Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaja schreef:Ik denk ook dat veel mensen niet begrijpen waar ik of wat mijn betreft Geerke het over heeft...
Ze denken direct aan laster en plaag... maar dat is het niet!
Het gaat me gewoon aan mijn hart dat ik deze conclusie trek uit jou verhaal... en ik ben niet de enigste, dus blijkbaar ligt het niet alleen aan mij!
marijkedam schreef:Niet ieder paard is geschikt voor recreatie. Ik weet zeker dat er paarden zijn die, als je die maar 1 of 2 keer per week kan rijden, in het bos of bak maakt niet uit, ontploffen. Die van mij is er ook zo eentje. Dat is na een tijdje niet meer veilig.
Kaja schreef:* Maar goed je paard is kreupel... doet het niet goed, tiert niet goed en dan... wat te doen?
Jij wilt de sport in, je wilt niet recreatief rijden, ook dat is jou keuze, jou recht... maar waarom is jou paard, buiten zijn kreupelheid niet geschikt voor recreatie?
* Je paard is verzekerd... maar goed ook gezien de kosten van al die medische behandelingen...
Maar je laat het op de verzekering aankomen of JIJ je eigen paard, je maatje laat inslapen omdat de pijn ondraaglijk is...
Maar is de pijn wel ondraaglijk? Is het voor jou maatje wel genoeg geweest? Kan hij zijn leven niet slijten als gezelschap?
Dat hoeft niet bij jou... ik snap dat niet iedereen het geld en de ruimte heeft, maar er is vast wel een oplossing...
En dan kom jij aan met het verzekeringsgeld... dat heb je nodig om een ander paard te kopen...
Weet je wel hoe gemeen en cru dat klinkt??![]()
Jou maatje heeft pijn... jou maatje is niet geschikt voor het doel wat jij voor ogen hebt, maar heiligt het doel alle middelen??
Er bestaat zoiets als pijnbestrijding, er bestaat zoiets als vrijheid... misschien niet bij jou, maar zeker niet in handen van de slager!
Kaja schreef:Weet je wel hoe gemeen en cru dat klinkt??
Lizz schreef:Ik ben het niet helemaal eens hoe het in het topic gegaan is, heb mijn mening dan ook eerder al gegeven, maar dit stuit me toch tegen de borstKaja schreef:* Maar goed je paard is kreupel... doet het niet goed, tiert niet goed en dan... wat te doen?
Jij wilt de sport in, je wilt niet recreatief rijden, ook dat is jou keuze, jou recht... maar waarom is jou paard, buiten zijn kreupelheid niet geschikt voor recreatie?
* Je paard is verzekerd... maar goed ook gezien de kosten van al die medische behandelingen...
Maar je laat het op de verzekering aankomen of JIJ je eigen paard, je maatje laat inslapen omdat de pijn ondraaglijk is...
Maar is de pijn wel ondraaglijk? Is het voor jou maatje wel genoeg geweest? Kan hij zijn leven niet slijten als gezelschap?
Dat hoeft niet bij jou... ik snap dat niet iedereen het geld en de ruimte heeft, maar er is vast wel een oplossing...
En dan kom jij aan met het verzekeringsgeld... dat heb je nodig om een ander paard te kopen...
Weet je wel hoe gemeen en cru dat klinkt??![]()
Jou maatje heeft pijn... jou maatje is niet geschikt voor het doel wat jij voor ogen hebt, maar heiligt het doel alle middelen??
Er bestaat zoiets als pijnbestrijding, er bestaat zoiets als vrijheid... misschien niet bij jou, maar zeker niet in handen van de slager!
Dus als een paard pijn heeft, gooi je er maar een pijnbestrijder tegen aan??? want dan kan hij als gezelschapspaard dienen? Of misschien nog wel recreatief gebruikt worden?
Wat je zelf al zegt:Kaja schreef:Weet je wel hoe gemeen en cru dat klinkt??
Hoe weet jij of dat paard geen pijn heeft? En als je toch weet dat het een aflopende zaak is, ga je het dan uitstellen met medicijnen? Want wie doe je dan een plezier?
Ik heb het van dichtbij mee gemaakt, paard had binnen no time een haak ontwikkeld op een spronggewricht na rust van een operatie.
Er is toen het is geconstateerd nog wel wat geprobeerd, maar paard ging met de week achteruit. Hij had duidelijk pijn. De dierenarts zei, je kan hem met pijnstillers nog op de wei zetten, maar hij zal altijd pijn houden.
Ga je het dan uistellen, omdat hij dan als gezelschapspaard kan dienen? Of misschien nog wel recreatief gereden kan worden...
Erg egoïstisch vind ik dat, paard stond altijd voor je klaar, deed wat jij wilde, nu heeft hij pijn en moet hij nog... om wie nu ook al weer een plezier te doen?
Citaat:Dit is grote flauwekul. Ieder paard zal hartstikke happy zijn als 'recreatiepaard'. Als je zo'n paard houdt zoals je je "wedstrijdpaard" hoogstwaarschijnlijk houdt, dan zal het niet goed gaan nee. Maar laat je het paard zoveel mogelijk paard zijn en kom je tegemoet aan zijn levensbehoeften, dan zal een paard zo'n leven toch echt verkiezen boven een leven van wedstrijden rijden en alles wat men daaromheen gangbaar vindt.
Het is maar net wat je ambities als mens zijn. Dat is ieder z'n goed recht, maar kom niet met de onzin dat niet alle paarden geschikt zijn als 'recreatiepaard' en dan maar beter dood kan, want dat is toch echt je eigen schuldgevoel wegmoffelen.
geerke schreef:TS...je schrijft dat jij en je paard beiden groen begonnen,nu word mij in ene duidelijk waarom je nooit gemerkt hebt dat hij op twee tracks liep....dat kun je niet voelen als beginner.
marijkedam schreef:maar dan moet het paard daarnaast ook geschikt zijn om alleen maar te boscrossen 1 a 2 keer in de week en dat zijn ze nu eenmaal niet allemaal. Ik ben ervan overtuigd dat mijn paard dat niet is. Althans dan is het niet meer veilig om erop te zitten. En een grasmaaier, ja dan zal ik haar moeten verkopen, want ik heb het geld niet om haar zomaar als grasmaaier ergens neer te zetten, en dan is het nog de vraag: heeft ze pijn?
JoviBan schreef:Jij denkt dus dat het niet veilig is om met jouw paard buitenritjes te maken. Dan zou je daar dus aan kunnen werken. Daarvoor hoeft ie echt niet dood.
En wat de grasmaaier betreft, dat vat ik even niet. Je hebt nu toch ook geld om je paard ergens te stallen/weiden? Waarom zou je dat geld niet meer hebben zodra je er niet meer mee kunt rijden?
marijkedam schreef:Dit wil niet zeggen dat ik niet alles zou proberen om mijn paard weer goed te krijgen.
In mijn geval heb ik nu laten spuiten in het gewricht, athroscopie, chiropracter, osteopaat, glucosamine, homeopathie al gehad. Als het allemaal niet helpt of heeft geholpen wil ik haar nog helemaal op de foto laten zetten, en echo van rug en bekken, maar als daar niks zit, weet ik eerlijk gezegd ook niet meer wat hierna nog kan.
Ik denk dat TS niet minder heeft gedaan dan dit.