[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:12

Het is wel eens zo dat witte dieren qua constitutie zwakker zijn dan donker gekleurde. zoals bijv. witte katten vaak doof zijn.Omdat de witte kleur in de natuur weinig voorkomt,maar door mensen zo gefokt is omdat men dat mooi vindt.Misschien heeft jouw paardje daardoor ook een wat gevoeligere aanleg.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:18

<3 <3 <3

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:20

anjali schreef:
Het is wel eens zo dat witte dieren qua constitutie zwakker zijn dan donker gekleurde. zoals bijv. witte katten vaak doof zijn.Omdat de witte kleur in de natuur weinig voorkomt,maar door mensen zo gefokt is omdat men dat mooi vindt.Misschien heeft jouw paardje daardoor ook een wat gevoeligere aanleg.

dat zou zeer zeker kunnen, het zou mij dan ook niet verbazen

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:27

Afbeelding
mijn moeder was vandaag ook eens mee en beiden hopen we keihard dat hij het gaat halen. het doet wel pijn om hem zo te zien.... je gunt geen enkel dier zoiets.... ik hoop met heel mijn hart dat hij het gaat halen, zijn toekomst is helaas nog o nzeker.
ik blijf voor hem vechten en er alles aan doen om hem er doorheen te krijgen maar zijn lijfje is in zo'n slechte staat.... je kunt het je niet voorstellen. kon ik nog maar nog meer voor hem doen. maar meer als dit is er niet. meer als goed voeren, veel aandacht en goed oog op hem te houden kan ik niet doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:50

Ik zou zelfs niet teveel wandelen, hem lekker laten bewegen zoals hij zelf wil maar dat zal je vast ook niet doen.
Alle energie heeft hij nu nodig om aan te sterken..

Wat een koppie toch... <3

Zou me niets verbazen als er onder dat zieke kereltje straks een klein duiveltje vandaan komt :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:55

IMJ schreef:
Ik zou zelfs niet teveel wandelen, hem lekker laten bewegen zoals hij zelf wil maar dat zal je vast ook niet doen.
Alle energie heeft hij nu nodig om aan te sterken..

Ik wilde precies hetzelfde typen.
Dat wandelen komt allemaal nog wel, laat hem lekker zijn eigen ding. Goed eten, veel slapen, lekker aansterken.
Hij geeft vanzelf wel aan als hij er wel klaar voor is, ook al duurt dat nog maanden.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 16:09

is nu de 2de wandeling in 5 weken, dat ie er eens even uit komt voor 5 minuutjes. staat alleen maar binnen want buiten mag hij niet. staat samen met het andere veulen:)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:14

Ach dat koppie. Wat schrijnend dat hij al zoveel heeft meegemaakt :-(
Ik ga duimen voor Daantje. TS wat ben je een kanjer!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:24

Mag hij in plaats van wandelen niet gewoon even lekker in het land?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:37

Stukje wandelen of in het land is juist wel goed paarden moeten bewegen om alles in gang te houden en warm te houden. En ook voor de spieren

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:47

Ja, hoe meer hij beweegt hoe sterker zijn hele gestel wordt natuurlijk. Ik zou hem juist niet op stal houden, tenzij het echt gigantisch slecht weer wordt maar hier is het nu best wel zacht.

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:48

Respect, TS! Arme Daantje, ik duim dat hij helemaal beter gaat worden! :(:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:54

Waarom mag hij niet buiten?
Net als vandaag is het niet zo'n gek weer buiten. Het regent niet en de temperatuur is zo gek niet.
Lekker zelf wat scharrelen is vaak zo verkeerd niet.
Van het weekend voorspellen ze sneeuw en troep, dan kan ik me voorstellen dat dat nog te veel voor hem is.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 17:15

om hem in de wei te krijgen moet ik hem eerst door scheenbeen hoogte modder laten lopen.... hij komt iedere dag buiten maar merk dat hij in de stal het aangenamer vindt.
zodra hij het aankan gaat hij ook 24/7 naar buiten met schuilstal. nu is helaas nog te zwak. van een 100 meter rondje wandelen is hij al bek af. er zit zo weinig kracht in hem zijn lijfje. hij staat wel in een buitenstal samen met een vriendje en loopt overdag een tijdje buiten tuseen de anderen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:16

Die eerste foto van je vorige post vind ik echt geweldig. Ik verwacht dat als hij hier doorheen komt, dat je een echte dondersteen aan hem krijgt want zijn blik is zo ondeugend......waar ken ik die blik toch van := ......o wacht eens ik heb hier een grote zwarte mannelijke shetlander staan die ook zo ondeugend kan kijken en zeer ondeugend kan zijn ;) (→ merens Hercule) .

Gewoon lekker je gevoel volgen TS want dat zit wel goed bij jou.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 17:18

hij is de eerste weken iedere dag de hele tjjd buiten geweest, nu op advies van dierenarts even binnen dat hij optimaal kan eten en bijkomen. de rest loopt bij mij 24/7 buiten met onbeperkt hooi maar dan op de paddock en verharde bestrating. land is moeras gebied. dus je kunt nu zwemmen in de wei helaas.
buiten staan kan ie de rest van zjjn leven bij mij altijd. nu is het belangrijk dat hij zo snel mogelijk bijkomt. hij begint praatjes te krijgen dus ik ben eens benieuwd:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:42

anjali schreef:

"Witte" dieren is iets compleet anders dan palomino, heeft er dus niks mee te maken :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:04

Ik lees nog steeds mee, en ik denk dat jij zelf heel goed weet wat voor hem het beste is. Jij ziet hem dagelijks en bent in overleg met de dierenarts.
Ik vind dit topic ook geweldig, zoveel meelevende mensen en zo fijn hoe vaak je updates deelt.
Ik hoop zo dat je hem er doorheen kunt trekken.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:48

Hij ziet er toch wel uit alsof hij sterk genoeg is om dit te redden.

Ik zou hem ook veel zelf laten kiezen, maar dan wel de keus geven. Veeartsen zeggen veel te vaak en te snel dat paarden op stal moeten in mijn ogen. Beweging zorgt juist voor een goede spijsvertering, bloedsomloop en geeft de beste kans dat zijn skelet nog bijdraait incl zijn beentje. Het is een keus, maar hoe langer hij niet beweegt, hoe lasstiger het wordt om de beentjes recht te krijgen.

Onze merrie was dan wel al 20 en broodmager, maar heb haar wel 24/7 buiten gezet. Hele dag wei en 's avonds paddock met hooi. Kost allemaal tijd, maar je neemt veel foto's en zal echt zien dat hij steeds meer hersteld en verandert.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:52

Wat een lekker koppie!
Ik hoop, net als de rest en jij zelf het meest, dat hij het gaat redden.
Aan je zorgen kan het niet liggen.
Meer als wat je nu doet is niet mogelijk.
Houdt hem maar lekker een paar dagen binnen. Warmte, eten en drinken zijn nu even de eerste levensbehoeften. Als hij sterker wordt ga je dat vanzelf wel merken en kun je daar weer op anticiperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:56

othelloster schreef:
anjali schreef:

dat zou zeer zeker kunnen, het zou mij dan ook niet verbazen

Hij is palomino denk ik? Maar inderdaad, bijna elke schimmel krijgt ook vroeg of laat melanomen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:10

superpony schreef:

Ik zou hem ook veel zelf laten kiezen, maar dan wel de keus geven. Veeartsen zeggen veel te vaak en te snel dat paarden op stal moeten in mijn ogen. Beweging zorgt juist voor een goede spijsvertering, bloedsomloop en geeft de beste kans dat zijn skelet nog bijdraait incl zijn beentje. Het is een keus, maar hoe langer hij niet beweegt, hoe lasstiger het wordt om de beentjes recht te krijgen.

Onze merrie was dan wel al 20 en broodmager, maar heb haar wel 24/7 buiten gezet. Hele dag wei en 's avonds paddock met hooi. Kost allemaal tijd, maar je neemt veel foto's en zal echt zien dat hij steeds meer hersteld en verandert.

Maar dat was een volwassen paard.Dan is beweging altijdheel goed,en ook naar buiten natuurlijk. Maar dit is een veulen,ik heb daar geen ervaring mee,maar ik gok erop dat die anders verzorgd moeten worden dan volwassen paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:30

anjali schreef:
superpony schreef:

Maar dat was een volwassen paard.Dan is beweging altijdheel goed,en ook naar buiten natuurlijk. Maar dit is een veulen,ik heb daar geen ervaring mee,maar ik gok erop dat die anders verzorgd moeten worden dan volwassen paarden.

Veulens horen in principe altijd buiten. Dan kunnen ze groeien en weerstand opbouwen. Dit shetje heeft een achterstand en is wat krom. Nu kan dat nog erg goed bijtrekken, maar moet niet te lang duren.

Daarnaast gaat er nu relatief meer voer in en moeten de darmen bewegen om dat te verwerken. Dan wordt het ook beter opgenomen en voorkom je weer andere problemen.

De aanleg gebeurt al in de moeder. Die moet al gezond eten en bewegen. Daarna is de eerste fase ontzettend belangrijk voor later. Daar kan TS niks meer aan veranderen en het is altijd de vraag, hoeveel je dat nog goed kan maken. Maar hoe eerder, hoe beter.

En ja, mn merrie was volwassen, maar wel ''al'' 20 en zwaar verwaarloosd, brood en brood mager. Zij lag ook veel te rusten, maar kon ook steeds stukjes bewegen.
Zij was 15 jr daarvoor ook van ons, dus we kenden haar. Ze was echt veel en veel te rustig. Ze knapte op het uiterlijk mooi op, maar haar karakter kwam later pas terug, incl gekke buien, die ze nu op haar 24e nog steeds heeft.
Maar dat nemen we voor lief. De eerste keer dat zij weer gek liep te doen, kon ik wel huilen van geluk.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:01

Heeft zo'n klein krummel aan een stal niet al een hele paddock (overdekt dan)?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:35

Dat koppie van de kleine daan...........zo schattig.