Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:05

Kamy schreef:
Activiteit is niet harder gaan. Maar grotere en ruimere passen maken. Zie het maar als verschil in slenteren of stevig doorwandelen bij mensen ;-)

De vraag is of het paard dat verschil op dit moment gaat snappen ;)
Initieel heb je echt een bepaalde mate van activiteit nodig voor balans etc (in zoverre dat je niet kan slenteren) maar als je dit paard nu, op dit moment, gaat proberen om meer actief te rijden, dan rijd je haar de grond in en/of verhoog je alleen maar de spanning. Daardoor zal je weer meer met je hand moeten inwerken om te begrenzen en dan zit je weer in een vicieuze cirkel van meer druk en meer spanning.

Eerst consistent hetzelfde tempo kunnen rijden, volledige ontspanning krijgen, consistent contact met de mond krijgen en je eigen zit goed genoeg krijgen voor de volgende stap.

Om ontspanning te krijgen, hoef je er niet super netjes op te zitten, maar zodra je echte power en precisie van je paard gaat vragen, zal je zelf eerst moeten zorgen dat je die kwaliteiten in je eigen zit hebt.

Anoniem

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:18

Maar Sanne, even een vraagje, jij bent tenslotte dierenarts: hoe lang kan je een paard doorrijden op de manier zoals dat nu gebeurt door Murosch. En hoe lang/kort moeten de trainingssessies zijn? Ik rijd tijdens mijn oefenrondje dan weer hoog, dan weer laag, gooi 'm niet los en probeer 'm achter actief te houden....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:23

In mijn beleving staat er weinig nieuws in het artikel van Horselistening.
Zoals ik het lees is ook zij de mening toegedaan dat in een passieve stretch (eigenlijk gewoon halsstrekken??) het paard alleen de hals laat zakken. Prima, maar op termijn voegt het niet zo heel veel toe.
Bij een actieve stretch loopt je paard actief van achteren naar voren, de beweging wordt energieker en je paard loopt meer je hand in. Je traint je paard.

Er is dus ook geen route van het één naar het ander; het zijn verschillende dingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:49

Sterker nog, het is voor een paard onmogelijk van het eerste over te gaan naar het tweede. Op de voorhand, met het hoofd laag is het niet mogelijk om de kanteling naar horizontaal en op het achterbeen te maken. Daarom is het zo belangrijk, eerst een actief ondertredend achterbeen, en van daaruit uitschuiven en het horizontale evenwicht behouden. Niet eerst uitschuiven en daarna hopen dat je de achterhand erbij krijgt en het paard gaat kantelen.
Daarom staat het voorwaarts ook vooraan in het voorwaarts-neerwaarts en daarom vind ik de stretch ook zo'n totaal onzinnige "nieuwe" benaming. Het doet afbreuk van het doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:55

oji schreef:
Sterker nog, het is voor een paard onmogelijk van het eerste over te gaan naar het tweede. Op de voorhand, met het hoofd laag is het niet mogelijk om de kanteling naar horizontaal en op het achterbeen te maken. Daarom is het zo belangrijk, eerst een actief ondertredend achterbeen, en van daaruit uitschuiven en het horizontale evenwicht behouden. Niet eerst uitschuiven en daarna hopen dat je de achterhand erbij krijgt en het paard gaat kantelen.
Daarom staat het voorwaarts ook vooraan in het voorwaarts-neerwaarts en daarom vind ik de stretch ook zo'n totaal onzinnige "nieuwe" benaming. Het doet afbreuk van het doel.

Ben zo blij met jouw onderbouwingen; ik zie het echt ook zo.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:10

Picasso schreef:
oji schreef:

Ben zo blij met jouw onderbouwingen; ik zie het echt ook zo.

Aan welk doel doet de stretch afbreuk dan?
Ik ga het topic van TS niet overnemen maar kan het niet laten om te zeggen dat het in zijn algemeen kul is wat hierboven staat. En ik spreek uit eigen ervaring. Ontspanning komt voor inspanning. Het is zeker zo dat TS nu toch echt moet zorgen dat het paard actief van achter wordt. Maar hiervoor hoeft het paard niet opgepakt te worden. Het paard gaat zichzelf wel dragen als de kracht er is. Maar die moet er wel ingetraind worden.

Het is jammer dat het een soort "voor en tegen" topic wordt. TS heeft voor een weg gekozen (waar op dit moment zeker veel verbetering aan toe te voegen is) die niet iedereen begrijpt of wil begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:13

Dat is inderdaad het voornaamste wat ontbreekt imo: het voorwaartse, daar begint het hele verhaal mee. Niet sneller, wel voorwaarts en van daaruit neerwaarts. En ik vraag me af hoe goed het is om een paard alleen maar met 'de kop naar beneden' te rijden en vraag me oprecht af of je daarmee goed of kwaad doet.

Edit: het zijn vragen en vraagtekens plaatsen bij de manier waarop. Dat voor/tegen ontstaat doordat mensen het op een andere manier zien/voelen. Dat is toch niet erg?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:26

Picasso schreef:
Maar Sanne, even een vraagje, jij bent tenslotte dierenarts: hoe lang kan je een paard doorrijden op de manier zoals dat nu gebeurt door Murosch. En hoe lang/kort moeten de trainingssessies zijn? Ik rijd tijdens mijn oefenrondje dan weer hoog, dan weer laag, gooi 'm niet los en probeer 'm achter actief te houden....

Mijn eigen weg zou een andere zijn ;) Ik maak altijd eerst een paard helemaal los, plus dat ik niet van het laag rijden ben ;)

Wat ik wel zie, is dat het paard (in vergelijking met bijv. foto 4), veel meer ontspanning toont en veel meer ontspanning heeft in de hals en schouder spieren. Ik denk dat het een hele goed beslissing is geweest om juist is te focussen op ontspanning en vooral van de hals af te blijven.

De strategie die hier veel wordt voorgesteld (=meer activiteit en meer opsluiten), zou op dit moment echt funest zijn voor dit paard. Overmatige spanning in het lijf is echt veel slechter voor het lijf dan een beetje op de voorhand lopen en een gebrek aan activiteit. Veel overgangen maken en meer activiteit zijn op dit moment heel zwaar, het zijn echt stressoren voor het lijf en geven een grote kans op problemen.

Natuurlijk zou het optimum zijn een ontspannen en actief paard! Als dat nog niet mogelijk is, kies ik vaak voor meer ontspanning en minder activiteit.

Op het moment dat je nog volledig bezig bent met die ontspanningsfase, rijd je kort. Zo min mogelijk belasting. Ik zou zelf liever dit paard eerst op de grond trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:30

Hartelijk dank voor je uitleg Sanne! Wat zou Murosch nu het beste kunnen doen volgens jou? Alleen maar vanaf de grond trainen voor bepaalde tijd? Of ook rijden en hoe dan?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:33

sanne83 schreef:
Picasso schreef:

Mijn eigen weg zou een andere zijn ;) Ik maak altijd eerst een paard helemaal los, plus dat ik niet van het laag rijden ben ;)

Wat ik wel zie, is dat het paard (in vergelijking met bijv. foto 4), veel meer ontspanning toont en veel meer ontspanning heeft in de hals en schouder spieren. Ik denk dat het een hele goed beslissing is geweest om juist is te focussen op ontspanning en vooral van de hals af te blijven.

De strategie die hier veel wordt voorgesteld (=meer activiteit en meer opsluiten), zou op dit moment echt funest zijn voor dit paard. Overmatige spanning in het lijf is echt veel slechter voor het lijf dan een beetje op de voorhand lopen en een gebrek aan activiteit. Veel overgangen maken en meer activiteit zijn op dit moment heel zwaar, het zijn echt stressoren voor het lijf en geven een grote kans op problemen.

Natuurlijk zou het optimum zijn een ontspannen en actief paard! Als dat nog niet mogelijk is, kies ik vaak voor meer ontspanning en minder activiteit.

Op het moment dat je nog volledig bezig bent met die ontspanningsfase, rijd je kort. Zo min mogelijk belasting. Ik zou zelf liever dit paard eerst op de grond trainen.

Top!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:42

Niet alle pagina's gelezen, het zijn er zo veel.

Ik vind het een interessant topic. De manier van rijden heb ik een lange tijd gevolgd en zijn een hoop dingen in die ik wel zie zitten. Maar ik heb over de tijd dat ik het topic heb gevolgd ook een mening gevormd - zeker met het uitproberen bij mijn merrie - dat deze methode niet voor elk paard werkt. Ja, ze gaat wel lekker zakken, maar ik ben het met iedereen eens dat dit niet in combinatie is met de juiste activiteit en draagkracht van achteren, wat eigenlijk wel nodig is voor een juiste stretch. Ik zie vooral veel momenten dat ze enorm op de voorhand valt. En hier viel ik dus ook over bij het op deze manier rijden met mijn merrie. Ik kan in een stretch nog zo proberen de achterhand te activeren en haar meer op de achterhand te zetten, maar dat lukt niet in de stretch dat is gewoon veelte zwaar voor haar (bouw?). Mijn lesgeefster is ook voor lang en laag, de 'stretch' maar wij komen daar pas ver aan het eind van de les bij, als de achterhand goed genoeg los is, de heupen los zijn, ze meer gaat dragen en haar achterhand goed actief is. DAARNA vragen we pas een stretch, die korte periodes is, omdat ze zo snel de achterhand weer weg laat en dan op haar voorhand kukkelt. Het doel is uiteraard deze stukken steeds langer maken. Maar voor ons is het een doel en niet een middel, zoals bij jullie. Je bent nu toch best een tijdje op deze manier aan het rijden, en jullie komen er vast wel mini stapje bij mini stapje, er zit verbetering in, maar ik vind zelf een naar idee dat er tot die tijd zoveel op de voorhand zit en zo weinig activiteit van achteren. Ik kreeg hem 'gelukkig' direct van mijn merrie terug toen wij even enkel op de stretch aan het focussen waren. Ze kreeg ongemak in de schouder en haar gevoeligheid in combi met haar karakter wordt er dan gelijk door haar NEE geroepen. Gelukkig duidelijke taal, haar voorvoeten zijn al een aandachtspuntje en daar ben ik zuinig op. Dan maar een andere weg naar Rome.

Neemt niet weg dat er echt resultaten met deze manier van rijden zijn waar ik best jaloers op ben! Zo zit er in het bewuste topic een groot voorbeeld voor mij en ik vind het jammer dat het voor mijn merrie - nu - nog niet zo werkt. Wie weet ooit, of wie weet nooit. Het is niet de manier voor haar. Probeer hier wel open in te staan. Dingen uitproberen is echt super, maar met dit soort 'stromingen' moet je soms wel oppassen je niet teveel gaan blindstaen op die ene methode en die ene manier. Je hebt wel vooruitgang, maar is het voldoende?

Misschien dat het nu je meer naar de oprichting gaat, de achterhand er wel bij gaat komen. Als dat zo is, zou het fijn zijn want dan krijg je uiteindelijk wel het juiste plaatje waarschijnlijk. Maar voor nu hebben jullie nog een lange weg te gaan :)

Nog even inhakend op dit:
Murosch schreef:
Babootje eigenlijk om de simpele reden dat ze vanaf haar geboorte zo is. Er is niets verandert aan haar gedrag of karakter sinds haar veulentijd, enkel is ze milder geworden. Als ze nou onder het zadel alleen ingewikkeld gedrag liet zien of het gedrag was in de loop van de tijd veranderd, dan had ik me ook achter mijn oor gekrabbeld hoor, maar dat is gewoon niet zo. Het was geen grap dat ik in mijn vorige topic zei dat mensen in mijn omgeving vroeger riepen dat er nooit op dit paard gereden zou kunnen worden.

Pas alsjeblieft wel op met dit soort dingen zo weg te leggen. Ik snap je helemaal en ik herken het vooral heel erg. Ik heb altijd geroepen, mijn merrie is een boos blijf van mijn lijf paard. Tot ik pas enkele jaren terug met osteo's en vooral fysio's in aanraking kwam. Mijn merrie is helemaal niet perse een blijf van mijn lijf paard qua karakter, maar mogelijk waren alle aanrakingen gewoon soort van 'pijnlijk' vanwege alle spierspanning die ze had zonder dat ik dat merkte. Want ze is zoveel veranderd! Gedrag dat al van jongs af aan 'afwijkend' is, hoeft niet perse enkel karakter te zijn. Bij mijn merrie was het ook vanaf jonkie zo :) Dingen die niet goed in het lichaam zitten, kunnen ook vanaf jongs af aan er al zijn. Ook dingen met botten etc :)

Als laatste, ik vind het dapper dat je zo'n topic hebt geopend en ook bedankt hiervoor, want ik vind het bere interessant al deze meningen. Normaal meng ik mij niet zo snel in rijtechnische dingen, ik ben ook maar een nitwit. Maar wilde wel graag mijn ervaring delen betreft deze manier. Verder, blijf vooral luisteren naar je gevoel en naar je paard :)

edit; je laatste filmpje vind ik het op de voorhand op zich nog wel mee vallen trouwens. Ik vind het wel wat onrustig ogen en merk dat ze enorm loperig is. Dat is ook wel lastig te activeren lijkt mij. Daar heb ik ook geen tips voor, hoe te activeren ipv sneller te laten lopen, daar heb ik kennis niet voor dat goed uit te leggen. Mag ik vragen waarom je alleen maar doorzit? Ik had altijd begrepen dat dat voor een paard nog moeilijker is dan dat je zou lichtrijden. Is het niet iets om in een later stadium pas te gaan doen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:52

Picasso schreef:

sanne83 schreef:

Ik ben het daar ook wel mee eens Sanne, mits het paard niet kreupel is. En daar twijfel ik dus erg aan.
Zou je niet beter eerst veterinair kunnen onderzoeken of de spanning, het vluchterige en het strakke in het lijf van van het paard niet wordt veroorzaakt door pijn? En dat de manier waarop TS haar paard nu rijdt (van de achterhand af) voor het paard het minste stress oplevert omdat ze zo het minste pijn heeft? Voordat je doorgaat met een strategie, wil je toch eerst weten wat de oorzaak van de onregelmatigheid is? Dan kun je daar je strategie op aanpassen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:55

sanne83 schreef:
Picasso schreef:

Nee nee nee, ik heb het iig niet over opsluiten gehad, en ik denk dat meerderen dat niet bedoelen, maar over opvangen, contact hebben en begeleiden. Opsluiten in deze fase is idd funest.
Het valt me op hoe belangrijk het is dat je expliciet post met uitleg erbij en dat het dan toch door mensen hun eigen interpretatie overgenomen wordt. Lastig papieren communicatie...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:17

Babootje schreef:
Ik ben het daar ook wel mee eens Sanne, mits het paard niet kreupel is. En daar twijfel ik dus erg aan.
Zou je niet beter eerst veterinair kunnen onderzoeken of de spanning, het vluchterige en het strakke in het lijf van van het paard niet wordt veroorzaakt door pijn? En dat de manier waarop TS haar paard nu rijdt (van de achterhand af) voor het paard het minste stress oplevert omdat ze zo het minste pijn heeft? Voordat je doorgaat met een strategie, wil je toch eerst weten wat de oorzaak van de onregelmatigheid is? Dan kun je daar je strategie op aanpassen.

De manier van een paard "op de achterhand zetten" vind geen enkel paard prettig, of ze nu KS hebben of niet. Het kan ook nog eens helemaal niet :D Meer gewicht op de achterhand nemen, is een proces van jaren en jaren langzaam sterker maken en hele korte stukjes vragen.

Ik zou wel zeker ook aanraden om dit paard eens te laten onderzoeken, daar ben ik het absoluut mee eens. In ieder geval een goed kreupelheidsonderzoek met buigproeven en een paar keer goed losmaken.

@knollentuin: misschien heb jij het niet zo geschreven, maar anderen wel.

Het verbaast mij nogal dat er aan de ene kant mensen zien dat het paard niet helemaal goed loopt, maar dat er aan de andere kant mensen roepen: meer activiteit, meer opvangen, meer opsluiten, meer eraan rijden, meer..., meer.....

Als ik dit paard zie, dan denk ik alleen maar minder..., minder.... :D Dit paard heeft al zoveel moeite met ontspanning en de juiste houding zoeken, ga alsjeblieft niet meer rijden, meer vragen. Liever nog een stapje terug doen en alleen op de grond trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:21

Dat was omdat Murosch ons er van overtuigd had, dat er hoogstwaarschijnlijk medisch niks aan de hand zou zijn met dit dier. Ik vraag me dat nog steeds af, maar wie ben ik om Murosch niet te geloven. Daarnaast ben ik geen dierenarts en zie dingen niet, die jij wel ziet Sanne.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:27

Babootje schreef:

Dat lijkt me een hele verstandige stap :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:37

Laurie schreef:
Babootje schreef:

Dat lijkt me een hele verstandige stap :j

Dit en samen met positie van zadel en ruiter, maar zolang dit steeds weerlegd wordt door ts is dat een doodlopende advieslijn. Zo voelt t voor mij onderhand wel.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:42

Wat men niet moet vergeten is dat deze merrie neerwaarts gebouwd is en daardoor ook snel zo gaat lopen. Haar voorbeen is in vergelijking met achterbeen gewoon kort. Dat is niet makkelijk om te veranderen kwa rijden. Respect juist dat je dit topic opent en je er wat aan gaat doen. Het vergt veel tijd en geduld.

Het begin is er veel succes en rijplezier toegewenst!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:47

tanjaatjuhh schreef:
Wat men niet moet vergeten is dat deze merrie neerwaarts gebouwd is en daardoor ook snel zo gaat lopen. Haar voorbeen is in vergelijking met achterbeen gewoon kort. Dat is niet makkelijk om te veranderen kwa rijden. Respect juist dat je dit topic opent en je er wat aan gaat doen. Het vergt veel tijd en geduld.

Het begin is er veel succes en rijplezier toegewenst!

Als je goed.leest is dit al meerdere malen aangegeven dat het voor dit model paard dus juist belangrijk is dat je je niet doodstaart op dat neerwaarts... Samen met het gewicht van de ruiter ver voorop de romp in mijn ogen de verkeerde weg.
Voor dit paard is een horizontale halshouding laag zat

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:21

Murosch schreef:
hmm.. maar even heel jip en janneke.. als ik meer zou gaan drijven, dan gaan we zeker harder (lopen) maar niet actiever. Hoe zou het dan actiever moeten worden? Overgangen, maar dat doen we nu ook en staat sowieso veel op het programma de komende tijd.

Dan vang je weer op, op je zit. Reageert ze niet hand erbij. Dan opnieuw been en dit geduldig herhalen tot je de hoede reactie hebt. Niet vast houden maar ook niet eruit laten duwen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:56

Het gaat hier aldoor over de houding van het paard, maar ik denk dat het minstens zo belangrijk is dat er iets veranderd aan de houding van de ruiter. Stap 1 is nagaan of het paard last heeft van fysieke problemen. Is dat in orde, dan kun je verder gaan met je training, maar niet zonder eerst een meer onafhankelijke zit te ontwikkelen :o Hoe moeilijk dat misschien ook is als je last hebt van je knieën en enkels.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:48

Eens Sanne dat je op dit moment en op deze manier niet meer activiteit moet gaan vragen, dan wordt het paard alleen maar meer duikboot.
Ontspanning bereik je niet alleen maar door het paard met de neus naar beneden te laten lopen, ontspanning bereik je ook prima met een paard aan contactteugel gewoon op "arbeids" hoogte (weet even niet hoe het anders te omschrijven) te laten lopen. Niet in de krul, maar gewoon op een hoogte waar het paard makkelijker een horizontaal evenwicht vindt.
Je moet altijd kijken naar het exterieur en eigen bewegingen van het paard. De voordelige punten en minder voordelige punten. Op basis daarvan pas je je plan aan. In mijn beleving hoort dat altijd met het skala in het achterhoofd te zijn, maar waar de accenten liggen is afhankelijk van de talenten van het paard.

Als ik naar het paard van TS kijk, dan zijn de minder voordelige punten dat het enorm op de voorhand gebouwd is. Verder in de beweging neiging tot rennerig en onrustige aanleuning. Dat zijn dus de gegevens waar je het mee moet doen, daar moet je je plan op trekken.

Los van dat ik het er helemaal mee eens ben dat het eerste in het plan zou moeten zijn dit paard eens goed na te laten kijken. Dat het vanaf veulen al zo is, is geen argument. Paard dat ik hiervoor reed zat exterieurmatig heel correct in elkaar, maar had op 4 plaatsen (verspreid van nek tot aan kruis) aangeboren neurologische afwijkingen. Daar was mee te werken, maar vroeg wel een op dat paard op maat gesneden plan en het accepteren van sommige beperkingen.

Maar als ik naar het recente filmpje van TS kijk, dan zie ik een paard dat nog steeds niet ontspant, dat nog steeds rennerig is. Ja het beeld is totaal verschillend van het filmpje van de wedstrijd, maar nog is het doel van ontspanning en niet rennerig niet bereikt. Na een jaar moet je dan misschien concluderen dat je je gekozen pad moet evalueren.

Als ik naar dit paard kijk, zou mijn aanpak zijn, helemaal terug naar af. Terug naar het stadium voor vwnw. Contact teugel, maakt niet uit waar het hoofd zich bevind. Een ruiter die middels een rustige zit en een stille hand het paard zoveel mogelijk zekerheid en balans biedt. Daar je tempocontrole en takt zoeken, en daarmee je ontspanning. Pas op het moment dat er rust in de pas en het paard zijn pas af gaat maken, dan komt verhogen van de activiteit door middel van schakeltjes en overgangen pas aan de orde. Losheid in het lijf creëren door voltes, 8-jes, slangenvoltes etc. Niet proberen losheid en activiteit te creëren door een paard dat nog zo op de voorhand is, kracht oefeningen zoals schouder binnenwaarts etc te laten doen. Daar is dit dier in mijn ogen nog totaal niet aan toe. In het skala komen de rechtrichtende oefeningen zoals schouderbinnenwaarts etc pas NA de aanleuning en na de impuls. Dat is klassiek. Volgorde omdraaien neigt mijn inziens meer naar academisch, en eerlijk gezegd, daar heb ik nog nooit een soepel paard uit voort zien komen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:03

Laurie schreef:
Het gaat hier aldoor over de houding van het paard, maar ik denk dat het minstens zo belangrijk is dat er iets veranderd aan de houding van de ruiter. Stap 1 is nagaan of het paard last heeft van fysieke problemen. Is dat in orde, dan kun je verder gaan met je training, maar niet zonder eerst een meer onafhankelijke zit te ontwikkelen :o Hoe moeilijk dat misschien ook is als je last hebt van je knieën en enkels.

Verandert bedoel ik natuurlijk :o

Netjes verwoord oji, kan me heel goed vinden in je posts!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:10

koetjeboe schreef:
Ik vraag me af of je zelf wel lekker in het zadel zit, hij lijkt wat klein.

Dit heb ik ook al een paar keer aangehaald, maar hier is volgensmij nog niet op gereageerd?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:28

Goof schreef:
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik me vooral bij de laatste foto afvraag wat je nou aan het doen bent.....
Het zadel ligt in de nek en ik vraag me af wat jij hier doet en wil.

idem hier, als ik foto 2 bekijk vind ik er beter uit zien dan de laatste foto's