Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:13

ik heb niet alles bij gelezen. allene jouw reactie op mij :) Gelukkig is dit niet kim hoe het over mij overkwam. Jij ken je paard hetbeste :)

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:02

Mossel: Bij Kim is dat heel verschillend.
Ik wou dat ik dat een beetje kort en simpel uit kon leggen, maar Kim is zo complex dat ik dat echt niet kan.

Amazone77: Ik hoop dat ook. :j
Bedankt.

Terpentijn: Zelf heb ik ook een Belgenhalster, maar die vind ik in gebruik niet zo prettig.
Ik heb het idee dat mijn gewone halster en touwhalster 10x sterker zijn.
Een Shet kan inderdaad ook al zijn gewicht in de strijd gooien en als mens ben je daar lichamelijk niet tegenop gewassen.
Daarom is het een pré dat je ze altijd een stap voor moet zijn.
Maar zoals dinsdag en donderdag bij mij, kan je behoorlijk moedeloos worden als het een keer fout gaat.

Cowgirl: Ik heb een begin gemaakt met negeren en dat werkte vrij goed.

Plutolover: Dat is waar. :j

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:00

Hoeft ook niet :) als jij je paard maar kent dan kom je een heel eind, ik volg meestal je topics, en zie wel goeie communicatie, alleen ik denk dat het toch wat consequenter moet. nogmaals succes met kim

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:08

Wat vervelend voor je, ik heb niet heel je topic doorgelezen.
Maar Mariska is zo als je weet ook in 1x helemaal omgeslagen..
Ik wist niet meer wat ik doen moest, kon wel janken. Was ten einde raad met haar.
Maar ik moet eerlijk zeggen, het gaat steeds beter, inmiddels half jaar verder..
Na heel vaak tot 10 tellen soms wel tot 100..
Het komt allemaal vast wel goed.
Maar laat niet over je heen lopen, ze moet geen loopje met je nemen wat Mariska toen der tijd wel met mij deed..
Inmiddels niet meer zoals eerder vermeld.

Mariska trok zich los met wandelen en rende standaart naar huis, of naar de wei ..
Ik weet nog steeds niet waar ze het vandaan haalt, onder het zadel heeft ze het ook een tijd gedaan, maar nu is het al stukken minder..

Probeer inderdaad conseqeunt te zijn, laat duidelijk merken wat jij van haar verwacht.
Mense geven hier wel goede tips!
Succes ermee meid!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:17

Als je nu eens begint om Kim als een paard te gaan zien en niet als een vriendin,zoals je een menspersoon als vriendin kunt zien.

Zelf leiderschap overnemen en precies consequent duidelijk maken wat wel en niet toegestaan is.
Denk wanneer je die houding aanneemt je al veel gewonnen hebt.
Dus je eigen gedrag veranderen,dan verandert het paard vanzelf wel mee.

Dat "wachten" op het filmpje,wat voor nut heeft dat en wat wil je ermee bereiken,wat wil je duidelijk maken aan het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:42

Mossel: Dit vind ik een goed onderbouwde reactie.
Ik ga er zeker mee werken.

Iris, ik weet het inderdaad van Mariska.
Dankje. :j

Perenboompie: Als jij zelf dan begint met niet zo voorbarig conclusies te nemen.
Dat filmpje was van een dagje 'niks doen', dus ik had er verder geen bepaald doel mee.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:13

Kun je wel boos worden en mijn erop wijzen dat ik voorbarige conclusies trek,maar je maakt zelf een vervelende knol van Kim door je eigen gedrag naar haar.

Dat gepruts en getrut heel de tijd met dat dier ga gewoon eens een weekje of twee alleen even poetsen,opzadelen en rijden of iets anders zinnigs,afzadelen,naverzorgen en weer de wei of stal op zonder al dat bijkomende geneuzel,dan gaat ze zelf ook wel normaal gedrag vertonen.

Hoezo moet een paard een half uur aan een paal staan zonder dat er iets meegedaan wordt,hoezo ga je een half uur of misschien wel langer in de bak zitten "wachten"? :Z

Snap best dat Kim al dat "niks" gedoe eromheen eentonig,saai en oninteressant vind en daardoor jou overal mee naartoe sleurt,die staat dan liever op de wei of in d'r stal,logisch.

Dat ernaast zwemmen is nog gevaarlijk ook,nou heeft ze je de kant opgesleurd,de volgende keer zit je er misschien wel onder }:0

Je bent niet met een hond of mens bezig maar met een paard van tegen de 1000kg,behandel het dier dan ook als een paard van 1000kg en niet als een chihuahua!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:24

PERENBOOMPIE schreef:
Kun je wel boos worden en mijn erop wijzen dat ik voorbarige conclusies trek,maar je maakt zelf een vervelende knol van Kim door je eigen gedrag naar haar.

Dat gepruts en getrut heel de tijd met dat dier ga gewoon eens een weekje of twee alleen even poetsen,opzadelen en rijden of iets anders zinnigs,afzadelen,naverzorgen en weer de wei of stal op zonder al dat bijkomende geneuzel,dan gaat ze zelf ook wel normaal gedrag vertonen.

Hoezo moet een paard een half uur aan een paal staan zonder dat er iets meegedaan wordt,hoezo ga je een half uur of misschien wel langer in de bak zitten "wachten"? :Z

Snap best dat Kim al dat "niks" gedoe eromheen eentonig,saai en oninteressant vind en daardoor jou overal mee naartoe sleurt,die staat dan liever op de wei of in d'r stal,logisch.

Dat ernaast zwemmen is nog gevaarlijk ook,nou heeft ze je de kant opgesleurd,de volgende keer zit je er misschien wel onder }:0

Je bent niet met een hond of mens bezig maar met een paard van tegen de 1000kg,behandel het dier dan ook als een paard van 1000kg en niet als een chihuahua!

Dus je mag een chihuahua niet als hond behandelen :+ Terwijl dat net zo goed een hond is.

En ik tut en pruts ook heel veel mijn paardje en ze vind het heerlijk. En zij gedraagt zich ook gewoon normaal ;)
Dus ik vind joun conclusie niet echt kloppen :o

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:36

@lovewestern:jij moet na de vakantie even aan de juf bijles vragen in lezen,zodat je leert lezen wat er staat!
En idd teveel onnodig doelloos tutten en prutsen met je paard,krijg je vervelende dieren van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 04:18

PERENBOOMPIE schreef:
@lovewestern:jij moet na de vakantie even aan de juf bijles vragen in lezen,zodat je leert lezen wat er staat!
En idd teveel onnodig doelloos tutten en prutsen met je paard,krijg je vervelende dieren van.

Sorrie, maar ga mij niet commanderen wat ik moet doen. Dat bepaal ik zelf ;) En mijn cijfers zijn zeer goed op school.
En wat is teveel? Ik tut meer dan 60% bij Katink. En de band tussen ons word steeds beter. En ik vertrouw haar hierdoor ook steeds meer.

@ ts: Ik hoop dat Kim weer snel zichzelf word. En wens je heel veel succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:19

Perenboompie: Ik boos? Nee hoor.. ik word niet zo snel boos op mensen. :)

Love_western: Bedankt. :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:24

PERENBOOMPIE schreef:

Ben het in principe helemaal met jou eens, maar je zou het wel vriendelijker verwoord kunnen hebben. Komt er nou wel erg bot uit. Maargoed, ben jij het met de mening van Perenboomje eens, KoudbloedKim? Ik bedoel, zie je er logica in zitten? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:33

Als ik vanmiddag terug ben, zal ik je reactie beantwoorden. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:35

Ze werd toch ook voor de kar beleerd? Is dat geen optie om de komende weken iets meer werk te verrichten?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:55

Wat moeilijk, en wat jammer.
Tip, lees het boek van Mark Rashid eens, titel Paarden liegen niet.
Is goed lees voer en nogmaals paarden liegen niet..........
Denk daar eens over na, en al die tips hier van geef dr een pak rammel of slaan met een zweep en noem maar op, dat vind ik erg.
Ik ben zo blij dat ik niet meer in zo'n omgeving hoef te zijn van mensen die slaan en schoppen en een pak rammel normaal vinden, bizar.

Kim is de weg een beetje kwijt, misschien is jou gedrag wel veranderd, zit je zelf niet lekker in je vel?
Juist door tijd met haar in de wei door te brengen, wat hier neerbuigend tutten word genoemd heb je kans dat ze weer toenadering zoekt.

Paarden zijn gevoelige dieren, je weet soms niet wat er in het koppie omgaat, maar als je haar goed kent, en dat doe je maak ik op uit je topics dan kom je wel weer op de juiste weg met haar,
met veel geduld en met ups en downs en zonder geweld maar door slimmer te zijn, en vraag hulp aan iemand die op dezelfde golflengte zit als jij,
Hier op bokt krijg je veel goede raad maar samen met iemand werken die vanuit hetzelfde principe als jijzelf handelt daar heb je meer aan.
Zo te lezen ga je dat ook doen, veel succes!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:00

Ben het voor een heel groot deel met je eens maar hoe straffen of corrigeren paarden elkaar? Met een pak slaag......hoe kijk je dan daar tegen aan?
Ik ken de denkwijze van Mark Rashid en mijnn paard heeft zich deze zomer in de wei als een passief leider opgesteld....met succes. Maar soms moet ik toch echt heel duidelijk voor hem zijn anders neemt hij toch echt een loopje met me....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 15-08-10 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:02

Dat doen paarden zelden of nooit juist, een oor naar achter, een blik, een zwiepende staart is voldoende corrigerend,
ze slaan elkaar vaak als wij mensen hen niet de ruimte geven om uit te wijken, hen niet voldoende voer geven op verschillende plekken zodat een ieder rustig kan eten.
Nee paarden in een kudde met voldoende leefruimte en genoeg eten zijn niet agressief naar elkaar

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:06

Ook hier ga ik een groot gedeelte met je mee, maar ik heb ook anders gezien....en ja, met meer dan voldoende ruimte en zonder mensen in directe omgeving.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:11

Sorry, geen 17 pagina's doorgelezen...

Maar het komt op mij over als een paard wat totaal niet op jou gericht is. Drammerig, verwend en loopt gewoon over je heen. Een paard is geen vriendinnetje, laat staan een Belgisch Trekpaard! Als die besluit daar naar buiten te gaan, dan kun je trekken wat je wil, maar je bent niet sterker dan al die kilo's.

Kim gewoon aanpakken. Met lopen gewoon het touw van het halster nog een extra keer om d'r neus doen. Zweep in de hand om dr streng tegen de boeg te "tikken", om even duidelijk te maken dat jij de baas bent en dat ze op jou moet wachten.
En een corrigerende keer terug nemen op dat halstertouw om de neus voelen ze wel. ;)

Je moet even boven d'r gaan staan, want je bent veeeeel te lief voor d'r. Het is een paard, dat een leider nodig heeft en jou niet mag beschouwen als een vriendje dat lager in rang staat.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:15

OKHannes schreef:
Ik ken de denkwijze van Mark Rashid en mijnn paard heeft zich deze zomer in de wei als een passief leider opgesteld....met succes. Maar soms moet ik toch echt heel duidelijk voor hem zijn anders neemt hij toch echt een loopje met me....

Natuurlijk moet je duidelijk zijn maar dat kan ook geweldloos toch?

Ben er al lezend achter gekomen dat ik zo'n passieve leider ben, haha iemand noemde me onlangs agressie-loos, en dat is inderdaad het goede woord, ik ben volledig agressie-loos en heb een zeer dominante Arabische volbloed, hij respecteert me juist omdat ik nooit agressief ben naar hem, en hij dus ook niet naar mij, hij is er in al die jaren samen achter gekomen dat hij graag bij me wil zijn omdat hij me kan vertrouwen, ik doe hem geen pijn.

En ik heb in het verleden gezien dat mensen die hem pijn deden hem niet meer konden benaderen, hij werd als erg vervelend gezien en zelfs als agressief benoemd door die mensen, dier is absoluut eerlijk en beslist niet agressief.

maar dit is wel erg offtopic allemaal, weer back on track dus

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:17

probeer een join-up, maar dan wel volgens de regels en niet zomaar tikken geven D:l

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:22

vind het zo grappig dat iedereen oordeeld op een filmpje en tekst ik denk dat je dit in het echt moet zien eer dat je een mening kan geven.

En koudbloedkim ik zou gewoon even gaan kijken naar een paardengedragdeskundige die je misschien weer op weg kunnen helpen.

want uit een filmpje kan je niet opmaken hoe en wat. :o succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:28

love_western schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Dus je mag een chihuahua niet als hond behandelen :+ Terwijl dat net zo goed een hond is.

En ik tut en pruts ook heel veel mijn paardje en ze vind het heerlijk. En zij gedraagt zich ook gewoon normaal ;)
Dus ik vind joun conclusie niet echt kloppen :o

Wat is dat voor een rare conclusie? Perenboompie zegt juist dat je een dier moet behandelen naar wat ie is. En dat ben ik geheel met haar eens. Kim is

Tineke: persoonlijk zou ik er iemand bij halen die wat van NH en paardengedrag kent en die jou kan helpen om terug de leider te zijn en ook hoe je die positie moet behouden. Kim lijkt me een paard dat geen eenvoudig karakter heeft en het is altijd fijn als iemand die jullie IRL bezig ziet kan inspringen. Van bokt kan men wel zeggen wat men ziet en commentaar geven maar daar ben je niets mee en dat merk je zelf ook wel. Haal er iemand bij die jou én Kim op het moment zelf kan corrigeren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:10

Millenium: Nee, ik ben het daar niet mee eens.
Ik hou onwijs veel van Kim, maar ik zie haar niet als mens.
Als ik een half uur wil poetsen, moet ik dat toch zelf weten?
Kim staat daar van te genieten en ik daardoor ook, daar is volgens mij niets mis mee.
Niet álles hoeft nut of een doel te hebben.
Natuurlijk snap ik zo'n reactie wel, maar zoals het wordt gebracht, zo voorbarig, kan ik er niks mee, aangezien het niet op mij van toepassing is.

Kohtje: Tja, dat zou op zich wel kunnen.

Elmo1: Ik ga dat boek eens opzoeken als ik weer in de winkel ben.
De titel spreekt me in ieder geval aan.

Smeetjoew: Waar baseer je dat laatste nou op?

Lover97: Sinds een aantal topics op Bokt, heb ik besloten om met Kim geen join-ups te doen. :)

Lieverties: _/-\o_

Ayasha: Dat ben ik dan weer wel met je eens. :j

Update over vanochtend;
Vanochtend kennis gemaakt met een jongen die Kim bij gaat rijden.
Voordat hij kwam, heb ik haar aan het hoofdstel van de paddock naar de binnenbak begeleidt.
Ging prima.. 2 keer even geprobeerd of ze weg kon rennen, maar na een rukje aan de teugel was dat snel over.
Poetsen ging ook prima, ze bleef netjes stil staan en rijden was ook erg mooi om te zien.
Die jongen heeft haar terug naar de paddock gebracht en hij hoefde alleen aan het eind even te corrigeren.
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die dat doet/kan doen.

Dus al met al ging alles een stuk beter dan dinsdag en donderdag en ik heb er weer vertrouwen in dat alles goed gaat komen. :j

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:37

Maar een 'dipje' moet ook een keertje kunnen he :). Blijf op Kim vertrouwen, dan doet ze dat ook met jou.
Jullie komen er wel, heus. Het kan alleen niet altijd meezitten ;).