Zuidlaardermarkt 2023

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:01

Adrija schreef:
Fries met holle rug, breng zo’n dier direct naar de slager ipv naar de markt.
En die veulens die liggen wsl eerst gespeend en dan direct de markt op. Traumatische ervaringen aan elkaar rijgen. Maar goed wat je niet ziet bestaat niet want ze gaan er niet direct dood aan.

Want ?

Overdrijven is ook een vak , ik heb diverse veulens van de markt gekocht en geen een heeft een traumatische ervaring over gehouden. Stuk voor stuk leuke dieren.
Anders hadden ze vast wel verlatingsangst gehad :+
Het zou mijn manier ook niet zijn om mijn veulens zo af te spenen, maar om ze gelijk neer te sabelen als getraumatiseerde wezentjes is ook wat overdreven.

pillow

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 23:26

Ik benchet wel met Adrija eens mbt die Fries. Kan best dat het dier geen pijn heeft, maar niemand wil zo'n paard. Enkeltje slachthuis is de beste oplossing voor dat dier.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 00:25

@simsannah wat leuk dat je gaat bezichtigen, was dat nou bij Britstra of heb ik dat even verkeerd gelezen? Merrie kan het wel gebruiken dat het veulen erbij weg gaat als ik het zo op de foto zag?

Ben benieuwd waar die Fries (en nog wat andere gevallen met dikke benen etc) uiteindelijk beland zijn.. Wie koopt zoiets vraag ik me dus altijd af..

Die palomino van Krol die hier ook voorbij kwam was of heel chagrijnig (tegen 12/13 uur) van het gezeul of het was echt een kreng _/-\o_ Steeds oren plat in de nek, dreigen te bijten op afstand, zag er alles behalve vriendelijk uit.

Vind het wel grappig dat veel mensen altijd denken "er zal wel wat mis mee zijn, anders stond hij niet op de markt". En sterker nog, ik denk dat zelf ook vaak en ik zou ook nóóit een rijpaard of weet ik wat daar weghalen, maar zelf gister wel met een pony daarheen gegaan die zover wij weten 100% correct en gezond was. Geen gekkigheid, braaf, geen gebreken etc. Puur vanwege overcompleet en er voor de winter nog wat weg moest. Waren we aan huis ook zeker kwijt geraakt maar "voor het gemak" en om allerlei irritante appjes en mailtjes van zogenaamde geïnteresseerden te voorkomen mee naar de markt genomen. Kortom, ergens is het logisch dat we snel denken dat er iets mis is met die paarden, maar het is denk ik vooral het risico wat groter is daar.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 02:53

Simsannah schreef:
Griffioen schreef:
Leuk simsannah, ben erg benieuwd. Lijkt mij een schat en de moeder ook trouwens!

Ja die moeder was echt een droppie, mijn man, die heel graag in het "paarden wereldje" wil stappen met mij, vond haar leuker dan het veulen. Maar moeders was me echt te klein

Ik heb een halfbroertje staan van het merrietje. Fedde komt uit hetzelfde jaar als Bas van Hiphorse en is nu rond de 1.46. Hij komt uit een Fries van +- 1.53.

Kan helaas niet echt concluderen dat de hengst vergrotend fokt :=

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 06:08

@fredde
Vergrotend fokt de hengst idd niet :+
Bas is ergens tussen de 1.45/1.50

Moeders was dacht 1.55, hengst 1.63

Breed is Bas wel al, en dan moet hij nog spier krijgen en uitzwaren

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 06:40

Wil je er ooit zelf op rijden. Dan is de maat nogal belangrijk Het blijft ws te klein tenzij jijzelf ook klein bent?

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 06:46

Citaat:
Ik heb een halfbroertje staan van het merrietje. Fedde komt uit hetzelfde jaar als Bas van Hiphorse en is nu rond de 1.46. Hij komt uit een Fries van +- 1.53.

Kan helaas niet echt concluderen dat de hengst vergrotend fokt :=

Ooh leuk om te horen dat er nog een half halfbroertje is van de merrie.
Wat is jouw doel van je paardje?

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 06:51

hiphorse schreef:
@fredde

Als deze merrie al de 1.45 aantikt ben ik al meer de tevreden, ik heb niet persee het plan om met haar te gaan rijden (dat zou namelijk al niet kunnen vanwege m'n lengte en gewicht) daarvoor ben ik minimaal een goed uitgezwaard paard nodig... :(:)
Ik sta net zo goed open voor andere takken van sport, hoop vandaag meer te weten te komen over welke hengst is gebruikt voor de ronde fok

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:04

Simsannah schreef:
hiphorse schreef:
@fredde

Als deze merrie al de 1.45 aantikt ben ik al meer de tevreden, ik heb niet persee het plan om met haar te gaan rijden (dat zou namelijk al niet kunnen vanwege m'n lengte en gewicht) daarvoor ben ik minimaal een goed uitgezwaard paard nodig... :(:)
Ik sta net zo goed open voor andere takken van sport, hoop vandaag meer te weten te komen over welke hengst is gebruikt voor de ronde fok

Dat scheelt, leek me niet dat ze 1.45 wordt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:41

SaraViavia schreef:
@simsannah wat leuk dat je gaat bezichtigen, was dat nou bij Britstra of heb ik dat even verkeerd gelezen? Merrie kan het wel gebruiken dat het veulen erbij weg gaat als ik het zo op de foto zag?

Ben benieuwd waar die Fries (en nog wat andere gevallen met dikke benen etc) uiteindelijk beland zijn.. Wie koopt zoiets vraag ik me dus altijd af..

Die palomino van Krol die hier ook voorbij kwam was of heel chagrijnig (tegen 12/13 uur) van het gezeul of het was echt een kreng _/-\o_ Steeds oren plat in de nek, dreigen te bijten op afstand, zag er alles behalve vriendelijk uit.

Vind het wel grappig dat veel mensen altijd denken "er zal wel wat mis mee zijn, anders stond hij niet op de markt". En sterker nog, ik denk dat zelf ook vaak en ik zou ook nóóit een rijpaard of weet ik wat daar weghalen, maar zelf gister wel met een pony daarheen gegaan die zover wij weten 100% correct en gezond was. Geen gekkigheid, braaf, geen gebreken etc. Puur vanwege overcompleet en er voor de winter nog wat weg moest. Waren we aan huis ook zeker kwijt geraakt maar "voor het gemak" en om allerlei irritante appjes en mailtjes van zogenaamde geïnteresseerden te voorkomen mee naar de markt genomen. Kortom, ergens is het logisch dat we snel denken dat er iets mis is met die paarden, maar het is denk ik vooral het risico wat groter is daar.

Oprechte vraag die harder klinkt dan bedoeld.
Je geeft aan dat je op de markt geen irritante mailtjes e.d. krijgt. Dat snap ik, maar interesseert het je dan niet waar jouw paard terechtkomt?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:20

SjonnieZ schreef:
SaraViavia schreef:

Je geeft aan dat je op de markt geen irritante mailtjes e.d. krijgt. Dat snap ik, maar interesseert het je dan niet waar jouw paard terechtkomt?

Goede vraag maar interesseert me zeker wel. De pony die we bij hadden was een correcte nette pony en ik merkte dat de "cheap" handelaren dat zelf ook wel kunnen zien. Er heeft geen enkele Pool, Bulgaar of Roemeen naar de prijs gevraagd. Dus deels door de prijs die je in gedachten hebt en deels door zelf gewoon op je gevoel af te gaan wat wel of niet oké lijkt.
Dat er minimaal 2 dronken gasten met een Shetlandveulen liepen te zeulen begrijp ik dan bijvoorbeeld ook echt niet. Die verkoper heeft letterlijk sch*** aan z'n dier door een pony daar aan te verkopen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:17

SjonnieZ schreef:
SaraViavia schreef:

Goede vraag maar interesseert me zeker wel. De pony die we bij hadden was een correcte nette pony en ik merkte dat de "cheap" handelaren dat zelf ook wel kunnen zien. Er heeft geen enkele Pool, Bulgaar of Roemeen naar de prijs gevraagd. Dus deels door de prijs die je in gedachten hebt en deels door zelf gewoon op je gevoel af te gaan wat wel of niet oké lijkt.
Dat er minimaal 2 dronken gasten met een Shetlandveulen liepen te zeulen begrijp ik dan bijvoorbeeld ook echt niet. Die verkoper heeft letterlijk sch*** aan z'n dier door een pony daar aan te verkopen.

Oké dus ook op de markt heb je keuze zeg je en is het mogelijk om te verkopen aan de juiste eigenaar.
Knap hoor dat je dit kunt al mis je dan mss wel een stuk markt. Ik zou bijvoorbeeld voor een goed paard niet snel naar de markt gaan.

Maar das ook een stukje zelfbescherming. Ik zou nl waarschijnlijk met het sneuste exemplaar thuiskomen..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:27

Maar ligt dat ook niet aan het type paard?

Ik heb enkel grote rijpaarden / tuigpaarden. Ik zou geen volwassen paard op de markt kopen, wel een veulen of jaarling.

Maar als ik een shet of welshje zou willen, durf ik die (in de volwassen leeftijd) denk ik wel op de markt te kopen.

Wellicht naïef, maar zo voelt het nu wel

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:31

Alsof er vanuit de luxe verkoop stallen , die geen handels stal genoemd willen worden, geen kneuzen verkocht worden. En dan voor schandalig veel geld . Alsof daar nooit verborgen gebreken zijn .
Je kan overal een miskoop hebben .
Heb soms t idee dat ze op de markt eerlijker zijn , juist om zo sneller van hun dieren af te zijn. Maar misschien denk ik dat te optimistisch/naïef

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:42

@SjonnieZ: Verhaal over pony gekocht door dronken jongemannen staat vandaag in de Telegraaf. Zij waren beschonken en besloten de goedkoopste pony van de markt te kopen als cadeautje voor hun nichtje.Toen ze haar belden dat ze een pony voor haar hadden, bleek ze daar helemaal niet op zitten te wachten! Daarop hebben deze gasten de pony meteen weer doorverkocht, met winst, en van die winst zijn ze (meer) bier gaan drinken.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:43

Ook als je particulier vanuit huis verkoopt weet je nog niet waar ze heen gaan. Mensen kunnen je vanalles voorhouden.
Ik heb ooit eens gehad dat ik een lieve merrie verkocht heb en deze stond een ruime maand later bij een andere eigenaar. Dan denk je ook een mooi huisje voor je paard gevonden te hebben....
Het is natuurlijk wel, verkocht is verkocht en dan heb je er niets meer over te zeggen.
Je moet net de juiste geïnteresseerde voor je paard vinden. Of dit nu thuis of op een markt is, dat maakt niet uit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:45

Het is toch doorgaans gewoon het aanbod uit de ruime omgeving? Dus van alles en nogwat, van lieve particulieren tm wat zakelijkere handelaren, van bewust gefokte jonge dieren tot slechtere ponies uit brood/kleurtjes fok.

Sommige staan net zo goed op MP of bij een handelsstal, het is niet zo zwart wit dat een paard die de markt opgaat (letterlijk) ineens een typisch marktpaard wordt.
Alleen ja de handel is er snel en het risico voor de koper. Al hoor je soms ook dat paarden naderhand voorafgaand aan verkoop bij eigenaar gekeurd gaan worden enzo. Verkopers kunnen ook gewoon hun eigen regels bepalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:24

pillow schreef:
Ik benchet wel met Adrija eens mbt die Fries. Kan best dat het dier geen pijn heeft, maar niemand wil zo'n paard. Enkeltje slachthuis is de beste oplossing voor dat dier.

Als het een merrie is (en zeker als er nog een vol papier bij zit) worden ze gewoon gebruikt voor de fok.
Hier in de buurt hebben de afgelopen jaren meerdere gestaan en zelfs 1 die veel erger was en die elk jaar een veulen aan de voet had.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:26

Brainless schreef:
pillow schreef:

Als het een merrie is (en zeker als er nog een vol papier bij zit) worden ze gewoon gebruikt voor de fok.
Hier in de buurt hebben de afgelopen jaren meerdere gestaan en zelfs 1 die veel erger was en die elk jaar een veulen aan de voet had.

Wij hadden dus ook zo een, had echt nergens last van en liep de sterren van de hemel voor de wagen.
Ze is uiteindelijk wel verkocht, dus vandaar dat ik vroeg naar de afstamming van die oude merrie met weke rug, dat zou haar nog best eens kunnen zijn namelijk.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:29

@Simsannah, waarom heb je het veulen eigenlijk niet op de markt gekocht? Veel plezier en succes vandaag met kijken in elk geval!

Ik zou een rijpaard niet snel op de markt kopen, ook omdat je toch even wat uitgebreider wilt proefrijden, maar ponies of veulens zou ik best aandurven. Beetje goed en realistisch kijken en niet door de Penny zonnebril.

En qua Friezen met extreme ruggen ken ik er ook meer die zonder pijn gewoon bleven lopen, is toch een genetisch dingetje en hoeft niet zo heftig te zijn als dat het eruit ziet.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:21

Dat er alleen kapotte, veulens en oude paarden staan is wel beetje achterhaald.

Ik had een 3 jarige haflinger ruin, braver dan braaf maar echt braaf. Kreeg hem aan de straat niet kwijt, niemand kwam kijken, alleen "nep" telefoontjes en mailtjes. Heel irritant. Dus meegenomen maar de markt. 10 jaar later is hij nog steeds bij dezelfde eigenaar die er heel blij mee is.

Andersom ook 7 jaar geleden een Tinker ruin gekocht, aan een vriendin verkocht daarna, zij heeft hem helemaal binnenste buiten gekeerd, alles op de foto enz enz, helemaal schoon en netjes. Nog altijd heeft ze er veel plezier van.
En zo ken ik gelukkig nog meer succes verhalen.. en ook mindere maar die heb ik particulier net zo..

Simsannah heel veel succes vandaag, ben benieuwd

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:37

Simsannah schreef:
Ooh leuk om te horen dat er nog een half halfbroertje is van de merrie.
Wat is jouw doel van je paardje?

Ik weet van nog een paar broertjes en een zusje, maar ik weet niet of die nog zijn waar ik denk dat ze zijn +) Volgens mij hebben we ook ooit een Facebookgroep met een paar eigenaren gemaakt.

Mijn doel is kijken waar het schip strandt haha. Volgend jaar gaan we eerst maar kijken of we hem kunnen beleren, aangezien hij echt nog puppy is. Als een M proefje zijn max is, is dat goed en als het meer is, dan zien we dat ook wel weer xd

Betreffende de hengst stuur ik je even een pb, ik wil het topic niet te vies maken :o

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:56

Brainless schreef:
pillow schreef:

Zo een heb ik er ook gekend. Elk jaar een veulen en er werd zelfs nog mee gemend en soms gereden onder het zadel.

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:53

Weer thuis, ik zoveel fijne lieve input gehad via pb, echt top!

Ik ben wezen kijken, zonder m'n roze penny bril haha, ik heb de hengst ontmoet, de vader van het veulen. Een prachtig lief dier, kwam meteen naar me toe gerend zonder nare streken naar andere paarden toe.

Het veulen waar ik voor kwam stond wel vrij gepropt met een boel andere veulens in 1 stal, maar goed ik kan met mijn nuchtere gedachten ook wel begrijpen dat je dat als je weet dat er nog meer mensen komen voor pony's vandaag, (2 anderen voor 2 andere ponys)

Ze liet zich goed uit de stal halen tussen alle andere veulens, was nog net zo lief.
Zover ik kon zien kon ik geen gekke dingen vinden of afzien aan haar

Of wel, .

Dit mooie meisje is van mij.

*\o/*
Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:55

Gefeliciteerd met je aankoop en veel geluk gewenst!