Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:42

Jij ziet door de deken heen een tergend mager paard?

Afbeelding

Het gaat om deze foto, trouwens. Ik zie hier een oude merrie die ontzettend dik in het haar zit en een foto die vanuit een rare positie is genomen zodat er vrij weinig te zeggen is over de bespiering of het gebrek daarvan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:46

Ik zie een uitstekend heupbot en een ruggengraat.

_San87_

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:54

Zoals bij zoveel oude paarden deze te zien zijn. Is dat werkelijk een indicatie dat het paard 'schrijnend' mager is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:56

Ik vind de pony er daar wel mager uitzien hoor. Moet je dat halsje nu zien en het hoofd is in verhouding tov de hals ook erg groot en dan zit er ook nog haar op. Pony is daar wel te mager hoor.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:57

Maar.. Pres was ziek.. wat had ze dan? (heb niet het hele topic gelezen..)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:58

Kijk eens op foto één en op de onderste 3 foto's, ja zo kun je zien dat het paard schrijnend mager is op foto 4 (?). Hier is de 35 jarige nog acceptabel in de bespiering en heeft ook nog genoeg vetjes op zijn lichaam, wat voor dat paard dus schrijnend mager is, is niet voor ieder paard van die leeftijd schijnend mager.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:01

Mindim schreef:
Ik vind de pony er daar wel mager uitzien hoor. Moet je dat halsje nu zien en het hoofd is in verhouding tov de hals ook erg groot en dan zit er ook nog haar op. Pony is daar wel te mager hoor.

Kan heel goed aan de hoek van de foto liggen. Zulke foto's kan ik ook van mijn paard maken, geen enkel probleem.

Dat het paard mager is, dat vind ik een redelijk argument, want het paard is mager. Maar schrijnend mager? Hoe zie je dat in godsnaam door een deken heen en dan ook nog eens vanuit deze positie?

xSlvna schreef:
Kijk eens op foto één en op de onderste 3 foto's, ja zo kun je zien dat het paard schrijnend mager is op foto 4 (?). Hier is de 35 jarige nog acceptabel in de bespiering en heeft ook nog genoeg vetjes op zijn lichaam, wat voor dat paard dus schrijnend mager is, is niet voor ieder paard van die leeftijd schijnend mager.

Foto één is gemaakt in de zomer, net als de onderste drie foto's. De rest is gemaakt tijdens de winter (foto 4, vanuit een rare positie) of tijdens het opknappen na luis en ziekte (zoals CC dat beweerde). Noem één oud paard dat niet mager wordt tijdens ziekte. Ik vind het tenminste heel erg aannemelijk dat het paard op de foto's zonder deken ook daadwerkelijk ziek was.

Of CC het dier de nodige zorg heeft gegeven, durf ik niet te zeggen en dat ga ik ook niet zeggen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:04

Foto 1 is precies 12 maanden voor foto 4 gemaakt :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:04

Wat TS in de OP schrijft, is dat CC heeft gezegd dat het paardje luis had. CC heeft ook contact gehad met TS en gezegd dat ze een tandarts zou laten komen voor de zekerheid en dat het dier op seniorenvoer gezet zou worden. Ook is de dierenarts er geweest.
TS haar eigen dierenarts zegt at het dier zware luis heeft en te mager is en dat het dier gebroken tanden en kiezen heeft, zoals ik het lees, is paard dan alweer bij TS.
Wat ik niet snap, als een paard zo veel gebroken tanden en kiezen heeft, hoe komt het dier dan weer aardig bij bij CC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:08

Dat voerbeleid is dus bij CC geweest. Want ik kan me niet voorstellen dat een paard met gebroken tanden en kiezen zich weer zo bij kan eten. Dus als dier gebroken tanden en kiezen had terwijl die al bij CC weg was, dan heeft ze knap voerbeleid gevoerd, want ruwvoeder is niet te eten dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:08

He Bigone, bericht weggehaald?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:12

CC had beter moeten communiceren. Ze heeft een paard op stal staan wat niet van haar is.
Op het moment dat hij begint te vermageren hoort ze dat al te laten weten aan de eigenaar.
Misschien heeft die al wel een simpele tip omdat die haar paard al lang kent.
Is het zover dat er een tandarts, dierenarts komt, dan hoort dat imo weer besproken te worden met de eigenaar, evenals de uitslag er van.
TS heeft met zich laten sollen, mijn paard dan ga ik kijken als ik dat wil, wat de bruiklener ook voor smoezen verzint. Op de foto's in het water is het paard al flink mager, daar had ts zelf al moeten gaan nadenken.
Voor mij beide schuldig. Maar ik vind wel voordat een paard zo mager is en daarna wel weer gewoon vol kan worden, dan is er imo niet goed verzorgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:13

Mindim schreef:
He Bigone, bericht weggehaald?

Ja, ik had het te snel gelezen en daardoor was mijn reactie te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:15

Verder is het paard in de zandpaddock, waarop het goed maar schraal uitziet, de dag dat TS het paard heeft opgehaald van CC. Ze heeft het volgens OP toen ook getoond aan dierenartsen. Deze vermeldden zware luis, terwijl ik persoonlijk het paard juist al enorm vind opgeknapt. Veel beter al dan eerst, ziet er niet zwaar luizig uit op die foto.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:19

xSlvna schreef:
Foto 1 is precies 12 maanden voor foto 4 gemaakt :*

Excuses, ik had een andere foto voor me. Maar ook op de eerste foto zie je een heupbot. Niet zo heel gek ook. Zoals ik zei, ja het paard is mager, dat is te zien. Maar tergend mager? Daarvoor moet je toch echt onder de deken kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:23

De foto waar bij staat dat het paard daar zo aankomt, indien dat rechtstreeks vanaf CC is dan hebben ze er idd wat aan gedaan. Maar als je een paard in, wat zal het zijn, twee a drie maanden er weer bovenop hebt, waarom dan de situatie zover laten komen. Ik zie op de foto's bij CC een weide waar totaal niets behalve onkruid op staat en op de foto met deken zie ik ook een broodmager paard, ondanks deken. het kon dus blijkbaar wel verbeteren in opdracht van de dierenbescherming maar het had volgens mij nooit zover moeten komen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:27

bigone schreef:
De foto waar bij staat dat het paard daar zo aankomt, indien dat rechtstreeks vanaf CC is dan hebben ze er idd wat aan gedaan. Maar als je een paard in, wat zal het zijn, twee a drie maanden er weer bovenop hebt, waarom dan de situatie zover laten komen. Ik zie op de foto's bij CC een weide waar totaal niets behalve onkruid op staat en op de foto met deken zie ik ook een broodmager paard, ondanks deken. het kon dus blijkbaar wel verbeteren in opdracht van de dierenbescherming maar het had volgens mij nooit zover moeten komen.

CC zegt dat de DB nooit op haar terrein is geweest. TS zegt van wel. Dus daar kun je weinig uit opmaken. Feit blijft dat het paard is verbeterd toen ze werd opgehaald. Dus dat er in de tussentijd een ziekte is geweest, is dan niet heel onwaarschijnlijk, toch?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:29

_San87_ schreef:
bigone schreef:

CC zegt dat de DB nooit op haar terrein is geweest. TS zegt van wel. Dus daar kun je weinig uit opmaken. Feit blijft dat het paard is verbeterd toen ze werd opgehaald. Dus dat er in de tussentijd een ziekte is geweest, is dan niet heel onwaarschijnlijk, toch?

En dat hoor je aan de eigenaar te laten weten. Inclusief welke arts er behandeld en zijn bevindingen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:32

little_king schreef:
_San87_ schreef:

En dat hoor je aan de eigenaar te laten weten. Inclusief welke arts er behandeld en zijn bevindingen.

Dat stond al buiten kijf. Dus waarom je daar weer over begint snap ik niet zo goed. Het gaat erom dat het prima te verklaren is waarom de merrie mager is en dat deze zwartmaakronde dus niet per se terecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:33

little_king schreef:
_San87_ schreef:

Waarom zeg je dit weer? Ik denk dat er op de 15 pagina's al duidelijk is gemaakt dat iedereen het erover eens is dat TS moest ingelicht worden. Ik snap niet waarom je dit weer zegt? Dit is een punt waarover imo niet gediscusieerd word...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:34

Omdat dat het punt is waar het fout is gegaan.
Daar kun je dan wel overheen kletsen, maar dat was wel het cruciale punt hier.
Is men het daar over eens kan het topic wel op slot want valt er zoveel niet meer te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:37

Het gaat hier niet over dat punt, het gaat hier over verantwoordelijkheid nemen. En dit hebben beide niet gedaan. TS door niet te gaan, CC door niet te verwittigen. Daar zijn we het al over eens, niet?

Als ik me niet vergis staat het nu meer ter discussie of een pony op zo een korte tijd door zwaar ziek te zijn zo kan afvallen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:38

Oh sorry zeg, jij bepaald hoe de discussie loopt. Dat wist ik nog niet dat jij de gespreksleider was.
Dan zal ik maar snel mijn mondje houden en gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:40

Nou ja, vind je het echt nodig om zo kattig te reageren? Ik zei: Als ik me niet vergis. Blijkbaar is er iemand lichtgeraakt vanavond.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:41

Ja jij! Door hier even te komen vertellen dat een ander iets niet mag herhalen.
Na 15 bladzijdes is alles wel een keer gezegd, kift je dan op iedereen?
Maar veel plezier verder al gespreksleider hier. Veel succes in je taak.
Van mij heb je geen last meer hier.