Jill en Sunn vliegen vooruit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Jill en Sunn vliegen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:12

Zie ik nou andere plaatjes dan anderen?

Ik zie twee jonge frummels die samen leren en samen lol hebben.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:23

Ja blijkbaar, want op deze filmpjes zie ik geen pony die lol heeft.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:31

Rocamor schreef:
Zie ik nou andere plaatjes dan anderen?

Ik zie twee jonge frummels die samen leren en samen lol hebben.

Je ziet de bewegende beelden niet of wel?
Want daar loopt een pony uit balans, die niet ondersteund wordt door de ruiter en dan toch moet gaan springen over een hoogte waar hij niet aan toe is. En zich her en der redt met een extra krabbeltje om erover te kunnen, terwijl hij een zadel draagt dat over het schouderblad rust. Her en der redt hij het niet en schiet langs. En na de sprong gooit hij zijn nek erop om te voorkomen dat ie voorover kukelt, niet omdat hij zo graag het kind wil ‘redden’.

Al met al een te braaf dier waarvan dingen worden gevraagd waar hij niet klaar voor is in combinatie met deze ruiter.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:52

Mars schreef:
Je ziet de bewegende beelden niet of wel?
Want daar loopt een pony uit balans, die niet ondersteund wordt door de ruiter en dan toch moet gaan springen over een hoogte waar hij niet aan toe is. En zich her en der redt met een extra krabbeltje om erover te kunnen, terwijl hij een zadel draagt dat over het schouderblad rust. Her en der redt hij het niet en schiet langs. En na de sprong gooit hij zijn nek erop om te voorkomen dat ie voorover kukelt, niet omdat hij zo graag het kind wil ‘redden’.

Al met al een te braaf dier waarvan dingen worden gevraagd waar hij niet klaar voor is in combinatie met deze ruiter.

Sluit ik me bij aan. En ja, we moeten allemaal leren, maar dat kan ook op andere manieren. Ik vind het best bizar dat dit trots gedeeld wordt. :o

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:13

Fly_high schreef:
De ruiter ziet totaal geen afstand, pony idem. Dus ze wordt blind de hindernis in gedreven, enorm gehaast ook, zonder een schijn van een kans te krijgen om correct te springen. Dat de pony bijna valt nadat die op deze manier in een hindernis is geknald zegt genoeg.

Iedereen maakt fouten uiteraard maar dat is geen manier om springen te leren. Dat zet je je kind eerst op een pony die wel kan springen. En daarmee bedoel ik geen dure FEI pony maar gewoon een HTK pony die zo'n kruisje al 1000 keer heeft gesprongen en fouten van de ruiter kan opvangen.

Jill is ook te lang inmiddels om met zo weinig balans op zulke kleine pony te springen, je ziet het beestje enorm veel moeite hebben.

Hadden we allemaal maar de mogelijkkheid om alles zo te verwezenlijken. Het ideale opleidingsstukje!

3 paarden hebben is al een uitgave opzich en vergeet vooral de tijd niet. Dus nee ideaal zeker niet. Rommelig? ben ik het 10000000% mee eens. Kan dit beter? Zeker. Wordt eraan gewerkt? Jaaa ook daar wordt aan gewerkt.

Gelukkig mag ze nu naar de springles om zo samen te leren. Ik steek namelijk naast alle kosten die we al hebben liever geld in Jill en Sun dan in Jill en een andere pony, waar vind je trouwens een pony die het al 10000x deed? Liggen die voor het oprapen? Dan moet je me even vertellen waar, want ik zie ze niet wn misschien een optie voor als dit wat we nu gaan doen niet werkt.

Manege zijn we al geweest. Janken! Paarden zijn niet te sturen voor haar en rot om te rijden. Ik zit er liever zelf ook niet op namelijk. Weinig maneges hebben "goede" paarden en de maneges hier die het hebben betaal je een goede pluk geld. Is niet erg hoor, maar he ik kan dat er niet nog eens bijbetalen naast alles. Ik vraag me ook af welke ruiter met goede springer zijn pony uitleent om als oefendier gebruikt te worden. Als jij opties hebt hoor ik ze graag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:31

Ach het zijn altijd dezelfde die zich alleen maar komen melden als ze negatief kunnen doen. Opbouwend commentaar hebben is prima, maar dat azijn pissen. Nare eigenschap.

Ik ben benieuwd hoe ze het straks in de lessen gaan doen, en het is fijn dat ze op de nieuwe stal meer faciliteiten tot haar beschikking heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:33

Ik ga ontstippen..ben deze gevechten in dit topic zo zat..van beide partijen..
Het is elke keer BAM erbovenop bij elkaar... Jullie blijven er allemaal om vragen om zo te discussiëren..

Zo zonde...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:43

Als ze hun in konden roosteren dan mochten ze morgen al van start. Op de rest reageer ik niet eens. We horen het morgen wel van de professional daar hecht ik meer waarde aan.

Topruiter die op alle vlakken wat presteerde en ons prima kan vertellen wat wel en niet goed is en wat er moet veranderen zullen we veranderen, maar wel vanuit haar oogpunt. Degene die de combinatie in real life ziet is voor ons bepalend. Dat niet alles oke is zien we namelijk, vandaar de bewuste springlessen en om zo samen op een correcte manier te kunnen groeien.

Dus zeg ik nog steeds en ik blijf erbij, over 3 maanden hebben we vast en zeker weer een mooi verschil.

Dat stukje deel ik dan met trots, dan hebben we namelijk een stukje hoe alles begon en hoe het uiteindelijk is.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 07-11-24 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:52

En je mag vol trots het proces delen en blijven delen!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:57

Dat doe ik ook zeker en de opmerkingen snap ik zeker en ik begrijp wat vele zien en zeggen. Alleen heb ik al eerder verkondigd dat je op 0 begint. Alles wat wij met de combinatie Jill en Sun doen is een lage start en vervolgens rijden ze door en oefenen ze tot het een kloppend geheel is. Ze wordt ondersteund wqar nodig en net als het springstukje moesten we 2 dingen voor elkaqr hebben, 1) zij moest de pony sturen en 2) ze moest op zijn minst een hindernisje kunnen springen zonder angst en elke keer vallen.

Nou dat kunnen we nu dus op naar het volgende.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:06

Ik snap het probleem ook niet helemaal.
Nee het is geen springpony met dito gangen en aanleg.
Maar hij kan er gewoon langs.
Dus erover gejaagd... Mwah.

Ach ja. De beste stuurlui staan meestal aan de bakrand en komen zelf ook geen parcours rond zonder fouten, weigeringen of vaak vallen.

En wat ziet je vos er weer goed uit!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:06

We hebben het allemaal ergens moeten leren toch. En nee perfect is het niet maar het is goed dat ze les gaat krijgen dan komt het vast goed.

Wat je thuis al neerzet doe je goed netjes tegen de bakrand voor wat steun geven, probeer nog een grondbalk neer te leggen en eerst rustig in draf erna toe rijden

Ze gaat nu te hard op de hindernis af en kan haar evenwicht niet in balans houden en dat zie je terug in de pony die probeert te springen en haarop te vangen. Laat de pony paar keer lekker wat vrij springen. Niet hoger als wat je nu doet maar gewoon basis was balken leggen. Wellicht in uitje proberen te maken met grondbalken. En nog klein puntje wat ik wel vaker zie terug komen ik vind het aan de ene kant een steeds beter beeld maar mijn oog blijf terug komen richting het zadel. Iets ligt er niet lekker. Hoeveel inch is dit? Lijkt wat te groot voor de pony achterin maar ook voor de billen van je dochter.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:42

DuoPenotti schreef:
Ach ja. De beste stuurlui staan meestal aan de bakrand en komen zelf ook geen parcours rond zonder fouten, weigeringen of vaak vallen.

Dus omdat iemand anders ergens een fout maakt is alles anders maar goed? Whataboutisme ten top. Of probeer je gewoon beetje persoonlijk te sneren? :)

Je hebt weigeringen die kunnen gebeuren door een fout van de ruiter en je hebt situaties zoals deze waarin de hele opzet en opdracht niet eerlijk zijn naar het paard toe. Als je paard na de sprong nog net niet onderuit gaat en geen enkele sprong fatsoenlijk gaat moet je je toch afvragen waar je mee bezig bent :?

De pony heeft niet de balans en springervaring om die oefening aan te kunnen, de ruiter zit hem in de weg ipv te helpen. Je moet het ergens leren, maar iets slecht doen wil niet zeggen dat het per se leerzaam is.

Laat die combinatie dan werken met balken op de grond met focus op ritme, balans en tempocontole, geef ze lijntjes en lage sprongetjes met een draf- o galopbalkje (dat deze hindernis absoluut gezien laag is maakt het niet laag voor deze pony namelijk). Of beter nog, laat die meid op een grotere pony zitten waar ook nog passend tuig op ligt.

Dit is zo niet fair tegenover de pony die enorm zijn best doet :\

Heb voor de rest nog nooit eerder commentaar geplaatst mbt Jill haar rijden, leven en laten leven. Maar dit is gewoon niet oke.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:52

Fly_high schreef:
DuoPenotti schreef:

Dus omdat iemand anders ergens een fout maakt is alles anders maar goed? Whataboutisme ten top. Of probeer je gewoon beetje persoonlijk te sneren? :)

Je hebt weigeringen die kunnen gebeuren door een fout van de ruiter en je hebt situaties zoals deze waarin de hele opzet en opdracht niet eerlijk zijn naar het paard toe. Als je paard na de sprong nog net niet onderuit gaat en geen enkele sprong fatsoenlijk gaat moet je je toch afvragen waar je mee bezig bent :?

De pony heeft niet de balans en springervaring om die oefening aan te kunnen, de ruiter zit hem in de weg ipv te helpen. Je moet het ergens leren, maar iets slecht doen wil niet zeggen dat het per se leerzaam is.

Laat die combinatie dan werken met balken op de grond met focus op ritme, balans en tempocontole, geef ze lijntjes en lage sprongetjes met een draf- o galopbalkje (dat deze hindernis absoluut gezien laag is maakt het niet laag voor deze pony namelijk). Of beter nog, laat die meid op een grotere pony zitten waar ook nog passend tuig op ligt.

Dit is zo niet fair tegenover de pony die enorm zijn best doet :

Heb voor de rest nog nooit eerder commentaar geplaatst mbt Jill haar rijden, leven en laten leven. Maar dit is gewoon niet oke.

Dit vind ik een mooie toevoeging en heel erg opbouwend. Ik lees altijd het topic mee vanaf frits al, waarbij ik het jammer vind dat het vaak ongezellig wordt. Soms vanuit bokkers, waarbij we vergeten dat we allemaal ooit gestart zijn, maar ook vanuit TS wanneer er kritiek of feedback komt; het voelt heel vaak of er niks anders gezegd mag worden dan 'top' of ingehakt moet worden op de beste stuurlui aan wal, waardoor de 'tussen' reacties van milde bokkers met echt goede punten overgeslagen worden of ook als kritiek gezien worden.

Ik moet enorm lachen om de foto's (positief) hoe snel Jill altijd gaat. Ik zie de foto's zo bewegend voor me, waarbij ik het knap vind hoe je dochter het uitzit. Nu ik ook zie dat het springen op dezelfde manier gaat, denk ik: joh laat ze eerst lekker rondrijden, want het struikelen met een bijna val tot gevolg kan gewoon niet echt de bedoeling zijn. Dat is ook richting die brave Jill die echt alles voor je dochter lijkt te willen doen niet fair.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:52

@sky

Ik reageerde op dit stukje van ts

Citaat:
moesten we 2 dingen voor elkaqr hebben, 1) zij moest de pony sturen en 2) ze moest op zijn minst een hindernisje kunnen springen zonder angst en elke keer vallen.

En ja dat moet je sturen anders weigert een paard.
En valt de ruiter.

En de beste stuurlui staan nu eenmaal aan de bakrand is een hele ingeburgerde uitspraak in paarden land.
En in dit geval refererende naar het geen fouten maken, weigeren en vallen.

Maar als jij dat als persoonlijke sneer ziet.
Van mij mag je. Was niet mijn bedoeling.
Maar misschien zit er dan een kern van waarheid in anders kan het niet persoonlijk voelen...?
Want heb geen idee welke klasse jij nu rijd en hoe dat gaat.

De pony kan leren met balkjes maar een kruisje is ook geen oxer van 120.
Als er balk goed gaat gaat een sprongetje niet automatisch goed. Ook dat moet geleerd worden

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:19

Mijn klasse gaat op het moment prima, nog net een lekker foutloos wedstrijdweekend gehad :P Vond die opmerking wel als een sneer overkomen, maar als het niet zo is dan kunnen we het hierbij laten.

Je hebt zelf gesprongen toch, dan neem ik aan dat je ook allerlei fouten hebt gemaakt (en anderen zien maken). Maar door alle fouten (balken eraf, weigeringen, vallen, you name it) neer te zetten als zijnde gelijk aan elkaar ga je IMO voorbij aan het feit dat deze hele andere invloed kunnen hebben op het leerproces en vertrouwen van zowel paard als ruiter afhankelijk van de oorzaak daarvan.

Als je een pony hebt die nog niet goed met behoud van tempo en ritme kan rondgalopperen in de bak, niet goed te sturen is over een simpel balken-parcoursje en een ruiter die voorover valt bij elk mini-sprongetje, weet je meteen dat het niet beter zal gaan als de opgave lastiger wordt. Kun je nog niet lopen dan gaat rennen ook niet zeg maar. Waarom dan kiezen om de uitdaging zo groot te maken dat de pony nog net niet onderuit gaat en op elke sprong laat zien deze niet aan te kunnen?

Voor sommige paarden is een 120 okser een heel vanzelfsprekend iets, voor deze specifieke pony onder deze specifieke amazone is dit kruisje duidelijk te lastig. Het is pony zijn schuld niet dat deze geen springpaard is, maar de oefeningen moeten dan nog steeds op het niveau van de pony blijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:27

Fijn dat het goed gaat! :j
Vind jullie een leuke combi.

Maar daarom gaan ze toch ook springlessen halen?

Als ze nu zou zeggen. Het gaat prima we hebben geen hulp nodig dan gaf ik je gelijk.

Maar denk dat hier foto's en filmpjes gedeeld worden die bij andere ook gebeuren maar niet geplaatst worden...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:29

DuoPenotti schreef:

Als ze nu zou zeggen. Het gaat prima we hebben geen hulp nodig dan gaf ik je gelijk.

Maar denk dat hier foto's en filmpjes gedeeld worden die bij andere ook gebeuren maar niet geplaatst worden...

Dat denk ik ook DP.
TS plaatst niet uitsluitend de mooie plaatsjes.
Maar ook de reis naar die plaatjes toe.
Het siert TS dat ze dat doet.
Maar op bokt resulteert dat in onplezierige reacties.
Wellicht omdat de gemiddelde mens uitsluitend mooie plaatjes online zet...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:03

Ik snap niet helemaal waarom dit kind altijd afgezeken wordt? Mijn eerste sprongen waren ook niet perfect ( nog steeds niet trouwens, ik kan echt niet springen, maar toch nam ik ook eens een sprongetje met mn haf en vorige pony's ).
Ik zal ook vast de paarden met mijn springen uit balans hebben gebracht. Niemand is als topruiter geboren. En we hebben allemaal wel eens een paard pijn gedaan of uit balans gebracht. Veel kinderen ( net zoals ik ) hebben het met 1 keer per week les op de manege moeten leren. Dit meisje heeft geluk met een eigen pony, maar moet ze dan al een perfecte ruiter zijn omdat ze een eigen pony heeft?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 00:59

Het gaat hier niet om Jill of de pony.

Ik ben het probleem want ik breng ze in deze situatie. Dat is allang duidelijk. Ik ben ook degene die ze alle mogelijkheden geeft die we hebben. We hebben deze 2 ponys en hier doen we het mee. Een dikke grasmaaier die goed staat zoals hij staat en nu de knuffelpony van een lief meisje en jill is. Dan hebben we Sunny waar we alles mee doen.

Sunny loopt aan de dubbele lijnen, cavaletti's, springt laag, loopt dressuur en leert samen met mijn dochter.

We hebben vooraf eerst over de balk gedraafd op de grond, aangezien ik 2 balken heb en hier niet wil aanschaffen omdat we hier weggaan heb ik gekozen voor een kruisje.

De pony wordt wel degelijk enthousiast. Jill kan haar sturen en rijden, maar ze is nog te enthousiast. Dit is de taak van de springinstructie. Ik weet ietsbvan springen en cavaletti's, maar te weinig om ze hierin te ondersteunen.

Nogmaals
De springles was op locatie mogelijk, maar zoveel staanders en balken hebben we niet en daarom viel dit af. Voor het serieuze werk moest ze 2 dingen onder de knie hebben. Deze moesten we er zelf opzetten (nogmaals: met de spullen die we hebben).

Morgen horen we of ze morgen kan meerijden. Dan wordt er dus elke week aan alles gewerkt wat nodig is. De pony vindt het wel degelijk leuk.

Omtrent passend tuig,
Alles is meerdere keren nagekeken. Zijn 2 andere zadels aangeschaft.

Maar ik laat morgen graag weten hoe het is gegaan, met wat beeld en fotos.

Ze springt wel vaker alleen we hebben gewoon de spullen niet en dan sta je klem, want om te komen waar we willen komen moesten die 2 dingen in orde zijn.
Afbeelding

Afbeelding

De snelheid is uiteraard te hoog, maar er wordt zeker niet gejakkerd. De pony doet dit zelf en ook daar werken we aan. Elke sprong wordt het iets beter. Al is het nog verre van goed weet ik dat ze er komen en daarna zal er vast wel weer wat komen wat even niet mooi oogt. Jill wilt namelijk heel graag een keer een crosstraining meerijden. Ook die ga ik delen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 09:32

Net bevestiging gehad dat ze vanavond mee springt. Helemaal leuk

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:49

Oh, dat is top nieuws!!
Ben heel benieuwd hoe ze zich verder gaan ontwikkelen!

( en joh... wat ben ik blij dat ik nooit beelden plaats van mij en mijn Connemara raket over een kruisje... Die kleine vuurpijl ( L eventing bij de paarden) zou dan vrees ik ook wel wat commentaar opleveren..

( Waarbij ze over lagere hindernissen bij momenten ook nog een heel speciale "hackney draf/ voor, sprongetje achter"- "techniek" heeft, die er echt niet uit ziet, maar haar favoriete techniek is bij lage hindernissen. Springt dus probleemloos met gemak een L cross... maar als ik díe lage hindernissen "techniek" hier zou laten zien/ dan vrees ik voor wat daar van gevonden zou worden/ en níemand het oprechte springtalent wat ze heeft er in zou zien _O- )

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:35

DuoPenotti schreef:

Thanks!

Mbt het dikgedrukte - ik weet wel hoe veel recreatieruiters die niets met springen hebben springen aanpakken, maar vind het dan best vaak storend en niet fijn voor die paarden. Je ziet dan zoveel valse en ontbrekende grondlijnen, opjagen, onmogelijke afstanden bouwen... Je vraagt dan iets wat gewoon niet fair is om te vragen. Zou men in dressuur ook niet op prijs stellen toch?
Ook al kan ik ongetwijfeld iets te vaak erin gaan met een gestrekt been, mijn insteek is echt niet om een kind af te zeiken (die ook gewoon enorm hard haar best doet! :j net zoals de pony).

Als ik dit lees:

Petpa schreef:
TS plaatst niet uitsluitend de mooie plaatsjes.
Maar ook de reis naar die plaatjes toe.
"

Is mijn punt dat die plaatjes dus niet horen bij een reis ergens naar toe. Want wat er op die filmpjes gebeurt is gewoon niet nuttig of leerzaam.

En ook komen er paar nieuwe screenshots bij, allebei met een valse grondlijn :') Dan denk ik gewoon... zoek eerst hulp? Instructie en begeleiding? Want dit is totaal niet een weg die ergens naartoe leidt. Niet omdat het meisje nu geen perfecte ruiter is, dat maakt helemaal niet uit.

Ik heb trouwens ook leren springen op manegepaarden. Wel manegepaarden die die kruisjes al zo vaak hadden gesprongen dat het redelijk vanzelf ging ook al hadden ze weinig talent. En daarna op ex-wedstrijdpaarden (BB of B regio, geen Longines Tour := ).

Men komt snel met verhalen hoe zij dan wel helemaal wilde dingen deden met springen, maar als je het op die manier dus nooit goed hebt geleerd heb ik misschien gelijk en is zulke aanpak niet nuttig of leerzaam?

Punz schreef:
( en joh... wat ben ik blij dat ik nooit beelden plaats van mij en mijn Connemara raket over een kruisje... Die kleine vuurpijl ( L eventing bij de paarden) zou dan vrees ik ook wel wat commentaar opleveren..

Even in je profiel gespiekt ;) die pony kan toch prima springen en laat zich heel netjes naar de sprong toe rijden? Als jij een een minder handige ruiter bent (jouw woorden, niet de mijne :P ) op zulke pony maar wel een eerlijke oefening rijdt op je eigen niveau denk echt niet dat er iemand heel negatief gaat reageren hoor :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:55

Maar Fly High, wat is er mis met een opbouwende manier te reageren? Je eerste reacties vond ik enkel kritiek leveren. Niks was goed (genoeg), zo kwam het over.

Citaat:
Of beter nog, laat die meid op een grotere pony zitten waar ook nog passend tuig op ligt.
Die meid? Dat komt op mij zo denigrerend over als je het over een meiske van nog geen 10 hebt.

In je latere reacties kom je met adviezen of feedback. Grondbalkje, lijntjes. Dan denk ik: Joh, daar zit ook wat in, geen verkeerd advies. Dan krijg je een veel leukere discussie / uitwisseling van mogelijkheden dan enkel het welles-nietes dat "die pony door die meid afgeragd wordt".

Leuk GG, dat ze vanavond mee mag doen in de les. Ben benieuwd hoe ze dat op gaan zetten (die les) en wat Jill er van vindt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:20

@Fly_High: De pony die je in mijn profiel ziet springen, is niet de pony waar ik het over heb. Het valkje dat je hier ziet heeft een prachtige techniek/ maar zou in een cross vrees ik verongelukken .

Mijn tekst ging over mijn schimmeltje, daarvan heb ik geen springfoto in mijn profiel.