Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:29

KoudbloedKim schreef:
Sanne83: Ik denk dat je bedoeld dat ik juist wel moet blijven proberen?
Dat moet ik inderdaad ook gaan doen. :j

nee, ik bedoelde NIET meer proberen ;)
Alleen opnieuw proberen als je echt zeker weet dat je een andere strategie hebt dan daarvoor en net zo lang door wil/kan gaan totdat ze wel voor die zweep wijkt.
Elke keer als je het "probeert" zonder effect, versterk je haar in gedrag dat je niet wilt. Hoe meer ze door die zweep heenloopt, hoe meer ze overtuiging heeft dat dat de bedoeling is. Hoe meer ze aan je kan trekken, hoe meer ze de overtuiging krijgt, dat dat de bedoeling is. Slechte patronen in gedrag zijn er soms erg lastig uit te krijgen. Als je denkt dat het gaat lukken en je hebt verschillende strategien voor het geval het niet gaat lukken, dan zou ik het zeker doen. Heb je die niet, zou ik toch echt even samen met iemand anders hiernaar kijken.

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:41

Oké, dan had ik je verkeerd begrepen.
Ik blijf consequent; nee = nee en ja = ja..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:58

3 tot 4 x per week wandelen/in de paddock zetten enz is prima; maar te weinig beweging waarschijnlijk voor je paard ondanks dat het geen volbloed is!
paarden moeten flink aan het werk gezet worden om verveling en dominantie tegen te gaan.
vooral jonge paarden; waarschijnlijk is dat het probleem icm onzekerheid van jou.
als je zelf niet 5 x keer per week je paard aan het werk kan zetten dan is het wat jammer dat je een eigen paard heb gekocht; paarden hebben aandacht nodig in de vorm van spelen/knuffelen en werken.
waarom vraag je anders niet een bijrijder erbij die je paard aan het werk kan zetten??

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:26

tamaramt schreef:
3 tot 4 x per week wandelen/in de paddock zetten enz is prima; maar te weinig beweging waarschijnlijk voor je paard ondanks dat het geen volbloed is!
paarden moeten flink aan het werk gezet worden om verveling en dominantie tegen te gaan.
vooral jonge paarden; waarschijnlijk is dat het probleem icm onzekerheid van jou.
als je zelf niet 5 x keer per week je paard aan het werk kan zetten dan is het wat jammer dat je een eigen paard heb gekocht; paarden hebben aandacht nodig in de vorm van spelen/knuffelen en werken.
waarom vraag je anders niet een bijrijder erbij die je paard aan het werk kan zetten??

Eerder in het topic sprak ze al over een bijrijder.
Maar eerlijk gezegd, mijn paard wordt ook niet zo vaak aan het werk gezet. Die staat gewoon hele dagen in het land,
en die weet maar al te goed als ik hem bij me neem en even wat basisgrondwerk doe (klein kwartierje), wie de baas is.
Dus een verveeld paard die je maar drie keer in de week rijdt of dergelijke, zou een dominant paard zijn? Dat betwijfel ik toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:36

Tamaramt: Maar waarom zou dat nu een probleem zijn als het dat de afgelopen 3,3 jaar nooit is geweest?
Ik vind de opmerking "Jammer dat je een eigen paard hebt gekocht als je maar 4 keer per week heen gaat" een beetje overbodig.
Mijn paard staat 24/7 buiten en als ik 2 maanden niet rij, kan ik er gewoon op stappen zonder dat ze raar gaat doen.
Beetje jammer dat je er zo over denkt, maar goed.. dat is jouw mening.

Celia: Daar geloof ik zelf ook niet zo in.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:38

KoudbloedKim schreef:
Oké, dan had ik je verkeerd begrepen.
Ik blijf consequent; nee = nee en ja = ja..

Wat ga je nu uiteindelijk echt doen? Ben ik heel benieuwd naar.
Wat ga je doen als jij "nee" zegt en ze reageert niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:43

Ik ben van plan om volgende week het grondwerk weer op te pakken en daarna met bit in even een rondje over het terrein te lopen.
Eerst dus een heel klein rondje en als ze braaf is, mag ze terug naar de paddock.
Is ze niet braaf, dan oefenen we net zolang dat kleine rondje, tot ze ontspannen naast me loopt.

Ik ben ook van plan om er volgende week even op te stappen en een groot rondje over het terrein te stappen.
Rustig op een ochtend zodat er weinig mensen zijn en dus ook minder risico's.
Mocht ze druk gaan doen, rijden we dat rondje net zolang tot ze niet meer haar zin wil krijgen.
Doet ze het in één keer braaf, stap ik af en breng ik haar naar de paddock of de wei.

Klein beginnen en langzaam weer opbouwen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:59

Citaat:
Ik ben ook van plan om er volgende week even op te stappen en een groot rondje over het terrein te stappen.
Rustig op een ochtend zodat er weinig mensen zijn en dus ook minder risico's.
Mocht ze druk gaan doen, rijden we dat rondje net zolang tot ze niet meer haar zin wil krijgen.
Doet ze het in één keer braaf, stap ik af en breng ik haar naar de paddock of de wei.

kan je doen, maar ik zie jou niet als kim echt weer echt druk gaat lopen doen net zo lang rond rijden
totdat ze wel normaal reageert ( omdat je niemand in gevaar wil brengen)..
En belonen als ze iets goed doet vind ik ook wat dubbel, dit werkt prima bij een paard wat nieuwe dingen leert,
of wat angstig is. Maar bij Kim vind ik het een ander verhaal. Het niet iets abnormaals wat je van haar vraagt!
Ze weet precies wat de bedoeling is, maar kiest er gewoon voor het niet te doen zoals jij het wilt..Waarom zou
je haar belonen voor iets wat " normaal" is, bij andere paarden beloon je ze toch ook niet zo van:
"oooh braaaf paard fijn dat jij goed met mij meegelopen bent naar de poetsplek" Dat doe je alleen bij paarden
die dit nog niet kennen of erg bang zijn...

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door vencedor op 14-08-10 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:02

Ik ben het inderdaad met Randie eens. Je kan nu wel op papier zeggen ik ga net zolang door, maar op het moment zelf denk ik dat je dat niet gaat doen. Als ze 1x weer een loopje met je neemt, ben ik bang dat je het daar bij laat. Kan het mis hebben hoor, maar theoretisch is makkelijker dan praktisch he, vergeet dat niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:06

Als er niemand op de manege is, kan ik ook niemand in gevaar brengen.

monica08 schreef:
Je kan nu wel op papier zeggen ik ga net zolang door, maar op het moment zelf denk ik dat je dat niet gaat doen.
Wat heeft het dan voor zin om vertellen wat ik ga doen, als er zo gereageerd wordt? :?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:08

nou nou, rustig maar. Iedereen is hier om je te helpen en hoef je niet zo voor in de verdediging te schieten. Uit eigen ervaring kan ik vertellen wanneer een paard aan de hand niet te hanteren is je niet uren doorgaat tot het wel gaat, maar je dan blij bent dat je uberhaubt heelhuids thuis komt samen met je paard.. En dan kan je nog zon geweldige band hebben met je dier, maar zo gauw de uitvinden sterkter te zijn dat jij..Heb je gewoon een groot probleem! En dat probleem is niet alleen op te lossen met lieve woordjes kan ik je wel vertellen. Uiteindelijk kijkt het paard ook niet naar jou of hij je pijn doet of een gevaar voor je is..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 14-08-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:10

Vreemde reactie idd...ik zou wel willen weten wat daar precies achter zit, nu interpreteer ik het als een beetje een voorbarige conclusie.
Te meer omdat je nu goed voorbereid bent en een plan van aanpak gemaakt hebt.
Je laat je nu niet meer verrassen...maar gaat het gewoon doen...
Zo lees ik het tenminste.

You go girl!
Laatst bijgewerkt door polly2 op 14-08-10 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:10

Randie: Ik heb mijn plan getrokken uit alle goede reacties die ik heb gekregen in dit topic.
Maar als jij een beter plan hebt, sta ik daar ook voor open hoor..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:12

KoudbloedKim schreef:
Als er niemand op de manege is, kan ik ook niemand in gevaar brengen.

monica08 schreef:
Je kan nu wel op papier zeggen ik ga net zolang door, maar op het moment zelf denk ik dat je dat niet gaat doen.
Wat heeft het dan voor zin om vertellen wat ik ga doen, als er zo gereageerd wordt? :?

Normaal reageren kan ook wel hoor ;)
Anyway,

Als ik jou zo op het filmpje bekijk, zie ik gewoon dat jij niet in staat bent ''net zolang door te gaan totdat ze wel braaf is''. Jij bent een rustig persoon en Kim is op dit moment een ander paard en het is moeilijk om daar nu mee om te gaan. Als Kim weer aan de haal met je gaat ben ik bang dat het je niet gaat lukken en daarom zeggen Randie en ik dat nu om evt. teleurstellingen te voorkomen. Het is natuurlijk hartstikke goed van je om dat op papier te zetten maar ik betwijfel of het in werkelijkheid gaat lukken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:14

ik heb geen beter plan, maar bedoel te zeggen als ze wil gaan en ze gaat NOG een keer wordt het steeds moeilijker om het terug te pakken..Dus als je zegt ik ga net zolang door totdat ze het doet. SUPER maar dit moet je dus wel ECHT uitvoeren. Doe je zit niet, ben jij geen leider meer maar is Kim dat.. Dus ga er voor de de volle 100% voor, neem je hengstenketting EN een zweepje mee. Ze mag hoe dan ook NIET van je winnen deze keer.. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks, hou in je achterhoofd dat het haar ook niet interesseerd of ze jou pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:18

Monica08: Ik vind het knap dat je dat kunt zien op een filmpje. :j
Je mag aan me twijfelen, dat vind ik niet erg.. ik kan niet méér doen dat me 200% inzetten voor mijn paard én voor mezelf.

Randie: Dat hou ik zeker in mijn achterhoofd.. en voor jou geldt ook de laatste zin in die ik hierboven neer gezet heb.

Mijn reactie net was niet heftig bedoeld. :)
Maar eerst wordt er gevraagd wat voor plan ik heb, en daarna wordt er gezegd "Dat kun jij toch niet"..
Daar heb ik weinig aan.. kom dan met een ander plan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:24

Citaat:
Monica08: Ik vind het knap dat je dat kunt zien op een filmpje.
Je mag aan me twijfelen, dat vind ik niet erg.. ik kan niet méér doen dat me 200% inzetten voor mijn paard én voor mezelf.

Randie: Dat hou ik zeker in mijn achterhoofd.. en voor jou geldt ook de laatste zin in die ik hierboven neer gezet heb.

Mijn reactie net was niet heftig bedoeld.
Maar eerst wordt er gevraagd wat voor plan ik heb, en daarna wordt er gezegd "Dat kun jij toch niet"..
Daar heb ik weinig aan.. kom dan met een ander plan.

er zijn veel mensen die dat niet kunnen...Het is en blijft een mega sterk dier. Maar je houding tegenover
Kim moet je gewoon aanpassen in een No nonsens houding, dit scheelt al veel. wat ik probeer duidelijk te
maken is als je het nu niet goed aanpakt, je later met een gevaarlijk paard zit te kijken & dat gun ik je niet..
Gewoon even op alle vlakken Zero tollerance niet alleen met wandelen & vast staan :). Even duidelijk regels
en grenzen voor Kim opstellen, kan best zijn dat ze hierdoor al een heeeel stuk bij gaat draaien. Is even niet
leuk voor je eigen gevoel, maar je band zal er uiteindelijk alleen maar beter van worden omdat ze jou weer
gaat zien als leider.

voorbeeldje met voeren: niet gezellig al naast je staan en een hapje meepikken als jij haar bak vult, Nee
wegwezen uit jou persoonlijke ruimte. Ze wacht maar..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:25

Heb je topic niet geheel doorgelezen, lees echter al wel dat je bezig bent met de tips die je hebt gekregen. Dat is natuurlijk al super!

Maargoed, alsnog een 'tip' van mijn kant (kan maar zo zijn dat die al gezegt is hoor :) ):
Op 1 van mijn stagebedrijven hadden wij er ook 1 staan welke de neiging had een loopje met je te nemen ... en niet een langzaam loopje ook :+ . Uiteindelijk toch maar een halstertouw door z'n mond gehaald, en hij heeft het niet meer geprobeert. Een (zeer) drastische aanpak, wat ook echt als laatste poging uit de kast is getrokken, maar het heeft gewerkt.

Het is geen gangbare aanpak, maar wil jij met dit grote paard toch heel blijven, dan zal je, hoe 'zielig' dat ook is/klinkt, naar mijn mening haar echt een keer een pak rammel moeten verkopen, mocht ze weer een loopje met je nemen. Godsiedikke, het zal toch niet nog gevaarlijker moeten worden.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:32

Waar ik trouwens rillingen van krijg, zijn mensen welke hun paard een kilometer voor hun laten lopen. Mijn paard moet met zijn neus aan mijn schouder lopen en niet er voor. Ook dat is naar mijn mening consequent zijn (en bereik je ook door consequent te zijn). Scheelt een hoop :) )

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:55

millennium schreef:
Waar ik trouwens rillingen van krijg, zijn mensen welke hun paard een kilometer voor hun laten lopen. Mijn paard moet met zijn neus aan mijn schouder lopen en niet er voor. Ook dat is naar mijn mening consequent zijn (en bereik je ook door consequent te zijn). Scheelt een hoop :) )

Bij ons zijn er wel veel ruiters die onze paarden uit de weide halen en die ze achter zich laten lopen (tjokken), en geloof me, een paard wat tempo instampen om terug naast je schouder te lopen, da's ook lastig hoor!

Edit: maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar aan deze reactie heeft TS niet zoveel volgens mij.

Misschien toch gewoon grondwerk proberen in de binnenbak? Met haar rondwandelen, stoppen, passen achteruit. Of heb ik het overgeslaan en heb je dit al gedaan? En in de bak kan je wel doorgaan totdat ze luistert, wat op een terrein wel moeilijker is. Al zou ik toch niet toegeven en ook blijven doorgaan tot zij gewoon normaal doet (heb ervaring met die kuren)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:57

Maar liever dat dan eentje welke een kilometer voor je loopt, want van wederzijds respect is er dan (naar mijn mening) geen sprake.

* En het kan nog linke situaties met zich mee brengen ook.

* Laatste editje: nee, misschien heeft dr TS er niet zo veel aan, maar enkel om mee te geven als tip (welke door velen al is gegeven :) ) consequent te blijven. Waar dit natuurlijk een grote rol in speelt; hij trekt haar immers constant mee.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:03

millennium schreef:
Maar liever dat dan eentje welke een kilometer voor je loopt, want van wederzijds respect is er dan (naar mijn mening) geen sprake.

* En het kan nog linke situaties met zich mee brengen ook.

* Laatste editje: nee, misschien heeft dr TS er niet zo veel aan, maar enkel om mee te geven als tip (welke door velen al is gegeven :) ) consequent te blijven. Waar dit natuurlijk een grote rol in speelt; hij trekt haar immers constant mee.

Dat is wel waar, maar ik ken TS niet dus ik weet ook niet hoe zij op andere dagen met Kim omgaat. Maar volgens mij heeft Kim anders wel altijd respect, en dat is net waarom TS zo met haar handen in het haar zit.

En dat achter je lopen is ook lastig want dan trappen ze op je hielen ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:05

Hmm.. daar heb je een puntje haha :P maar als ze rond je schouder gebied lopen valt dat wel mee.

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:35

ik denk dat het niet een kwestie is van het gevecht aangaan met je paard( wat een prachtig dier trouwens!), er is iets in haar gedrag veranderd, door het moment dat zij schrok. Misschien moet je even nagaan of er iets is op die plek, of iets geweest is. Het klinkt alsof er iets op die plek haar intereseert. Maar als eerste moet je weer even zorgen dat ze volledig op jou gefocust is, dus ik zou inderdaad beginnen met lekker veel grondwerken, blijven poetsen, een join up doen(als je het nog nooit gedaan hebt, vraag wel even hulp ;) ) en gewoon lekker doorzetten. vooral niet geïriteerd raken als ze steeds hetzelfde doet, als je paard niet reageerd op 1x streng aanpakken, dan betekent het niet dat ze wel reageerd na 10x streng aanpakken toch? na 1 keer moet ze de clue wel snappen, zo niet, probeer het anders! Ze moet inderdaad niet disrespectvol naar jou toe proberen te zijn, en dat moet je haar ook zo snel mogelijk 'afleren', want anders bereik je natuurlijk niks ;) . Ik denk dat het met veel geduld, en 'via' haar gedachtengang denken, ze weer wordt zoals ze was, succes!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:46

Tineke :oo

Wat raar dat kim ineens zo gek doet. Hopelijk is het iets tijdelijks. Aangezien jij haast overal naar gekeken hebt van wat het nou zo kunnen zijn, zou ik ook geen idee hebben wat je nog kan proberen...

wens je wel heel veel succes!