PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:16

Robijntjah schreef:
Ik heb 3 verschillende instructies ;)

Ik ga eens kijken naar verschillende links die ik heb gehad over bijvoorbeeld fysio te paard etc.
Ik werkte voor dit topic al hard aan de volgende punten en dat blijf ik ook doen:

Gedurfder rijden (minder afwachtend)
Zit, loslaten in bekken en rug en rechter zitten

Dat zijn nu de grootste punten voor wat rijden betreft.

Daar ben je dan niet in vooruit gegaan (aan de foto's te zien dan). Overigens zit je nog steeds hetzelfde, voor en na je ongeluk. Aan je vorige topics te lezen was je voor Modesta al een angstige ruiter.
Dat je dan een 7 jarige "onbeleerde" (waarbij ik me afvraag hoe onbeleerd. want een onbeleerd paard stap je niet zomaar op) koopt met een verhaal, kan ik met mijn pet niet bij. In dat kader kan ik me dus helemaal vinden in de post van Ygritte van een paar pagina's terug (overigens ook weer eentje waar je helemaal niet op reageert). Met daarin de boodschap "ken je eigen grenzen". Je eigen grenzen kennen is echt geen schande.

Ygritte schreef:
Ik denk dat dat voor mij de kern van paardrijden is: je eigen grenzen kennen, en die van het paard. En soms is er ergens grens waar je er liever niet een had, maar moet men dan altijd maar 'over die grens heen' en tóch bijvoorbeeld onder het zadel dingen vragen die zowel ruiter als paard erg lastig, eng of zelfs pijnlijk vinden ? Niet iedereen hoeft Anky te zijn (en niet elk paard kan en wil een Salinero zijn). Soms zorgen lichamelijke en geestelijke problemen er nou eenmaal voor dat enkel bossjokken of rondjes stappen tot de mogelijkheden ohz behoren - en dat vind ik persoonlijk helemaal prima. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en meerdere wegen naar beweging, uitdaging en ontspanning voor een paard dan onder het zadel lopen. Zo zou ik zelf redeneren als ik tot zo'n conclusie kwam en tegen dit soort grenzen aanliep.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:17

Robijntjah schreef:
Dat moet je niet aan mij vragen lukie. Niet mijn mening ;)

Die instructie is er al, ze hameren allemaal op blijven rijden, jij hebt de leiding.

Heb je er dan ook iemand bij gehad die je vanaf het begin met meer contact laat rijden? Teugels gewoon op lengte, geen waslijnen, maar een zachte en constante verbinding. Ik geloof dat daar al veel mee gewonnen is. Alle energie die je er nu zo goed instopt van achteren, rolt er nu van voren zo weer uit. Ik zeg dit alleen omdat ik bijna zeker weet dat je veel meer stappen van vooruitgang zou kunnen maken als je eens zou denken "doe eens gek, laat ik eens bij een fris nieuw iemand lessen die niet bang is mij en mijn paard uit onze comfortzone te halen". En ja dat natuurlijk ook met ontspanning en losgelatenheid ;). In ieder geval veel succes nog met je paard. Wees niet bang om meer concrete doelen te stellen waar je naartoe kan werken. Want (en dit s geen aanval op jou!) als je met een objectieve bril kijkt, denk jij dan ook niet dat er eigenlijk nog maar weinig vooruitgang/verbinding geboekt is...?

LukieBradley

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:18

Modesta was dan ook niet onbeleerd ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:19

Robijntjah schreef:
Daarbij heb ik 800 keer gehoord dat het een levensgevaarlijk dier is die beter afgemaakt kan worden. Dat maakt mij alleen maar volhardender.
Modesta is het eerlijkste en oprechtste paard wat ik ooit gekend heb. Aan de hand zou ik mijn kind ( als ik die had ) ermee op pad sturen.

Wat voor mensen zeggen dat dan? Je instructrice? Ik denk dat je dat een beetje overdrijft.
Als dat paard echt zo levensgevaarlijk was, zou ik als instructrice jou niet eens meer les willen geven. En je hebt er maar liefst drie?

Anoniem

Gedane zaken nemen geen keer. Ze is er nu en ze blijft.

Lukie: een dag om te komen kijken valt met mij per pb af te spreken. Je hoeft niet te weten waar ze staat tot wij daadwerkelijk een afspraak hebben. Niet heel nl hoeft namelijk te weten waar mijn paard staat.

Precies dat zijn we mee bezig Sunrise maar dat vind IK erg moeilijk. Het lijntje is zo dun dus ik schiet er nog regelmatig aan beide kanten overheen...

Mjelle_G

Ik lees in je profiel dat je in de psychiatrie werkt, heb je er misschien over nagedacht dat jij je paard meer gaat behandelen als een mens dan als een paard? Vooral hoe je over haar trauma praat en als ik het stuk hierboven lees..

Ik zou zelf eerst de basis op de grond er goed in willen hebben voordat ik erop ga.

Net zoals anderen hier vind ik ook dat je jezelf tegenspreekt. Als je wil dat modesta verder komt is dit niet eerlijk voor haar, ik hoop dat je dit gaat beseffen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:20

LukieBradley schreef:
Omgeving Tilburg is groot :)
Als je mensen wil uitnodigen moet je wel specifieker zijn maar krijg de indruk dat je dat helemaal niet wil :)

Ik zou de precieze locatie ook niet op internet zetten.
Als je het per se wilt weten kun je beter een PB sturen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:20

LukieBradley schreef:
Modesta was dan ook niet onbeleerd ;)

Nee dat leek me ook niet. Ze zat voor ze bij TS kwam (aan de foto's te zien) ook mooi in de bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:21

Babootje: juist niet mijn instructie :')

Vooral ex-stalgenootjes en ex-staleigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:21

Toen modesta bij mij aankwam (zal later vandaag een foto posten) was ze 100 kg te zwaar :')

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:22

Ze kan mij dan toch een pb sturen :=
Maar ik weet het al dus hoef het niet te vragen :j
Ik blijf wel gewoon volgen want ik krijg niet de indruk dat het gewenst is :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:24

Waarom heb je 3 instructies? :?

Aan 1 goede instructie heb je normaliter genoeg.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:25

Jeetje er wordt wel hard op je doorgepakt. Maar ik snap wel waar het vandaan komt. Zoveel tegenstrijdige berichten.
In het begin is ze super braaf en kun je zo op buitenrit en op een gegeven moment (na je val?) is ze opeens een trauma paard. Dan moet dat toch ergens bij jou gebeurd zijn? Of was ze dat daarvoor dan ook al maar schreef je er nooit over en "loog" toen dat ze heel braaf is?
Kan het niet helemaal rijmen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:26

Omdat er 2 op behoorlijke afstand wonen. En de een kijkt wat meer vanuit centered riding, de ander klassiek en weer een ander kan mij de nodige schop onder mijn reet geven.

Mijn in de sport meedraaiende stalgenoten lessen ook bij meerdere personen bijvoorbeeld.

Ik heb nooit alle dingen waar ik tegenaanliep uitgebreid op bokt gezet nee, juist hierom :')

Volgende keer laat ik dat dus ook weer lekker :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:30

Robijntjah schreef:
Babootje: juist niet mijn instructie :')

Vooral ex-stalgenootjes en ex-staleigenaren.

Dan is het dus geen levensgevaarlijk paard toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:31

Nee zeker niet! Is ook niet mijn mening ;)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:38

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar wil mijn vraag toch graag stellen. Weet je heel zeker dat je paard geen pijn heeft? Een paard met pijn komt moeilijk op gewicht en in de bespiering. Met lichte arbeid en goede voeding zou je paard er iets voller uit moeten zien. Zou wellicht ook kunnen verklaren waarom ze soms heftig reageert? Ik begrijp dat dit lastig is om te horen, maar soms zie je een paard al zo lang dat je toch signaaltjes mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:39

Ze staat onder volledig toezicht.
Modesta schommelt snel in gewicht. In de zomer is ze altijd net te vol, in de winter moeten we er dan altijd alert op zijn dat ze niet te slank wordt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:39

Robijntjah schreef:
.

Ik heb nooit alle dingen waar ik tegenaanliep uitgebreid op bokt gezet nee, juist hierom :')

Volgende keer laat ik dat dus ook weer lekker :D

Ik snap dat je misschien niet alles op bokt wilde zetten toen, maar om dan op te schrijven dat ze super braaf is terwijl het een trauma paard is is wel weer het andere uiterste toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:42

Robijntjah schreef:
Ze staat onder volledig toezicht.
Modesta schommelt snel in gewicht. In de zomer is ze altijd net te vol, in de winter moeten we er dan altijd alert op zijn dat ze niet te slank wordt.

Toch zie je in je profiel dat ze een paar jaar terug, ook in de winter, veel beter in haar vel zat. Ze was op je foto's toch veel ronder dan nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:45

Ja, daar was ze te dik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:49

Raamzicht: een paard met een trauma kan toch ook braaf zijn?
Het is echt niet alsof het altijd dikke drama was. Het ging en gaat gewoon met periodes. Gebeurd er weer iets dan heeft dat nog enkele weken effect op dr, de intensiteit van dat effect is gelukkig aan het verminderen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:52

Ik denk dat die indruk gewekt wordt omdat je in meerdere topics de nadruk legt op 'probleempaard' en 'traumapaard'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:53

Dat is dan verkeerde interpretatie en ook verkeerde woordkeus van mij. We hebben onze downs maar ook zeker onze ups.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:53

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een reactie van de vorige eigenaresse? Lente? Zit zij op bokt?
Wellicht kan zij ook nog wat meer duidelijkheid scheppen over de gebruiksaanwijzing van Modesta.