Picasso schreef:Maar Sanne, even een vraagje, jij bent tenslotte dierenarts: hoe lang kan je een paard doorrijden op de manier zoals dat nu gebeurt door Murosch. En hoe lang/kort moeten de trainingssessies zijn? Ik rijd tijdens mijn oefenrondje dan weer hoog, dan weer laag, gooi 'm niet los en probeer 'm achter actief te houden....
Mijn eigen weg zou een andere zijn
Ik maak altijd eerst een paard helemaal los, plus dat ik niet van het laag rijden ben 
sanne83 schreef:Wat ik wel zie, is dat het paard (in vergelijking met bijv. foto 4), veel meer ontspanning toont en veel meer ontspanning heeft in de hals en schouder spieren. Ik denk dat het een hele goed beslissing is geweest om juist is te focussen op ontspanning en vooral van de hals af te blijven.
De strategie die hier veel wordt voorgesteld (=meer activiteit en meer opsluiten), zou op dit moment echt funest zijn voor dit paard. Overmatige spanning in het lijf is echt veel slechter voor het lijf dan een beetje op de voorhand lopen en een gebrek aan activiteit. Veel overgangen maken en meer activiteit zijn op dit moment heel zwaar, het zijn echt stressoren voor het lijf en geven een grote kans op problemen.
Natuurlijk zou het optimum zijn een ontspannen en actief paard! Als dat nog niet mogelijk is, kies ik vaak voor meer ontspanning en minder activiteit.
Op het moment dat je nog volledig bezig bent met die ontspanningsfase, rijd je kort. Zo min mogelijk belasting. Ik zou zelf liever dit paard eerst op de grond trainen.
Ik ben het daar ook wel mee eens Sanne, mits het paard niet kreupel is. En daar twijfel ik dus erg aan.
Zou je niet beter eerst veterinair kunnen onderzoeken of de spanning, het vluchterige en het strakke in het lijf van van het paard niet wordt veroorzaakt door pijn? En dat de manier waarop TS haar paard nu rijdt (van de achterhand af) voor het paard het minste stress oplevert omdat ze zo het minste pijn heeft? Voordat je doorgaat met een strategie, wil je toch eerst weten wat de oorzaak van de onregelmatigheid is? Dan kun je daar je strategie op aanpassen.