Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:24

Met mijn vorige wedstrijd paarden reed ik de proeven altijd 1 of 2 keer. Niet vaker want had paarden die gingen meedenken, en dus al fanatiek aan de volgende oefeningen begonnen voor ik goed en wel uit de andere kwam :P
Train de onderdelen altijd los, en proefje alleen even om te kijken hoe alles elkaar opvolgt en hoe veel tijd ik heb.

Heb gister zak sportbrok gehaald van Subli, ga vandaag beginnen met halve kilo, kijken hoe dat gaat.

En Tiahastrona, mijne is ook nog niet onder het zadel. Wel al een jaartje ouder dan die van jou, maar door wormbesmetting groeiachterstand opgelopen :(

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:39

Ik vind proef 3 echt helemaal nergens opslaan zeg wat een stomme proef

Normaal noemen ze altijd C-X-C grote volte en in 3 staat bij C grote volte
Wees consequent zeg als je een boekje schrijft

Nog zo iets stoms
C-X halve grote volte
X tot X je paard de hals laten streken
X-C teugels op maat nemen

Nou moest wel ff nadenken.....

DromenLies

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:03

Ben de eerste 3 keer toen ik wedstrijd reed ook consequent verkeerd gereden bij het aangalopperen haha en bovendien ook in de L2 regelmatig omdat je 3 van de 4 proeven naar links moet en die ene keer dat je dan naar rechts moet bij binnenkomen sloeg ik toch linksaf. De eerste keer kwam ik er ook pas bij onderdeel 6 achter ofzo haha.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:03

Da's gewoon een halve volte van C tot X, daarna rondje lang tot X hals laten strekken en dan tussen X en C weer teugels op maat maken. Staat er soms wat ingewikkelder dan het is. :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:31

Ik ga vanavond een proef oefenen :)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 19:01

Ik heb hem ook doorgelezen en we gaan hem denk ik donderdag eens rijden. Vindt ze wel op de eens of andere manier anders als 3 jaar geleden kan het zijn dat er nu nog minder doorzitten inzit. Ik heb al 5 jaar geen B-proef meer gereden mij viel zelfs op toen ik ze las dat ik me al veel meer op de L1 a L2 aant concentreren was. Toen ik da zojuist op stal aankaarte hebben we eens in het boekje gekeken en jawel hoor. Ben veel te moeilijk aant denken je best veel tijd om alles te regelen (dat wil zeggen als je controle hebt en geen bakspoken dan)
Bij ons op stal rijden ze allemaal veel en veel hoger als mij dus ik krijg daardoor een enorm verkeerd beeld van hoe en wat en dat is nu niet zo handig blijkt grrr. Dus dan toch maar eens van te voren dat proefje rijden en kijken of dat mooi vloeiend loopt en dan ben ik tevreden en dan zie ik het bij het starten wel.

Vraagje nog hebben jullie dat ook dat jullie puppy dagen heeft dat ie heel fijn halthoudt en ook echt dagen dat het nog schever als een banaan is en je denkt HELP.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:16

Ernie hier precies hetzelfde toen ik voor het eerst een proefje doorlas. Heb een maand geleden een proefje gereden en merkte dat ik alles te strak wou rijden. Middendraf zijn een paar passen voldoende waar ik het idee heb niets te hebben getoond.

Easy begint altijd erg "hectisch" dan is hij echt overal en nergens, en eigelijk na 5/10 min begint hij meer een dressuur paard te worden. Hij heeft echt nog puppy tijd nodig en die geef ik hem ook zeker.

Qua voer krijgt hij 3 maal per dag 0.75 kg dravers brok van Havens en 4 keer voordroog. Als hij heeft gewerkt krijgt hij een schep mash and mix van Cavalor en winterwortels. Verder geen suplementen/vitamines of mineralen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:47

Ik herken dat! Chique is de eerste 10 minuten ook een baby! ze is alleen maar bezig met alles om haar heen en niet met mijn, na 10 minuten gaat ze meestal pas fijn lopen :)

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:49

Zou ik mij ook mogen melden?
Ik ga ook met mijn paard in de B starten in 2013, is in ieder geval de bedoeling :P

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:06

Ok
Kom ik gezellig mee kletsen. Heb ik ook beetje voorbeelden voor straks ;)

Moet wel weer even wennen. Had een12 jarige merrie die super lief was en waar ik mee kon lezen en schrijven. Nu moet ik opletten bij alles wat ik doe. Maar geeft niet, komt wel goed.

Ze heeft rechtsachter mok, maar kan haar benen (nog) niet aanraken. Iemand een idee/tips??

Nog vraagje: wanneer zijn jullie begonnen met longeren en zadelmak maken?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:33

Ik begin altijd tussen de 3 en 4 jaar met beleren. Ik heb nu nog één "E tje" staan waar ik van week eens voor het eerst op ga zitten. Die was wat later in de ontwikkeling. De 3 jarigen heb ik nu voor de rest allemaal goed zadelmak en mijn 4 jarige heeft de punten voor het M binnen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:39

Ernie061111 schreef:
Vraagje nog hebben jullie dat ook dat jullie puppy dagen heeft dat ie heel fijn halthoudt en ook echt dagen dat het nog schever als een banaan is en je denkt HELP.

Ja hoor :j dat is de charme van een jonkie. De ene keer doen ze alles en werken keurig mee en de andere keer.... -O- .

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:55

Mag ik ook melden :D ? Speel wel een beetje vals; Ze is 'al' 5 en we starten volgend jaar onderling, niet KNHS. We hebben heul veul problemen gehad o.h.z. door slecht passend zadel. Het begint nu pas een beetje iets te worden, we zijn nu ruim een jaar een combinatie. Van bitloos met een touwtje rondsloffen en weigeren een volte te draven, nu lekker bezig met de puntjes op de i en een goede basis :))

tita; Ik had hetzelfde bij die proef! Moest 'm ook even 3 keer lezen voor ik het doorhad, rare proef :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:08

Proef rijd ik in het begin toch thuis ook wel een paar keer totdat ik zeker weet dat ik hem ken (ook als ik hem rijd). Rijd ze namelijk uit mijn hoofd dus van te voren flink stampen haha en dan een keer in de training uit m'n hoofd rijden (evt. met iemand die op de grond mee kijkt en evt. corrigeert als je verkeerd gaat) of je zorgt dat je papiertje in je zak hebt en rijd hem en controleert dan of je inderdaad alles goed hebt gedaan. Dan rijd ik hem soms wel zo een stuk of 3 a 4 keer verspreid over verschillende trainingen... Ken ik de proef eenmaal? Dan oefen ik vaak alleen nog echt losse onderdelen uit de proef.. Of een variant erop.. Volte C-X-C doorzitten en X-C aangaloperen kan ook gewoon bij A bv. ;) Of even de middendraf oefenen, dat kan ook gewoon op de lange zeide.. Of het bij E afwenden en B linkerhand bv. kan ook tussen K en E of B en F ;) Als je daarin voor jezelf maar wel een punt neerzet (bv. een paal van de omheining ofzo?) waar je af moet wenden... Zo voorkom je wel dat paardlief te veel gaat 'meedenken' en op jou blijft letten (overigens is dat sowieso een puntje wat belangrijk is, ze moeten hoe dan ook altijd op jou blijven wachten). Aangaloperen wat ik hierboven zijn kun je ook bv. eerst hele volte doorzitten en dan pas de volgende halve volte aangaloperen doen hè.. Om maar een voorbeeld te noemen...

Hihi en ja heel erg herkenbaar, ze kunnen nog wel eens heel wisselend zijn haha! Ene keer gedragen ze zich voorbeeldig en andere keer denk je echt; ARGH! :+

En puppy tijd, jawel ook hier! Hoewel mijn instructrice best 'streng' daarin is (die heeft overigens ook erg veel ervaring met jonge paarden opleiden, die weet wel waar ze over praat daarin met puppy's), die van mij mag het eerste rondje losstappen nog even lekker om zich heen kijken maar dan moet die de aandacht bij mij hebben en gewoon doen wat ik vraag.. Hoewel ik zelf wel merk dat als ik teveel ga willen en hij gewoon even te veel energie heeft het beter werkt om hem even wat langer de tijd te geven en hem dan eerst even 'los' laat en eigenlijk niks vraag (natuurlijk bepaal ik wel in wat voor gang en waar hij loopt, maar meer ook even niet dan) en daarna rustig aan oppak.. Dat kan nog wel eens heel erg verschillen per dag, maar ook zeker enorm per paard. ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:09

OH en alweer een aantal nieuwelingen! Welkom!! :D

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:56

Wij kiezen er heel bewust voor om hem puppy te laten zijn. Door hem meteen in het gewenste model/frame te laten lopen kun je dingen afdwingen. Dit willen wij voorkomen en hem ook de tijd te geven.

Voor mij persoonlijk merk ik dat wij vooral in het begin nog wat moeite hebben met de stille verbinding, dit is na een paar overgangen en een tempo wisseling vaak al weer beter, en gaan we aan de slag met ons huisweg.

Hebben jullie ook al een duidelijke warming up? En wat doen jullie hier zoal in?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:29

Er is wel een verschil tussen echt afdwingen en in het gewenste model/frame te 'dwingen' dan dat je gewoon vraagt dat ie z'n aandacht bij jou moet hebben en gewoon op jou let. ;)

Warming up is bij mij nog wel heel erg afhankelijk van onze 'mood' en wat ik in de training wil bereiken eigenlijk. Heb ik gewoon een lekker rustige ontspannen training dan is de warming up eigenlijk al heel anders dan wanneer ik even goed aan ons huiswerk wil werken en er echt even tegen aan wil gaan. :P

Maar ik pak eigenlijk in de warming up wel altijd tempo wisselingen mee, en heel veel voltes waarin ik hem dus losser maak en laat buigen om mijn been.

Wij staan trouwens op de hoofdpagina bij uitgelicht!!! Yeaaah! *\o/*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:49

Olrike ik heb gister les gehad en dat bestaat alleen maar uit warming up, een jonkie pak ik niet elke keer op.
Los laten en ontspannen is belangrijker en ondertreden.

pffff heb galop probleempje ;) niet erntig maar gewoon puberaal gedrag.. been naar achter betekend nu 6 passen later heel heeeeel rustig aanspringen.
Ik moet veel consequenter zijn...na paar keer flink opgetreden te hebben...nieste ik per ongeluk waarbij ik mijn been verschoof en mevrouw sprong aan :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:50

Ik wil hem ook gaan starten, maar dan pas ergens in Mei naar mijn examens. Daarvoor ga ik wel een paar oefenwedstrijdjes rijden. Alleen maar paard is niet meer een jonkie XD Hij is 8.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:01

Hier even informatie van mijn Jonkie :j

Dirkje van de Anervaart( Zelf gefokt) Beart x Jelke
3 jaar
merrie
Fries
Nuchter, braaf, verkeersmak, trailer mak, vind alles best.

Heb haar van de zomer zelf zadelmak gemaakt, ze is na het mak maken naar de keuren geweest, en heeft daar 5 weken gestaan zonder bereden te worden, zo kon ze dat gelijk verwerken.
Daarna rustig op gepakt.

rij haar om de dag 15/30 minuten.
Heb 1 x in de week een groepsles van de club.
Momenteel geen prive.
Onderling hebben we al 1 x mee gedaan met een club wedstrijd we zijn toen eerste geworden met 207 punten.
Ook heeft ze al mee gedaan met de Euro Frysian Cup waar we 1 puntje te kort kwamen voor de Finale.
Ook is ze mee geweest naar een fotomeeting in Havelte waar ze erg braaf was.

Dit is Dirkje.
Hier een link van het overzichtje 2012
[EJL-ITP] 2012: Het jaar van de keuring, beleren en het doorrijden.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:11

Als het goed is ga ik ook starten komend jaar met mijn bijrijdpaardje Dieke, zij is nu 4 jaar.. Volgend jaar dus 5 (weet niet of jullie het nog een jonkie vinden haha :+ )
Uhm.. moet ik iets vertellen over ons? Ik rijd haar ongeveer sinds september? Weet het niet precies meer haha. Ze is een ongelooflijke ondeugd! En pakt me wanneer ze me pakken kan. Dan knijpt ze snel de andere kant op en rent ze naar het hek. Maar ik leer er door rijden en het gaat al een stuk beter!
Ze vind het nog moeilijk om in ontspanning te blijven lopen als ze met haar hals op "normale" stand moet lopen.. als jullie me snappen, haha. Maar ja we zoeken mooi de ontspanning op en zorgen momenteel vooral dat ze reageert op mijn been, onder mij blijft en niet naar het hek rent. Ze pakt dit momenteel lekker op, wellicht komt het omdat ze hengstig wordt :+ maar goed, hoop dat het zo door zet. :) Ondertussen schakelen we lekker in tempo en gangen en zoeken we af en toe de normale hoofdstand op en niet lang en laag, hier schakelen we ook lekker in !

Voldoende info :+?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:23

Ach de mijne is 9 als ik start XD

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:31

Mijn puppie mag ook nog even puppie zijn. Ik heb eigenlijk nog niet echt een warming-up, omdat ze na de warming-up gewoon klaar is. Dat is de training. Als ze lekker ontspannen, over de rug (voor zover mogelijk), netjes kan stappen, draven en galopperen ben ik blij. We gaan er nog niet "echt even tegenaan" zoals jij schrijft. Ik rij de gangen, hele overgangen, wat verruimingen en wat figuren en dan is het klaar. 20-25 minuutjes ongeveer. Maar goed, mijn paard is van juli '09, dus ook nog een jaartje jonger dan die van jou.

Ik zal eens naar je topic kijken Marinke, leuk!

Hahaha Tita, nou ja, ze was uiteindelijk in ieder geval gehoorzaam! ;)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:02

Poeh wat gaan we hard zeg. Voor de nieuwkomers welkom.

Ow Marinka ik ga meteen ff kijken.

Tita dat wordt veertje meenemen voor je neus te kietelen hihi.

Wij doen ook niet echt meer als overgangen rijden en wat tempo wisselingen. Vindt ie al spannend genoeg. Heel soms als ie lekker los is en aangeeft dat ie wat noieuws wil doen proberen we wel eens een pas te wijken of schouder voor maar dan is het ook echt op. Achterwaarts kan ie wel maar das puur omdat ie dan stil moet staan (halthouden en als ik dan niks doe begint ie vanzelf achterwaarts te lopen) Dus dat hoef ik strax niet te oefenen doet ie nu al vaker of ik da wil of niet grrr.

Vandaag was de smid er die vindt ie toch zo geweldig. Ik geloof dat Ernie verliefd is arme smid wordt maar afgelebberd hihi. Achja (Jean) de smid moet altijd zo met hem lachen. Hij staat met kappen en beslaan echt als een huis als ie maar de hele tijd hem mag aflebberen. Hij zegt altijd als het een merrie was begreep hij het nog maar dit was toch niet zo goed voor zijn mannelijke ego hihi. Mijn merrie Donna is ook altijd heel braaf bij de smid. Is toch wel een genot hoor. Ik hoor soms verhalen van de smid dat ik denk pff ben ik blij dat mijn puppy daarbij niet zo moeilijk is.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:24

Poeh wat gaat dit topic opeens hard! Ik ga eerst eens even rustig bijlezen. Over het stukje warming up, ook wij doen hier nog niet echt aan, meestal ben ik tevreden als ze lekker ontspannen wil lopen en de overgangen maakt wanneer ik dat wil, veel meer vraag ik nog niet.