is geweest maar vergeet niet dat ALLE springruiters meer dresuur in de week rijden dan springen ;)

Dresuur is namelijk de basis van alles.
Het gymnastiseren van je paard

En mag ik vragen waarom je bit verwisselde? Gewoon een vraag ;) niet als ''aanval'' bedoelt.

Welke kleurtjes? :P
Nee nog niet inderdaad, maar zelf probeer ik het gewoon, de ontspanning erin krijgen zonder meteen rond te lopen.
eh. Wel, eigenlijk is de D-trens voor lotte's ander paard. En terwijl ik aant het zadelen was, was zij aan het rijden. Ik ging naar de piste en zij was nog steeds aan het rijden, maar toen had ze gestopt met rijden (jeetje, hoe ingewikkeld :')) en heb ik na een tijdje (pino was al op wei en lotte was ook al verdwenen :P) besloten om er de D-trens in te steken omdat ik persoonlijk vind dat Moon veel beter gaat op de D dan op een gewoon :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:04

Oké kleurtjes > Je dekje etc :P
Oké probeer dan niette gaan trekken etc
;)
Maar dat snap je denk ik ook wel :)
En ik zie het van de fotos niet maarh eb je sporen aan ? (Niet doen aangezien je nogal kapstokvoetjes hebt :') ) Voor de rest rijd je hem voorwaarts??
Hoe voelt ie aan ?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:07

Elin_ schreef:
Oké kleurtjes > Je dekje etc :P
Oké probeer dan niette gaan trekken etc
;)
Maar dat snap je denk ik ook wel :)
En ik zie het van de fotos niet maarh eb je sporen aan ? (Niet doen aangezien je nogal kapstokvoetjes hebt :') ) Voor de rest rijd je hem voorwaarts??
Hoe voelt ie aan ?

Ahja, dankuwel :)
Nenee, en ja dat snap ik.
Nops, ik draag geen sporen. :') Ik probeer zoveel mogelijk.
Ze voelt goed aan, soms wat minder andere dagen super, maar niet iedereen heeft zo zijn topdagen. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:11

Oké Ach je komt er vanzelf! Gewoon lekker doorrijden
Ze moet naar JOU hand toe komen
Dus probeer niets met je handen te doen maar haar goed voorwaarts te houden
Wat je wel kan doen is af en toe wijd zetten en dan kneden (Niet vasthouden en trekken maar paar sec. doen alsof je in brood knijd , 2 sec stoppen en dan weer) En al komt ze maar IETS laag dan al direct handjes weer bij elkaar!

maar.. niet bij elk paard werkt wijd zetten en kneden.
Mijn verzorgpony werkte het wel maar mijn eigen pony gooide eerst dan haar hoofd in de lucht en vond het absoluut onprettig.
Je kan ook wijd zetten en vuistt maken , ontspan , vuist maken , ontspan (Echt heel snel dus niet vasthouden!)
Ook hier geld voor dat het niet DE manier van jou paard zou kunnen zijn

Verder mag ik weten waar je woont ? Kan i kje helpen met zoeken voor lesgever ;) (Mag per pb ;) ) als je wilt hoor :P

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:14

Elin_ schreef:
Wat je wel kan doen is af en toe wijd zetten en dan kneden (Niet vasthouden en trekken maar paar sec. doen alsof je in brood knijd , 2 sec stoppen en dan weer) En al komt ze maar IETS laag dan al direct handjes weer bij elkaar!

Mijn verzorgpony werkte het wel maar mijn eigen pony gooide eerst dan haar hoofd in de lucht en vond het absoluut onprettig.
Je kan ook wijd zetten en vuistt maken , ontspan , vuist maken , ontspan (Echt heel snel dus niet vasthouden!)

Verder mag ik weten waar je woont ? Kan ik je helpen met zoeken voor lesgever ;) (Mag per pb ;) ) als je wilt hoor :P

Oké, zal dit zeker eens proberen, bedankt! :)
Bij Donkel moet ik zo lichtjes kneepjes geven in zijn teugels, links en rechts (niet zagen!) en die zakt al met zijn hoofd.
Elk paard verschilt erin. :)

Je hebt PB! :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:24

Ja tegelijk hea? Anders is het ''zachtjes zagen''
En als ze dat doet
doe maar net alsof ze net Z dresuur heeft gedaan zo uitbundig belonen (Moet ze wel 1 sec daar blijven! Het word steeds langer :D )

Je moet mij is horen bij mijn eigen pony als ze bijv braaf wijkt :=
Ik zit dan echt : GOEEEDDD ZOO MEISJE ! JA BRAVE MEID! Wie is de braafste? Jaaa dat ben jij! (gepaard met uitbundig aaien en ik praat jaja incl. hoog kinderstemmetje := )

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:24

Elin_ schreef:

Verder mag ik weten waar je woont ? Kan i kje helpen met zoeken voor lesgever ;) (Mag per pb ;) ) als je wilt hoor :P

Wat? Meen je dit echt? %) |( Alsjeblieft, misschien moet je eerst zelf een instructeur/-trice zoeken. :n

TS: Ik denk dat je vooruit bent gegaan, in die zin dat je de kritiek van de vorige 15 pagina toch ten harte hebt genomen en al je poespas hebt weggedaan. Je merkt hopelijk zelf ook dat je met een rubberen D-trensje ook zat te vertellen hebt.

Je zit wel ver achterin het zadel, misschien omdat je je rug ook holt. Beugels zouden daarom een gat (of 2) langer mogen en probeer meer te zitten, probeer denkbeeldig je zitbeenknobbels in je paard te schroeven en denk GROOT: Je houding moet open zijn en je blik vooruit. Alsof je de hele wereld aankunt.

Ik merk in je berichten dat je erg bezig bent met het aan de teugel rijden. Het aan de teugel gaan van een paard is het gevolg van een goed tempo/takt, gymnatisering en vriendelijkheid van de ruiter. Je mag er best voor wat aan zitten, maar het aan de teugel gaan heeft vooral te maken met het controleren van het tempo en de juiste been-zit-houding hulpen. Je hand komt daarna pas. Maar als je de andere 'voorwaarden' eigenlijk voor elkaar hebt zul je voelen (wanneer je teugels op maat zijn) dat je pony zal gaan zoeken naar meer aanleuning. En op dat punt zul je echt een goede instructrice gaan vinden die je daar kan helpen. Das een stukje wat je toch echt op je pony moet leren ervaren en mee leren omgaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik hoop daarnaast ook dat er deze keer met wat meer nuance gereageerd kan worden, want het toont moed dat TS toch weer foto's plaatst..

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:33

Elin_ schreef:
Ja tegelijk hea? Anders is het ''zachtjes zagen''
En als ze dat doet
doe maar net alsof ze net Z dresuur heeft gedaan zo uitbundig belonen (Moet ze wel 1 sec daar blijven! Het word steeds langer :D )

Je moet mij is horen bij mijn eigen pony als ze bijv braaf wijkt :=
Ik zit dan echt : GOEEEDDD ZOO MEISJE ! JA BRAVE MEID! Wie is de braafste? Jaaa dat ben jij! (gepaard met uitbundig aaien en ik praat jaja incl. hoog kinderstemmetje := )

Haha :) Ja zoiets, tis niet echt zagen hoor, gewoon 'kneepje-kneepje' en dan belonen ofso.

nelefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:35

silke , g moet ze beetje meer van achter naar vanvoor rijden en paar weken geleden heb ik nog gezegd zorg dat ze eerst in stap ontspannen loopt , dan pas in draf en dan pas in galop anders is er niets meer met moonlight aan te vangen en dat weetje ook wel he ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:36

Petulan schreef:
Elin_ schreef:

Wat? Meen je dit echt? %) |( Alsjeblieft, misschien moet je eerst zelf een instructeur/-trice zoeken. :n

TS: Ik denk dat je vooruit bent gegaan, in die zin dat je de kritiek van de vorige 15 pagina toch ten harte hebt genomen en al je poespas hebt weggedaan. Je merkt hopelijk zelf ook dat je met een rubberen D-trensje ook zat te vertellen hebt.

Je zit wel ver achterin het zadel, misschien omdat je je rug ook holt. Beugels zouden daarom een gat (of 2) langer mogen en probeer meer te zitten, probeer denkbeeldig je zitbeenknobbels in je paard te schroeven en denk GROOT: Je houding moet open zijn en je blik vooruit. Alsof je de hele wereld aankunt.

Ik merk in je berichten dat je erg bezig bent met het aan de teugel rijden. Het aan de teugel gaan van een paard is het gevolg van een goed tempo/takt, gymnatisering en vriendelijkheid van de ruiter. Je mag er best voor wat aan zitten, maar het aan de teugel gaan heeft vooral te maken met het controleren van het tempo en de juiste been-zit-houding hulpen. Je hand komt daarna pas. Maar als je de andere 'voorwaarden' eigenlijk voor elkaar hebt zul je voelen (wanneer je teugels op maat zijn) dat je pony zal gaan zoeken naar meer aanleuning. En op dat punt zul je echt een goede instructrice gaan vinden die je daar kan helpen. Das een stukje wat je toch echt op je pony moet leren ervaren en mee leren omgaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik hoop daarnaast ook dat er deze keer met wat meer nuance gereageerd kan worden, want het toont moed dat TS toch weer foto's plaatst..

Ja, ik heb een erg holle rug :P maar dit is ook een beetje van nature uit. (nee, geen uitvlucht :'))
Ik ben langzaam aan het afbouwen naar een langere zit :) Nuja, de onstpanning meer achter het aan teugel rijden, snap? :)
hier heb ik zeker iets aan. danku!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:37

nelefleur schreef:
silke , g moet ze beetje meer van achter naar vanvoor rijden en paar weken geleden heb ik nog gezegd zorg dat ze eerst in stap ontspannen loopt , dan pas in draf en dan pas in galop anders is er niets meer met moonlight aan te vangen en dat weetje ook wel he ;)

Jua, kweet daj dat hebt gezegd, maar kprobeer et :P theeft geen zin dak uren zit te stappen eh zonder succes :')