[WN] Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:22

spicegirl schreef:
het probleem is juist dat anderen hun zaken niet op orde hebben. ik weet nu niet hoe mijn paard reageerd, als andere paarden ervandoor vliegen, al bokkend, zodra het "lope your horses "word gegeven. ik rij meestal alleen, en waar ik les heeft iedereen zn paard onder controle. ook de mijne doet nix. ik kan echter niet voorspellen, wat ze doet, als de rest uit de plaat gaat.zoals gebruikelijk in de L4, van mensen die zowel hun geld niet in outfit steken, als in lessen.of je afsnijden, zodat ik mn paard in moet houden, en break of gait heb.het is niet mijn paard , waar ik me zorgen over maak.

Maar het gaat er in de pleasure toch juist om dat jij je paard zodanig onder controle hebt dat hij ook daar niet op zal reageren? Je kunt niet anderen overal de schuld van geven.

En je suggereert nu dat het gebruikelijk is in de L4 dat mensen geen geld in outfit en lessen steken, en al die paarden er bokkend vandoor gaan. Nou sorry hoor, ik heb niet heel veel wedstrijden bijgewoond maar volgens mij valt dit wel mee. En ik ken aardig wat L4 ruiters die hun sport heel serieus nemen. Anders doe je ook geen moeite om wedstrijden te rijden om punten te halen om überhaupt in de L4 terecht te komen.

Enne...Ik ben een trotse modderschuit hoor :D Die wel moeite heeft gedaan om haar eigen paard te beleren en zeer regelmatig lessen volgt. Poging heeft gewaagd een broek te vinden die lang genoeg is (al blijkt lengte 36 nog steeds aan de korte kant ;(), haar paard netjes heeft getoilleteerd en verzorgd de ring in komt. Inderdaad heb ik nog geen onwijs showshirt. Eerst maar even nette proefjes neerzetten, en dan gaan we wel eens blingen.

LindyH

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:25

@Roosje, mijn wedstrijdbroek heeft lengte 38. Ze zijn er dus wel. :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:28

Ja I know, daar ga ik ook maar eens achteraan. Onze volgende wedstrijd zal nog wel even duren dus kan ik er weer even voor sparen :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:05

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:38

@ roosje-my bad, ik zei het weer verkeerd- ik spreek uitsluitend voor de wedstrijden waar ik zelf aanwezig was ( 2 van de 6 ruiters toen hadden nog nooit western gereden, maar vonden het leuk om te " proberen "), dus eigen ervaring. gelukkig had ik toen een paard, wat nergens op reageerde.maar dat soort dingen zijn niet te oefenen, dus ik kan niet voorspellen hoe mijn paard reageert.leg jij me het maar uit dan....
quote van roosje -' " Maar het gaat er in de pleasure toch juist om dat jij je paard zodanig onder controle hebt dat hij ook daar niet op zal reageren?"
ik heb een foto gezien van bleiswijk, waarin ook blijkbaar wat mis ging.dan ben jij duidelijk niet degene, die mij moet vertellen, dat mijn paard onder controle hoort te zijn.tot op heden is dat ook zo.mijn paard heeft nog nooit gebokt, gesteigerd, of weggelopen.ik weet alleen niet wat ze in zo 'n situatie zal doen.kan zijn dat ze geeneens reageert, kan zijn van wel. de jouwe op dat moment dus wel.

en ik had het niet over modderschuiten,dat was een ander.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:20

Grr...Heel bericht getypt, druk ik op backspace. Anyway...

Waarom mag ik niet zeggen dat je paard onder controle hoort te zijn? Dat geldt net zo hard voor mijzelf. Dat er wel eens iets mis gaat, ja dat is mij gebeurd. En daar ben ik eerlijk over, ik had ook die foto niet kunnen plaatsen. Ik vind alleen niet dat je anderen daar de schuld van moet geven.

Mijn paard reageerde daar overigens niet op een ander paard en het was in de inrijdbak. De keren dat ik heb meegemaakt dat andere paarden ervandoor schoten, ging ze staan kijken; 'wat doe jij dan? Daar word je moe van hoor!'. Om eerlijk te zijn zou ze denk ik wel sneller weg kunnen schieten wanneer we in galop zijn. Daarom starten we nog maar L5. Zodra we aan de L4 toe zijn, zal ik veel meer in manegelessen gaan oefenen. Al is het bij de dressuurmanege op de hoek. Daar gaan er vast wel zo nu en dan een paar bokkend ervandoor :D

Ik weet dat jij het niet over modderschuiten had :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:08

(ik heb een capslock-probleempje, en dan typ ik een heel verhaal met schreeuw letters >;) )
ik zou zelf nooit een ander wat vertellen hoe hij wat moet doen, wat mijzelf ook niet lukt, maar hey/ that 's me..
maar het is bij mij-of mijn paard- zeker geen kwestie van niet onder controle hebben.het is, zoals ik al een paar keer tracht uit te leggen- dat anderen hun paard niet onder controle hebben.
als een ander paard net mijn ( niet daadwerkelijk mijn, maar als voorbeeld ) paard inhalen, en op dat moment uit hun plaat gaan, en bokkend met knallende scheten ervandoor gaan, KAN een paard schrikken.zeker als je in de lage levels zit. bij L1 heeft je paard imo al genoeg ervaring.of als een paard ervandoor schiet, op de jouwe af, dan stapt je paard toch echt opzij...dat soort situaties.dus dan zou ik kiezen om in de L5 te starten, ondanks dat haar beste gang galop is ( en ik meer geld in lessen jaarlijks steek als wat een leuke pony kost ), om haar show-ervaring op te laten doen.maar als ik her en der kijk, kan men beter doorgaan tot je L3 bent..

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:48

Toch denk ik dat je wat meer vertrouwen moet hebben in je mederuiters. Laten we aannemen dat niemand met opzet op een bokkend paard in de ring verschijnt. We gaan tenslotte allemaal om onze rijkunsten te vertonen en niet om te laten zien welk paard het minst gecontroleerd is ;)
Probeer met een positieve gedachte te starten, in welke klasse je ook rijdt. In elke klasse (ook in de L1) zijn en blijven het paarden die toch allemaal zomaar ineens van een zandkorrel die ze niet aanstaat kunnen schrikken en raar kunnen gaan doen. Ga starten met de verwachting dat dit niet gebeurt, blijf zelf goed 'om je heen' kijken om situaties in te kunnen schatten en mocht het dan toch misgaan, maak er dan een leermoment van om je eigen paard rustig te houden.
Zo krijg je zelf meer vertrouwen in het rustig blijven van je eigen paard en zul je steeds minder last hebben van andere paarden ;) Als jij jouw paard zult vertrouwen na een aantal van zulke situaties, zal hij op jou vertrouwen dat alles goed komt en hij niet mee gek hoeft te gaan doen.

Maar ach, das mijn mening ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:07

voor ik daad werkelijk ga starten wil ik eerst kijken of ik op wat oeven wedstrijden kan mee doen
ik weet namelijk van sil dat ie de eerste 15 min alles wel erg interessant vind :D

zo kunnen we er beide een beetje wennen en kijken hoe het allemaal nu werkt :D

(helaas worden er zo weinig oeven wedstrijden gehouden ....)

kom trouwens een topic tegen van engelse ruiters die vormpjes scheren op hun paarden :+
zijn er ook gekken die met zo iets op western wedstrijden er mee aan komen zetten ?? :+
Laatst bijgewerkt door rommulus op 14-10-10 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:09

rommulus schreef:
voor ik daad werkelijk ga starten wil ik eerst kijken of ik op wat oeven wedstrijden kan mee doen
ik weet namelijk van sil dat ie de eerste 15 min alles wel erg interessant vind :D

zo kunnen we er beide een beetje wennen en kijken hoe het allemaal nu werkt :D

(helaas worden er zo weinig oeven wedstrijden gehouden ....)

;)
[WN-EV] 14 november super gezellige oefenwedstrijd

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:13

paard staat in zorgvlied...
dus iets binnen de 100 km zou wel fijn zijn :+
ben afhankelijk van anderen qua vervoer dus die wil ik niet gelijk dit aan doen :+

idd die was ik ook al tegen gekomen
lijkt me erg leuk

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:14

spicegirl schreef:
(ik heb een capslock-probleempje, en dan typ ik een heel verhaal met schreeuw letters >;) )
ik zou zelf nooit een ander wat vertellen hoe hij wat moet doen, wat mijzelf ook niet lukt, maar hey/ that 's me..

Inderdaad, en dit ben ik.

Ik vind het overigens wel een beetje jammer dat ik niks meer mag zeggen omdat mijn paard een keertje heeft gebokt :Y) Betekent niet dat ik niet weet wat er verwacht wordt of mijn paard niet goed voor elkaar heb in de L5, waarin we nu starten (wegschiet moment was in de galop in de buitenbak, moeten we dus nog aan werken).

Krijg ik vast weer te horen dat je daar niets voor hoeft te kunnen. Maar weet je, I couldn't care less. Ik ben enorm trots op wat ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen met die merrie van me :) Ze doet het maar even voor me.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:28

ik zeg nergens dat je nix meer mag zeggen roosje. ik zeg alleen dat jij niet de persoon bent, die mij van "advies 'kan voorzien.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:35

Klopt, ik heb je ook geen advies gegeven. Zou niet durven :P Dat moet je instructie doen. Ik heb alleen dit gezegd/geconcludeerd.

Roosje1987 schreef:
Maar het gaat er in de pleasure toch juist om dat jij je paard zodanig onder controle hebt dat hij ook daar niet op zal reageren?

Losstaand van de prestaties van jou, mij of de buurvrouw. Dit is nu eenmaal zo. En dat is ook het enige wat ik ermee bedoelde.

IGHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:04

@LindyH (of iemand anders :D ); waar zijn (rij)broeken lengtemaat 38 (en W 28/29) te krijgen?
Ik heb al een flinke zoektocht achter de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:24

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:27

Showie schreef:
@LindyH (of iemand anders :D ); waar zijn (rij)broeken lengtemaat 38 (en W 28/29) te krijgen?
Ik heb al een flinke zoektocht achter de rug.

Ik heb die van mij vorig jaar op een show gekocht, ik dacht bij de Oregon Trail Tack Store, maar dat weet ik niet zeker meer. Het was ook een 29 x 38.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:27

Roosje1987 schreef:
Klopt, ik heb je ook geen advies gegeven. Zou niet durven :P Dat moet je instructie doen. Ik heb alleen dit gezegd/geconcludeerd.

Roosje1987 schreef:
Maar het gaat er in de pleasure toch juist om dat jij je paard zodanig onder controle hebt dat hij ook daar niet op zal reageren?

Losstaand van de prestaties van jou, mij of de buurvrouw. Dit is nu eenmaal zo. En dat is ook het enige wat ik ermee bedoelde.

Ben ik niet met je eens. In een pleasure class hoort elk paard onder controle te zijn en hoort het niet dat je je zorgen hoeft te maken om mensen die hun paard niet onder controle hebben.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:46

je kan niet verwachten dat een L5 paard doorgewinterd, en bomproof is.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:21

XxNadiehxX schreef:
Ben ik niet met je eens. In een pleasure class hoort elk paard onder controle te zijn en hoort het niet dat je je zorgen hoeft te maken om mensen die hun paard niet onder controle hebben.

Dat is ook wel waar. Maar ik ben het ook met Spicegirl haar reactie eens. (Ja echt :D) Want het blijven (vaak ook jonge) paarden. En dan is het dus aan jou om danig vertrouwen te hebben in je eigen paard dat die daar niet op reageert. Je kan de omgeving niet beïnvloeden, wel je eigen paard.

Overigens, zal het nog maar een keer zeggen, in de L5 pleasure class (walk en jog dus) is mijn paard compleet onder controle. En daarvan kan ik zeggen dat ik bijna helemaal zeker weet dat mijn paard relaxed blijft als er wat gebeurt. Eenmaal in galop schiet ze sneller weg (al is dat inmiddels ook al echt uitzonderlijk), moeten we dus oefenen en daarom rijden we nog geen L4. Zo geldt het in elk geval voor mij.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:29

Sonja schreef:

Aaah nu snap ik waarom mijn Cruel Girl te kort is! Dat blijkt toch een lengte maat 34 te zijn volgens mij. Ga vragen of ik hem nog kan ruilen na 1 keer dragen :o

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:04

als ik weet dat mijn paard mee aan de kletter gaat doe ik niet eens mee.. Je brengt wel anderen in gevaar. Die van mij kan ik dan ook makkelijk bij me houden als een ander aan de kletter gaat.... Ookal is het 'maar' L5..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:22

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:53

Moontje1991 schreef:
Wat bedoel je met peesbeschermers zijn verplicht en dan daarachter op zijn minst hoor je peesbeschermers te dragen?
Betekend dit ook dat je bv 3 in 1 beschermers mag gebruiken of moeten het absoluut van die harde peesbeschermers zijn.
Deze dus http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000035&itemno=3030012

En peesbeschermers achter? Bedoel je dan niet kogelbeschermers/strijklappen?
Deze dus http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id=10000035&itemno=3020003

Tegen wie heb je het?

Peesbeschermers zijn blijkbaar niet verplicht, maar in de reiningsport toch wel op zijn minst zeeer aan te raden. 3 in 1 bescherming, davis boots, bandages, harde peesbeschermers, wat jij wilt zolang het je paard zijn benen maar beschermt. Er zijn geen eisen aan het soort bescherming dat je paard moet dragen.

Beschermers achter uitgaande van de reining zijn dat skidboots. Beenbeschermers die de achterkant van de kogel beschermen bij een sliding stop. http://www.westernstore.nl/image.php?ob ... ge_id=1430 (maar dan niet in het groen) of http://www.westernstore.nl/image.php?ob ... ge_id=1463

De foto's die jij nu linkt is engels materiaal. De laatste kogelbeschermers/ strijklappen worden binnen de western nooit gebruikt.