Voor een appel en een ei....

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:27

Ze verkopen heel veel opgeknapte paarden naar het buitenland. Het lijkt er dus op dat ze alleen paarden willen die ze later kunnen verkopen...

Vanmorgen heb ik even Chico bij de paardne laten loopen, maar dat gaat dus ook niet want die gaat ook meteen drijven om Lady en Tomboy gescheiden te houden. Wel een schitterend uitgevoerde heuze capriool van hem gezien, dus recht de lucht in en dan uitslaan met de achterbenen. Hij stond ook flink te stampen met zijn voorbeen om Tomboy uit te dagen. Eigenlijk is het een heel moedige pony, zo zonde dat hij verpest is door mensen. Hij ging ook eens voor een enorme trekker staan die te dicht bij zijn kudde kwam voor zijn idee...
Enfin, Chico kan ik niet pakken, maar Lady liet zich wel pakken, hele spul op stal gezet, en daarna weer alleen de paarden naar buiten.

Net toen ik ze ging halen liep Lady weg een kant op waar ze nooit geweest was, beetje kijken waar de omheining was, maar Tomboy wilde wel mee naar binnen en toen kwam later Lady ook in volle galop aan stuiven.

Ik vind trouwens dat Tomboy van naam moet veranderen. Het betekent immers jongens achtig meisje...

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:58

Lusitana schreef:
Ze verkopen heel veel opgeknapte paarden naar het buitenland. Het lijkt er dus op dat ze alleen paarden willen die ze later kunnen verkopen...


M.i. is het absoluut niet terecht dat jij dit schrijft! TheirVoice Portugal (Sharon Clarke) heeft heel veel paarden onder haar beheer, allemaal rescue's. Danwel van de slager, danwel via opvang van zigeuners.
Ik weet dat Sharon zich drie slagen in de rondte werkt om alle semi-slachtpaarden nog goede tehuizen in o.a. de UK te kunnen bezorgen. Ook dat hun nauwelijks geld overhebben om zelf te eten!
Er is zelfs een extra facebookpagina aangemaakt om Sharon zoveel mogelijk te ontlasten.
https://www.facebook.com/groups/1393096217632842/
Bovenaan de pagina, bij de bestanden, staat een up-to-date lijst van de paarden die ter adoptie aangeboden worden, voor de KOSTPRIJS.
https://word.office.live.com/wv/WordVie ... MES+2.docx

Buiten dit alles is het een non-profit organisatie, ze zijn volledig afhankelijk van donaties en/of giften.
Er worden op dit moment honderden paarden geslacht in Portugal, ook goed gefokte paarden.
Sharon en haar organisatie proberen zoveel mogelijk jonge en gezonde paarden goede tehuizen te bezorgen.

Dit wordt alles uit eigen middelen gefinanciëerd. De organisatie heeft geeneens geld om met een trailer de afstand van Caldas da Rainha naar Grandola ( Ongeveer 280 km) af te leggen.

Als het nu al moeite kost om jonge en goed gefokte paarden goede tehuizen te bezorgen, is het dan fair om een heel oude merrie, die ook geld kost, op te nemen ten koste van een jonger dier?
Let wel: ik zeg absoluut niet dat de oude merrie geen kans verdiend he?? Alleen vind ik wel dat er een logische overweging gemaakt moet worden en ik denk dat ze dit gedaan hebben.

Er worden op dit moment overal GRATIS paarden aangeboden. Gezonde- vaak goed gereden- paarden gaan naar de slacht.
Ik heb zelf een aantal maanden geleden een jonge Lusitano ruin van vijf jaar gratis weggegeven.
Omdat ook ik het mezelf financieel niet kan permitteren om meer paarden op te nemen en ik het goed wil doen voor de anderen.

Je hebt zelf ja gezegd (en ik beweer niet dat je dit fout hebt gedaan, ben ervan overtuigd dat je dit uit een goed hart gedaan hebt!) tegen een voor jou onbekende merrie. En nu heb je er problemen mee. De waarheid? Ik denk dat je haar niet zo gemakkelijk meer kwijt raakt. Want ook een oude merrie kost nu eenmaal geld aan onderhoud en DA-kosten.
Mijn advies Lusitana = probeer een apart weilandje te maken voor je jonge hengst en laat 'm zo snel mogelijk castreren. Het 'hengstengedrag' is vrij snel verdwenen.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 21:32

Iemand van de organisatie (een portugese) heeft toegezegd dat ze haar zouden halen, ik zou binnen een paar dagen bericht krijgen. Een week later bel ik en dan is het van "ja, er zijn drie transporten die kant op geweest maar we zijn er niet tevreden mee. We kunnen wel voor je adverteren met haar, of je moet haar zelf brengen." Dus ik zeg "adverteer maar" en heb foto´s gestuurd en daar zie ik ook niks van terug.
Dan moeten ze gewoon geen dingen gaan toezeggen. Zeg dan meteen "sorry we nemen geen oude paarden op" ofzo.
Ik zeg niks slechts van de organisatie behalve dat het lijkt alsof ze alleen paarden willen die ze kunnen verkopen, en dat bevestig je toch zelf als je zegt dat een jong paard voorrang moet hebben?

Je advies slaat nergens op. Ten eerste stond castratie al lang in de planning, staat overal los van, maar de DA heeft aangeraden dat in de winter te doen. Verder, als hij in een weitje zou blijven, kan hij ook wel in een van de weides die ik heb. Dat is het hele probleem. Hij kan nu alleen in de wei die een behoorlijk eind van de stal ligt, als de paarden op stal staan.
Chico is vier jaar geleden gecastreerd en is nog steeds het mannetje als het er op aan komt en drijft haar ook weg bij Tomboy en gaat het gevecht met Tomboy aan. Dat is gedrag dat te maken heeft met de positie in de kudde en niet met het feit of ze nou wel of geen ballen hebben.
Gandhi is in juni gecastreerd en heeft haar in de hals gehangen. Dus zo snel is dat gedrag allemaal niet verdwenen.

En ja, ik heb ja tegen haar gezegd en ik zal zelf ook zorgen dat ze goed terecht komt.

Ik vraag niet om advies en doe ook niks met ongevraagd advies.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 21:52

Iets heel anders, het is grappig hoe het de hele middag geregend heeft, maar ´smorgens en ´savonds toen de paarden buiten stonden, net niet...

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:38

Je kunt zien dat ze geen honger meer lijden en daar ook niet zo bang meer voor zijn, ze grazen selectiever en brengen best wat tijd door met dollen eerst.
Met name Lady gaat ook meer op zoek naar waar de omheining nu precies is.
Ze kan ook behoorlijk sprinten, heb ik vanmorgen gezien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:58

Wat zijn ze in relatief korte tijd vooruit gegaan

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:53

Dank je!

Het windzuigen van Tomboy is 90% afgenomen. Ik heb goede hoop dat hij er helemaal afkomt.

Hij luistert trouwens niet naar zijn naam dus een naamwissel is niet zo erg voor hem. Ik heb gisteren Jupiter tegen hem gezegd al eerste probeersel en toen keek hij steeds op en als ik dan weer Tomboy zei, ging hij door met eten.
Dus hij heet nu Jupiter, dat je in het porytugees uitspreekt als sjoepieteer.
Toepasselijk want dat was een romeinse god van de lucht en donder en hij is met onweer gekomen!

Zo is Emma ook aan haar naam gekomen, met proberen waar ze naar luisterde. Ze heet officieel Florbela, maar daar luistert ze niet naar. Toen ik namen riep om te kijken waar ze op reageerde was het Emma. Waarschijnlijk omdat ze haar, zoals wel veel doen hier bij merries, gewoon égua noemde, dat merrie betekent. De klank zit er dicht tegenaan.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:09

Je doet het goed hoor TS. heb respect voor je.Ook ik weet wat voor problemen je kan krijgen als er een paard niet in de groep past.Ook ik zeg dan: die gaat weer weg.Ik ga geen ellende meer op me hals halen en ik kies voortaan voor de veiligheid van de groep die wel goed samen kunnen.
Het is algemeen bekend:een ander weet het [bijna] altijd beter! ;)

Gea99

Berichten: 1171
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:19

Dat het luchtzuigen al zover is afgenomen is mooi en ze zien er al beter uit als eerst.
Grappig eigenlijk hoe dieren reageren op bepaalde klanken.

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:30

Fijne berichten TS! Ze zien er allebei happy uit. Mooi om te zien! +:)+

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:44

+:)+

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:52

Luchtzuigen kan ook het gevolg zijn van pijn in maag of darmen dus in dit geval gevolg van het mager zijn.
Ze zien er idd beter uit, goed om te zien.
Lukt het nog om de anderen apart te houden?

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:48

hij begint er goed vol uit te zien

beenjesshar

Berichten: 1226
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:13

Respect ...

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:12

Hoe gaat het inmiddels met hun ? :)

Cynthia_idk
Berichten: 72
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:50

Jaa daar ben ik ook wel benieuwd naar :j Al een plekje gevonden voor de merrie?

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:17

Ja ik ben ook benieuwd.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:24

ze zien er al goed ui TS,zo tezien zorg je goed voor ze.

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:06

Ik heb vanonder een steen meegelezen maar ben nu toch benieuwd.

Hoe gaat het nu daar TS? Al een nieuw huisje gevonden?
Ben ook benieuwd naar hoe ze er nu uitzien. Op de laatste foto's was al een hele verbetering te zien.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:54

Ja Ts hoe is het daar
is Chico inmiddels al opgenomen in de kudde
en hoe zien de paarden en inmiddels uit ?

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:32

Ik wordt eigenlijk ook wel benieuwd hoe het met ze gaat

JoellaLoves

Berichten: 699
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:33

heb je een foto hoe hij/zij er nu uit ziet? ben zo nieuwschierig ! nogmaals veel respect dat je ze hebt opgevangen

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:27

Zondag is Lady naar eren gezin gegaan. Eerder die week was het echtpaar polshoogte komen nemen. ik had gezegd dat ik niet zoveel van haar wist en ook niet wist hoe ze op kinderen zou reageren en benadrukt dat ze kreupel is van artrose en dus niet echt goed bereden kan worden. De volgende dag kwamen ze terug met drie kinderen van 4 en 6 en Lady vond het duidelijk heel leuk toen ze er op werden gezet, ze liep de hele tijd met de oortjes naar voren.
De broer van de man is hoefsmid en zal de hoeven corrigeren. Ze hebben verstand van paarden en ze is dus goed terecht gekomen binnen mijn eigen gemeente.
Het was wel een traantje wegpinken toen ze wegging, ik was inmiddels natuurlijk best al aan haar verknocht geraakt.

Júpiter loopt nu met Chico samen ´snachts buiten alleen met de storm wilde hij niet. Overdag gaan ze ook naar buiten als ik er bij ben. Zoals gehoopt zijn ze al redelijke maatjes.

De DA is vanmorgen geweest voor een check up. Hij heeft wat aangetastte longen en een chronisch limfevaten probleem aan een achterbeen (door verwaarloosde mok). Hij heeft ook littekenweefstel aan zijn wangen (binnenkant) en aan de onderkaak, duidelijk van een aangesnoerde neusriem. En hij heeft hier in de wei een wond aan het vooreen opgelopen, die verzorging nodig heeft. Gelukkig heb ik sinds kort ook water bij de stal en op dus op de poestplaats.
Dierenarts kon niet geloven dat hij nog magerder was bij aankomst. Hij zei dat ze hem echt misbruikt hadden en was blij voor hem dat hij nu een fijn tehuis heeft.

Enfin, eerst maar eens antibiótica in pasta want prikken vond hij zielig in zo´n dun paard, en ontstekingsremmers. Ik hoef het consult niet te betalen, hij combineert altijd met een bezoek aan een verder adres.
Hij vroeg wel meteen waar ik hem vandaan had, want zulke magere hebben we niet in de omgeving....

Recente foto´s plaats ik vanavond.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:33

Leuk weer wat van je te horen! met Lady komt het wel goed.
Nu kan jij je focussen op Tomboy.

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Voor een appel en een ei....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:19

Mooi om te horen :)