Ninx schreef:Eigenlijk is er fundamenteel gewoon zo ontzettend veel mis met de achteloosheid waarmee wij met dieren omgaan.
Het gemak waarmee men aankoopt, er afstand van doet, ermee wisselt alsof het om een fiets gaat. Hoe men geen verantwoordelijkheid neemt voor deze dieren wanneer het tegenzit en/ of er een lichamelijk mankement is.
De meeste slechte paarden staan op zo'n markt omdat ze gewoon een k*t-eigenaar hebben getroffen die er met *pijn in het hart* afstand van heeft gedaan, zich vermaakt met een nieuw paard, en dit paard rolt van de ene ellende in de andere. Andere paarden staan omdat men er maar op los fokt en ook daar geen verantwoordelijkheid voor neemt.
Sowieso moet je die dieren-ellende niet eten.... naast dat je er gewoon niet bepaald gezonder op wordt is het hele proces waarop dit vlees 'gewonnen' wordt monsterlijk te noemen.
Markten moeten wat mij betreft pertinent verboden worden, dieren hebben daar niks te zoeken.
Natuurlijk moet al die zielige dieren ergens naartoe en natuurlijk zal het sommigen nog slechter vergaan. Maar je moet een signaal geven dat dit niet meer wenselijk is, dat we niet meer in de middeleeuwen leven.
Belangrijker is het nog mensen op te voeden en ze meer verantwoordelijkheid te laten nemen voor het dier van begin tot eind, misschien een scheutje empathie door het drinkwater gooien.... want daar lijkt het enorm aan te ontbreken.
Wat Norma doet vind ik uitstekend. Wellicht had ik bij bepaalde dieren afscheid nemen verstandiger gevonden, maar dat kan ik gewoon niet goed bepalen op afstand.
Dat ze volkomen tegen dit soort idioot vermaak is ben ik volledig eens met haar.
Ik sta zelf er nogal van te kijken hoe mensen impulsief een paardje op een markt aanschaffen! Lees hier zelfs Bij een enkeling dat er geeneens gekeken word of het kreupelt of niet! Wat betaald men eigenlijk voor die paardjes?? Daar word niet op geantwoord. Oh en dan nog dat berichtje over droes... Let ff op je aanschaf
Echt te achterlijk voor woorden!! Wedstrijden worden afgelast, stallen gesloten wanneer er droes heerst en op een markt met 1400 paardjes ken het niet schelen!
Ik zou liever zien men voor kwaliteit kiest ipv dit soort ,, Ik fok er lekker op los want het staat er toch maar te staan praktijken,, en ja dat kost centen maar wellicht ze er ook wat meer waarde aan hechten dan.
Vind overigens alle paardjes op de fotos een sneue blik in hun ogen hebben. Maar dat mag je zeker ook niet hardop zeggen.