Hij is... Rijp voor de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:26

wauw wat een prachtig verhaal :j . Respect

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:29

Je hebt groot gelijk! Een fijne hoefsmid is niet zomaar te vinden! En vind het wel een heel belangrijk iets dat het goed gebeurd ook :P

Wat ontzettend balen dat dat rottige geld lijdt tot het maken van zulke ontzettend moeilijke beslissingen!! Ik hoop echt dat zich een super oplosssing gaat aandienen!!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 14:40

Wel, er zijn verschillende oplossingen met o.a. mensen die mijn andere paarden willen leasen bijvoorbeeld. Maar dan blijft de zorg (onbewust) toch bestaan, en als er iets is komt men toch weer bij jou, in combinatie met onze eigen drukke leven en geplande gezinsuitbreiding + verhuizing zie ik dat gewoon niet zo zitten. Ik gun alle 3 de paarden alleen maar het allerbeste en daar mag ik zelf niet egoistisch in zijn, omdat ik ze niet wil missen... We twijfelen er al maanden over, en ik weet nu al met zekerheid te zeggen dat ik er verschrikkelijke spijt van zal krijgen. Maar ik heb voor Lagune gekozen, en dus zal ik afscheid moeten nemen van mijn andere penny-droom. Tegen de tijd dat Lagune dan niet meer in leven is, mag ik van mijn man gaan kijken naar een nieuw sportpaardje waar ik mee aan de slag kan. Voor nu is dit gewoon de beste oplossing, dan krijgen ze alle 3 waar ze recht op hebben; Veel aandacht en een baas zonder stress :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:45

Soms kan zo'n ontzettend moeilijke beslissing ook heel goed uitpakken!!
Enige tijd terug kwam ik eigenlijk voor de keuze om of m'n pony in te laten slapen (ernstig last van hoefbevangenheid bij ons in het land, geen bak o.i.d. waar hij in kon, geen andere plek kunnen vinden, enz.) of om te kijken of ik een ander super adres voor hem kon vinden.
Wat was dat moeilijk!! Hij is 9 en ik ken hem van net een paar uur oud.
Ik durf bijna toe te geven dat hij het nu nog beter heeft dan bij mij!!!
Mag nog een paar uur per dag in het land, heeft leuke maatjes, vrouwtje is gek van hem, wordt bereden door haar nichtje (wat ik werkelijk nooit had gedacht dat het zó goed zou gaan!!), fietsen met hem, wandelen met hem. het gaat gewoon fantastisch! Hij is redelijk bij mij in de buurt komen staan en mag komen kijken wanneer ik dat wil!
Had dit werkelijk nooit durven dromen!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 14:37

Kentaro: Wat fijn dat bij jou de beslissing zo goed is uitgevallen, dat moet echt heel erg fijn voelen om je pony zo gelukkig terug te vinden. Hier gaat het mij ook altijd erg aan het hart om te verkopen, vandaar dat ik ook alleen nog verkoop op basis van gunning. :o Dit keer is de situatie gewoon anders, het is niet meer zo vrijblijvend als eerst en nooit een bewuste keuze geweest om 3 paarden te hebben. Maar zelf je hobby nog kunnen beoefenen en meer te doen dan alleen maar poetsen is toch ook wel leuk... Zeker omdat ik zelf ook nog piepjong ben.

UPDATE:
Gisteren was het een heerlijke zonnige dag, en de paarden stonden achterin de wei verstopt bij bomen en gras. Lagune stond heel driftig brandnetels te eten :') schijnbaar zijn die dingen reuze lekker, en kietelen ze je smaakpepillen flink. Na wat overtuigingskracht sjokte meneer rustig achter me aan mee naar stal, uiteraard direct weer kop in het gras... Gras bij de buren is ook veeeeeeel groener baas. Goed, hij liet zich gedwee poetsen hetgeen al wat weken geleden is want tot vorige week stond meneer zich nog voortdurend uit te sloven zodra hij vast moest staan op de poetsplaats, onrustig briesen, hinneken en zichzelf groot maken. Gevaarlijke hengst!
Stalgenootje ging mijn sportmerrie'tje rijden, en dus besloot ik Lagune ook maar weer eens te zadelen. Hups naar het opstapkrukje en daar stond truus stuntel weer; Lagune is een behoorlijk stukje groter dan zijn ponyvriend Moreno en dan kost het mijn lichaamsproblemen altijd wat moeite om mijn been charmant over die hoge rug te zwaaien. Voorbereid op een spectaculaire manouvre van Lagune, extreem bokken en steigeren zet ik twijfelend mijn voet in de beugel. Lagune besloot nog maar eens te zuchten en om te kijken waar dat stomme mens nou toch bleef :') Wat gehannes later zat ik dan eindelijk in het zadel en stapte deze uiterst wilde sportcombinatie ijverig naar de rijbak. <3

Na een kleine 7 minuten was Lagune's kwartje op, na wat aaitjes kregen we er met moeite nog een volte uitgeperst op een rustig drafje. Daarna ging zijn vragende hoofje mijn kant op en ben ik afgestapt, meneer trekt het hobbelen in de bak echt niet meer. Nog even lekker gerolt in het paddock en daarna terug op de wei, in volle galop achter zijn kudde vriendjes aan. Kijk, dan is hij gelukkig en ineens weer heel soepel. :) Het is prima zo, Lagune wil niet meer in de rijbak en dat houden we ook zo. Deze week probeer ik nog een kort bosritje rechtuit, kijken of hem dat nog plezierige blikken oplevert. Zoniet, dan is het de laatste keer geweest dat hij met een zadel op zijn rug heeft gelopen... Het is zo'n lieverd <3

Hevonen

Re: Hij is... Rijp voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:51

Jij ook, pinda_dipje :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:58

Wat een geluk heeft hij gehad! Alleen duivelsklauw is wel een natuurlijke pijnstiller wordt gezien als doping dus wel iets meer dan alleen voor soepelheid.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:13

Hoi PindaDipje,

Ik had al eens wat van je gelezen in het 'paard kopen topic' en nu zie ik hier je verhaal. Ik heb niet alles gelezen, vooral je eigen posts en de foto's. Respect voor al het werk dat je in Lagune steekt!

Ik wil je nog een vrijblijvende tip geven voor een rusthuis/pensioenplek voor Lagune, mocht je besluiten dat te willen: Hinniken House. Zie www.hinnikenhouse.nl.

In de Belgische Ardennen (ca. 3 uur rijden vanaf Utrecht), dus wel een eind weg. Gerund door een Nederlands stel.

Kleine kudde (max. 12 - 14 paarden), evt. gesplitst in verschillende groepjes indien nodig en afhankelijk van karakter. Veel weide en grote inloopstallen/schuilstallen, verbonden aan de wei, bij slecht weer af te sluiten met een lijntje. Geen aparte 1-paardsstallen, ze staan dus echt in principe 24/7 buiten. Wel kleinere overdekte paddocks voor als een paard bijv. door blessures alleen of op rust moet staan.

Susan, de eigenaresse, is zeer betrokken bij de paarden waar ze voor zorgt. Ze is bovendien deskundig, weet waar ze het over heeft, maar aarzelt niet de dierenarts te bellen als dat nodig is. Natuurlijk in overleg met de eigenaar (als de tijd/aard van het medisch probleem dat tenminste toelaat).

Prijs: 150 euro per maand, incl. standaard-brok en kuil, bekappen en ontwormen.

Mijn ruin, nu 22, staat er nu bijna een jaar. Ik ben zeer tevreden. Mocht je meer willen weten, pb gerust. En mocht Lagune toch bij jullie kunnen blijven - des te beter, hoe goed Hinniken House ook is.

Groeten,
Ester

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:27

EsterW schreef:
Hoi PindaDipje,

Ik had al eens wat van je gelezen in het 'paard kopen topic' en nu zie ik hier je verhaal. Ik heb niet alles gelezen, vooral je eigen posts en de foto's. Respect voor al het werk dat je in Lagune steekt!

Ik wil je nog een vrijblijvende tip geven voor een rusthuis/pensioenplek voor Lagune, mocht je besluiten dat te willen: Hinniken House. Zie http://www.hinnikenhouse.nl.

In de Belgische Ardennen (ca. 3 uur rijden vanaf Utrecht), dus wel een eind weg. Gerund door een Nederlands stel.

Kleine kudde (max. 12 - 14 paarden), evt. gesplitst in verschillende groepjes indien nodig en afhankelijk van karakter. Veel weide en grote inloopstallen/schuilstallen, verbonden aan de wei, bij slecht weer af te sluiten met een lijntje. Geen aparte 1-paardsstallen, ze staan dus echt in principe 24/7 buiten. Wel kleinere overdekte paddocks voor als een paard bijv. door blessures alleen of op rust moet staan.

Susan, de eigenaresse, is zeer betrokken bij de paarden waar ze voor zorgt. Ze is bovendien deskundig, weet waar ze het over heeft, maar aarzelt niet de dierenarts te bellen als dat nodig is. Natuurlijk in overleg met de eigenaar (als de tijd/aard van het medisch probleem dat tenminste toelaat).

Prijs: 150 euro per maand, incl. standaard-brok en kuil, bekappen en ontwormen.

Mijn ruin, nu 22, staat er nu bijna een jaar. Ik ben zeer tevreden. Mocht je meer willen weten, pb gerust. En mocht Lagune toch bij jullie kunnen blijven - des te beter, hoe goed Hinniken House ook is.

Groeten,
Ester

Wat leuk, dat is vlakbij Gouvy waar Yvonne vd Velde zit met haar endurancepaarden.
Zijn we 2 keer geweest, schitterende omgeving !!!!!!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:41

pinda dipje ik meende dat je laats ook wat poste in het topic over artrose. ik lees al geruime tijd mee. maar wilde het toch even vragen hoe gaat het met zijn beentjes. heeft hij veel last van de artrose. geef je iets bij van suplementen. momenteel zijn ze bij med horses nog in de aanbieding mocht je iets zoeken. kies dan wel voor een compleet sublement met hyaluronzuur erin die schijnen beter te zijn.

ik zelf geef duvels klauw alleen bij pijn problemen omdat mijn paardje hard is voor zich zelf en dan nog langer door de pijn heen loopt.

succes verder met lagune

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:39

mooney1 schreef:
Wat leuk, dat is vlakbij Gouvy waar Yvonne vd Velde zit met haar endurancepaarden.
Zijn we 2 keer geweest, schitterende omgeving !!!!!!

Klopt, om de hoek! ;-) T's een prachtige omgeving om te rijden, maar ook voor de senioren of gehandicapte beessies om hun jaren te slijten...

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:06

Pinda. De liefde voor Lagune spat van de pagina's :) Voor trouwe meelezers als ik, blijven jullie zalig om te volgen :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:32

norton84 schreef:
pinda dipje ik meende dat je laats ook wat poste in het topic over artrose. ik lees al geruime tijd mee. maar wilde het toch even vragen hoe gaat het met zijn beentjes. heeft hij veel last van de artrose. geef je iets bij van suplementen. momenteel zijn ze bij med horses nog in de aanbieding mocht je iets zoeken. kies dan wel voor een compleet sublement met hyaluronzuur erin die schijnen beter te zijn.

ik zelf geef duvels klauw alleen bij pijn problemen omdat mijn paardje hard is voor zich zelf en dan nog langer door de pijn heen loopt.

succes verder met lagune

Sorry voor mijn late reactie.

Lagune kreeg voorheen duivelsklauw + glucosamine van pharmahorse zonder verdere toevoegingen.
Momenteel krijgt Lagune al bijna 2 maanden helemaal niets meer, en leeft hij van 24/7 weidegang.
Dit betekent dat hij onder het zadel niet meer vooruit te branden is, omdat zijn artrose hem echt parten speelt. Maar in de wei galloppeert hij nog als een bezetene met de kudde mee. Hooguit op de slechte dagen krijgt hij weer een kuurtje duivelsklauw, maar verder proberen we hem nu helemaal "naturel" te houden. Als hij op is, dan is hij op en laten we hem uit zijn lijden (waar nu dus absoluut geen sprake van is!) verlossen. Eens zal ik als eigenaar een grens moeten trekken, hij heeft nu al 8 maanden "extra" kunnen genieten, is in de watten gelegd, heeft weer plezier in zijn leven en heeft weer even het paard mogen zijn zoals ik hem altijd gekent heb in de tijd dat hij van mij is geweest.
We hebben er lang overnagedacht en vermoeden dat hij aan het begin van de winter in de problemen zal komen door de kou en nattigheid. Ergens doet het me heel veel verdriet, maar als dat het geval is dan is het genoeg geweest, we gaan hem niet meer volstoppen met supplementen om hem maar eindeloos op de been te houden. Nu gaat het goed, nu geniet hij en ik hoop met heel mijn hart dat hij me in de wintermaanden doet verbazen, maar dat verwacht ik niet.

Als ik het hem zou vragen, hem de middelen zou geven, dan zouden we Lagune wel weer aan het lopen krijgen hoor. Maar toen ik vorige week die 7 minuten op zijn rug heb gezeten was het zo duidelijk dat het rijden van hem niet meer zo nodig hoeft, dat hij gelukkiger is met een wandelingetje of een poetsbeurt. En dat moet ook gewoon prima zijn, het is inmiddels wel duidelijk dat Lagune anders ten onrechte veels te vroeg aan zijn einde was gekomen... En dit topic en de velen priveberichten hebben voor ons allang bevestigt dat velen mensen een voorbeeld aan ons hebben genomen, en voor hun zieke paard toch nog een second opinion elders aan hebben gevraagd. Inmiddels zijn er 9 gevallen in onze directe omgeving die we hebben kunnen overtuigen dat hun paard nog een paardwaardig bestaan kan hebben, dat de dood voor hen nog veels te vroeg was... Mensen die zich anders directomento bij het oordeel van de dierenarts hadden neergelegd maar nu net als ons de creatieve wegen bewandelen en toch nog kunnen genieten van een gelukkig paard in de wei. In die zin is ons doel bereikt; Lagune is gelukkig, ik ben gelukkig, en we zijn een eye-opener geweest voor velen bokkers, kennissen, vrienden en zelfs van diversen hoefsmeden, fysiotherapeuten en dierenklinieken. Dat was ons doel; Bewijzen dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is, zoek de logica achter een probleem, pak het aan... en geniet!
Natuurlijk is het ergens jammer dat we de kwaliteiten van Lagune niet nog 1 allerlaatste keer kunnen bewijzen aan heel hippisch nederland, belgie, duitsland, frankrijk, italie, usa, noorwegen, canada en zelfs japan... Allemaal landen waarvandaan we reacties hebben ontvangen. Maar we hebben ons statement gemaakt, en ik geniet van elke seconde dat ik hem als grasmaaier in de wei zie genieten, van elke dag dat ik hem nog kan knuffelen en van elke keer dat ik met stokkende adem toekijk hoe mijn maatje door de weide galloppeert. Realiserende dat het misschien wel de laatste dag kan zijn, maar het is het zo waard geweest.

Voor andere een eye-opener vormen was enkel een nobel streven, maar zal zeker als straks het moment daar is om afscheid te nemen van mijn beste vriend de pijn wel degelijk verlichten. Hij die toch nog een klein verschil mocht maken, en vooral mijn hart heeft geraakt.

<3 <3

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:21

Prachtig! En fijn dat je zovelen hebt geïnspireerd! Mensen die een dier als een soort ding beschouwen, zouden geen dieren moeten hebben, ze zijn het niet waard.

Lagune heeft geluk gehad... en hopelijk blijft het 'verhaal van (jou en) Lagune' een eye-opener voor velen!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:18

Zo, in het weekend van 21/22 juli reizen we af naar de Belgische ardennen om te zien of we daar een passend plekje voor Lagune kunnen vinden. Enerzijds moeilijk, nog maar eens per kwartaal bij hem kunnen kijken (lees: Simpelweg geen centjes voor benzine om vaker te gaan), maar nu meerdere malen contact gehad en toch een redelijk goed gevoel.

De buurman van mijn vader's boerderij heeft ook nog steeds een plekje vrij op zijn weilanden, echter spelen daar vaak veel jongens die bekent staan om hun getreiter van omwonende en ik ben bang dat ze geen grenzen kennen en Lagune ook zullen treiteren. Komt nog eens bij dat het erg onhandig is daar Lagune in de wintermaanden dan elders gestald moet worden bij gebrek aan een grote stal; Nu mag dat eventueel in de schuur van mijn vader, maar dan ontbreekt er weer gezelschap.. En nog een kleine pony aanschaffen zien we echt niet zitten. Kortom, de hele constructie is niets voor ons... Hoe gratis en hoe dichtbij ook. De Ardennen lijkt dan toch een betere oplossing :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:44

Goed zo!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:06

Ja lastig zeg!
Blijven dan alle paardjes van jou?

Misschien zijn er anders namelijk wel meer pony's in de buurt die van t winter ook een binnenplaatsje zoeken en dan bij Lagune kunnen komen...? Maar dan wordt het idd wel lastig!

Hoe doet hij het op dit moment? Met dit gure weer steeds,...?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:20

Nee, ik heb voor alle paarden dan een (tijdelijke) oplossing gezocht in o.a. lease/verkoop. Lagune is de enige die volledig van mij blijft.

Met dit gure weer gaat het goed hoor, soms heeft hij even een dekentje op. Maar als hij het koud krijgt gallopeert hij zichzelf gewoon weer op temperatuur. Wel is hij bij grote temperatuurschommelingen wat stijver...

Ik heb een goed gevoel bij de Ardennen, en och we zien het maar positief; Iedere 12 weken een weekendje weg met het gezin, en een dagje uit om paardlief te knuffelen. Terughalen kan ik hem altijd nog...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:56

Pinda_Dipje schreef:
Zo, in het weekend van 21/22 juli reizen we af naar de Belgische ardennen om te zien of we daar een passend plekje voor Lagune kunnen vinden. Enerzijds moeilijk, nog maar eens per kwartaal bij hem kunnen kijken (lees: Simpelweg geen centjes voor benzine om vaker te gaan), maar nu meerdere malen contact gehad en toch een redelijk goed gevoel.

De buurman van mijn vader's boerderij heeft ook nog steeds een plekje vrij op zijn weilanden, echter spelen daar vaak veel jongens die bekent staan om hun getreiter van omwonende en ik ben bang dat ze geen grenzen kennen en Lagune ook zullen treiteren. Komt nog eens bij dat het erg onhandig is daar Lagune in de wintermaanden dan elders gestald moet worden bij gebrek aan een grote stal; Nu mag dat eventueel in de schuur van mijn vader, maar dan ontbreekt er weer gezelschap.. En nog een kleine pony aanschaffen zien we echt niet zitten. Kortom, de hele constructie is niets voor ons... Hoe gratis en hoe dichtbij ook. De Ardennen lijkt dan toch een betere oplossing :)

Hopen dat het in de Ardennen dan echt goed lijkt, veel succes/plezier alvast! :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:44

Had je mijn PB terug nog gehad? Hoop dat het je een beter beeld geeft, maar niets is zo goed als zelf gaan kijken en je oordeel vormen, gaat immers om wat voor jouw situatie en voor Lagune het beste is! We horen vast graag in t topic hoe t verder gaat uiteindelijk, veel sterke, moeilijke beslissing, hoe dan ook...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:32

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:18

nou zit ik hier met tranen over mijn wangen! prachtig..ronduit prachtig....

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:29

Blijft moeilijk... Keuze om Lagune naar het rusthuis te brengen werd gemakkelijker omdat hij de laatste weken minder interesse en aandacht voor mij had. Prompt kwam hij gisteren direct naar het hekwerk gerent vanuit de achterste weide, zul je net zien. Vind het zo stom dat ik zoveel moeite heb met hem 'los' te laten.

Via PB veel reacties gehad van bokkers die een plekje voor hem hebben, super lief maar helaas weinig nabij. Dat is de Ardennen ook niet, maar daar heb je in ieder geval nog een soort 'professionele zekerheid' gedurende zijn verblijf, een bedrijf dat hun naam niet ten grabbel wel gooien door negatieve kritieken. Als een particulier hier in de omgeving een plekje zou hebben is dat natuurlijk geweldig, dan kan ik hem zelf ook nog wat vaker zien. Small chance, want iedereen heeft hetzelfde problemen voor de wintermaanden; Geen weiden of lichte zandpaddocks.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:35

wat een super mooi verhaal en wat goed dat je je hart heb gevolgd

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 12:58

Tijd voor een update:

Lagune had vorige week weer even een dip. Hoewel zijn hoeven de laatste 8 maanden reeds progressie hebben gemaakt moet ik toch concluderen dat ze tot op heden onvoldoende zijn verbetert, waardoor ze goede afrolling van zijn hoeven en het afmaken van zijn pas nog steeds in de weg staan. Oorzaak hiervan is/blijft de hoge/steile stand waarbij 0 ruimte is voor schokabsorbtie door zijn stralen.

Gisteren heb ik impulsief wat longeerwerk met hem gedaan in de grote bak, waarbij ik hem kleine stukjes rechtuit, grote voltes, weer rechtuit met een pas verruimen en korte tempowisselingen in stap en draf heb gevraagd. Hoewel hij al velen malen soepeler loopt, lukt het hem nog steeds niet zijn pas netjes af te maken en zijn been naar voren te strekken zoals hij dit vroeger deed voor de verkoop.
Direct de hoefsmid gebelt en besloten dat we zaterdagochtend nog eenmaal een poging gaan doen dit paard sneller en comfortabeler lopend te krijgen. En ja bokkers, ik weet dat ik enkele weken geleden nog vertelde zijn verdere revalidatie te stoppen onder het motto "Eens moet ik een grens trekken" maar zelfs een weidepaard verdient het om moeiteloos te kunnen gallopperen en bewegen zonder pijn/gevoeligheid.

We proberen Lagune zaterdag in 1x een stuk lager te zetten op zijn hielen, de steunsels dit keer juist iets verder weg te snijden, met wat meer lengte in de toon om de diepe buigers te ontlasten. Dit zal hem de eerste dagen wellicht wat gevoeliger maken, maar ik heb goede hoop dat hij er daarna alleen maar van zal profiteren. Blootvoets laten lopen was al een experiment an sich, immers verklaarde menig DA me voor gek want hoe kan zo'n dier uberhaupt zonder orthopedisch beslag? Maar heeft ons ook alleen maar verbetering gebracht tot op heden. Zijn natuurlijke hoefgroei is gewoon onvoldoende om hem spoediger te laten zakkken (en dus te helpen...) daarom bewust een bekapbeurt overgeslagen om wat meer lengte te creeeren. Op hoop van zegen dat het goed uitpakt :)

En anders zet ik hem toch een keertje op kunstof...