Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:59

Vue schreef:
vorame schreef:
Maar hoeveel bewijs is er voor?
En waarom wel afgeven op het ene, als de andere zelf net zo slecht bezig is?
Ik zou zeggen, begin eerst eens allemaal bij je zelf.
Zorg dat je eigen paard gezond blijft, geen kreupele gangen heeft die niet erkend worden.

Bij de topsport is altijd een dierenarts op het erf en ook fysio.Daar worden kleine blessures al veel eerder ontdekt dan bij de recreant met vaak minder verstand er van.

Niet voor niets dus he ;) Als het allemaal zo goed voor de paarden was waren ze niet nodig!

Duidelijk dat je niets van wedsrijdsport begrepen hebt. Die mensen zijn er uit voorzorg net als bij evenementen met menselijke sporters ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:08

Vue, wat ben jij vreselijk kortzichtig. Ik heb ook de filmpjes van de bitloze wedstrijd gezien en dat zag er ook niet altijd even fijn uit. Arabesk heft toen dezelfde soort filmpjes gemaakt. Het is best wel eens goed om te zien wat een bit/rijstijl aanricht. Denk alleen niet dat de mensen het express doen en al zeker niet om paardjes te pesten.

Daarnaast is je denkwijze dat recreatiepaarden geen fysio oid nodig hebben omdat die nooit wat hebben helemaal onzinnig. Ik zie zoveel kreupele en in het beste geval onregelmatige paarden waar lekker op doorgereden wordt. Vraag me dan serieus welk paard het dan slechter heeft.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:08

pol013 schreef:
Arabesk: bedankt voor de filmpjes. Ze zijn interessant.
Ik zie op de beelden dat we vaak meer inwerken met het bit dan we zelf denken en dan we kunnen zien het het blote oog. Dat is best een eye opener.
Vind ik dat schokkend van deze ruiters? veroorzaakt dat paniek over mijn eigen rijden? Ik doe mijn best al om het teugel contact zo soepel mogelijk te houden (maar dat lukt zeker niet altijd) en zal met deze filmpjes in mijn achterhoofd daar best nog wat meer mijn best voor kunnen doen. Maar verder? mwah.

Ik kijk naar mijn eigen paard. Die doet het bit nog altijd graag in (itt zijn goed passende zadel) werkt nog graag met mijn en heeft nu juist het meeste plezier in de disciplines waarbij zijn mond het soms het zwaarst te verduren heeft. Per saldo zal het leed wat ik hem toebreng daarmee tov het plezier dat het hem brengt dus best aardig meevallen. Als je dan dat plezier ook al 10 jaar met zijn 2en hebt zonder noemenswaardige gezondheidsproblemen.....
Dát telt voor mij meer dan zaken als gewicht, kracht, tijdsduur, druk, P+/- etc. etc. (waarmee ik niet wil zeggen dat die niet waardevol zijn)

Juist, op deze manier kijk ik ook naar de filmpjes. Wat dat betreft zijn ze erg waardevol. Daarbij laat ik me soms ook filmen. Waardevol om verbeterpunten mee op te zoeken waar je mee aan de slag kunt omdat film altijd confronterend is. En met die insteek, dus bewust zijn van je eigen rijden, kun je leuk in de sport meedoen met daarbij het belang van het paard voorop.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:13

Citaat:
Waarom altijd vasthouden aan vroeger???? We leven nu en de enige weg is de weg vooruit...

Dat ben ik met je eens, ware het niet dat het voor de dressuur wedstrijdsport geen opgeld doet. Integendeel - er worden methodes toegepast waarvoor ik in mijn jonge jaren waarschijnlijk van de opleiding afgeknikkerd zou worden, of op z'n minst gekenschetst zou worden als iemand die niet netjes met paarden omgaat. En het is niet nodig: ik noemde hem al (en er zijn er méér) Dr. Klimke. Toch ooit 's werelds beste ruiter genoemd en neem van mij maar aan dat hij de huidige methodes een gruwel zou vinden. Kijk, dat we nu bijna allemaal met een mobieltje rondlopen voor onze communicatie, da's uiteraard een verbetering in vergelijking met de eerste telefoons van meneer Bell. Maar een paard is geen ding - je kunt door wetenschap en technologie daar niet veel aan veranderen - je kunt hooguit wetenschap en technologie toepassen om je eigen kennis en training te verbeteren. Het is tegenwoordig echt zo lastig niet meer om een - ook voor leken - inzichtelijk beeld te scheppen van de inwerking op botjes/spieren etc. en op het moment dat je weet hoe die anatomie in elkaar zit, zou je je ook moeten realiseren dat er beperkingen zijn aan de mogelijkheden van rek. Wat mij betreft is het niet goed om door dwang iets te forceren, of dat nou met training is of in de omgang, dat blijft om het even.

Tja, en wat nu?

Wat mij betreft - en dat was ook de strekking van mijn allereerste post ( en dus ook een beetje dr kritiek in de richting van de TS) - zou het beter zijn om nu écht inhoudelijk te discussiëren over de effecten van verkeerde training. Het lijkt mij dat je gebruikmakend van wetenschappelijk onderzoek ( en misschien zelfs alleen maar door je grijze massa te gebruiken!) tot een normering voor wat wél of niet 'behapbaar' is voor een paard. Het gegeven op zich is al voldoende om er 's goed over na te denken. Want, zonder te vervallen in een soort van algemene veroordeling van al dan niet bekende ruiters.. kijk je met een open mind naar de resultaten die op wedstrijden van allerlei niveau getoond worden, dan is er toch heel wat aan de hand.

In de huidige tijd wordt wel eens gesproken over 'mensen met paarden' versus 'paardenmensen' .. Die uitspraak is in bepaalde mate wáár. Helaas geldt het ook voor de lesgevers: je hebt ( gelukkig maar!) nog altijd instructeurs met een hoofdletter I, maar je hebt ook een heleboel instructeurs waar de kennis minimaal is. Dat is dus ook al een invalshoek die voor verbetering vatbaar is.

Maar uiteindelijk ligt ieders verantwoordelijkheid bij zichzelf. Wil je een paard? Prima! Gefeliciteerd met de aanschaf van een uniek wezen waarmee je de mooiste ervaringen van je leven kunt opdoen. Maar realiseer je wel dat je streven moet zijn met dat paard een partnerschap aan te gaan en dat je binnen de kaders van de mogelijkheden mag werken aan het verbeteren van jezelf én het dier.
En omdat onze cognitieve mogelijkheden nu eenmaal wat anders zijn dan die van het paard, is het ook meteen je plicht om te realiseren dat je hem of haar nimmer tot slaaf mag maken. Wil je alleen maar voor de winst gaan? Overweeg dan het motorcrossen van HC - als zo'n apparaat stuk gaat, valt-ie nog te repareren. Met een paard is dat zo eenvoudig nog niet.

Mensen, ik heb in m'n inmiddels errug lange paardenleven honderden fouten gemaakt. Als ik er door mijn oude leermeesters op gewezen werd, dacht ik ook wel 's "zeikerd" en "ja maar.." Maar uiteindelijk verplicht de omgang en het berijden van een levend wezen dat je er tenminste over nadenkt en wie weet.. uiteindelijk ten gunste van het paard, wat van leert.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:21

gr_roos schreef:
Vue, wat ben jij vreselijk kortzichtig. Ik heb ook de filmpjes van de bitloze wedstrijd gezien en dat zag er ook niet altijd even fijn uit. Arabesk heft toen dezelfde soort filmpjes gemaakt. Het is best wel eens goed om te zien wat een bit/rijstijl aanricht. Denk alleen niet dat de mensen het express doen en al zeker niet om paardjes te pesten.

Daarnaast is je denkwijze dat recreatiepaarden geen fysio oid nodig hebben omdat die nooit wat hebben helemaal onzinnig. Ik zie zoveel kreupele en in het beste geval onregelmatige paarden waar lekker op doorgereden wordt. Vraag me dan serieus welk paard het dan slechter heeft.....

De filmpjes in de opening gaan verder dan wel of niet met bit rijden. Dit is pure mishandeling.

pol013

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:24

Vue: wat vind je dan precies mishandeling?

en waarom hebben we het alleen over mevr. AvG?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:27

Dan kijk jij door een roze bril naar de bitloze filmpjes. Ik heb daar zoveel auw momenten gezien....

Pure mishandeling is de recreatieruiter die iedere dag weer op zijn kreupele paard klimt en hem doorrijdt. Die hem iedere vorm van medische zorg ontneemt en zeg niet dat dat niet gebeurt. Dat gebeurt namelijk wel, alleen heel veel mensen willen niet zien dat hun paard niet helemaal rad is.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:28

Ik heb het niet over mevrouw AvG, ik heb het over de filmpjes in het algemeen. Dat is ook de bedoeling van dit topic lijkt me. En die vind ik beelden van mishandeling uitzenden, wat is daar niet duidelijk aan ?? ;)

gr_roos schreef:
Dan kijk jij door een roze bril naar de bitloze filmpjes. Ik heb daar zoveel auw momenten gezien....

Pure mishandeling is de recreatieruiter die iedere dag weer op zijn kreupele paard klimt en hem doorrijdt. Die hem iedere vorm van medische zorg ontneemt en zeg niet dat dat niet gebeurt. Dat gebeurt namelijk wel, alleen heel veel mensen willen niet zien dat hun paard niet helemaal rad is.

Hebben we het daar hier over? Er zijn recreatieruiters EN sportruiters die hun paard niet laten nakijken. Doelloos argument dus. Maar het gaat hier om de filmpjes op dit wedstrijd terrein. ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:32

Ja daar gaat het om en als de mensen niet net als jij roepen dat dit pure dierenmishandeling is dan kom jij met kant nog wal rakende argumenten. Komt er een weerwoord op die argumenten dan is het opeens off-topic........

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:33

Filmpjes zijn leerzaam voor jezelf.
Als je die zelf kijkt eventueel met je instructie.
Als je ze zelf plaatst en vraagt om tips.

NIET als ze zonder dat je het weet besproken worden. (met een negatief doel)
Wat kun je daar als ruiter van leren?

vorame schreef:
.

Ik zou ze ook best van mezelf willen zien.
Maar niet zonder het te weten op internet tegen willen komen.

Maar voor prive gebruik is het erg leerzaam.
Dat vind ik foto's van mezelf ook altijd.
dan zie je pas wat je instructrice nou de hele tijd al bedoeld. :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:36

Mee eens Vorame, ik ben ook wel eens zonder mijn toestemming voorbij gekomen op you tube... En dan nog wel als dierenmishandelaar ook :D

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:37

gr_roos schreef:
Ja daar gaat het om en als de mensen niet net als jij roepen dat dit pure dierenmishandeling is dan kom jij met kant nog wal rakende argumenten. Komt er een weerwoord op die argumenten dan is het opeens off-topic........

Het gaat niet over of paarden wel of geen medische zorg krijgen ;) Iets met een pot en een ketel ???

Ik vind het dierenmishandeling, waarom? Da's prima leesbaar in mijn profiel. Ik ben anti-geweld :) (en anti-nog-een-heleboel-dingen, maar daar zijn al 490328987 discussies over gevoerd.)
Wat voor argumenten wil je hebben darling ???

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:37

Jannepauli schreef:
Citaat:
Waarom altijd vasthouden aan vroeger???? We leven nu en de enige weg is de weg vooruit...

Dat ben ik met je eens, ware het niet dat het voor de dressuur wedstrijdsport geen opgeld doet. Integendeel - er worden methodes toegepast waarvoor ik in mijn jonge jaren waarschijnlijk van de opleiding afgeknikkerd zou worden, of op z'n minst gekenschetst zou worden als iemand die niet netjes met paarden omgaat. En het is niet nodig: ik noemde hem al (en er zijn er méér) Dr. Klimke. Toch ooit 's werelds beste ruiter genoemd en neem van mij maar aan dat hij de huidige methodes een gruwel zou vinden. Kijk, dat we nu bijna allemaal met een mobieltje rondlopen voor onze communicatie, da's uiteraard een verbetering in vergelijking met de eerste telefoons van meneer Bell. Maar een paard is geen ding - je kunt door wetenschap en technologie daar niet veel aan veranderen - je kunt hooguit wetenschap en technologie toepassen om je eigen kennis en training te verbeteren. Het is tegenwoordig echt zo lastig niet meer om een - ook voor leken - inzichtelijk beeld te scheppen van de inwerking op botjes/spieren etc. en op het moment dat je weet hoe die anatomie in elkaar zit, zou je je ook moeten realiseren dat er beperkingen zijn aan de mogelijkheden van rek. Wat mij betreft is het niet goed om door dwang iets te forceren, of dat nou met training is of in de omgang, dat blijft om het even.

Tja, en wat nu?

Wat mij betreft - en dat was ook de strekking van mijn allereerste post ( en dus ook een beetje dr kritiek in de richting van de TS) - zou het beter zijn om nu écht inhoudelijk te discussiëren over de effecten van verkeerde training. Het lijkt mij dat je gebruikmakend van wetenschappelijk onderzoek ( en misschien zelfs alleen maar door je grijze massa te gebruiken!) tot een normering voor wat wél of niet 'behapbaar' is voor een paard. Het gegeven op zich is al voldoende om er 's goed over na te denken. Want, zonder te vervallen in een soort van algemene veroordeling van al dan niet bekende ruiters.. kijk je met een open mind naar de resultaten die op wedstrijden van allerlei niveau getoond worden, dan is er toch heel wat aan de hand.

In de huidige tijd wordt wel eens gesproken over 'mensen met paarden' versus 'paardenmensen' .. Die uitspraak is in bepaalde mate wáár. Helaas geldt het ook voor de lesgevers: je hebt ( gelukkig maar!) nog altijd instructeurs met een hoofdletter I, maar je hebt ook een heleboel instructeurs waar de kennis minimaal is. Dat is dus ook al een invalshoek die voor verbetering vatbaar is.

Maar uiteindelijk ligt ieders verantwoordelijkheid bij zichzelf. Wil je een paard? Prima! Gefeliciteerd met de aanschaf van een uniek wezen waarmee je de mooiste ervaringen van je leven kunt opdoen. Maar realiseer je wel dat je streven moet zijn met dat paard een partnerschap aan te gaan en dat je binnen de kaders van de mogelijkheden mag werken aan het verbeteren van jezelf én het dier.
En omdat onze cognitieve mogelijkheden nu eenmaal wat anders zijn dan die van het paard, is het ook meteen je plicht om te realiseren dat je hem of haar nimmer tot slaaf mag maken. Wil je alleen maar voor de winst gaan? Overweeg dan het motorcrossen van HC - als zo'n apparaat stuk gaat, valt-ie nog te repareren. Met een paard is dat zo eenvoudig nog niet.

Mensen, ik heb in m'n inmiddels errug lange paardenleven honderden fouten gemaakt. Als ik er door mijn oude leermeesters op gewezen werd, dacht ik ook wel 's "zeikerd" en "ja maar.." Maar uiteindelijk verplicht de omgang en het berijden van een levend wezen dat je er tenminste over nadenkt en wie weet.. uiteindelijk ten gunste van het paard, wat van leert.

Eindelijk een post met inhoud en zonder vooroordelen.

Want daar gaat het tenslotte toch om, dat we de plicht hebben tov ons dier om na te denken over hoe we voor dat specifieke dier naar ons beste kunnen dmv training, voeding, stalling in staat zijn om het dier in zo'n optimale conditie te krijgen dat het probleemloos met ons en onder ons kan gaan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:55

Huertecilla schreef:
vorame schreef:
En deze vraag stel ik ook aan de moderators van bokt.
Hoe zouden jullie het vinden dat je zo besproken wordt en een topic blijft gewoon open.

Je vraagt concreet om afsluit?
Maakt niet uit.
De werkelijkheid verandert er niet door.

HC (instructeur broodhaal-dressuur)

Beantwoord de vraag eerst eens die ook aan jou gericht is.
Jij bent geen moderator, dus dat stukje dat je quote is niet aan jou gericht.

Maar ja, ik wil een slotje.
En op elk topic waar beeldmateriaal staat zonder de ruiter er van weet met de doelstelling deze negatief te bespreken.

Op Rijtechnisch Discussie kun je genoeg praten over wat de werkelijkheid is, of juist niet.

Dus voor jou nog eens de vraag (en voor alle andere die hier niet op antwoorden)

Citaat:
Jullie worden gefilmd.
Alleen de mindere momenten worden online gezet.
Mindere momenten zijn ook momenten van een paard op de voorhand.
Een paard dat de ruiter niet draagt.
Een paard dat in 2/ 3 stukken loopt.
Want met al die dingen rij je een paard kapot.

En die worden zonder dat jij het weet besproken op een groot forum met erg veel leden.
Jij kunt niet aangeven waarom dat stukje slecht ging.
je kunt ook niet aangeven dat hij 5 minuten daarvoor of erna wel weer fijn liep.

Hoe zouden jullie het vinden dat mensen negatief over je spreken op die enkele momenten van je training?

En nu niet er om heen draaien, nee eerlijk antwoorden in hoe jij je zou voelen en of je zou vinden dat dit maar gewoon mag.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:59

jannepauli ik ben het in grote lijnen met je eens, daarin moet je me niet verkeerd begrijpen.
Ook ik heb me helemaal verdiept en omgeschoold naar de klassieke manier (najaren maar wat gedaan te hebben) en dat heeft een wereld geopend, naar voor mij, lichtheid, inzicht en plezier. Dat is mijn basis en mijn en zowel het paard zijn comfortzone. Een basis of eigenlijk de basis is het belang en de draaischijf waarop je kan vertrekken. En die moet je dus eerst voor elkaar krijgen en laat nu net daar bij vele het schoentje wringen...
Al de rest dat er bij komt zijn trukjes, oefeningen die gewoon volgen uit het feit dat je paard voor je wil werken en je wil volgen.
Toen ik enkel klassiek starten, scoorde ik niet slecht, maar lagen de punten gemiddeld rond de 6 en dan had ik correct gereden proeven. En kreeg je commentaar als, paard kan meer, je rijdt te braaf. Of rijtechnisch correct maar geen Wow.

Dus ik maar denken hoe kan ik dat veranderen en zo ben ik eerst naar een clinic geweest bij anky. En ging mijn interesse daar naartoe.
Buiten het bijwonen van die clinic en vragen te stellen, heb ik haar ontmoet. En als je dan inhoudelijk op die trainingsmanier ingaat, zal je merken dat ook hier de basis voor elkaar moet zijn en het aankomt op voelen en grenzen aftasten.

Ik zal nooit op mijn eentje ldr trainen of toepassen en ook niet voor een lange tijd. Maar de resultaten zijn wel dat ik nu winst na winst rijd, en in de proef ik nagenoeg niets meer moet doen buiten stil te zitten en mooi te wezen :-), en ook ik zal wel eens een keertje te bruut zijn als die ineens begint te tollen op wedstrijd of van spanningen even niet meer bij de les is.
Je kan gewoon niet verwachten dat alles perfect verloopt zoals beschreven in boeken en theorien of studies, want het blijven dieren met goede en slechte dagen, met angsten of vreugde emoties.Ik kan daarom van deze filmpjes kwaad worden, omdat die mensen op die paarden ook maar mensen zijn en echt wel het beste met hun dieren voorhebben en het situaties en momentopnames zijn en blijven.

En ook ik vind me in grote lijnen achter HC zijn theorie (BTW heeft een goede site) echter is zijn doel van trainingen niet gericht op de sport. Dus waar hij stopt, begint het voor mij pas.
Ook ik hecht belang aan een relatie tussen mij en mijn paarden, met een correcte en eerlijke conditionering en waarbij vetrouwen voorop staat. Iedereen die me kent weet dat ik dat ook aardig voor elkaar heb.

Daarom dat ik van HC eens graag een filmpje zou willen zien, hoe hij het dan allemaal zou doen en mss dat dat ogen kan openen, want onbekend is onbemind.
Verder zijn die aanvallen naar anky haar manier zo gemakkelijk, maar laten we nu allemaal eens veel breder denken dan enkel een bit. Welzijn is meer dan wat je ziet op wedstrijdniveau, maar start al bij de aanvang van het paardenhouden en fokken (strenger beleid ipv wildfokken met overschot), correctheid in het management (bekappen, ontwormen enten), meer aandacht voor de lichamelijk gezondheid (preventief werken, een paard mankeert immers veel sneller iets vooralleer je het merkt)
Dan absoluut de vorming van ruiters (verplicht maken van cursussen of het behalen van brevetten voor mensen die verder willen met rijden dan het manegerondje of eigenaar van een paard worden)
En dan nog heb je geen garantie dat alles perfect zal lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:04

Triets dat je dit soort foto's en filmpjes gaat selecteren. Ik heb heel andere foto's gemaakt die een totaal ander beeld geven.
Je heb in ieder geval goed je best gedaan de sport in een kwaad daglicht te zetten. Ik ben blij dat je nooit bij trainingen van oa tuigpaarden en de grotere dressuur en springruiters bent geweest.
Waarschijnlijk mag jouw paard over je heen lopen, bokken en weet ik veeel wat nog meer, en blijf je zeggen, "goed zo paard braaaaaaaaf"

Ga een leven zoeken en filmpjes maken van bloempjes en bijtjes.
En als je toch zoveel wil berijken met je beeldmatriaal, waarom zet je dan over anky's gezicht een zwartvlak?! Wees dan ook een grote meid!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:06

Laat zien +:)+

Come share with us.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:11

Vue schreef:

Come share with us.

We wachten ook nog altijd op hoe jullie het zouden doen.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:13

Ik heb de foto's nog niet in mijn bezit, zijn gemaakt met de camera van een medebokker die het zelf erg druk had met rijden.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:17

bulck schreef:
Vue schreef:

Come share with us.

We wachten ook nog altijd op hoe jullie het zouden doen.... :D

Had je nog niet om gevraagd. :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:21

haha snel die zin er maar uitgelaten... :D
Beetje moeilijk om een bijrijdpaard te hebben dat je nog niet kan rijden e ;-)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:24

Oh van mij mag hij er staan hoor, maar het was niet echt relevante info voor het topic ;)
Nee hoor wat is er lastig aan?
Rijden is voor mij het minst belangrijke aan de omgang met paarden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:26

verzorgpaard heet dat dan...
Hoe komt dat je er nog niet op kan dan?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:26

Zoals ik al zeg, ik ga niet zitten op een paard van 5 jaar oud ;)
Als je meer wil weten kun je me pben, je verziekt het topic met offtopic reacties.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:27

er verzieken hier nog wel meer mensen het topic, moderators doen niets, dus een simpele vraag kan heus wel...