Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:19

Voerbeleid opschrijven is nog niet echt van gekomen, moet dat eerst even met mijn vader overleggen, gezien die alles erin stopt en we laatst over zijn gegaan op ander voer. Maar dat komt er aan :) .

Dan nu een stuk waarvan ik zeker weet dat het niet al te representatief is voor de drafsport :') . Ik heb met Graasje meegedaan aan een Wim Vonck grondwerk-clinic.

We gebruiken veel grondwerk bij de omscholing naar rijpaard, bij koerspaarden is het altijd wat lastiger om bepaalde grondwerk principes te gebruiken omdat dat niet altijd combineert met hetgeen je in de training/koers verwacht. Daarin blijf ik dus vrij veel in de basis. Wat ik zelf heel erg grappig vond, is dat ik dacht toch best wat ervaring te hebben in grondwerk maar ik erachter kwam dat oudere paarden gewoon wat vergevingsgezinder zijn :D . Gracia kon mij als ik maar half niet goed stond, of verkeerde druk gaf gewoon zo aan gaan staan kijken: >;) :roll: . Of ze deed iets waarvan ik dacht dat ik het niet vroeg maar Wim dan zei: je vroeg dat inderdaad :)* . Ik vind het dus zelf heel erg leuk weer met een jong paard aan de slag te zijn, omdat je dan voor jezelf toch ineens veel meer moet opletten :)

Het principe was dat je je paard eerst moest laten wennen aan het stokje met eng lintje er aan, sommige paarden zijn zelfs zonder lintje verder gegaan omdat die paarden het zo eng vonden. Gracia begreep het principe niet helemaal _O-

Afbeelding

Afbeelding

Heb meerdere malen goed op moeten letten waar mijn stok was omdat ze ermee vandoor wilde <<) .

Vervolgens meerdere grondwerk oefeningen gedaan volgens het principe wijken voor druk en werken met lichaamshouding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de laatste opdrachten, na het op de volte sturen kunnen wisselen van hand. Het werken met Graasje was soms wat lastig omdat ze zoals je op dit filmpje ziet het stokje meer ziet als speelmateriaal dan als aanwijzingsstok :o . Heb het er met Wim over gehad en die zei: vooral niet afstraffen, als je dit in goede banen kan leiden heb je een enorm ondernemend paard. Of we daar blij mee zijn weet ik dan nog niet helemaal := . Nee gekkigheid, was super trots op hoe ze alles oppakte :o

Toen de clinic bijna afgelopen was merkte ik dat Gracia er klaar mee was, ze luisterde gewoon niet meer zo goed als in het begin omdat haar concentratie op was en ik vond dat ook wel terecht eigenlijk. Wim zei toen dat je bij dit soort paarden soms heel goed bij de les kunt houden door het spannend voor ze te houden. Dus kwam er een rode tunnel binnen. Hierbij moesten we ons paard tussen de wand en het 'enge object' door vragen.

Ik denk dat Graasje het woord angst gewoon niet kent :roll:

Ik ben daarna gestopt met de clinic, niet omdat ik het niet leerzaam of leuk vond, maar omdat ik aan Graasje merkte dat het genoeg was. Vond het erg leuk om te doen :D

Waarschijnlijk gaat ze woensdag voor het eerst voor de kar, ik heb nog even aan iemand die dit jaar zijn karren op de weegschaal heeft gezet de gewichten gevraagd.
Zijn duosulky weegt 70 kilo en de lichte uitrijkar( dus waar ze na het beleren voor komen weegt 58 kilo ). Ik verwacht wel dat onze duosulky zwaarder is, heb die nooit gewogen maar die is ouder dus van zwaarder materiaal. Maargoed, meer dan 100 weegt die sowieso niet.
Als we dan dus van de zwaarste kar uitgaan, die er zo snel mogelijk weer achter vandaan gaat kom ik dus nog steeds binnen de stelregel van het gewicht wat ze mag trekken.

Ben wel heel erg benieuwd of iemand weet waar die regel vandaan komt want ik kan er nergens onderzoek over vinden? Sommige dingen dwalen natuurlijk jaren op internet zonder dat iemand weet wie het bedacht heeft :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:36

Het is wel een echt meisje: dol op lintjes en speelgoed! :D
Leuk om zo'n clinic te zien.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:15

Wat een heerlijk bijdehandje, ik hou daar wel van.

Qua voer kan ik wel vertellen wat de mijne kreeg toen ze in koersconditie was (aantallen die ik heb genoemd zijn de standaard voerscheppen):

Onbeperkt hooi
's ochtends 1 draversbrok Havens

tussen de middag 1 draversbrok Havens

avond 2 draversbrok Havens, 1 punthaver, 1 Havens Kentucky Lite E

Hier zat niet helemaal een filosofie achter omdat mevrouw nogal een slechte eter was en ik door uitproberen wat ze wel at hier op uit ben gekomen. Op dagen dat ze niet werkte kreeg ze 's avonds alleen 1 draversbrok en 1 Kentucky Lite E.

Haar zoon die niet meer als draver getraind wordt, maar recreatiepaard is krijgt 's morgens 1/2 basisbrok, tussen de middag 1/4 basisbrok, 's avonds 1/2 basisbrok en onbeperkt kuilgras. Toen hij nog als draver getraind werd kreeg hij vergelijkbare hoeveelheden als mijn merrie.

Anoniem

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:24

Aah daar is de quad! , ik zag altijd een man in een oude VW achter paarden aan rijden op een perceel, nu snap ik het haha .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:49

Haha je hebt een bomproof beestje Cath!
Eng? Nee hoor, alles is eetbaar toch :D?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:42

_O- _O- Die filmpjes ! Wààr zit die wortel nu verstopt ????? := Heerlijk dier ! <3

Thanks Firegirl voor het rantsoen ! Wat vreten die veel :oo Nee hoor, grapje...die paarden leveren ook topsportprestaties :j
Havens schijnt mij wel heel goed voer te zijn...hoorde het hier bij de eventers ook al vaak voorbijkomen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:47

Hahaha die gekke Graasje! Nu al bomproof, dat belooft wat ;) Die van mij heeft daar ook wel een handje van trouwens...die vind het dan eerst eng en vervolgens testen of t eetbaar is ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:41

Ze zit nu blijkbaar in de fase dat alles met de mond verkend moet worden :D
Ze is toch best zelfverzekerd al en inderdaad ondernemend! Leuk dat je ook dit soort clinics doet met haar.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:33

Wat een supergaaf dier!!! Petje af, voor degenen die haar bij de veiling hebben ingeleverd, lijkt me zo. +:)+ En ben heel benieuwd, naar jullie verdere vorderingen en haar ontwikkeling.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:00

hmm je hebt misschien een probleem gevonden wat voer betreft : ze heeft overduidelijk een lintjes-tekort. :+

Super filmpjes en foto's, ik ben Graasje fan :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:27

Graasje is woensdag en donderdag voor de kar geweest. De eerste keer deed ze niks, wat mij nogal verbaasde :Y) . De tweede keer reageerde ze iets meer, niet schokkend maar meer in de lijn der verwachtingen. Ze heeft nu sowieso vrij tot en met maandag, kan ze de boel even processen :)

Wat uitleg bij de foto's:

Ze heeft een check op en een slagriem om. Dit gaat er beiden z.s.m af maar voorkomt op dit moment dat ze kan bokken/onder de bomen door kan komen met haar kont.

Op dit moment lopen we rondjes op het erf, het belangrijkste is dat ze de druk van de bomen aan beide kanten accepteert, we doen dit niet langer dan 10 minuten. Je sluit af op het moment dat ze goede dingen doet, als je te lang door gaat krijg je negatief gedrag en dan versterk je dat.

Ze heeft achterschoenen aan omdat we niet willen dat ze zich raakt en daar haar loop op gaat aanpassen.

Ze heeft alleen proppen in, geen kap op. Met een kap hoort ze nog minder dus zou ze rustiger zijn maar ze vind een kap stom en gaat dan zo lopen schudden dat dat voor nu niet handig is :)

Heb je vragen? Stel ze gerust!

Achter mamma aanlopen :) . Hopenlijk durft ze straks zonder mij want ik ga niet zo hard :')
Afbeelding

Dit zijn de moeilijke momenten, om deze bocht te maken moet ze eerst wat naar buiten en dan naar links. Vooral het vast zitten tussen de bomen vinden ze dan spannend :)
Afbeelding

Bij deze bocht zie je al meer ontspanning, hierna zijn we dus ook gestopt :)
Afbeelding

De foto's zijn gemaakt met een telefoon, excuus voor de kwaliteit dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:33

Wauw ziet er al draver uit :D , brave gup!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:37

Ze lijkt inderdaad al echt paard zo voor de kar, niet meer jonge ukkie :D
Knap werk !
Wat gebeurt er moest ze aan de kletter gaan ? Spring jij dan opzij en de driver van de kar ? :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:38

De check ken ik, maar welke is de slagriem? En heeft ze al gebokt oid voor de kar? Ze lijkt het al erg goed te doen, brutaaltje ;) Kom haar graag gauw eens in t echt bewonderen :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:43

Brave gup! Hopelijk blijft ze zo braaf :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 20:46

Slagriem is het touw wat over haar kont loopt, daardoor kan ze niet ' onder ' de boom komen, dan zou de kar omgaan.

Bokken heeft ze nog niet gedaan, wel voorwaarts en dan bij het remmen een klein stukje omhoog. Maar dat vind ik vrij natuurlijk. Ze begrijpt het niet altijd nog natuurlijk :)

Echt aan de kletter ga je op het erf vaak niet, we lopen ieder aan een kant en dat geeft genoeg vertrouwen. Als je dan echt aan de kletter gaat heb je in het ' voorwerk' iets overgeslagen denk ik :) . In principe moeten wij steeds meer ' afzakken' , totdat ze op het erf vertrouwen heeft om alleen te lopen.

Dan ga je de baan op en daar heb je wat meer kans op ren-acties :') , maar dan gaan we er gewoon vanuit dat ze moe zijn voordat het stuk voorbij is :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:53

Ah ok, ik snap het :)* Op de baan komt ze natuurlijk ook geen obstakels tegen zoals op het erf moest ze aan de haal gaan :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:00

Op de baan is het een grootse weidse vlakte, dat nodigt iets meer uit tot rennen. Maar eerlijk, je gaat pas de baan op als je verwacht dat dat niet gebeurd.

Ik denk dat als er echt iets mis gaat je gewoon te snel bent gegaan. Hebben wij ook wel geleerd hoor, vroeger gingen we meteen de baan op. Dan komt het uiteindelijk ook goed! Maar met iets meer hobbels :')

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:05

Al doende leert men ;) je moet eerst fouten maken om ervan te leren :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:07

Nouja, ik denk dat de ' beleervisie' 10 jaar geleden gewoon anders was, in onze tak van sport. Toen dachten we dat dat juist was, waarschijnlijk zou ik Gracia over 10 jaar ook anders beleren :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:37

Leuk om te volgen!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:22

Wat leuk om dit weer te zien.

Wat is jullie vervolg stap nu?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:27

Gracia is gister voor de derde keer voor de kar gegaan, de dagen rust hebben haar goed gedaan :) . Wij konden afzakken, ze heeft dus ' alleen' over het erf gelopen en alle bochten goed genomen, zelfs vrij haakse bochten waarbij ze pasje over moet deed ze goed :) . Ik verwacht dus wel binnenkort de baan op te gaan, ben benieuwd hoe ze dat doet :) .

In principe is het plan om nu nog met 3 man begeleiding de baan op te gaan, dat af te bouwen naar alleen de rijder en dan naar een lichtere kar er achter/check/slagriem er af, dan is ze beleertechnisch gezien 'af' , daarna gaan we oefenen met andere paarden inhalen/ingehaald worden en kilometers maken voor de kar en voor de quad :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:53

Brave Graasje! (En bedankt Wendy voor die bijnaam :') ).

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:15

Heel interessant allemaal! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zitten ze voor de quad dan daar ook aan vast? Kon dat niet goed zien op de filmpjes.