Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Neskolay schreef:Bedankt voor jullie reacties!!
tamaramt: Hij krijgt aan voer
- onbeperkt ruwvoer
- elke dag van mij slobber met wortelen + ½PAVObrok + ½PAVOmuesli
- smorgens ½ basisbrok + ½muesli (van stalhouder)
- eind vd middag ½basisbrok + ½muesli (van stalhouder)
tamaramt schreef:let ook op dat je niet teveel krachtvoer geeft; ruwvoer en slobber is in dit geval veel beter
Paddenpad schreef:Denk dat je hem best wel wat aan het werk kunt zetten,hij krijgt nu goed voer en verzorging en is ook goed voor zijn spieropbouw,beginnen met een half uurtje longe.
Denk dat jij dat zelf wel heel goed kunt inschatten.
Neskolay schreef:maisvlokken en echte pure dikmakers wil ik liever niet aan beginnen.
Dan liever iets waar ook meer inzit waar hij wat aanheeft zeg maarseniores priores van subli bijv. maar geef hem ook al slobber dagelijks.
Ninx schreef:tamaramt schreef:let ook op dat je niet teveel krachtvoer geeft; ruwvoer en slobber is in dit geval veel beter
Teveel krachtvoer, en zeker brok zoals PAVO, gaat rommelen met de darmflora die waarschijnlijk sowieso al erg van slag is na dit gebeuren.
Geef het liever meer tijd, en zorg dat hij vooral op basis van ruwvoer en een erg goed vitaminesupplement weer bijkomt.
Duurt wellicht langer, maar is beter voor de darmflora (en dus weerstand, gezondheid, en een constanter gewicht) om vooral te focussen op ruwvoer.
Zelf laten lopen op het land of wandelen zou mijn keuze zijn. Longeren zou ik pas in een later stadium doen.
Ik zag dat iemand riep dat je een half uur kon gaan longeren? Dat is natuurlijk veel te intensief.
Met een goed getraind paard longeer je in de regel vaak niet eens langer dan een half uur....
Al dat krachtvoer maakt explosief en zorgt voor snelle verbrandingstoffen... daar kan hij nu niets mee, en jij al helemaal niet... dan hupt ie alle kanten op. Dit wordt ih eerste deel van de darm opgenomen ih bloed, en is echt bedoeld voor explosieve energie. Jij hebt 'tragere' suikers nodig... zoals uit ruwvoer en ruwvoermixen.
Slobbers op basis van grassen en hooguit wat mais (liever niet) (agrobs heeft mooi zuiver spul) en verder ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en straks lekker de wei op.... neem je tijd.
Paddenpad schreef:Ja dat was ik!
Weet niet hoe jij longeert maar denk niet dat je een paard meteen van stal of van poetsplaats trekt, aan de longe gooit en dan een half uur lang laat galopperen of draven is het wel....zitten natuurlijk stappauzes in dat half uur en warm-up / coolingdown,tenminste bij mij wel.
Ninx schreef:Paddenpad schreef:Ja dat was ik!
Weet niet hoe jij longeert maar denk niet dat je een paard meteen van stal of van poetsplaats trekt, aan de longe gooit en dan een half uur lang laat galopperen of draven is het wel....zitten natuurlijk stappauzes in dat half uur en warm-up / coolingdown,tenminste bij mij wel.
Paard staat eigenlijk nooit binnen en is dus vrijwel de gehele dag in beweging.
Meestal begin ik met wat stapoefeningen aan de hand, zo'n 5 min, dan 5 min aan de longe, dan weer 5 min stapoefeningen....
Zij is ook 'herstellende'....
Later zal dit weer iets intensiever kunnen.