Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:49

Klopt. Ik heb al eerder gezegd, mensen kun je niet met dieren vergelijken. Maar dat is hier ook al 1000x uitgelegd ;)

Ik hoop inderdaad ook dat Pacha er helemaal bovenop komt, dat ie pijnvrij en gelukkig door het leven kan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:51

sloffiee schreef:
ik zie het net als een mens... Als een mens levend vebrand word.. laat je die gene waar je van houd toch ook niet een spuitje geven, diegene moet ook vechten en dat doet een paard ook... wilde paarden in de natuur die een natuurbrand mee maken en verbranden hoe zullen die het hebben, die hebben helemaal geen zorg !! dus voor mij 100% respeckt voor de eigenaar !!!!!!!!

En in de herstel tijd, met al die pijn, heeft het paard verre van een paard-waardig bestaan gehad. Je paard begrijpt niet dat het allemaal goed komt, zit in de stress, heeft pijn (erg veel pijn), wordt vol gestopt met pijnstillers. Ademnood door de zwellingen.

Het kan er bij mij nog steeds niet in dat er mensen zijn die zo'n egoïstische keuze als deze maken.
Ik vindt dan ook dat juist als je van zo'n dier houdt, je niet aan jezelf moet denken maar het dier uit zijn lijden verlossen. Hoeveel ik ook om de mijnen geef, was er eentje op die manier uit een brand gekomen, dan was het einde verhaal geweest.

En al dat drogredenen over dat te veel met sporen prikken en harde bitten in harde handen ook zeer doen, ja, helemaal mee eens! Die mensen zouden gestraft moeten worden, maar dit gaat over een paard met brandwonden.

Sorry als ik nogal harsh over kom, mooi dat hij er weer een beetje bovenop gekomen is, maar ik vraag me af of het de lijdensweg waard is geweest.

Arabiertje* schreef:
Ik ken genoeg mensen die beter eens naar hun paard zouden luisteren. De eigenaars van Pacha hebben geluisterd, en dit is het resultaat.

Het laatste wat een paard doet is pijn aangeven, omdat hij dan zwakte toont. Ik vraag me af of er dus met objectieve oren geluisterd is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:57

pff, heb je topics doorgelezen en kan eigenlijk alleen maar respect hebben voor die baasjes van pacha...

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:58

nou.. als pacha nu zoveel pijn heeft... lijkt het mij erg stug dat hij een concour foutloos aflegt.. en uberhaut gek gaat doen....

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:58

melody7 schreef:
pff, heb je topics doorgelezen en kan eigenlijk alleen maar respect hebben voor die baasjes van pacha...

helemaal met je eens :j

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:01

Pumbaa_ schreef:
melody7 schreef:

ik ook :j en ook respeckt voor de topic starter....ondanks al die discussies etc dat ze toch nog een topic opent !! :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:13

Ik snap niet dat hier weer paarden vergeleken worden met mensen. ''Als een mens brandwonden heeft krijgt hij toch ook geen spuitje?''. Ik vind er een wereld van verschillen zitten tussen mensen en paarden.
Persoonlijk had ik het ook niet zover laten komen dat dit paard weer ''goed functioneert''. Ik had het paard laten inslapen. Maar goed wie ben ik. :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:36

Ik snap niet waarom mensen nog zeuren over de keuze van de eigenaren.
De keuze is gemaakt, al bijna een jaar geleden.
Wat willen jullie met al deze commentaren bereiken?
Dat ze het paard alsnog laten inslapen?

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:58

Ik snap niet dat mensen hier zo moeilijk doen over het feit dat ze weer met Pacha springen. Zolang het paard toch zelf aangeeft er plezier in te hebben, is het toch goed?
En het ziet er misschien raar uit, maar de wonden zijn gewoon helemaal dicht hoor en er zit weer een laag vel over. Dat haar komt wel weer terug.
Ik vind dat Pacha er enorm goed uitziet vergeleken met net na de brand. Petje af voor jullie!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:03

Super knap dat het paard het oude leven heeft opgepakt!
Respect voor degene ervoor gezorgd hebben dat Pascha er nog is!

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:41

Pumbaa_ schreef:
melody7 schreef:

Ik ook! :j

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:46

Super fijn dat het zo goed met hem gaat na alle goede zorgen. Het is toch wel duidelijk te zien dat dit paard een enorme levenslust heeft als hij springt ? :))

En al die mensen die zeggen dat je hem beter een spuitje had kunnen geven.... Mensen met brandwonden worden toch ook niet gelijk geëuthanaseerd? Ik vind namelijk dat je verantwoordelijk bent voor je dieren. En als een dier gewond raakt je kosten nog moeite moet sparen om zijn leven te redden als hij er weer bovenop kan komen. En dan maakt het niet uit of het om een top sport paard gaat, of om het peerd van de schillenboer. Er worden genoeg paarden afgemaakt omdat ze het in de ogen van hun eigenaar niet waard zijn om naar Utrecht te brengen. Die na een sportcarriere waarbij de een beenblesure op hebben gelopen waardoor ze ongeschikt zijn voor de sport, geen ouwe dag mogen hebben als grasmaaier maar gewoon naar de slacht gaan..

Daarom hulde aan de eigenaar! Die dapper genoeg was om zijn paard een kans te geven.

Anderzijds ben ik ook van mening als er geen kans meer op herstel is, en een zekerheid dat het dier niet meer zonder pijn kan leven je dan een andere beslissing zou moeten maken. Net zoals die ethiek voor mensen geld.

Geryon

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:52

Ik snap dus echt niet waarom mensen het niet zouden proberen. Waarom in laten slapen als er een kans is dat het goed komt? Er bestaat ook zoiets als pijnstilling..
Bij andere mensen hier op bokt zou het arme paardje al dood zijn, terwijl ze nu nog lekker aan het genieten is van het springen.

Echt top van deze mensen, zo fijn dat het goed gaat!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:54

Geryon schreef:
Ik snap dus echt niet waarom mensen het niet zouden proberen. Waarom in laten slapen als er een kans is dat het goed komt? Er bestaat ook zoiets als pijnstilling..
Bij andere mensen hier op bokt zou het arme paardje al dood zijn, terwijl ze nu nog lekker aan het genieten is van het springen.

Omdat je sommige dingen een paard níet aan kunt doen. Daarom niet. Pijnstilling is niet heilig en de kans dat het goed komt is echt niet voor 100% aanwezig ;)
(Again, spreek algemeen, niet zo zeer Pacha)

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:00

Fijn dat Pacha al zover is gekomen!! Succes verder!!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:06

Een paard dat niet meer wil leven, om wille van erge pijn of wat dan ook, kwijnt weg en eet vroeg of laat niet meer. Het wacht op de dood. Een paard dat zijn levenlust niet verloren heeft, en een vechter is, doet er alles aan om zichzelf in leven te houden, ondanks stress of pijn.
Ik vind het bijzonder knap wat er hier met Pacha gedaan is, hij heeft een 2de kans in het leven gekregen, waar hij zelf enorm voor gevochten heeft. Niet alle paarden zouden dit doen, maar dit paard blijkbaar wel.
Het feit dat hij nu terug van zijn leven geniet, bewijst dat de eigenaars destijds de juiste keuze voor hem gemaakt hebben. Petje af.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:11

Marjoow schreef:
Geryon schreef:

Omdat je sommige dingen een paard níet aan kunt doen. Daarom niet. Pijnstilling is niet heilig en de kans dat het goed komt is echt niet voor 100% aanwezig ;)
(Again, spreek algemeen, niet zo zeer Pacha)

Maar wie bepaalt wat je een paard wel en niet aan kunt doen? Ik weet zeker dat de eigenaren en artsen ervoor hadden gekozen
om Pacha in te laten slapen als het niet meer had gekund. Ik moet zeggen dat ik je erg vind doordrammen met je mening, terwijl
je het paard zelf niet kent, laat staan dat je precies weet wat voor pijn het paard heeft gehad. Pijnstilling is niet heilig, maar wel
een goed middel om een periode te overbruggen.

Als dit hele traject niet eerlijk was geweest tegenover het paard, was hij er niet eens zo goed uit gekomen. Als ik naar de filmpjes
kijk, zie ik een paard vol levenslust, en eigenlijk alleen maar bevestiging voor de eigenaren dat ze er goed aan hebben gedaan om
het paard te behandelen.

De kans dat iets goed komt is nooit 100%, soms is het leven een pure gok. Deze gok heeft positief uitgepakt, waarom kunnen wij
mensen toch niet eens gewoon blíj zijn voor een ander ipv altijd en eeuwig maar commentaar te verkondigen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:12

Ik geef nergens mijn mening om dit paard, maar algemeen he, ik dram niets door. Juist degene die dit wél een goede beslissing vinden drammen door.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:13

Die snap ik even niet, kun je dat uitleggen? Volgens mij wil je hiermee zeggen dat je het niet eens kúnt zijn met deze beslissing?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:17

Siets schreef:
Die snap ik even niet, kun je dat uitleggen? Volgens mij wil je hiermee zeggen dat je het niet eens kúnt zijn met deze beslissing?

Ik zeg dat ik mijn mening over dit paard al veel eerder heb gegeven, en dat is dat ik het zou laten inslapen. Maar verdere reacties, reageer ik algemeen, omdat ik idd er niet met mijn neus bovenop heb gestaan, en van 5 fotos niet kan beoordelen hoe dit paard deze periode heeft doorstaan.

Net zoals dat jij vind dat ik doordram, vind ik dat degene die het eens zijn met de eigenaren doordrammen.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:17

Nog maar eens bewezen dat niet iedereen dezelfde mening heeft !!!

Denk niet dat ik zelf de keuze had durven maken om met dit paard verder te gaan. Maar als je nu bekijkt hoe het paard terug plezier heeft in het leven kan ik alleen maar besluiten dat deze eigenaars super trots mogen zijn op zichzelf en op hun paard dat ontzettend doorzettingsvermogen moet hebben.

Nog ontzettend veel plezier met dit paard toegewenst..

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:52

Mayflower_ schreef:
Ik snap niet dat hier weer paarden vergeleken worden met mensen. ''Als een mens brandwonden heeft krijgt hij toch ook geen spuitje?''. Ik vind er een wereld van verschillen zitten tussen mensen en paarden.

Ik vind van niet, voor mij is een dierenleven net zo waardevol als een mensenleven. Een leven is een leven, of het nou een dier is of een mens...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:02

wow zeg
wat een wonder dat ze zo goed door haar verbranding is gekomen
respect zeg wat een tijd en energie heeft dit gekost
en als je dan ziet hoe ze nu weer lekker springt

geweldig

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:39

JoCo schreef:
Een paard dat niet meer wil leven, om wille van erge pijn of wat dan ook, kwijnt weg en eet vroeg of laat niet meer. Het wacht op de dood. Een paard dat zijn levenlust niet verloren heeft, en een vechter is, doet er alles aan om zichzelf in leven te houden, ondanks stress of pijn.
Ik vind het bijzonder knap wat er hier met Pacha gedaan is, hij heeft een 2de kans in het leven gekregen, waar hij zelf enorm voor gevochten heeft. Niet alle paarden zouden dit doen, maar dit paard blijkbaar wel.
Het feit dat hij nu terug van zijn leven geniet, bewijst dat de eigenaars destijds de juiste keuze voor hem gemaakt hebben. Petje af.

Ik geef je groot gelijk *heb niet het hele topic doorgelezen trouwens, maar ik móest gewoon even reageren*. En mensen, ik denk dat de baasjes van Pacha zelf ook wel weten wanneer hun paard aangeeft wanneer het wilt sterven of wilt blijven leven. En anders had het nu niet zo vrolijk rondgesprongen!

Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik Pacha zo wel heel erg bijzonder eruit vind zien - de donkere plaatsen waar nog geen vacht zit, lijken soms net steen, wat dan overgaat naar het roze... echt heel bijzonder... vind ik :) Maarja dat is natuurlijk mijn mening (en nee, ik zeg niet dat je daarom maar een paard mag verbranden, of iets in die trant, en ik weet dat littekens er naar zoiets afschuwelijk zijn, maar dat ik het bijzonder vind en Moeder Natuur wel íets 'bijzonders (dat niet lelijk genoemd mag worden)' heeft achtergelaten na zoiets afschuwelijks. Begrijp me niet verkeerd...)

En het gaat nu toch goed? Als Pacha niet meer verder zou willen, zouden we nu geen foto's zien van een vrolijk, gelukkig springend paard! Niet ieder paard wilt natuurlijk doorleven na zoiets te hebben meegemaakt; maar Pacha gaf het zelf aan vertelde TS, en zoals ik al zei; ik denk dat die baasjes hun paard best wel begrijpen...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:52

Super zeg om Pacha zo te zien! Blij met oortjes naar voren over de sprong. Veel respect voor de eigenaren, en voor TS, omdat ze ondanks de soms erg onaardige reacties toch een topic opent om te laten zien hoe t NU met Pacha gaat.Toppie!

Voor degene die een jaar geleden voor inslapen gekozen zouden hebben, is jullie goed recht, ik weet ook niet of ik de uitdaging aan was gegaan. Maaaar we zijn bijna een jaar verder en er staat een heel blij en vrolijk paard, daar gaat t nu om. We leven in t NU en niet een jaar geleden.. Geweldig toch dat dit paard zijn 2e kans met alle 4 z'n hoeven aangepakt heeft!