Pony gered, ons pennyverhaal *overleden*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Pony gered, ons pennyverhaal (hopelijk met happy end...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:46

Gulpje, dit is een forum hoor, ik mag hier gewoon mijn mening geven.
Sorry dat deze mening niet in jouw straatje past.
Ook al lijkt mijn bericht heel negatief, zo is het niet bedoelt eerder realistisch.
Ze hoeven geen beslissing te maken aan de hand van mijn bericht, maar ik wil ook mijn kant laten horen.
Ik hoop alleen dat het allemaal eerlijk blijft tegenover het diertje.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:49

jesito schreef:
Ook al lijkt mijn bericht heel negatief, zo is het niet bedoelt eerder realistisch.
Ze hoeven geen beslissing te maken aan de hand van mijn bericht, maar ik wil ook mijn kant laten horen.

Denk je echt dat zij een beslissing gaan maken over het leven van de pony door wat een anoniem iemand op een forum zegt?
Ze hebben een hotline met hun VA, en die zal ze vast en zeker eerlijk laten weten als het geen zin meer heeft. En verder denk ik dat ze alle mogelijke scenario's al in hun hoofd hebben afgespeeld, daar hebben ze geen Bokkers voor nodig :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:52

Gulpje schreef:
jesito schreef:

Denk je echt dat zij een beslissing gaan maken over het leven van de pony door wat een anoniem iemand op een forum zegt?
Ze hebben een hotline met hun VA, en die zal ze vast en zeker eerlijk laten weten als het geen zin meer heeft. En verder denk ik dat ze alle mogelijke scenario's al in hun hoofd hebben afgespeeld, daar hebben ze geen Bokkers voor nodig :)

Je valt in herhaling

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:54

Gulpje schreef:
jesito schreef:

dusssssssssssss ?????

iedereen die niet staat te juichen over een pony die al drie weken niet kan staan, moet gewoon niet reageren ???

ik ga mee met jesito, net zo als ik twee weken geleden al deed

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:57

jesito schreef:
Je valt in herhaling

Ja klopt, ik kon gewoon mijn eerdere verhaaltje plakken en knippen.

Gematigd positief zijn en afwachtend zijn is één, maar die meiden vertellen dat ze er 'een punt achter moeten zetten' zonder dat je de pony maar zelf van dichtbij hebt gezien vind ik onbeschoft en arrogant.
Ook omdat de meiden zelf al aangeven eerlijk te willen zijn naar de pony toe. Zodra de VA zegt dat het niet meer gaat dan kiezen ze voor de pony. Dus waarom dan zo door blijven drammen?

En verder heb ik mijn mening nu ook wel gneoeg gegeven denk ik. Ik hoop spoedig op een nieuwe update!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:12

Voor de zwartkijkers: als het jullie verantwoordelijkheid was, dan was Gimli er al niet meer. Die mening hebben jullie al uitgebreid geventileerd. Het is niet aan jullie. Dus vanwaar daar steeds maar weer op terugkomen? Wie heeft daar iets aan? Gimli? Zijn hardzwoegende hulptroepen? Of jullie zelf, om straks, als het onverhoopt misloopt, te kunnen zeggen: "zie je wel, ik riep het al weken?"
De verzorgers en de DA zijn de enige die kunnen beoordelen of doorgaan zin heeft. En met alle moeite die er al is gedaan, niet in de laatste plaats door Gimli zelf, hoop ik dat die moeite wordt beloond. Ik heb er vertrouwen in dat er een juiste beslisising wordt gemaakt, hoe die ook uit zal pakken. Ik post hier dus gewoon voor de support van lieve mensen die een arm dier een kans geven op een beter leven.
Laatst bijgewerkt door paars op 20-09-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:13

jesito schreef:
Tja er werd gereageerd op meningen van mensen.
En ik denk na voor ik wat zeg, ik hoop het beste voor Gimli maar ik ben wel erg critisch ondanks dat het vandaag beter gaat.
Door zo'n dag dat die opkrabbeld ga je de grens verleggen, waar moet ik stoppen.
Ik hoop dat er nu een stijgende lijn blijft, dan zijn de kansen wat beter, maar ik heb best met die pony te doen.
Ik vind het raar dat iedereen hier juicht als de pony staat, komop mensen laten we de realiteit niet verliezen, dit hoort bij een paard en dit hoort die eigenlijk het grootste deel van de dag te doen.
Normaal wordt hier altijd geschreeuwt dat paarden niet mogen lijden.
Dat heeft niks met de doorzettingskracht van de meiden te maken, ik vind het super wat ze doen.
Stel jullie zelf een grens en een termijn, er moet gewoon een complete verbetering komen op korte termijn en vandaar uit kan de pony herstellen.Om dit bericht niet te negatief te doen lijken, duim ik voor jullie dat het nu goed blijft gaan en wens ik jullie succes.

Het is idd normaal dat een paard staat en loopt dus des te meer juichen wij omdat Gimli probeert om weer een normaal paard te zijn.
En die grens hebben de meiden al voor zichzelf bepaald zoals je heb kunnen lezen.
Dit dier word echt niet tegen beter in en koste wat het kost in leven gehouden hoor.
Zolang de da het idee heeft dat het nog goed komt en hij nog een super leventje kan krijgen is het de moeite waard om door te zetten.
Kijk, als Gimli 25 jaar oud was of zo dan zou ik ook zeggen dat het beter is om hem te laten gaan.
Voor nu zullen we maar even afwachten wat de prognose is vanmiddag ;)

Ik ben het helemaal eens met gulpje :j ( wat een naam trouwens :') )

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:48

Ik hoop dat hij het gaat redden :j . Om mensen mensen met twijfel nu "zwartkijkers" te noemen vind ik niet erg fair :n . Mensen die in deze topics reageren met een mening of advies hebben meestal de mening of het advies door kennis en/of ervaring. Meestal zijn het mensen die zelf bepaalde ervaringen hebben en hebben meegemaakt dat een dier erg lang (heel vaak te lang) in een zware situatie zit alvorens een keuze tot inslapen wordt gemaakt.

Zelf heb ik jaren bij meerdere instanties gewerkt waar ik dagelijks met (zieke) dieren te maken kreeg. Ik heb zelf bij meerdere dieren meegemaakt dat mensen tever gingen uit liefde. En echt te ver. En heel eerlijk... ik ben persoonlijk liever te vroeg dan te laat, hoeveel pijn en verdriet dat soms ook doet. We hebben de luxe dat we dieren kunnen "uithelpen" en op een fijne manier kunnen laten inslapen...

Een dier weet dat namelijk niet, of hij nog dagen, weken, maanden of jaren langer had kunnen leven.... Maar een dier voelt wel elke dag de pijn in een situatie als deze.... Dat weegt bij mij wel zwaar...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:57

Angela_28 schreef:
Ik hoop dat hij het gaat redden :j . Om mensen mensen met twijfel nu "zwartkijkers" te noemen vind ik niet erg fair :n . Mensen die in deze topics reageren met een mening of advies hebben meestal de mening of het advies door kennis en/of ervaring. Meestal zijn het mensen die zelf bepaalde ervaringen hebben en hebben meegemaakt dat een dier erg lang (heel vaak te lang) in een zware situatie zit alvorens een keuze tot inslapen wordt gemaakt.

Zelf heb ik jaren bij meerdere instanties gewerkt waar ik dagelijks met (zieke) dieren te maken kreeg. Ik heb zelf bij meerdere dieren meegemaakt dat mensen tever gingen uit liefde. En echt te ver. En heel eerlijk... ik ben persoonlijk liever te vroeg dan te laat, hoeveel pijn en verdriet dat soms ook doet. We hebben de luxe dat we dieren kunnen "uithelpen" en op een fijne manier kunnen laten inslapen...

Een dier weet dat namelijk niet, of hij nog dagen, weken, maanden of jaren langer had kunnen leven.... Maar een dier voelt wel elke dag de pijn in een situatie als deze.... Dat weegt bij mij wel zwaar...

Hier ben ik het mee eens!!!

Om mij nu zwartkijker te noemen omdat ik deze situatie niet door een roze bril zie gaat wel een beetje ver.
Me daarom arrogant en onbeschoft noemen terwijl je me niet kent vind ik ook erg raar en dat alleen omdat ik een eigen mening heb.
En waarschijnlijk was Gimli er niet meer inderdaad als die van mij was, dat kan ik zo niet beoordelen.
Maar als ik lees over een pony die zelf niet eens op zijn benen kan staan, dan denk ik dat ik een beslissing had gemaakt.
En inderdaad ik praat uit ervaring.
En wie zegt dat dit dier een beter leven krijgt, ik hoop het net als jullie maar ben realistisch genoeg om ook de andere kant van de medaile te zien.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:11

Het enige wat ik een beetje eng begin te vinden is het feit dat een paardenlichaam er natuurlijk totaal niet op gebouwd is om zo lang te liggen.. Is het niet zo dat de organen verdrukt kunnen worden door het gewicht? Lijkt me natuurlijk dat de da daar ook rekening mee houdt maar was het eerste wat in me opkwam toen ik de update van gisteren zag...

Weet je, jullie staan er realistisch genoeg in! In alle eerlijkheid; ik denk dat ik ook al afscheid had genomen, maar dat ben ik.. Wie weet gaat het over een week alweer stukken beter en gaat Gimli nog een lang en leuk leven tegemoet, maar ik weet 100% zeker dat jullie hem niet zullen laten lijden!

Ga zo door hoor meiden, jullie doen het hartstikke goed! +:)+

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:37

Foei wat een hoop reacties ineens weer!
En natuurlijk een heleboel verschillende meningen... dat is denk ik ook wel waarom er een topic over gestart is toch? mensen mogen meedenken. Dat er veel herhaalt wordt, en niet iedereen het met elkaar eens is is best logisch. Toch denk ik wel dat op sommige momenten je je er beter niet over uit kunt laten.
Er was een duidelijke periode van verbetering waarin er ook echt door de meiden om hulp, steun en meningen werd gevraagd. Dan kun je makkelijk zeggen dat dit een afgelopen zaak is als je dat vindt. Dan kwam er een moment waarom de meiden het echt even niet meer zagen zitten (heel begrijpelijk, maar dat had ik al eens laten blijken) en in die tijd is er meer vraag naar support... Mensen met vakkennis die er van weten, mensen die ze steunen in wat ze doen, die helpen met nieuwe oplossingen te bedenken en hierbij zijn dan berichten als 'ik zou hem toch in laten slapen' of 'dit is niet paardvriendelijk meer' niet erg welkom.
Toen dat alles weer enigzins recht kwam en er toch een tegenslag bij live Gimli kwam waren de meiden zelf al zo volwassen om toe te geven dat dit geen paardwaardig bestaan zou zijn en dat zij hem zouden laten gaan als de DA niet tevreden was. Heel verstandig. Geen meningen gevraagd denk ik...
Nu gaat het ineens toch heel goed!! Iedereen blij en iedereen gelukkig met het feit dat dit beestje toch nog een kans mag krijgen en het besluit staat toch al vast, als de DA niet tevreden is = stoppen, als de DA tevreden is = doorgaan. Dat is toch een goede richtlijn? Waarom dan nog weer aankomen met het advies om er hoe dan ook toch gewoon mee te stoppen.

Citaat:
En wie zegt dat dit dier een beter leven krijgt, ik hoop het net als jullie maar ben realistisch genoeg om ook de andere kant van de medaile te zien.
Hoe bedoel je dit? Hoe kan het dier het uberhaubt nog slechter krijgen dan hij het had? Ze geven het op als het diertje zelf op geeft, en anders krijgt hij de rest van zijn leven een mooi weilandje, liefde en aandacht toch?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:46

Met bovenstaande citaat bedoel ik, wie zegt dat het dier beter wordt en dus een beter leven krijgt. Ik zeg nergens defenitief dat het dier meteen een spuit moet krijgen maar dat er geen grenzen verlegd moeten worden.

Maar goed ik snap dat het gevoelig ligt, ben benieuwd naar een update.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:56

@Jesito: Ik bedoelde jou ook niet met dat jij vindt dat het dier dood moet ofzo hoor ;) dat zeker niet... daar zijn meerdere van geweest die alleen even komen melden dat het dier een spuitje moet krijgen.
Maar het kwam een beetje hard over toen je zei dat het dier misschien wel geen beter leven krijgt. Als je het op deze tweede manier beschrijft snap ik het persoonlijk in ieder geval beter en zou ik mij als TS ook niet beledigd voelen. Ik geloof ook niet dat je daar op uit bent namelijk.

Ik ben ook erg benieuwd

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:12

Ik wil ook niet cru overkomen, want het is al moeilijk zat allemaal.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:03

Ik heb het hele topic net door gelezen en zit hier echt met kippenvel.. wauw wat zijn jullie dapper.. :D heb echt heel veel respect voor jullie.. !

Hoop echt dat alles goed gaat komen.. !!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:32

Ik ben heel erg benieuwd naar de afloop van het gesprek met de dierenarts vandaag.......

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:04

Vanmiddag is de DA geweest, ze was positief over de vooruitgang van Gimli tegenover de laatste keer dat ze hem gezien heeft, een goeie week geleden. Ze merkte op dat zijn vacht heel mooi blonk en dat de bevangenheid onder controle is. Ook de tonus rond zijn staartbasis was al beter (had vermeld wat haar collega had opgemerkt ivm zenuwstelsel) dus dit is vrijwel zeker veroorzaakt geweest door de tekorten die hij heeft opgelopen. Ook over zijn wonden was ze zeer tevreden, de wonden waren mooi proper, heel wat anders dan de vuiligheid die 2 dagen geleden nog uit zijn wonden kwam. We moeten wel nog blijven verdergaan met de antibiotica tot begin volgende week, zoals door haar collega opgedragen was.
Ze heeft hem vandaag nog een spuit met pijnstilling gegeven die 24u werkt en nog een extra spuit om hem meer energie te geven.Zijn dieet is ook aangepast. Hij moet nu verdeeld over 3 porties 1 kilo onderhoudsmengeling krijgen om hem net dat ietsje meer energie te geven, daarnaast moeten we blijven verdergaan met het product voor zijn lever en de pijnstillers.
Toen ik haar vroeg wat ze zou doen (uiteraard aan het begin van de visite), zij ze van hem nog niet te laten inslapen en verder te doen zoals we nu bezig zijn (kliniek is financieel gezien echt geen optie jammer genoeg) want we doen het goed volgens haar. Terug op krachten komen na dergelijke verwaarlozing heeft tijd nodig en alle DA's die ik ondertussen gesproken heb, wijten het niet kunnen staan dus aan algemene zwakte.
jesito schreef:
Stel jullie zelf een grens en een termijn, er moet gewoon een complete verbetering komen op korte termijn en vandaar uit kan de pony herstellen.

Die grens is reeds gesteld op komende dinsdag (een dag meer of minder afhankelijk van wanneer de DA kan komen op de uren dat ik niet aan het werk ben) en is geadviseerd door de DA die zaterdag geweest is. Dat was de tijd die volgens haar nodig was om te weten of het pepmiddel dat hij gekregen heeft werkt. De DA die vandaag gekomen is (die hem al langer kent en al van in het begin behandeld) was het met haar collega eens.

Ook de politie is vandaag geweest om vaststellingen te doen van zijn toestand en er moeten uitgebreide verslagen van dierenartsen en hoefsmid worden binnengebracht, samen met een oplijsting van alle gebeurde behandelingen en alle foto's die van hem gemaakt zijn doorheen de weken, vooral die van de eerste dagen zijn heel belangrijk om zijn toestand te documenteren. Nu zou je denken fantastisch dit zal dus een staartje krijgen, maar nee... Vandaag is nog maar eens bewezen wat een pokkenland België is.
Dit komt dus allemaal in een dossier terecht, samen met mijn verklaring en de verklaringen van de eigenaar. Om dan vervolgens in een kast te verdwijnen tot de persoon in kwestie nog eens dezelfde fout begaat... Blijkbaar is één keer 2 pony's verwaarlozen dus niet voldoende om hier gestraft te worden.
Ze gaan haar wel heel goed in het oog houden. Ze heeft namelijk nog 2 paarden ergens anders, op dit ogenblik zijn die in orde (is vastgesteld door de politie van daar), maar ze zouden over 2 of 3 weken blijkbaar verhuizen naar de wei waar wij de 2 pony's gevonden hebben. Dus of ze eens zij hen zelf moet verzorgen ook nog zo goed zullen blijven, dat is nog maar de vraag. Maar als deze paarden dan ook verwaarloosd zouden worden, kunnen ze wel eerder ingrijpen door de aanwezige documentatie over Gimli en Bles...
Vanaf nu maak ik dus telkens als ik naar mijn hooiboer moet of krachtvoer moet halen een omweg langs die wei, want als die paarden er inderdaad komen en mevrouw kijkt er niet naar om. Hoop ik dat we erbij kunnen zijn voor we er terug 2 in deze staat krijgen!
Laatst bijgewerkt door karoke op 20-09-11 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:08

Poeh!
hopen dat het verhaal voor t paardje een goed einde krijgt!
maar zolang er nog hoop is....

kduim echt mee op een goeie afloop!

maar ojee wat is de wetgeving en t zooitje eromheen krom.
Schandalig!!!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:13

klinkt goed wat de DA zei.. ! geef jullie echt 100% gelijk dat jullie luisteren naar hun.. ! zij hebben er het meeste verstand van. jullie zijn echt top bezig.. ! :D

Wel echt super balen dat jullie wetgeving zo krom is.. :(

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:29

De wetgeving in NL is vooralsnog niet zo veel beter volgens mij.... Hier komt zoiets evengoed voor en dan worden de boosdoeners ook niet meteen aangepakt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:36

Wat een goed nieuws!! Ben blij voor jullie, hoop dat de komende week Gimli goed vooruit blijft gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:07

Fijn dat de dierenarts zo positief is en ik hoop dat de stijgende lijn blijft.
Ik vind het heel knap wat jullie doen en hoop dat alles niet voor niks was.
Ook dat jullie een termijn heben vast gesteld is opzicht goed.
Het is ook goed dat je dit in samenspraak doet met de da.
Ik duim voor jullie.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:05

:) ik ben voorzichtig al weer wat blijer hoor!

Maar die wetgeving is in NL ook niet echt geweldig nee... vaak komen ze er af met een waarschuwing, een verbod op het opnieuw houden van paarden en worden ze de eerste weken wat in de gaten gehouden tot er weer interessantere zaken zijn bij de politie. Dan wordt alles weer snel vergeten...maarja, dit mens zou zelf gewoon al beter moeten weten!!

Wat moet er dinsdag dan eigenlijk allemaal verbeterd zijn wil het positief nieuws opleveren?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:31

ik hoop echt hier wel een succes verhaal te zien. Het topic van het verwaarloosde paardje kreeg al een nare wending (gelukkig gaat het paardje wel vooruit) net zoals bv. het topic van Rebel.
Ik hoop gewoon dat dit een fijn topic word :D Met positief resultaat en een blije gimli. Ik gun het de kleine man zo. Hij is zo dapper en optimistisch. En ook jullie zijn toppers. Niks dan respect voor jullie.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 00:10

Ik lees al die tijd al mee...
En zit ook tussen hoop en vrees in....
Zolang liggen en niet op eigen kracht kunnen gaan staan..ik weet niet wat ik ervan denken moet.
Aan de ene kant denk ik,geef niet te snel op...ik heb zelf een minimerrie die ik bij iemand in verzorging had,en die verzorging bleek niet zo goed te zijn als ik dacht.
Heb haar en de andere pony aardig verzwakt en mager teruggekregen,en de merrie wil nog steeds niet lekker meelopen en hangt soms bijna in haar halster.
Maar gaat wel langzaam vooruit en nu kan er soms zelfs een drafje af,of zelfs een galopje als ik haar losgooi.
Dus ik ben zeker geen voorstander van te snel opgeven!
Aan de andere kant met een pony die alleen maar kan liggen en hooguit met hulp kan gaan staan...en dit al zoveel weken..zou ik me zelf gaan afvragen of het niet pure wilskracht is van de pony dat hij nog leeft?
Maar tevens dan de vraag,moet je dan zelf een einde maken aan de wilskracht,of hem toch alle kansen bieden?
Pffffff moeilijk moeilijk moeilijk!
Maar gezien het feit dat jullie van het beestje houden,en alles in het werk stellen....denk ik dat je zelf wel aanvoelt als het genoeg is geweest en aanvoelen als hij er zelf echt geen zin meer in heeft.
Denk ook dat je moet zoeken naar een stijgende lijn....een dag een dipje kan voorkomen,maar als hij plots een heel eind terug valt,moet je toch gaan nadenken of hij ondanks zn wilskracht dit avontuur wel kan volbrengen en of dit eerlijk is tegenover hem?
Maar gaat hij 1 stap terug en 2 vooruit,dan zou ik het zeker niet opgeven.
Kijk ook hier en daar naar de harde feiten(want in emotie ben je vaak geneigd overal hoop uit te halen).
Feit is dat hij na zoveel weken nu even kan staan,maar wel last heeft van doorlig plekken en bijkomende narigheid.
En blijkbaar nog steeds zo vermoeid is dat hij een terugval heeft gehad...normaal zou je verwachten dat het langzaam wat beter gaat.
Maar wat jullie ook beslissen,ik heb groot respect voor wat jullie doen!
Ga er maar even aanstaan,en begin maar aan zoiets met alle kosten,emotie`s en alles vandien.
Van mij geen oordeel of vooroordeel,slecht het advies....ga op je gevoel af,en kijk daarbij naar het paardje zelf.
Dan doe je vanzelf wat juist is...