En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*nieuwe foto's p30

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*Update pag 7&9*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:12

Wat ontzettend fijn dat dit paard weer bij jou terug gekomen is, die is toch ook van de hel weer in de hemel beland ! Ik hoop dat je het financieel allemaal redt en dat paard bij je kan blijven de komende jaren. Heel veel succes en toch ook veel plezier met hem!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:15

Tjonge wat een zielig paard was het. Wat zag die eruit. Gelukkig gaat het nu een stuk beter. Fijn voor hem. En om te lezen dat meneer weer praatjes krijgt is ook super. Wat een toestand met die luizen. jakkes. Mijn eerste reaktie was ook: scheren. Wat zal dat dier gek zijn geweest van de jeuk.
En zo zoetjes aan weer even longeren kan volgens mij geen kwaad. Hij geeft zelf al aan dat hij wel wat meer kan dan gras maaien. Luister naar je eigen gevoel hoeveel werk hij aan kan. Rustig opbouwen en goed naar je paard kijken of je niet teveel van hem vraagt. Succes enne ik vind het echt super dat jij hem weer terug hebt gehaald. Zo'n baasje verdient elk paard.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:19

goed teken dat hij weer spatjes begint te krijgen; ik zou max 10/15 min licht werk aan de longe doen; 1e week zonder bijzet of iets en vanaf 2 e week max 10 min met de pessoa laag en diep. dan zou ik pas meer gaan doen en langer trainen op het moment dat hij weer gezonder is en meer op gewicht.
let ook op dat je niet teveel krachtvoer geeft; ruwvoer en slobber is in dit geval veel beter

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:32

Bedankt voor jullie reacties!! :D

tamaramt: Hij krijgt aan voer

- onbeperkt ruwvoer
- elke dag van mij slobber met wortelen + ½PAVObrok + ½PAVOmuesli
- smorgens ½ basisbrok + ½muesli (van stalhouder)
- eind vd middag ½basisbrok + ½muesli (van stalhouder)

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:44

Het gaat echt de goede kant op me hem! :) Zag hem vanavond (kwam even m'n cap ophalen) nog lekker op stal staan. Nog wel in de buitenstal. Maar ik stapte uit de auto en hij hinnikte! Zo lief! Ben wel ff naar hem toe gelopen maar heb hem verder niet ge-aaid. Ik dacht anders dat ik de luizeneitjes overbracht naar andere paarden. Ik zou gaan beginnen met licht werk, maar nog niet gelijk aan de pessoa. Beetje stap en draf. Niet te lang. Succes meid!

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:54

wat doe je geweldig werk voor hem <3

Heb je nog wat foto's hoe hij er nu uit ziet?(geschoren en wel)? :D

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:01

Dankje Sanne!! Hij is echt mega mensgericht! Wie weet ook hoe lang hij geen aandacht heeft gehad arm ding...
Ga morgen als het droog is even met hem aan de slag, gewoon beetje lekker rustig aan, loswerken in de bak.
Haiko staat nog in de buitenbox voor 1 a 2 dgn, stalhouder had net nieuw strooisel bijgegooid en als Haiko eruit gaat wil hij de stal helemaal leeghalen.
Zonde voor het strooisel anders :j

lovecortana: Dank je wel!! Op pag.11 staan foto's dat ik em net geschoren heb :j misschien morgen tijdens bak"werken" nog wat kiekjes maken :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:08

Neskolay schreef:
Bedankt voor jullie reacties!! :D

tamaramt: Hij krijgt aan voer

- onbeperkt ruwvoer
- elke dag van mij slobber met wortelen + ½PAVObrok + ½PAVOmuesli
- smorgens ½ basisbrok + ½muesli (van stalhouder)
- eind vd middag ½basisbrok + ½muesli (van stalhouder)

ik vind wel dat hij vrij veel aan krachtvoer krijgt terwijl hij dus niet getraind word.
mijn paard krijgt iets meer maar en word 6 x per week getraind.
ikzelf zou iets minder basisbrok/muesli geven en dan evt wat meer wortels

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:11

Ik zou iets geven wat meer aan zet. Kan je aan raden om eens te kijken naar de cavalor struco mix senior. Dat is echt goed voer om aan te komen. En er zit niet zo heel veel energie in.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:15

tamaramt en ponyparadijs: Ik zou idd ipv de brok en muesli die ikzelf geef wel iets willen geven wat idd aanzet.
Vind dat alleen heel erg moeilijk.
Zal eens googlen naar dat cavalor.

Mijn nrps krijgt:
smorgens en savonds hetzelfde en ik geef zelf na het werken nog kilo, hij doet het hier heel goed op.
Maar idd doet Haiko niks nog maar vond het niet teveel.

De DA 2wk terug zei 6 kilo :oo merriebrok... nou dat ging me ff te ver, zelfde DA als van de zomereczeem diagnose :=

zal morgen eens met mijn eigen DA of de kliniek bellen ivm voer :j

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:21

Maisvlokken kost geen drol en zet wel aan.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:22

Wauw wat fijn dat je hem terug kon kopen zeg.
Wel verschikkelijk dat die "paardenvrouw" zo nagelaten heeft op zijn verzorging.
Je bent echt fantastisch bezig met hem en ook ik zou geschoren hebben hoor. Lekker rustig beginnen met zijn conditie opbouwen en dan pas met de pessoa aan de slag gaan.

Ik heb ook nog wel 1 of 2 halsters voor je. Is er wel 1 met roze erin :-)
Als je meer nodig hebt, roep maar. Heb ook nog een aangebroken flesje betadine shampoo en lotion (kun je ook mengen met water) ik zal morgen op stal even de spullen voor je verzamelen. Heb ook dekens, maar die passen bij jou helaas niet. Zijn 1.75/1.85 net gewassen, die wilde ik doneren aan de manege.
Ik heb best veel liggen en gebruik lang niet alles, wil ook best iets nieuw kopen voor je.

Heel veel succes, hij ziet er al zo veel gelukkiger uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:23

Waarom zou je iets gaan voeren wat aanzet, wat je voert lijkt me voldoende.
Het aankomen heeft gewoon tijd nodig, het lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en er is zoveel gebeurd nu met 'm.
Het ruwvoer en de slobber en een goede meusli zijn echt voldoende, hij is pas net bij je dat gaat echt wel goed komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:24

Paddenpad schreef:
Maisvlokken kost geen drol en zet wel aan.

Maar maisvlokken worden ook slecht verteerd.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:28

maisvlokken en echte pure dikmakers wil ik liever niet aan beginnen.
Dan liever iets waar ook meer inzit waar hij wat aanheeft zeg maar :') seniores priores van subli bijv. maar geef hem ook al slobber dagelijks.

Hij doet het verder wel prima op het voer nu zo :j maar hij moet niet te explosief worden straks :))

marion82: Erg lief van je!! Nieuw kopen hoeft niet hoor, maar als je wat hebt wat ik kan gebruiken wat je niet meer gebruikt zou echt fantastisch zijn, hoor het wel! +:)+

Zo fijn dat er zoveel mensen meedenken, meeleven, en meehelpen :j +:)+ voelt zo fijn!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:29

tamaramt schreef:
let ook op dat je niet teveel krachtvoer geeft; ruwvoer en slobber is in dit geval veel beter

Teveel krachtvoer, en zeker brok zoals PAVO, gaat rommelen met de darmflora die waarschijnlijk sowieso al erg van slag is na dit gebeuren.
Geef het liever meer tijd, en zorg dat hij vooral op basis van ruwvoer en een erg goed vitaminesupplement weer bijkomt.
Duurt wellicht langer, maar is beter voor de darmflora (en dus weerstand, gezondheid, en een constanter gewicht) om vooral te focussen op ruwvoer.

Zelf laten lopen op het land of wandelen zou mijn keuze zijn. Longeren zou ik pas in een later stadium doen.
Ik zag dat iemand riep dat je een half uur kon gaan longeren? Dat is natuurlijk veel te intensief.
Met een goed getraind paard longeer je in de regel vaak niet eens langer dan een half uur....

Al dat krachtvoer maakt explosief en zorgt voor snelle verbrandingstoffen... daar kan hij nu niets mee, en jij al helemaal niet... dan hupt ie alle kanten op. Dit wordt ih eerste deel van de darm opgenomen ih bloed, en is echt bedoeld voor explosieve energie. Jij hebt 'tragere' suikers nodig... zoals uit ruwvoer en ruwvoermixen.
Slobbers op basis van grassen en hooguit wat mais (liever niet) (agrobs heeft mooi zuiver spul) en verder ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en straks lekker de wei op.... neem je tijd.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:31

Ninx: Tijd heb ik wel hoor, absoluut.. al zou ik er een jaar lang niks mee kunnen boeit me niet.
Maar ik doe ook maar wat mij aangeraden is :j

Bedankt voor je toevoeging.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:32

Paddenpad schreef:
Denk dat je hem best wel wat aan het werk kunt zetten,hij krijgt nu goed voer en verzorging en is ook goed voor zijn spieropbouw,beginnen met een half uurtje longe.

Denk dat jij dat zelf wel heel goed kunt inschatten. ;)

Heb em alweer.... een half uur is erg lang.....
Dit dier moet eerst fitter zijn, en dan is beginnen met veel stapwerk uiteindelijk nog beter. Voor al dat buigwerk dat op de volte nodig is moet je toch een stuk fitter zijn.
In beginsel ook niet langer dan 10 min, waarvan de slechts de helft draf...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:36

Mijn bedoeling was 10min zoals ik eerder aangaf, veel stap en misschien paar rondjes draf.
Ook voor hemzelf lijkt het me fijn dat ie weer iets mag "doen" al is het maar voor 5min a 10min.
Of wat wandelen buitenuit of grondwerken.

Van Paddenpad was het een goed bedoelde reactie absoluut, maar mijn andere ruin longeer ik hooguit 20 a 30min en weet ook dat Haiko dit nog lang niet aan zou kunnen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:38

Neskolay schreef:
maisvlokken en echte pure dikmakers wil ik liever niet aan beginnen.
Dan liever iets waar ook meer inzit waar hij wat aanheeft zeg maar :') seniores priores van subli bijv. maar geef hem ook al slobber dagelijks.

Senior voer is over het algemeen wel laag in energie. En daar wordt hij dan niet zo explosief van.
En wat je voor senior voert ligt een beetje aan je eigen idee ook vindt ik.
Kijk ik zweer bij cavalor. Maar een ander misschien met Pavo.

Overigens wat betreft het werk denk ik dat je echt heel rustig moet opbouwen. Bijna zoals na een blessure.
Dus 1 week 10-15 stappen. 1 week 15 minuten stap werk met 2x 2 minuten draf. 1 week 20 minuten werk met 2x 4minuten draf.
Weer echt heeel heeeel heeel rustig opbouwen.
Zo'n soort schema heb ik na een peesblessure ook gehanteerd met mijn paard. En die stond nog maar 7 weken stil.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:39

Ninx schreef:
tamaramt schreef:

Teveel krachtvoer, en zeker brok zoals PAVO, gaat rommelen met de darmflora die waarschijnlijk sowieso al erg van slag is na dit gebeuren.
Geef het liever meer tijd, en zorg dat hij vooral op basis van ruwvoer en een erg goed vitaminesupplement weer bijkomt.
Duurt wellicht langer, maar is beter voor de darmflora (en dus weerstand, gezondheid, en een constanter gewicht) om vooral te focussen op ruwvoer.

Zelf laten lopen op het land of wandelen zou mijn keuze zijn. Longeren zou ik pas in een later stadium doen.
Ik zag dat iemand riep dat je een half uur kon gaan longeren? Dat is natuurlijk veel te intensief.
Met een goed getraind paard longeer je in de regel vaak niet eens langer dan een half uur....

Al dat krachtvoer maakt explosief en zorgt voor snelle verbrandingstoffen... daar kan hij nu niets mee, en jij al helemaal niet... dan hupt ie alle kanten op. Dit wordt ih eerste deel van de darm opgenomen ih bloed, en is echt bedoeld voor explosieve energie. Jij hebt 'tragere' suikers nodig... zoals uit ruwvoer en ruwvoermixen.
Slobbers op basis van grassen en hooguit wat mais (liever niet) (agrobs heeft mooi zuiver spul) en verder ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en straks lekker de wei op.... neem je tijd.

Ja dat was ik!
Weet niet hoe jij longeert maar denk niet dat je een paard meteen van stal of van poetsplaats trekt, aan de longe gooit en dan een half uur lang laat galopperen of draven is het wel....zitten natuurlijk stappauzes in dat half uur en warm-up / coolingdown,tenminste bij mij wel.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:42

ponyparadijs: Idd moet hij iets hebben waar hij niet een bom van wordt maar gewoon veel inzit.
Subli noemde ik als voorbeeld omdat ik dat vaker heb gegeven aan een paard en je kunt het hier vlakbij krijgen, cavalor geen ervaring mee maar zal idd ook goed zijn. :j
Weet alleen niet waar je dat kan krijgen hier.

Paddenpad: Idd longeren moet je paard ook warmlopen net als met rijden, mijn andere ruin longer ik gemiddeld een half uur :j
Voor Haiko is dat nu lichamelijk en geestelijk wat te lang dus dacht op te bouwen met 10min.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:46

Paddenpad schreef:
Ja dat was ik!
Weet niet hoe jij longeert maar denk niet dat je een paard meteen van stal of van poetsplaats trekt, aan de longe gooit en dan een half uur lang laat galopperen of draven is het wel....zitten natuurlijk stappauzes in dat half uur en warm-up / coolingdown,tenminste bij mij wel.

Paard staat eigenlijk nooit binnen en is dus vrijwel de gehele dag in beweging.

Meestal begin ik met wat stapoefeningen aan de hand, zo'n 5 min, dan 5 min aan de longe, dan weer 5 min stapoefeningen....
Zij is ook 'herstellende'....
Later zal dit weer iets intensiever kunnen.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:48

Super wat je doet voor je paardje! Respect!

Ik heb hier nog een XL halster liggen (beige met fleece neus en kopstuk http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... /4040912/4). Is te groot voor mijn paard. Als je hem nog kan gebruiken dan stuur via PB je adres maar, stuur ik hem voor je op! Ik hoef er niets voor, ook geen verzendkosten.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:53

Ninx schreef:
Paddenpad schreef:
Ja dat was ik!

Paard staat eigenlijk nooit binnen en is dus vrijwel de gehele dag in beweging.

Meestal begin ik met wat stapoefeningen aan de hand, zo'n 5 min, dan 5 min aan de longe, dan weer 5 min stapoefeningen....
Zij is ook 'herstellende'....
Later zal dit weer iets intensiever kunnen.

De mijne ook van 10-17 maar dat wil niet zeggen wanneer ik haar uit de paddock gehaald heb en haar gepoetst en opgetuigd ik ze meteen in draf gooi,dan krijg je vanzelf wel blessures er is niks zo belangrijk dan een goede warming-up en cooling down,voor ik haar laat draven heeft ze eerst 10 minuten warmgestapt en uitstappen idem en tussendoor stappauzes van 2-3minuten.
Maar ga daar verder met jou niet in discussie over want daar draait dit topic niet om.

P.s. paard wat heel de dag buiten staat is niet heel de dag in beweging,maar ook daar ga ik geen discussie over voeren hier met jou.