Ah Graasje doet het goed! Leuk om te zien en lezen hoe snel ze het oppakt! Ben benieuwd of de proppen er na een paar keer ook uitgaan? Is dat echt iets voor het begin nu en straks weer op de baan bij veel herrie enzo, of blijven proppen in tussentijd ook onderdeel van de uitrusting?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook altijd bevooroordeeld was over de drafsport, pure ontwetendheid. Ik heb echt met oprechte interesse zitten lezen en mijn mening is flink bijgesteld en ik moet zeggen dat ik me jullie manier van trainen goed begrijp nu door je duidelijke uitleg in het hoe en waarom. Ik vind het heel vriendelijk en ookal is het nog een pup, ik zie er geen leed in. Ik zal dit topic daarom ook absoluut volgen.
Bedankt voor een kijkje in jouw wereld.
ruitje
Berichten: 13323
Geregistreerd: 29-06-03
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-14 12:43
Ze zitten niet vast bij training met de quad
In principe is het inderdaad de bedoeling dat de proppen straks uit gaan en dan op de koersbaan weer in, maar sommige paarden blijven wat spooky op geluid dus dan doe je ze ook in als het hard waait o.i.d.
Graasje lijkt nog niet erg spooky dus verwacht dat de proppen er tzt uit kunnen.
Wat leuk dat ik wat vooroordelen weg kan halen zo! Ik heb de afgelopen tijd weinig tijd gehad dus ze heeft niet nog een keer voor de kar gestaan. Teller staat nu op 3 keer voor de kar in totaal
Hahaha eerst heel voorzichtig. Stel je voor dat ze bijten
Wat doe je met haar als ze niet voor de kar staat? Staat ze dan gewoon op de wei of wat moet ik me daar bij voorstellen?
ruitje
Berichten: 13323
Geregistreerd: 29-06-03
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-14 12:50
De wei is hier vrij dramatisch, dus ze staat snachts binnen en overdag pest ze tinkers in de paddock
Mijn moeder( die hier ook meeleest ) heeft voor wie het leuk vind nog een stukje geschreven over het verschil tussen een sulky en een vierwieler :
De volgende uitleg is ter verduidelijking en is zeker niet volledig.
Een draver wordt ingespannen voor een TWEEwieler. Daardoor is het van belang dat de kar IN BALANS is: dus als je zelf de bomen vast zou houden en er gaat iemand op de kar zitten moet je de punten van de bomen zo hoog houden dat je eigenlijk de kar met twee vingers kunt dragen: op die hoogte hoort hij aan het tuig bevestigd te worden. Gaat de pikeur achterover leunen: wordt de kar bij de boompunten lichter. Je tilt je paard als het ware op, de druk op de buikriem wordt groter. Gaat de pikeur voorover: druk op de schoft wordt groter. De voorwaartse (trek) kracht vind ook via schoftje plaats. Ook het verminderen van snelheid wordt door het schoftje opgevangen. Het borsttuig bij dravers dient alleen ter beveiliging van het achteruitglijden van het schofttuig en hier staat geen druk op (er zijn geen strengen). In de koers kun je een draver helpen door van deze balans gebruik te maken. Sulky is voor hoge snelheid en weinig trekkracht (gewicht)
Bij een paard voor een VIERwielig rijtuig is die balans minder belangrijk: De kar draagt zichzelf op 4 wielen, het paard draagt alleen het gewicht van de bomen (lamoen). Het lamoen ligt los in de brancards of lichtogen van het schofttuig De trekkracht komt vanaf het borsttuig of gareel via de strengen naar de kar. De lengte van de strengen is belangrijk, zodat de bomen niet uit de lichtogen kunnen schuiven De broek werkt tegengesteld en zorgt bij halthouden dat de kar niet tegen het paard oploopt. Het 4 wielig rijtuig is geschikter voor lagere snelheid en grotere trekkracht (gewicht)
Bij een vierwieler kan het paard links of rechtsaf gaan door de voorwielen van de kar om te trekken (schamel) Bij een tweewieler volgt de kar het paard, doordat hij zonder scharnierpunt bij de kar en vast ( door stokriemen of clicksysteem) door aan het schofttuig van het paard bevestigd is. Door deze vaste bevestiging is ook geen broek nodig. Bij een zwaardere tweewieler (trainingskar) kan bv wel gekozen worden voor een borsttuig met lange strengen en een zwing, zodat de trekkracht toch via de borst wordt opgevangen.
ruitje
Berichten: 13323
Geregistreerd: 29-06-03
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-14 12:57
Hier twee ' liggende ' pikeurs, alhoewel ik mij altijd afvraag of ze het doen om het paard te ondersteunen of voor de show
Is dat liggen wel goed dan? Lijkt me, dat als de balans zo belangrijk is, dat de tweewieler dan uit balans gehaald wordt en alsnog het paard omhoog tilt?
Hehe fijn voor de been en buikspieren dat liggen. Maar begrijp ik dat je je paard nou kan helpen met hoe je op de sulky zit, of begrijp ik dat verkeerd.
Degene die mij helpt heeft een ongeluk gehad waardoor ze twee weken uit de running is. Aangezien ik geen haast heb en er de voorkeur aan geef het te doen met iemand die precies weet hoe ik het wil wacht ik gewoon.
We zouden in principe net de baan op gaan en dan moeten er wel twee ervaren mensen mee.
Liever wachten en bij hetzelfde punt verder gaan, dan straks evt. Problemen oplossen. Dan duurt het nog langer
sanne1992
Berichten: 2044
Geregistreerd: 04-09-09
Geplaatst: 15-12-14 11:56
Heel verstandig, beterschap voor die gene die je helpt.
Well, vandaag toch weer besloten dat ik dus nooit te mild moet worden . Omdat ik het de week ervoor druk had en ze twee weken niet voor de kar kon dacht ik: ik geef haar 3 weken rust. Dus niks met haar gedaan. Ze deed het toch zo netjes en ze is jong zat
Vandaag stond mevrouw dus op twee achterbenen met een uitslaand voorbeen. Ik was vandaag gaan grondwerken om weer wat voorbereiding te doen voor volgende week, ik vroeg of ze een stapje terug wilde doen en ik kreeg dit als antwoord . Toen even heul heul heul erg boos geworden en toen ging het weer prima. Leuk zo'n merrie met karakter
Vanaf volgende week pakken we het weer op, dus dan valt er weer wat te volgen voor jullie