Dan nu een stuk waarvan ik zeker weet dat het niet al te representatief is voor de drafsport

We gebruiken veel grondwerk bij de omscholing naar rijpaard, bij koerspaarden is het altijd wat lastiger om bepaalde grondwerk principes te gebruiken omdat dat niet altijd combineert met hetgeen je in de training/koers verwacht. Daarin blijf ik dus vrij veel in de basis. Wat ik zelf heel erg grappig vond, is dat ik dacht toch best wat ervaring te hebben in grondwerk maar ik erachter kwam dat oudere paarden gewoon wat vergevingsgezinder zijn

Het principe was dat je je paard eerst moest laten wennen aan het stokje met eng lintje er aan, sommige paarden zijn zelfs zonder lintje verder gegaan omdat die paarden het zo eng vonden. Gracia begreep het principe niet helemaal

Heb meerdere malen goed op moeten letten waar mijn stok was omdat ze ermee vandoor wilde

Vervolgens meerdere grondwerk oefeningen gedaan volgens het principe wijken voor druk en werken met lichaamshouding.

Een van de laatste opdrachten, na het op de volte sturen kunnen wisselen van hand. Het werken met Graasje was soms wat lastig omdat ze zoals je op dit filmpje ziet het stokje meer ziet als speelmateriaal dan als aanwijzingsstok

Toen de clinic bijna afgelopen was merkte ik dat Gracia er klaar mee was, ze luisterde gewoon niet meer zo goed als in het begin omdat haar concentratie op was en ik vond dat ook wel terecht eigenlijk. Wim zei toen dat je bij dit soort paarden soms heel goed bij de les kunt houden door het spannend voor ze te houden. Dus kwam er een rode tunnel binnen. Hierbij moesten we ons paard tussen de wand en het 'enge object' door vragen.
Ik denk dat Graasje het woord angst gewoon niet kent

Ik ben daarna gestopt met de clinic, niet omdat ik het niet leerzaam of leuk vond, maar omdat ik aan Graasje merkte dat het genoeg was. Vond het erg leuk om te doen

Waarschijnlijk gaat ze woensdag voor het eerst voor de kar, ik heb nog even aan iemand die dit jaar zijn karren op de weegschaal heeft gezet de gewichten gevraagd.
Zijn duosulky weegt 70 kilo en de lichte uitrijkar( dus waar ze na het beleren voor komen weegt 58 kilo ). Ik verwacht wel dat onze duosulky zwaarder is, heb die nooit gewogen maar die is ouder dus van zwaarder materiaal. Maargoed, meer dan 100 weegt die sowieso niet.
Als we dan dus van de zwaarste kar uitgaan, die er zo snel mogelijk weer achter vandaan gaat kom ik dus nog steeds binnen de stelregel van het gewicht wat ze mag trekken.
Ben wel heel erg benieuwd of iemand weet waar die regel vandaan komt want ik kan er nergens onderzoek over vinden? Sommige dingen dwalen natuurlijk jaren op internet zonder dat iemand weet wie het bedacht heeft