Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:33

Zulke foto's vind ik persoonlijk nietszeggend (ook van de tinker hoor). Dat ze op die leeftijd alle kanten op schieten en tijdens het groeien wat vermageren is niet meer dan normaal. Zeker in de winter zijn het gewoon lelijke eenden, komt daar wat meer vlees op en een strakke zomervacht ziet het er altijd beter uit.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:35

Omdat al zijn energie op gaat aan groeien, hij hoorde afgelopen zomer lekker onbeperkt op de weide te lopen om deze reserves weer aan te vullen voor de winter :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:43

Groei zowel in de hoogte als in de breedte kost energie.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:45

De foto's zijn natuurlijk niet representatief voor algemene ontwikkeling - natuurlijk schieten jonge paarden nog overal heen -maar ik bedoelde meer te zeggen dat ik directe ervaring had met het zien aansterken en van jonge paarden na 7maand rust op een wei. Voor mij was het in elk geval duidelijker dat het snelle en grote verschil kwam door verschillend stalbeleid; altijd buiten met vet gras ipv veel binnen in de groepsstal op hooi.

En zoals ik al zei; hoe je paard er ook eerst uitzag of nog gaat groeien: op de rijfoto's doet Harley me meer denken aan mijn merrie als jaarling dan haar nu als leeftijdsgenootje van Harley; qua bouw, qua bespiering. Dan lijkt het me dat rijden sowieso geen goed idee is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 16:55

Gekke is juist dat hij in de winter er wel nog goed uit zag. Zijn wintervacht was veel mooier dan die vacht dat hij had toen ik hem kocht.

Deze foto's zijn van de periode februari tot april geloof ik toen stond hij nog in de ponygang.
Afbeelding
Afbeelding

Foto van vorige maand (we zijn inmiddels al september :o)
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:56

Daar gaat het toch niet om?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:04

Ts kijk eens goed naar die onderste foto. Hij heeft geen nek, geen borstkas, nauwelijks body. Hij is iel, een klein slungeltje.
Dat lijfje wil je toch niet belasten door te gaan rijden??

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 17:14

Nu ik ze onder elkaar staan heb zie ik het idd.
Feit is dat ik het in RL niet zag omdat ik er quasi dagelijks ben. Iemand die hem minder vaak ziet zou dat wel opgevallen zijn.

Maar als hij op de wei mag bij de kleine groep zou dat dan beteren aangezien er ook wel twee wat magerdere paarden stonden zag ik vandaag. Ene is dan wel weer een moeilijke merrie die zelfs niet makkelijk handelbaar is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:16

Art_Ificious schreef:
Nu ik ze onder elkaar staan heb zie ik het idd.
Feit is dat ik het in RL niet zag omdat ik er quasi dagelijks ben. Iemand die hem minder vaak ziet zou dat wel opgevallen zijn.

Maar als hij op de wei mag bij de kleine groep zou dat dan beteren aangezien er ook wel twee wat magerdere paarden stonden zag ik vandaag. Ene is dan wel weer een moeilijke merrie die zelfs niet makkelijk handelbaar is.

Nog altijd ben je aan het zoeken naar nadelen om onder de loep te nemen terwijl je vergeet te kijken naar de ellende die je het beestje NU bezorgd. Kijk naar het grotere geheel, zie de eenzaamheid vermoeidheid en pijn. Laat hem paard worden, dat heeft een beetje risico maar wat je nu doet op de langere termijn ook enorm. :o

Zet hem in een kudde en gooi er desnoods wat extra pulp in ofzo, laat hem lekker paard zijn!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:20

Er zijn heel veel redenen dat een paard mager kan zijn, Harley vind ik niet mager. Hij moet zich nog meer ontwikkelen, al vind ik het niet zo erg als wat hier geschetst wordt, en wat sterker worden. Dat komt allemaal vanzelf wel als hij gewoon aan z'n dagelijkse portie eten en vrije beweging komt. Dat is juist het mooie van een paard of pony in de groei; je hoeft er niets voor te doen. Een echte flinke pony gaat hij nooit worden, maar hij ziet er nu gewoon nog niet helemaal "af" uit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:24

Zet hem lekker op de kudde, laat hem tot volgend voorjaar uitzwaren en ga dan lekker lessen met hem bij iemand die weet wat hij/zij doet. Met die jonge dieren heb je vooral begeleiding nodig. :j

Vraag of hij in de kudde mag, dat zal even kijken wie de baas is in het begin, maar uiteindelijk vindt iedereen zijn plekje. :j
En paarden stoeien soms met elkaar, dan hebben ze wat plekken en die zijn meestal heel onschuldig. Ik vind het ook niet leuk als ik de mijne van het land afhaal en ze heeft wat plekken, maar ik besef me dan ook heel goed dat ze ontzettend speels is en andere paarden af en toe pest waardoor ze of gaan spelen, of ze een keer een klap of een knauw krijgt omdat ze weg moet. Gaat vanzelf dicht en er komt vanzelf weer haar op. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:44

Fotos van de vorige pagina zeggen niks..
De ene is in zomervacht en de andere in wintervacht. Ik zie geen verschil behalve de vacht

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:48

TS complimenten dat je wel wat wilt veranderen. Bij de rest in de kudde lijkt mij een top-oplossing Komende jaar lekker wandelen, grondwerk, maar het daar even bij laten. Verkeersmak maken kun je bijv prima aan de hand doen, ook goed voor jullie band!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:54

Goedzo dat je gaat vragen of hij bij dr andere kudde kan en nu ziet dar hij inderdaad geen body heeft. +:)+
De eerste stappen zijn gezet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:02

TS ik ben het, deels, met je eens w.b.t. jij krijgt wel commentaar en andere die op hun driejarige kruipen niet, dat is inderdaad niet eerlijk. Dat betekend niet dat wat jij doet goed is voor je pony, integendeel. Ik ben van mening dat niemand op een driejarige moet kruipen, of die er nu puppy uit ziet of dat die er al volgroeid uit ziet.... beidde zijn nog niet uitgegroeid!!! Ook al ziet de ene er wel zo uit. Op beidde moet niet gereden worden. Ik zou écht écht op z'n allervroegst pas met 4 beginnen. Nouja daarvoor is het hier al te laat, dus alsjeblieft laat 'm iig tot z'n vierde nog even zonder ruiter rondlopen.

w.b.t. plaatsen in een kudde. Wat ik zo lees heb je 'm niet de kans gegeven om zijn plekje in de kudde te krijgen. Dus het is niet gek dat het iedere keer weer mis ging. Geef het wat langere tijd, maar zorg ook dat hij op de juiste manier in de kudde wordt geplaatst en niet patsboem er maar bij smijten (want dan vraag je natuurlijk ook om problemen)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-09-16 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:21

[/quote]

TS, woon je in de buurt van Rillaar dan? :)

Omdat je zegt Belgisch Limburg maar Rillaar is Vlaams-Brabant. Gewoon ter oriëntatie, ik woon daar vlakbij en kan je dan misschien nog wat tips voor stalling geven...[/quote]

TS zou in Lommel wonen, dat is toch een eind van Rillaar af, toch een 50 min met de auto ...

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:29

kom op zeg harley was nog geen 2,5 toen je al longeerde met zadel en bit.. en de eerste x dat er een licht iemand opzat was hij 2,7 maar een dikke maand ervoor had je je been ook al over hem heen. Mag ik vragen waarom je niet gewoon naar bokt luisterd? Zet hem tot volgend jaar op de wei en laat hem nog even jong zijn.

Vind het wel een mooi paardje trouwens. Misschien kom ik hard over maar het zou zo zonde zijn hem te verpesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:02

TS, misschien even de kanttekening dat een paard met voldoende vetjes niet hetzelfde is als een paard met voldoende bespiering. Ze zien er beide stevig uit, en toch kan die met al het vet minder dragen. Ik denk dat je je daar op verkijkt. Het is niet omdat Harley verdikt en ronder wordt, dat ie ook gelijk de spier ontwikkeld. Dat gaat iets langzamer en ze hebben net dat vet nodig om nadien om te zetten.

Dus hoewel hij prima op gewicht is, is hij toch nog iel en puppy. Er gaat nu veel energie naar groeien en ontwikkelen. Die energie kan hij nu even niet stoppen in spieropbouw. Maar dat komt wel. Als je hem tenminste de kans geeft om 24/7 te bewegen, om te spelen, om te rennen en gek doen. Daarmee trainen ze zichzelf. Een paard wat 24/7 buiten loopt heeft al meer basisconditie dan een paard wat 24/7 op stal staat en waar niks mee gedaan wordt.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:45

Woont TS in Lommel?Ik woon in Mol,vlak ernaast.
Dacht dat je van Hasselt was TS?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:01

Ik denk ook dat wanneer je hem op de weide laat met 24/7 voer dat hij dan en meer kan bewegen,en dus beter kan groeien. Zowel in breedte en lengte als in spieropbouw. Echt,gooi dit beestje lekker een jaartje de wei op. Kan dat in de winter niet,zoek dan een stal waar ie overdag sowieso buiten komt,en liefst alsnog onbeperkt hooi kan eten. Ruwvoer is in deze echt belangrijker dan het aantal krachtvoer,dat hebben ze nog niet zo nodig.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:33

Ik vind sommige reacties wel weer erg ver gaan :x

Ik hoop dat je doet wat het beste voor Harley en jou is TS, dat je gauw een plekje vind waar jullie beide gelukkig worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 12:23

Ik woon idd niet in Lommel maar op 2 km van Hasselt. Ik woon te herk-de-stad aan de grens van Stevoort (voor zij die zich dan beter kun e oriënteren)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 12:55

Vraagje nog. Wandelen aan de hand mag toch wel nog hé?
Lekker veel kilometers maken aan de hand in stap en draf?

En voor volgende lente/zomer heb ik sowieso al een dressuur instructeur op het oog.
Iemand die ervaring heeft met jonge paarden en ook haar eigen paarden altijd zadelmak gemaakt heeft.
Rijdt met haar fries nu M dressuur. En haar helaas overleden fries kon Z oefeningen maar heeft ze maar tot in M dressuur gestart.
Op die oude kreeg ik les (6 lessen op gehad) en toen kreeg die koliek wat hem fataal werd :'(

Afbeelding

Heb er wel al op die korte tijd veel van geleerd zoals beter doorzitten in draf (galop deed ik namelijk nog niet met hem) stelling en we waren net gestart met verruimen in draf en achterwaarts stappen. Ook al eens enkele pasjes travers gedaan.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-09-16 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:59

Wandelen kan, maar vergeet niet dat hij een concentratieboog heeft van een goudvis... Dus feitelijk is een kwartier per x lang zat en ik zou het niet vaker doen dan 2x per week. Voor de rest lekker spelen in de kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:51

Laat 'm maar zijn kilometers maken op de weide, wat ie geleerd heeft vergeet hij heus niet meer. Af en toe een keer op pad kan geen kwaad, meer hoeft niet.

Waarom volg je nu geen les meer bij die dame? Ik zou nu juist intensief gaan lessen, dat pak je dan allemaal mee naar volgend jaar en is in je eigen voordeel om Harley dan door te rijden.