[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:37

_Nelleke_ schreef:
Nou in zekere zin kan je voor een bepaald bedrag natuurlijk ook wel wat terug verwachten dus ik snap dat mensen daardoor uitkomen bij het bedrag wat TS betaald.

Daar ben ik het mee eens.
Voor dat geld mag je op z'n minst verwachten dat er aan de basisbehoeften kan worden voldaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:38

Vind het wat lastig te beoordelen op de foto's hoor... Ik kan hieruit niet zomaar afleiden dat het TE modderig zou zijn. Droge ligplekken en uit de wind kunnen staan is een must, ik neem aan dat dat gewoon mogelijk is op die hoeveelheid ruimte.
Ik zou het gewoon eens in real life moeten zien voordat ik er zomaar iets over roep.

Ik vind het wel enorm aansprekend en vele malen minder zorgwekkend dat de duizenden paarden die dag in dag uit binnen staan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:56

beatje schreef:
Het maakt toch ook niet uit wat de TS betaalt?Als mensen het er voor over hebben is dat toch goed. Wilde dat ik die bedragen voor mijn stalling kreeg :-).
Ik verbaas me meer over de reactie's van de mijn willen snachts op stal staan en dan lekker chillen.Dat mensen blijkbaar niet weten dat paarden geen dag en nacht ritme hebben en s'nachts ook gewoon verder gaan met grazen. Wij hebben een grote schuilstal en daar zouden paarden kunnen slapen,de praktijk wijst uit dat ze meestal midden in de wei slapen in groep waar er 1 of 2 staand bij waken.

Tsja, mijn Shetlander is op een wei geboren en altijd zo geweest.
Ik heb ze jaren allemaal 24/7 gehad met schuilstal en ze staan meer binnen dan buiten te grazen :')
Haar zoons dito, die hebben zich op haar aangepast nadat de bejaarden maatjes van haar waren overleden.
Nee ik maak ze dus niet gelukkig met altijd buiten zijn en daarom gaan ze het laatste jaar gewoon snachts op stal.
Waarop ze sochtends (ze staan met 3) nog met 2 liggen te snurken en ze de moeite niet doen om op te staan. Eentje staat er dan idd wel vaak naast.
Maar ze hebben veel meer rust gekregen met snachts op stal.
Goed, ieder paard werkt anders. :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:21

Ik merk dat het er hieraan ligt hoe droog het is, de 2 shetten staan op de wei met een trailer als schuilstal en ze staan daar veel in als de wei "nat" is , en nee die is geen blubber, staat gewoon nog groen, alleen wel blubber waar ze hooi krijgen..

3 paarden hebben een uitloopstal, die stonden de afgelopen dagen smorgens buiten op het droge gedeelte, het gaat vanaf morgen weer regenen dan staan ze vooral snachts in stal... Ze staan duidelijk niet graag in natte grond.

De andere 4 staan snachts op stal en hebben dus geen keuze.

Marcella

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:24

Die van mij bleef vroeger gewoon buiten in de modder staan ondanks dat hij een schuilstal had. Zelfs met hagel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:56

Ninx schreef:
Vind het wat lastig te beoordelen op de foto's hoor... Ik kan hieruit niet zomaar afleiden dat het TE modderig zou zijn. Droge ligplekken en uit de wind kunnen staan is een must, ik neem aan dat dat gewoon mogelijk is op die hoeveelheid ruimte.
Ik zou het gewoon eens in real life moeten zien voordat ik er zomaar iets over roep.

Ik vind het wel enorm aansprekend en vele malen minder zorgwekkend dat de duizenden paarden die dag in dag uit binnen staan.

Ik snap wel wat je zegt maar toch vind ik het een enorme dooddoener. Omdat andere paarden het 'slechter' hebben op stal, is dit 'paardenparadijs' zonder fatsoenlijke voer en ligplekken wel acceptabel? Nee, het is gewoon beide niet acceptabel.

Ja, de paarden hebben hier sociaal contact en ruimte om te lopen maar ze hebben geen schone droge ligplekken en de voederplekken zijn echt heel nat. Bovendien vind ik het aantal paarden te veel t.o.v. het oppervlak, daarom is het waarschijnlijk ook zo enorm stukgelopen.

Maargoed, er zijn helaas gewoon nog te weinig echt goede paddock paradise / hit-actief stallen waar de paarden er echt goed bij staan dus moet men ook kiezen tussen rotte vis en natte kranten. Persoonlijk vind ik dan het alternatief van s'nachts op stal en overdag buiten beter omdat je dan wel voorziet in de 'rust' behoefte. Overdag voorzie je dan in sociaal contact en bewegingsbehoefte.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:23

Libera schreef:
Met die prijzen halen ze meer dan 10k per maand binnen, hooi per paard is misschien 100 per maand dus 5000 voor alle 50... zou je denken dat dat uit moet kunnen? Plus nog inkomsten van lessen ed?

Vergis je niet in alle andere dingen, van mestschep voerschep tot omheining electrice apparatuur tot een grondwaterpomp... alle o verhoud werk uren ect ect...

Hooi is ook duur laatste jaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:26

Dat is toch allemaal niet echt relevant wat ze verdienen toch?
Als pensionklant is maar 1 vraag belangrijk: ben ik en is mijn paard tevreden?
Is het antwoord JA dan blijf je, is het antwoord NEE dan ga je.
Blijkbaar is TS en zijn de paarden van TS tevreden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:30

Christiene schreef:
Libera schreef:
Met die prijzen halen ze meer dan 10k per maand binnen, hooi per paard is misschien 100 per maand dus 5000 voor alle 50... zou je denken dat dat uit moet kunnen? Plus nog inkomsten van lessen ed?

Vergis je niet in alle andere dingen, van mestsvhep voerscjep tot omheining electrice apparatuur tot een grondwaterpomp... alle o verhoud werk uren ect ect...

Hooi is ook duur laatste jaren.

Heb mn paarden thuis staan, dus ben wel bekend met alle bijkomende kosten ;) dan nog is 5-8k ( wat over is na kopen van hooi) meer dan genoeg om die kosten te dekken. Ze hebben al geen stalgebouw om te onderhouden, geen stalbedekking, geen automatische drinkbakken/leiding die stuk gaan etc. Vanaf de foto’s lijkt het onderhoud dat word gepleegd aan het gebied echt heel minimaal te zijn.

Als de inkomsten de kosten niet dekken, is heel simpel dan vragen ze niet genoeg voor pension en zouden de prijzen omhoog moeten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:56

_Nelleke_ schreef:
Ninx schreef:

Ik snap wel wat je zegt maar toch vind ik het een enorme dooddoener. Omdat andere paarden het 'slechter' hebben op stal, is dit 'paardenparadijs' zonder fatsoenlijke voer en ligplekken wel acceptabel? Nee, het is gewoon beide niet acceptabel.

Ja, de paarden hebben hier sociaal contact en ruimte om te lopen maar ze hebben geen schone droge ligplekken en de voederplekken zijn echt heel nat. Bovendien vind ik het aantal paarden te veel t.o.v. het oppervlak, daarom is het waarschijnlijk ook zo enorm stukgelopen.

Maargoed, er zijn helaas gewoon nog te weinig echt goede paddock paradise / hit-actief stallen waar de paarden er echt goed bij staan dus moet men ook kiezen tussen rotte vis en natte kranten. Persoonlijk vind ik dan het alternatief van s'nachts op stal en overdag buiten beter omdat je dan wel voorziet in de 'rust' behoefte. Overdag voorzie je dan in sociaal contact en bewegingsbehoefte.

Nee, dat zeg ik niet.....
Ik snap dat het wel zo overkomt, ik vind het zelf ook vervelend dat mensen altijd uitersten gaan vergelijken.
Uitgaande van het feit dat er voldoende beschutting is en droge stukken zijn, vind ik het beter dan continue op stal staan als ik ZELF zou moeten kiezen.

Maar goed, ik ben er dus nooit geweest en kan/ wil het niet beoordelen van alleen foto's.
Jij bent er dus wel geweest en zult daarom deze mening toegedaan zijn? Als er echt helemaal geen droge plekken zijn, zou dat wel zorgelijk zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:34

Sizzle schreef:
Dat is toch allemaal niet echt relevant wat ze verdienen toch?
Als pensionklant is maar 1 vraag belangrijk: ben ik en is mijn paard tevreden?
Is het antwoord JA dan blijf je, is het antwoord NEE dan ga je.
Blijkbaar is TS en zijn de paarden van TS tevreden.

Ik wilde me niet inmengen in deze discussie, maar ik ben het helemaal met Sizzle eens. TS is blij met dr plek, prima toch. En hey mijn eigen staan thuis, hier staan ze hier op een paddock met geel zand, hebben overdags een inloopstal waar ze in kunnen, enz enz enz, ook dat is niet heilig. Zelfs hier is het zand echt wel nat en bij tijden soppig. Met de hoeveelheid regen die er geweest is houdt zelfs dat bijna niet meer.

Ja tuurlijk zou ook ik graag zien dat in elk geval de schuilplekken en rond de voerbakken een enigzins droog stuk zou zijn, maar ik heb op geen van de foto's een sjago paardegezicht gezien. En eerlijk de mijne zouden in hun hoefjes knijpen als ze op zon stuk mochten. En dat is toch echt wel een stel mietjes die hun hoefjes niet nat of smerig willen.

TS mss een idee om een dag met z'n allen te prikken om de stalhouder een dag te helpen zodat dat gele zand rond de schuilstallen en voerbakken komt. Veel handen maken licht werk.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 02:14

Maar als je hier geel zand overheen gaat gooien kan je het net zo goed door de plee spoelen... dat zakt gewoon weg in de modder en dan heb je gewoon weer baggerzooi.... zand over natte blubber gooien heeft echt totaal geen zin.

Als je het doet, trek het dan eerst gelijk met de tractor, dan moet er een laag puin op, en daarna pas zand. Als je op klei zit zou je er beter ook nog doek tussen kunnen doen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 07:55

Libera schreef:
Maar als je hier geel zand overheen gaat gooien kan je het net zo goed door de plee spoelen... dat zakt gewoon weg in de modder en dan heb je gewoon weer baggerzooi.... zand over natte blubber gooien heeft echt totaal geen zin.

Als je het doet, trek het dan eerst gelijk met de tractor, dan moet er een laag puin op, en daarna pas zand. Als je op klei zit zou je er beter ook nog doek tussen kunnen doen

Nou dat dacht ik ook altijd maar als je er maar genoeg zand opgooit dan werkt het toch echt wel. Het vermengt met de modder en de klei en de grond verzandt dan meer. Het werkt wel maar er moet echt heel veel zand op. Beetje zand op de blubber verdwijnt gewoon.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:08

Ninx, ik ben er ook niet geweest maar TS heeft een hoop foto’s gepost en er is voldoende info beschikbaar namelijk 50 paarden op 7 ha kleigrond. Een kleine rekensom zegt dat dit meer dan 7 paarden op 1ha is. Als de paarden daar 24/7 op staan, in je achterhoofd nemende dat het kleigrond is en dat het giga heeft geregend de afgelopen weken dan kan het gewoon niet dat daar voor 50 paarden een droge schone ligplek is.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:33

Suzanne F. schreef:
Libera schreef:

Nou dat dacht ik ook altijd maar als je er maar genoeg zand opgooit dan werkt het toch echt wel. Het vermengt met de modder en de klei en de grond verzandt dan meer. Het werkt wel maar er moet echt heel veel zand op. Beetje zand op de blubber verdwijnt gewoon.

Iets zegt mij dat er niet genoeg zand klaar ligt voor 7 hectare, dat zou echt een fortuin kosten volgens mij :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:37

Je hoeft ook geen 7 hectare te doen. Als je maar wat droge slaap- en eetplekken hebt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:18

Idd zolang je er echt genoeg geel zand overheen gooit, en ik heb het dan niet over een laagje van 10 cm, maar doe eens een halve meter, gaat dat echt wel werken. Goed ik zit op veengrond, maar we hebben hier voordat de paddock echt op de schop is gegaan en al het zwarte is vervangen door geel zand een deel gehad waar heel simpel een vrachtauto met zand op 1 plek is gegooid. Heb er verder niks aan gedaan, de paarden hebben het zelf verspreidt :D Maar die plek was ook de jaren erna nog steeds droog waar de rest een baggerbende was.
Ik geloof ook niet dat de stalhouder daar die complete 7 Ha met geel zand wil bedekken. Dan is het idee van een halve wildernis ook weg, en dan groeit er echt niks meer. Op en rond de schuilstallen en voerplekken en evt 1 open plek waar ze graag liggen is ook genoeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:21

Ik ben geschrokken van de modder ende en hoeveelheid paarden op die 7 ha. Dit is geen reclame voor paardnatuurlijke huisvesting en geeft Paddock Paradise stalling een slechte naam.

De stal van Sophia Bella vind ik een heel mooi voorbeeld en met wat extra natuurlijke aanplant lijkt de paddock al snel minder "saai"

In de originele plannen van de vorige eigenaar waren er ook prachtige natuurlijke paden rond en door de weides ingetekend. Dat deel van het plan is maar deels gerealiseerd (poel gedeelte)

Ik zou dit, met deze modderpaden en natte bodem onder afdaken, niet willen voor mijn dieren en ben voorstander van 24/7 buiten, maar wel onder goede omstandigheden. En dat houdt in minimaal voldoende M2 droge stevige bodem voor alle paarden om te eten en voldoende droge ligplekken. En ik wil persoonlijk niet dat mijn paarden bijna elke pas 20cm diep in de modder wegzakken om van de ene plek naar de andere te moeten komen.

Ik heb zelf 3ha met veen op leem/zand en de wei wordt ook enorme modder als je daar in het natte seizoen de paarden op laat lopen. En dan heb ik er gemiddeld 6 dieren op lopen. Zeker met zoveel paarden en zo'n zachte ondergrond heb je veel M2 verharding nodig voor voerplekken en in en rond de schuilplekken.
Om die modderellende te voorkomen sluiten wij dus de weide af voordat die te erg stuk wordt gelopen en hebben verharding in/rond de inloopstallen en veel drainage en zand. Met een winterproof kleinere zandtrack.
Ook het aantal paarden is aangepast aan de ruimte. Normaal geeft men aan 2 tot 3 grooteenheden vee per ha. Dan red je het qua voeding aardig en hoe de bodem het houdt hangt af van het soort bodem.

Deze grond, en met deze voorzieningen is deze plek en oppervlakte niet geschikt voor dit aantal paarden. En ik zou het zeker geen paradijs noemen. Niet in de natte maanden.

Uit milieu- en natuuroogpunt vind ik het ook niet verantwoord.

Misschien valt het in het echt mee, maar vanaf de foto's wordt ik er niet blij van.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 18:12

Visitor schreef:
Interessant topic!

Sure_lee schreef:
Ik geloof dat er van de week iemand kwam met een soort borstelmachine om te kijken of die de track schoon kan vegen.

Oeh, zou je willen laten weten hoe dit is gegaan? Erg benieuwd naar.

Dit weekend hebben ze de veegmachine gebruikt. De track is nu moddervrij. Er liggen wel plassen maar geen modder meer. Dat is dus wel een succes!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:55

Hoe werkt zoiets en waar blijft de modder dan?
Ik ben wel sceptisch maar oprecht geïnteresseerd hoor :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 19:35

De modder vliegt dan het gebied in. Dus daar wel meer modder. Maar niet op de track. Waar ze toch het meeste lopen omdat de hooibakken daar aan liggen.
Er zit een grote borstel op die ronddraait en dan vliegt de modder weg.
Degene die hem bestuurt wordt een keldermonster!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:38

Oh dat klinkt als een handig ding! Wat fijn dat het werkte zo. Heb je er ook foto’s van? Ben heel benieuwd hoe het er nu bij ligt! :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 20:46

Ben ik vergeten. :=
Mijn vriend was mee en die stelt nogal wat vragen. Heel leuk natuurlijk!
Vandaag heb ik hem de paardenknoop geleerd _O-

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:00

Nou fijn dat ze wat meer droge voetjes hebben :j
Ik zou akelig zijn door mijn mok gevoelige merrie := dus zon veger is ideaal!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:48

Volgende keer een voor en na foto van degene die de machine bestuurd heeft. :')