Zwaar ongeluk met paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Zwaar ongeluk met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:57

Ziet er al weer mooi uit hoor! Fijn dat 'ie weer thuis is.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 19:10

Hij heeft altijd wel gras of hooi. En ook het stro uit zijn stal eet hij wel. Dus het hout bijten is echt verveling.

De link met die Jolly Ball is echt ideaal!

Een rustgevend middel kan je toch maar tijdelijk geven? Hij is namelijk wel gewoon rustig.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:49

Idd een groot hooinet met fijne mazen kopen dan blijven ze bezig met hooi eten. Hoef je zelf ook niet elke keer bij te vullen. Heb ik voor mijn paard ook gekocht na een koliek operatie en was ik echt heel blij mee!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 00:44

Naath86 schreef:
Idd een groot hooinet met fijne mazen kopen dan blijven ze bezig met hooi eten. Hoef je zelf ook niet elke keer bij te vullen. Heb ik voor mijn paard ook gekocht na een koliek operatie en was ik echt heel blij mee!

Met een hooinet zal hij waarschijnlijk minder eten en dat is juist niet de bedoeling.
Ondanks al het voer wat hij krijgt is hij aan de dunne kant. (en door de bespiering die hij nu kwijt is lijkt het nog erger). Hij heeft altijd gras of hooi tot zijn beschikking en hij krijgt daarbij 2 scheppen brok.
Daarbij krijgt hij tijdens de oefeningen en tussendoor regelmatig een wortel.

Ik heb ze de link van die jollybal en de criboxspray gestuurd. Ik ben benieuwd wat zij daarvan vinden.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 01:42

Jeetje, wat een verhaal! Eerst het ongeluk... De wond... De scheur... Paniek bij de trailer.. en dan nu hout knabbelen. Gelukkig ziet de wond er super uit! Diep respect voor je handelen! Inderdaad fijn dat de bestuuurder zich ook heeft gemeld en zo meeleeft. Nu hopen dat hij zich rustig houdt en de wond verder kan genezen! Zo te zien gaat t de goede kant op.

Maar wat zullen jullie met jullie handen in jullie haar gezeten hebben.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:18

LesleyxLinn schreef:
Naath86 schreef:

Met een hooinet zal hij waarschijnlijk minder eten en dat is juist niet de bedoeling.
Ondanks al het voer wat hij krijgt is hij aan de dunne kant. (en door de bespiering die hij nu kwijt is lijkt het nog erger). Hij heeft altijd gras of hooi tot zijn beschikking en hij krijgt daarbij 2 scheppen brok.
Daarbij krijgt hij tijdens de oefeningen en tussendoor regelmatig een wortel.

Ik heb ze de link van die jollybal en de criboxspray gestuurd. Ik ben benieuwd wat zij daarvan vinden.

Ik gaf daarom mijn pony ook regelmatig gewoon hooi erbij zonder in het net te doen. Als die op was, ging ze weer verder met haar hooinet. En zo bleef ze mooi bezig! Die van mij was na twee weken ernstig ziek en een uiteindelijk een koliek operatie ook veel te mager en dit werkte erg goed.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:24

Damber schreef:
Jeetje, wat een verhaal! Eerst het ongeluk... De wond... De scheur... Paniek bij de trailer.. en dan nu hout knabbelen. Gelukkig ziet de wond er super uit! Diep respect voor je handelen! Inderdaad fijn dat de bestuuurder zich ook heeft gemeld en zo meeleeft. Nu hopen dat hij zich rustig houdt en de wond verder kan genezen! Zo te zien gaat t de goede kant op.

Maar wat zullen jullie met jullie handen in jullie haar gezeten hebben.

Ja dat zeker. En dan hebben we eigenlijk nog geluk gehad.
De scheur in de wond en dat hij daar zoveel pijn aan had en ziek werd was erg zielig om te zien, maar voor de genezingsproces niet erg. De dierenartsen waren zelfs verbaasd dat zo'n wond eigenlijk best makkelijk en snel weer aangroeit.

Het trailerverhaal was op dat moment gewoon schrikken. Maar wel erg geluk gehad dat het zo goed af is gelopen. Ik zag het al zo gebeuren dat hij de weg op rende of dat de wond weer open was gegaan. Maar gelukkig is de wond stevig dichtgegroeid en loopt en draaft hij erg netjes. Ik geloof er nu wel in dat het weer goed komt.

Het is alleen zo zielig dat hij zich nu al zo verveelt en ook nog lang op stal moet staan. De eigenaren hadden al bedacht om de zijdeur bij zijn stal open te zetten en daar op de stenen ook nog een stukje ter grootte van zijn stal afzetten zodat we hem af en toe ook even naar buiten kunnen doen.

@Naath86: Ik zou het eens voorleggen aan de eigenaren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:24

Hoi, ik geloof dat wilgentakken ook wel kunnen helpen voor de verveling/hout bijten.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:29

Freya6 schreef:
Hoi, ik geloof dat wilgentakken ook wel kunnen helpen voor de verveling/hout bijten.

Oh ja dat is ook een goed idee. Ik ga eens kijken hoe we daar aan kunnen komen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:20

Wilgentakken zijn ook nog eens super goed zit stof in als zijnde asperine.

Ga weer even bij lezen. Heb het zo druk gehad laatste tijd dat bokt even in hoekje stond

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:06

Wij geven onze paarden ook regelmatig wilgentakken in de stal om mee bezig te zijn. Is een lik-it misschien nog iets?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:13

Pas op dat je niet overdrijft met de wilgentakken.

De pijnstillende werking lijkt zo leuk, maar het paard kan zich ook te goed gaan voelen en te veel willen doen.
Als hij bijvoorbeeld koliek zou krijgen, zie je dat ook veel later omdat hij het later voelt.

Ik heb het eens meegemaakt met een bevangen merrie die op pijnstillers stond en slechts vage verschijnselen van koliek liet zien, toen ze al goed verstopt zat.

Ik weet niet goed hoeveel er van die aspirine achtige stof in wilgentakken zit, maar ik heb wel vaker gehoord dat er voor gewaarschuwd werd er niet te veel van te geven.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:43

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Hij is nu nog voorzichtig met zijn been en dat willen wij graag nog zo houden. Ik heb alleen geen idee aan hoeveel takken ik moet denken. Ik dacht aan 1 of 2 takjes per dag?

Een lik it is ook nog een optie.

Ik heb het met de eigenaar nog over een hooinet etc. gehad. Maar dat is geen optie omdat hij met de houten kraag vast kan komen te zitten.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 18:24

Even een update:

Ik heb hem niet meer zien bijten nadat ik er een keer vliegenspray op heb gedaan.
Ondertussen hebben de eigenaren buiten een klein stukje afgezet zodat hij door de zijdeur zelf van binnen naar buiten kan. Daarbij moet hij een kleine drempel over en zo buigt hij zelf ook iets zijn been.

We hadden ook het idee om er een pony bij te zetten zodat hij wat contact kan maken. Overdag kunnen ze dan buiten staan (niet bij elkaar). En in de nacht samen op stal. Als het goed is kunnen we een shetlander lenen van de staleigenaar van een vriendin van mij. En anders nog maar even kijken hoe we dat doen.

Zijn verband hadden we vrijdag vervangen, maar dinsdag is het verband afgezakt, waarschijnlijk omdat de zwelling minder wordt.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:46

Klinkt positief! Denk er bij een shetlander alleen ook aan dat die (zeker als ze elkaar niet kennen) ook van zich af kan trappen of bijten. Ik ben blij dat het allemaal zo goed lijkt te gaan! :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 22:49

piffgek schreef:
Klinkt positief! Denk er bij een shetlander alleen ook aan dat die (zeker als ze elkaar niet kennen) ook van zich af kan trappen of bijten. Ik ben blij dat het allemaal zo goed lijkt te gaan! :)

Ze komen dan niet bij elkaar te staan. Buiten kunnen ze elkaar alleen zien en binnen kunnen ze eventueel neuscontact hebben.

Morgen weer het verband wisselen. En dan maak ik ook weer foto's.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:25

Lijkt echt de goede kant op te gaan!! Zwelling minder is altijd goed. Ik ben benieuwd hoe zn been er nu uitziet

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 17:31

Helaas ben ik ziek en kon ik niet helpen met het verband wisselen. Ik heb de eigenaar net gevraagd of hij foto's naar mij toe wil sturen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:44

Beterschap, nu voor jou

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 17:46

Damber schreef:
Beterschap, nu voor jou

Dankjewel :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:05

Wauw! Moest even bijlezen! De wond ziet er goed uit zeg! Top!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:32

Die wond ziet er erg mooi uit.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:50

Zo heb ook even bijgelezen en wat een verbetering zeg!.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 11:10

Het is inderdaad een grote verbetering.
Ondertussen ziet de wond er nog beter uit, maar het gaat wel steeds langzamer.
We hopen dat het vanzelf dicht groeit. Maar de eigenaar houdt al rekening met een huidtransplantatie.

De eigenaar zou de foto's naar mij sturen, maar ik heb ze niet ontvangen. Ik zal het van de week nog een keer vragen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:52

Mijn paard had ook een keer een flinke wond aan haar been.
Het laatste stukje huid duurde erg lang voordat het weer dichtgegroeid was.
Ik zou nog even afwachten met een huidtransplantatie.