De mysterieuze paardenman...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:43

Ts zit ons gewoon uit te lachen joh; al die gekke bokkers die in spanning zitten te wachten en allerlei redenen verzinnen :')

Nann__

Re: De mysterieuze paardenman...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:57

Hier nog iemand die erg benieuwd is naar een verslag van je les! Hoop dat je er heel veel aan hebt gehad!

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:58

Zoals sommige al zeiden, heb ik inderdaad ook gewoon nog een leven naast bokt haha. Dus eerder dan dit kon ik ook niet updaten. Ik wilde het eigenlijk wat uitgebreider op de laptop doen, maar jullie zijn wel erg nieuwsgierig dus dan maar wat korter vanaf m'n telefoon :)

Nog even voor de duidelijkheid: ik had dus zaterdag 's ochtends en 's middags een les te paard en van te voren wat 'theorie'. Daarnaast blijft het een eenmalig iets.

Goed, de 'mysterieuze man' heet vanaf nu even 'hij', dat scheelt een hoop typen. Hierbij dan het verslag:

We begonnen zonder paard met teugels. Hij had ze aan de ene kant vast en ik aan de andere kant, waarbij ik gelijkmatig contact moest houden hoeveel hij ook bewoog. Ongemerkt gaf ik een tikkeltje meer druk op rechts, dus dat moest eerst 'hersteld' worden.

Daarna te paard heb ik eerst bijna een kwartier stilstaand les gehad om m'n houding te 'perfectioneren' en het paard zijn benen te voelen. Elke keer moest ik aangeven welk achterbeen er meer naar voor of naar achter stond, etc. Zonder te kijken.

Vervolgens moest ik elke bocht als een wending rijden. Elke wending moest bestaan uit 3 passen en daarna moest het paard weer helemaal recht zijn. Ik wil nog even nazoeken of dit bij elke dressuur-methode zo hoort, of dat er verschil in zit. Maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Daarna nog geoefend met overgangen rijden. Hij reed ze anders dan ik gewend ben en hoe m'n 'eigen' huidige instructrice mij het geleerd heeft. Dus dat was een beetje zoeken. Daarna was les 1 afgelopen.

Tussendoor even op m'n andere verzorgpony geoefend qua houding. En het was wel leuk om te merken dat hij daardoor heel veel stukken uit zich zelf al meer nagaf. Terwijl het enige echte verschil was m'n kuiten iets meer naar achter leggen en m'n bovenlichaam een tikkeltje meer naar voren brengen, waarbij m'n schouders iets meer naar achter. Maar die kleine dingetjes maken dus blijkbaar een hoop verschil.

Tijdens les 2 moest ik met sporen rijden i.p.v. zweep. Hij vindt dat je het contact met de mond en dus ook de aanleuning verstoort elke keer als je je paard aantikt. Het waren vrij grote/lange sporen en in combinatie met Joy der bolle buik wist ik 9 van de 10 keer niet of ik der nou met spoor of been raakte als ze bewoog. Daardoor vooral alleen overgangen gereden in les 2.

Daarnaast moest ik alle gemaakte passen tellen en dat was het wel een beetje.

Voor degene die het interessant vinden, hij geeft les volgens de methode van (ik verstond iets in deze richting) Treffer? Ik heb nog geen tijd gehad om het op te zoeken, dus je zal het vast anders schrijven. Er schijnt ook een documentaire van te zijn, dus succes met zoeken! Haha.

Het is even goed een vrij lang verhaal geworden.. Maar hier houd het topic dus mee op. Het mysterie is opgelost en de les is geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:09

Wat tof ts! Een les uit je comfortzone, maar volgensmij heb je er nog lang plezier van!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:37

larissa96 schreef:
Voor degene die het interessant vinden, hij geeft les volgens de methode van (ik verstond iets in deze richting) Treffer? Ik heb nog geen tijd gehad om het op te zoeken, dus je zal het vast anders schrijven. Er schijnt ook een documentaire van te zijn, dus succes met zoeken! Haha.

Kan het Treffers zijn? Daar heb ik hier een oud boek van liggen. Best interessant.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:37

Wat gaaf! Had hij nog aanraders voor instructeurs die ook zo les geven?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:01

En blijft het eenmalig?

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:53

Getup schreef:
En blijft het eenmalig?

Dat staat in haar verhaal even goed lezen ;)

Wat leuk. Nog veel na plezier ervan. En ik hoop dat je er veel van op bent gestoken

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:07

Ik ben vanaf je eerste bericht een stille meelezer geweest. Wat ontzettend leuk dit verhaal. Leuk ook dat je er veel van opgestoken hebt. De manier van lesgeven doet me denken aan iemand die ooit bij ons op de springstal een clinic had verzorgd. Vooral het deel met de teugels in de hand. Heel confronterend maar wel zéér leerzaam.
Je hebt een leuke ervaring overgehouden aan iets wat als een simpel buitenritje begon.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:41

Super gaaf ts! Lijkt me heel interessant om op die manier les te krijgen. Ben nu wel heel benieuwd na dat boek :o

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:22

Veulen84 schreef:
larissa96 schreef:

Kan het Treffers zijn? Daar heb ik hier een oud boek van liggen. Best interessant.

Heb ik ook een boek van: "Ken uw paard"

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:43

Vond je het leerzaam/leuk? Jou manier van rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:59

Wat leuk, zo'n uitgebreide beschrijving! Dat oefenen met de teugels zonder paard is een oefening die in veel oude paardrijboeken beschreven wordt, vaak met iemand die 'paard speelt', maar ook wel met teugels die via ogen aan de muur aan gewichtjes vastzitten zodat je direct kunt zien hoeveel teugel je geeft en hoeveel je neemt. Menners doen dat ook tegenwoordig nog. Erg leerzaam!

Als er de mogelijkheid was geweest om hem als vaste instructeur te nemen, had je dat dan gedaan of vond je hem meer iemand voor een keer een lesdag?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:00

Bedankt voor het mede delen van jou ervaring. Vind je dat er wat aan gehad hebt en van geleerd hebt? :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:20

Heeft hij trouwens ook totaal geen interesse om jou op een wat regelmatigere basis les te geven? Of vind je het ook wel best zo? Of kan je hem af en toe eens laten komen voor een opfrissertje?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:26

Jaa man is gevonden les is geweest. De methode lijkt heel erg zoals ik vroeger van mijn oude instructeur les kreeg op de ponyclub. Heel kleine subtiele verschillen die zoveel uitmaken in hoe je paard reageert. :j een voor mij prettige manier van leren omgaan met je paard. Waar je eenmaal door hoe het werkt je dier heel fijn kunt rijden.

Jammer dat het een eenmalige les was maar ik hoop,dat je er blijvend veel van hebt opgestoken, *\o/*

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:24

Naar aanleiding van dit topic en de instructie die 'hij' jou meegaf bij jullie eerste ontmoeting, ben ik toch benieuwd geraakt naar die H. Treffers. Ik heb het boek tweedehands gevonden en gekocht. Lijkt mij heel interessant!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:03

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:18

Ik heb het boek ook via mp gekocht. Ben heel benieuwd!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:11

pluisje88 schreef:
Ik heb het boek ook via mp gekocht. Ben heel benieuwd!

Haha, ik was ook nieuwsgierig geworden en heb het boek inmiddels ook binnen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:20

Hoe heet het boek? Ik kan het nergens vinden helaas...

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:27

Joanieke schreef:
Hoe heet het boek? Ik kan het nergens vinden helaas...

Ken uw paard van H. Treffers

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:36

Haha wauw, ik ben hem nu aan het zoeken of hij ergens te koop staat. Vind de beschrijving echt fascinerend:
Citaat:
Henry Treffers was een cavaleristenofficier. Zijn boek was het leerboek voor de soldaten te paard. Het is onbegrijpelijk dat het boek niet langer in de roulatie is. Ik heb het nagevraagd, maar men vond het taalgebruik te oudbollig en de voorbeelden niet meer van deze tijd...

Toch, als je dit boek leest heb je niets anders meer nodig. Al 100 jaar geleden kon men prima communiceren met paarden. Ze deden er echter niet zo wazig over. Een verademing...

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:43

Inderdaad, dat maakte mij ook heel nieuwsgierig!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:44

Ik heb het boek gevonden in een tweedehands boeken winkel in een dorp van mijn woonplaats vandaan! Ga er meteen achteraan :D