Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:26

Ik vind niks mis met lekker veel lopen en/of fietsen (mits je paard goed afgericht). Paard is 3, geen 1 jaar meer dus die spanningsboog is toch wel een stukje groter naast dat je paard veel ziet.

Wandelen is alleen maar goed en dat kan ook echt geen kwaad als je dat vaak doet.

Misschien kun je er daarnaast ook grondwerk bij doen? Parelli bijv?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:45

Aan Parelli moet je niet op eigen houtje beginnen als je geen zicht hebt op de rest van de mentale toestand van je paard, en ook niet zonder begeleiding als je geen kaas hebt gegeten van grondwerk.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:48

Ik vind dat TS goede stappen aan het zetten is en dat wandelen ook makkelijk kan om een band te opbouwen/onderhouden. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:12

Varekaj schreef:
Laat 'm maar zijn kilometers maken op de weide, wat ie geleerd heeft vergeet hij heus niet meer. Af en toe een keer op pad kan geen kwaad, meer hoeft niet.

Waarom volg je nu geen les meer bij die dame? Ik zou nu juist intensief gaan lessen, dat pak je dan allemaal mee naar volgend jaar en is in je eigen voordeel om Harley dan door te rijden.

Simpele reden: ze heeft geen les paard meer sinds de dood van die fries.
Op haar andere fries laat ze niemand rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:20

Ga dan op zoek naar een andere lesgever? Kost vaak wel wat, maar nu stilzitten en wachten tot Harley ver genoeg staat zou ik ook niet doen. Hoe meer jijzelf leert hoe beter voor hem in de toekomst.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:21

Varekaj schreef:
Ga dan op zoek naar een andere lesgever? Kost vaak wel wat, maar nu stilzitten en wachten tot Harley ver genoeg staat zou ik ook niet doen. Hoe meer jijzelf leert hoe beter voor hem in de toekomst.

Mee eens, dan wel echt een super goede instructeur. Die zijn duurder maar dan kan je beter eens in de twee weken les pakken ipv elke week bijvoorbeeld :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:28

Ik ben sinds april beginnen te lessen op stal zelf. Gaat ook goed. Heb het zelfs sinds augustus van 1x/WK naar 2x per week gezet. Kost me 30€/week waar ik bij die andere 25/les (1x/week) betaalde.
Geld uitgeven aan les is dus geen probleem. :)

Maar heb voor ik die met de fries vond ook moeite gehad om een geschikte lesgever te zoeken waar ik op eigen houtje naartoe kon gaan zonder afhankelijk te zijn van mijn vriend.
Ik kon daar makkelijk vanaf mijn werk terecht was dan nog 5km maar wel te doen met de fiets. Van thuis uit was dit bijna 13km(!) wat ik ook te fiets deed.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-09-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:30

Art_Ificious schreef:
Ik ben sinds april beginnen te lessen op stal zelf. Gaat ook goed. Heb het zelfs sinds augustus van 1x/WK naar 2x per week gezet. Kost me 30€/week waar ik bij die andere 25/les (1x/week) betaalde.
Geld uitgeven aan les is dus geen probleem. :)

Maar heb voor ik die met de fries vond ook moeite gehad om een geschikte lesgever te zoeken waar ik op eigen houtje naartoe kon gaan zonder afhankelijk te zijn van mijn vriend.

Maar dat is dezelfde instructeur die je met dit zadel liet rijden?
Dan zou ik toch echt een ander zoeken :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:31

Heb met Harley geen les gehad dus zij heeft me nog niet kunnen zien rijden met dit zadel. Soms keek ze wel maar dan gewoon oppervlakkig.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:35

13 km? Ik fiets er 15 heen en 15 terug voor mijn bijrijdpaard... Dat moet toch te doen zijn?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:39

Ja maar na een werkdag van 10u is dat zwaar. Ik heb namelijk een job waarbij ik altijd rechtsta en niet kan zitten (verkoopster in charcuterie).
Ik fiets nu van werk/stal (stal is op 2min fietsen van werk) naar huis 7km en ben dan vaak al erg moe.
Voorheen kon ik makkelijk actief zijn tot 23u, nu niet meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:42

Is een scooter niet haalbaar dan?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:43

Eoweyn_x schreef:
13 km? Ik fiets er 15 heen en 15 terug voor mijn bijrijdpaard... Dat moet toch te doen zijn?

Heb jij wel een reëel inzicht hoe ver dat is? Ik zou ook nooit zo ver fietsen voor een bijrijdpaard, of ze zouden me flink moeten betalen := ik vind vijf kilometer inderdaad goed te doen. Als je fulltime werkt houd je echt niet zoveel tijd over om zulke dingen te doen.

Ik vind dat je supergoed bezig bent TS! Lekker wandelen met Harley en lessen op andere paarden, komt helemaal goed.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:52

13 km is 30-45 min fietsen ;) er zijn mensen die dat voor hun werk doen ;)

Dat je daar geen tijd voor hebt met een baan is wel beetje persoonsafhankelijk misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:54

Mwoah, ik zou dat ook niet trekken hoor na een werkdag van 10u... Is per persoon verschillend, ik vind het ook best pittig om nog hele einden te gaan fietsen na zo'n lange dag. Wandelen is prima Marijke! Veel en lekker rechtuit; prima voor de knieproblemen van Harley. Hoop echt dat je het volhoudt! Zet 'm op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:56

Ik zou ook niet zo ver gaan fietsen, zeker niet als ik ook nog een drukke baan heb. Dan ben je al een uur minimaal aan het reizen :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:31

Nee precies. Voor je het weet ben je dan 3 uur per dag aan het reizen. Zonde van de tijd als je het mij vraagt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 17:49

Ik rij nu al 25min voor 7km. Voorheen 18min maar mijn snellere (en oudere, minderwaardige) fiets is gestolen terwijl ik op het werk was. :(

Ik hoop deze maand mijn rijexamen af te leggen en hier ook voor te slagen.
Ik moet helaas eerst 12u theorielessen volgen omdat mijn theorie vervallen was en ik 2x niet geslaagd was op theoretisch examen. Die lessen staan gelukkig wel gepland voor volgende week.
Heb speciaal verlof (onbetaald helaas) voor die dagen omdat het 'S avonds is van 19 tot 22u. Erg vermoeiend dus vooral mentaal.
Maar de dag na het laatste lesavond wil ik dan ook meteen theorie examen opnieuw doen en praktijk hopelijk ook deze maand nog afleggen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:51

Als je je theorie nog niet hebt mag je sowieso niet deze maand je praktijkexamen afleggen hoor. Moeten 3 maanden tussen zitten ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 17:59

Ik had mijn theorie maar is vervallen dus mag wel deze maand. Heb het nagevraagd want heb ook 26u rijles gedaan gehad.

Dat ik niet geslaagd was twee maal is tevens door slecht geïnformeerd te zijn door de instructeurs. Die hebben mij gezegd theorie te oefenen via de site (oefenexamen) maar repten geen woord over theorie boek of eventueel lessen nemen voor theorie.
En dat oefenexamen blijkt dus véél makkelijker dan het werkelijke examen en het werkelijke heeft véél meer vragen die niet voorkomen in het oefenexamen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:30

Art_Ificious schreef:
Ik had mijn theorie maar is vervallen dus mag wel deze maand. Heb het nagevraagd want heb ook 26u rijles gedaan gehad.

Dat ik niet geslaagd was twee maal is tevens door slecht geïnformeerd te zijn door de instructeurs. Die hebben mij gezegd theorie te oefenen via de site (oefenexamen) maar repten geen woord over theorie boek of eventueel lessen nemen voor theorie.
En dat oefenexamen blijkt dus véél makkelijker dan het werkelijke examen en het werkelijke heeft véél meer vragen die niet voorkomen in het oefenexamen.

Ik vind persoonlijk wel dat je jouw verantwoordelijkheid vaak op anderen afschuift.
Jouw paard kreeg geen eten, hun schuld.
Je haalt jouw theorie niet, schuld van de lesgevers.

Misschien moet je toch eens wat kritischer naar jezelf kijken (en dat is echt niet slecht bedoeld), i.p.v. altijd anderen met de vinger na te wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:05

Ik begrijp iets niet. Je ziet je instructeurs toch maar pas nadat je geslaagd bent voor je theorie? Je mag toch geen rijles nemen voor je je theorie hebt gehaald? Voor theorie hoef je je nergens in te schrijven, dat is gewoon thuis oefenen, je gaat naar het examencentrum en je legt je examen af. Een rijschool zal je altijd adviseren om een boek aan te kopen of lessen theorie te volgen. Ze verkopen die dingen niet voor niets.

En hoe kan je nu je theorie laten vervallen? Dat is 3 jaar geldig! Heb je in al die tijd dan wel kunnen oefenen met rijden? Alleen met een L of met een (goede!) begeleider? Volgens mij ben je sowieso verplicht om voor je examen nog 2u les te nemen met je instructeur als je het via de rijschool hebt gedaan...

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:16

Je mag lessen voordat je je theorie hebt, en die is als ik het goed heb nu maar 1,5 jaar geldig.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:17

Varekaj schreef:
Ik begrijp iets niet. Je ziet je instructeurs toch maar pas nadat je geslaagd bent voor je theorie? Je mag toch geen rijles nemen voor je je theorie hebt gehaald? Voor theorie hoef je je nergens in te schrijven, dat is gewoon thuis oefenen, je gaat naar het examencentrum en je legt je examen af. Een rijschool zal je altijd adviseren om een boek aan te kopen of lessen theorie te volgen. Ze verkopen die dingen niet voor niets.

En hoe kan je nu je theorie laten vervallen? Dat is 3 jaar geldig! Heb je in al die tijd dan wel kunnen oefenen met rijden? Alleen met een L of met een (goede!) begeleider? Volgens mij ben je sowieso verplicht om voor je examen nog 2u les te nemen met je instructeur als je het via de rijschool hebt gedaan...

Voorzover ik me herinner heb ik ook rijles gehad voor ik mijn theorie heb gehaald. Zou niet weten waarom dat niet mag aangezien er een instructeur naast je zit om je dingen te leren. Ik "moest" ook afrijden (uiteraard wel in overleg) omdat anders mijn theorie verliep. Duurde bij mij wat langer aangezien ik auto rijden eng vond. Zelf verschillende ongelukken meegemaakt waardoor ik er bang in ging.
En theorie is 1,5 jaar geldig, niet 3 jaar :) en wat je zegt dat je verplicht bent om twee uur les te nemen is ook niet waar. Misschien in België, maar niet in Nederland. Ik heb voor ik moest afrijden nog 1 uur les gehad omdat dat nog op mijn leskaart stond.
Nogmaals, misschien is het in België anders/strenger, dat weet ik niet :)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:19

Varekaj schreef:

In nederland is het zo dat je rijles neemt en dan ook ongeveer begint met theorie, ik kreeg bijvoorbeeld een cd met oefendingen van mijn instructeur, maar geen boek. Wij lessen ook alleen met instructeur, niet alleen. En als ik me niet vergis is theorie hier een jaar geldig :)