Nikass schreef:Het is alleen dat je bij een levend wezen nooit weet hoe het leven loopt en je dus voor verrassingen kan komen te staan.
En daarbij heb ik over sommige dingen denk ik een andere visie. Zelf bekappen zou ik bijvoorbeeld nooit doen.
Ik ben ook niet van betutteling. Maar het paard nog niet kennend kan het maar zo zijn dat hij toch een deken nodig heeft, ijzers door problemen aan zijn voeten, of iets anders.
Maar bekappen zijn toch geen extra kosten?
Ik bekap al jaren zelf en heb evengoed goed gereedschap nodig. En ik heb behoorlijk wat probleem hoeven hier, maar is altijd met goede huisvesting, vaak en goed bekappen op te lossen. Heb een tijd niet zelf bekapt en alleen meer problemen gehad door de hoefsmeden met hele goede naam.
Zelf bekappen doe je natuurlijk niet als je dat niet kan. En er zijn net zoveel hoefsmeden die prutswerk leveren en dat zijn echt geen uitzonderingen.
Maar daarvoor zou je je erin moeten verdiepen, want de meeste mensen hebben echt geen enkel idee hoe een gezonde, goed bekapte hoef er echt uit hoort te zien. En ja, dat mag per paard verschillend zijn.
Maar dat tel je niet op bij onvoorziene kosten. Paarden zouden vaker bekapt moeten worden en er wordt teveel op bezuinigd. Dat absoluut. 6 weken is vaak echt de max.
Een deken hoort bij je spullen. Ik heb ze ook jaren niet gebruikt, maar nu wel en had ze nog en wat nieuw. Maar ook dat is geen mega uitgave en gaat normaliter jaren mee. Net als zadel, hoofdstel, cap, rijlaarzen.
Mensen zouden kunnen bezuinigen op onnodige spullen, maar dat zie ik weinig gebeuren. Men wil setjes, verschillende hulpteugels, supplementen en dat soort spul.
Of mee doen met dure merken? Ik begrijp het echt als mensen in pension staan, vooral de jonge meiden. Maar is het nodig? Vaak niet.