Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:12

Kijk! allemaal leuke aanboden! neem er toch eentje aan, en laat je lieve pony toch even op het gemakje wat aansterken!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:09

Wat een lieve dingen worden er aangeboden!
TS; zet deze allemaal aub op een rij (tussen pagina 10 en 12 zag ik al een heleboel voorbij komen) en ga er eens goed voor zitten om allemaal PBs te sturen naar deze mensen. Laat je maar eens goed informeren.

Wbt stallingen zou ik het idee 'binnenbak' even laten varen. Stallen met binnenbak zijn om te beginnen al heel duur en alleen een buitenbak (en misschien een longeerpiste) volstaat net zo goed. Ik heb mijn pony al 7 jaar en in al die tijd nog maar op 2 stallen gestaan, beiden zonder binnenbak. Ik heb echter nog nooit het idee gehad dat ik een binnenbak nodig had. In een goede buitenbaan kan je ook met regenachtig weer aan de slag. Ik heb het idee dat de binnenbak meer voor jou gemak is en ongeveer dit hele topic zeggen anderen al tegen jou dat je nu aan Harley moet denken en niet aan jezelf.
Harley heeft op dit moment geen rijbak nodig, want je moet hem juist rust gunnen op de weide. Met een (of meerdere) maatje(s). Ga dus eerst eens kijken naar hoe weidegang is geregeld op al deze stallen die hier worden aangeboden. Daarna kijk je naar het voerbeleid. En naar hoeveel toezicht er is op jouw pony. En naar de deskundigheid van de stalbazen/personeel. In de laatste plaats kijk je pas naar de faciliteiten voor jou zelf.
Of denk je die binnenbak nodig te hebben omdat je vindt dat je pony 'wild' wordt in een buitenbak? want ik kan je verzekeren dat goede weidegang dit probleem vanzelf oplost en dan kan je in een buitenbak net zo fijn rijden.

Verder staat mijn pony momenteel in een gemengde kudde (merries en ruinen) van 8 paarden in totaal. Op een super groot stuk land. En weet je? Ze heeft nog nooit zo goed in haar vel gezeten! Ze heeft ook wel eens een schrammetje hier en daar: maar nog nooit iets waarvan ze dusdanig gewond was dat ze op rust moest. En de jongere ruinen in de groep (leeftijd 8 tot 10) spelen wel eens ruw met elkaar. Daar zijn het jonge ruinen voor. Die hebben ook wel eens 'lakschade'. Maar we hebben tot op heden nog nooit de veearts hoeven bellen. Juist door de grootte van het land kunnen ze elkaar ook ontlopen. Er zijn ook nog eens slootjes; maar daar heeft nog nooit een paard in gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:24

Zoe_97 schreef:
Marijke, wat ene onzin die jij hier allemaal zit t verkondigen. ik woon op enkele kilometers van je, ik heb je al vaker stallen doorgestuurd in deze omgeving. her zijn zat stallen als je maar moeite doet te zoeken. Ik ben lang vriendelijk tegen je gebleven, maar komop seg. zeggen dat hier geen stallen zijn en zo dat beestje pijnigen door met dat slecht passend zadel te blijven rijden. Laat arme Harley toch nog ene jaar of et zijn bouw zelfs 2 rustig in ene kudde of met maatjes staan en laat het beestje gerust...

Mijn God TS! Klopt dit? Wat voor een immense, nodeloze koppige dame ben je dan? Moet je eerst een vierkant kreupel paard met een depressie hebben eer je de knop omdraait? Of zitten ze allemaal boven je budget? Ik zie stallen van €150/maand all-in langskomen. Heb je enig besef hoe goedkoop dat is? Hier is half pension al enorm lastig om te vinden, en er is er maar 1 waar de prijs lager ligt namelijk de stal waar ik naartoe ga. En dat is dan alleen de kale box en gebruik accommodatie + paddock. Dan moet ik alles nog zelf doen zoals voeren en uitmesten, zelf hooi/stro/voer aankopen, zorgen dat het gebracht kan worden, paarden binnen en buiten zetten.

Mij maak je vanaf nu écht niet meer wijs dat er geen opties zijn. Echt niet. Je WIL gewoon geen andere opties zien. Een perfecte stal bestaat niet.
Je hebt 3 keuzes:

- schroef je budget op
- laat je ideaalbeeld varen en kijk naar wat het beste aan Harley's noden beantwoord
- verkoop je pony

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:52

Het is wachten totdat de eerste meldingen binnenkomen bij de dierenbescherming over het welzijn van Harley. En dan ben je nog vervoer van huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:54

Zo snel zijn ze daar niet mee. Zolang hij eten en drinken heeft doen ze niks.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:59

Afbeelding

Hier zie je mijn merrie op 3 jaar leeftijd. Een echt poppetje, dat nog lang niet toe was aan werk onder het zadel. Laat staan werk überhaupt. Ik heb haar de tijd gegeven, ben met 4 jaar wat longeer werk gaan doen voor spieren ivm keuring en ben sinds een halfjaar echt aan het rijden met haar. Nu ziet ze er zo uit:

Afbeelding

Heel verschil niet waar TS?

2 jaar lijkt lang te duren, maar 2 jaar is echt zo voorbij. Je kan heerlijk de tijd nemen om elkaar echt te leren vertrouwen, wandelen. Mijn merrie vertrouwd mij voor de volle 100%, heeft plezier als ik met haar bezig ben.
Ik had er niet aan moeten denken om op dat scharminkel te stappen toen ze 3 jaar was....

Over het samen staan. Tja, mijne staat ook alleen, wordt altijd geraakt op haar benen en gezien haar littekens ben ik sowieso blij dat ze geen blessure heeft.. Wel altijd buiten overdag en goed hooi.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:16

Art_Ificious schreef:
Dit is een litteken door in een kudde te staan waar er van de 6 andere maar 2 hem accepteerden. Niet bepaald prettig.
Dit heeft langer dan een maand geduurd voor je er niks meer van zag dus was niet maar een schrammetje. De kleinere C pony stampte enorm vaak vol kracht tegen Harley zijn borst of beet venijnig in zijn benen.
Geen Wonder dat Harley niet naar me toe durfde als die kleine bij me stond.
En niet alleen die kleine was zo venijnig. 3 anderen ook.
Ik mag van geluk spreken dat hier gewoon bruine haren zijn op gekomen. Hij heeft namelijk op de bil ook littekens van bijtwonden maar hier zijn witte haren op gekomen.
[ [url=m/yXreRa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarnaast ga zelf even op zoek in mijn omgeving. De grotere Stalle vallen af. En als ik verder weg moet zoeken moet ik op volpension en dat kost al snel 250-350€/maand en dat kan ik momenteel niet hebben door onregelmatige uren en dus maandelijks onregelmatig Loon.

Ma bon als jullie mij de dieperik inwillen (financieel zodat ik niks opzij kan zetten voor onvoorziene kosten) ga je gang!!

Mijn pony heeft dagelijks zulk soort wondjes op haar been, ze staat lekker in een kudde met soortgenootjes en ja, ze gaan soms heftig te keer, na een maandje zie je er niks meer van en ze heeft nog nooit kreupel gelopen oid. door het trappen.

Ik zou niet anders willen dan dit voor haar... Het is uiteraard niet altijd zo heftig ;), ze staan elkaar ook regelmatig te kriebelen, zélfs de 'leider'/grootste trapper van de kudde :).

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:33

Hoi TS, ik vermoed dat ik ook niet zo ver van jou vandaan woon... Als je graag wil, wil ik wel eens langskomen om je te helpen (met advies, zoeken naar oplossingen, ...). Laat maar weten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:41

Dit is mijne op 3 jarige leeftijd Afbeelding

Op zon breekbaar iel ding wil je toch niet rijden... Zet hem nog lekker in t land en laat hem.. Deze is ook een jaar later pas beleerd , en we waren Z1 op 7 jarige leeftijd (op rustig tempo , hebben altij naar de pony geluisterd!)
En zie haar nu. 9 jaar
Afbeelding
Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:44

Nou is het ook niet zo dat álle paarden/ponies maar verrot worden getrapt of geschopt door weidegenoten. Het merendeel gewoon niet. Als TS dat vervelend vindt, begrijp ik dat, want ik moet daar ook niets van hebben. Mijn 2 bonte paarden (de ene nu 12 jaar, de andere nu 7 jaar) heb ik vanaf veulen al, dus dan heb je ze al gauw 24/7 al opgroeiende in wisselende groepen op de wei staan. Járenlang. Well.. behalve wat manenverlies door het natuurlijke groomingsproces van paarden onderling (sociaal gedrag) heb ik nog geen blijvend letsel, littekens of andere narigheid door geren, gevlieg of rondgespring meegemaakt. In ál die jaren niet.
Tóch baart het mij zorgen dat ik bij TS een enórme vermenselijking van het paard zie, en een enorme onkunde waar het gezond paardengedrag betreft.
Ik krijg de indruk dat TS zich allerlei angstbeelden en horrorscenario's in het hoofd haalt, juist ingegeven door een gebrek aan wat een paard wezenlijk is en hoe een gezond paard behoort te zijn/leven.
Juist omdat TS niet gewapend is met een gedegen kennis hieromtrent, zit zij overal beren en wolven op de weg, en komt dan met Ja maar en Als er maar niet...
Terwijl de werkelijkheid is, dat zij nu de pony Harley de sléchtst mogelijke voorwaarden biedt om tot een fysiek gezond en mentaal evenwichtig dier op te kunnen groeien.

Nu lees ik weer dat zij op Harley rijdt (terwijl er helemaal niet gereden zou moeten worden op z'n onvolwassen type) in haar eentje (dus ook nog eens geen les). Om buiging etc. aan te leren.... zucht. Daar hoor je helemaal niet mee bezig te zijn nog, als je dit fout aan gaat leren gaat ook de rijderij zometeen finaal fout.
Deze meid heeft gewoon geen énkele kennis waar het het dier PAARD betreft, noch enige zelfkennis.
Wat zij nodig heeft is een degelijke begeleiding die haar op dat gebied eens bij de hand neemt en stap voor stap eens grondig door de materie "Wat is een Paard? Hoe hou je er een paard op na? Hoe hou je een paard gezond?" heenwandelt. In real life, niet via YouTube of anderszns via Bokt, internet, etc, want dat komt na 1000 online voorstellen, raadgevingen en alternatieven, overduidelijk niet aan of over.
Een dergelijk grondig en koppig volgehouden gebrek aan de meest basale paardenkennis heb zelfs ik nog maar zelden meegemaakt...

Zet Harley nou eens een tijdje op kindervakantie en ga eens aan jezelf sleutelen, kennis opdoen, gewoon je informéren over de noden van en paard ipv je zo op rijden te fixeren.

Rijden komt later wel, TS eerst is noodzakelijk dat je een verantwoordelijke paardeneigenaar kunt zijn.
Daarbij is liefde voor het paard (waar ik niet aan twijfel) niet genoeg, je moet die kennis ook hebben, en heb je ze niet, dan is het toch de verplichting naar je geliefde paard toe om die eerst eens te gaan opdoen? het dier kan immers zelf nergens beslissingen over nemen of iets aan zijn omstandigheden veranderen?

Hélp Harley, TS, en help jezelf: ga je daadwerkelijk een grondig informeren over paarden en paarden houden (dat is dus iets anders dan er ván houden) en geef hem intussen zijn broodnodige opgroeitijd in de wei met paardenvriendjes.

Anders zie ik een en ander heel somber in...wat ik zowel Harley als TS niet gun.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-09-16 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 15:46

Zij die denken dat ze een stalling weten in mijn buurt moeten maar een pb sturen met de hele uitleg. Liefst omgeving Hasselt ik heb immers totaal geen vervoer (nog niet hoop wel volgende maand mijn rijbewijs te hebben).
Dit is immers het laatste bericht dat ik hier op heel Bokt nog plaats.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:55

Art_Ificious schreef:
Zij die denken dat ze een stalling weten in mijn buurt moeten maar een pb sturen met de hele uitleg. Liefst omgeving Hasselt ik heb immers totaal geen vervoer (nog niet hoop wel volgende maand mijn rijbewijs te hebben).
Dit is immers het laatste bericht dat ik hier op heel Bokt nog plaats.

Lieverd als je je pony voorop zou stellen zou je fotos kunnen posten tot je er bij neer valt zonder commentaar te krijgen. Ik hoop echt dat we over een jaar fotos zien van een uitgeruste Harley die kalm door word gereden met een passend zadel en tot die tijd fotos van Harley in de kudde mogen bewonderen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:58

... en dat laatste gaat Harley ook niet helpen, hoewel het je goed recht is, TS, om niks meer te plaatsen... het zou echter véél leuker zijn over een tijdje te mogen lezen, dat je met Harley een andere weg dan de huidige ingeslagen bent en dat alles goed en voorspoedig verloopt.
Jullie zouden beiden zóveel gelukkiger kunnen zijn dan momenteel het geval is... het lijkt me voor jou, TS, ook bepaald niet leuk om iedere keer als je enthousiast en met goede bedoelingen iets post, zóveel commentaar te krijgen. Dat commentaar zal in het tegenovergestelde omslaan als je je pony recht aan doet en aan jezelf gaat werken ipv aan hem.
Ik blijf hopen!
Succes en sterkte.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-09-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:59

Je hebt een heel knap paard TS, waar wij met zijn allen heel graag naar kijken zo lang hij goed wordt behandeld. Zoals Azmay zegt :) verder heb ik helemaal niets tegen jou persoonlijk en zo veel bokkers met mij, maar behandel Harley zoals hij behandeld hoort te worden, dus nog even lekker rust.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:01

Jammer dat je zo reageert, al snap ik het ergens wel. Ik heb echt het idee dat je zelf denkt dat je je uiterste best doet voor Harley en ik geloof zelfs dat dat zo is, maar je mist gewoon een hoop kennis en kunde. Dat is op zich geen ramp, als je maar de adviezen en hulp van de juiste mensen ten harte neemt. Er zijn hier al zo veel mensen die je willen helpen, dat krijgt echt niet iedereen aangeboden hoor. Ik blijf me verbazen dat het er in je topics nog relatief mild aan toe gaat.

En nee, bokt weet echt niet alles, er staat waarschijnlijk meer onzin op dan dingen die echt waar zijn, maar als er 13 pagina's lang dezelfde adviezen voorbij komen, van mensen die, zoals wel blijkt uit een onderbouwing, onderling heel anders met hun (jonge) paarden omgaan, zal er dan niet een kern van waarheid inzitten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 16:07

Ik Ben net terug van stal. Ben samen met een vriendin we zijn aan de hand gaan wandelen om foto's te maken op een bospad.
Zo zijn we terecht gekomen op de wei waar de andere groep staat van stal.
Ik heb nu veel beter de gracht gezien maar die staat momenteel zo goed als leeg. 10cm water meer niet. En die kudde lijkt me wel stabiel, staan oudere en jongere paarden.
Ik zou dus kunnen vragen of ik Harley erbij mag zetten. Is dichtbij maar kan dan toch niet rijden. Wel wandelen aan de hand op het bospad.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:10

Dit klinkt al een stuk positiever.
Het zou mooi zijn als hij in die groep kan komen en nog lekker een tijd kan uitgroeien.
Het rijden zal dan ook makkelijker zijn omdat hij het dan allemaal beter kan behappen.
Weet zeker dat dit hem goed zal doen. En een tip, verkoop het zadel wat je ju hebt en laat als de tijd daar is een zadel aan passen want met dit zadel word hij er ook dan niet beter op.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:11

+:)+

Dat zou helemaal super zijn TS, ga voor het welzijn van Harley, dat jaartje schiet voorbij en het zal jou en Harley zo goed doen als hij aankomt en mooi opknapt!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:18

Ook ik heb niks persoonlijks tegen je TS, ik heb zelfs nooit eerder op een post van gereageerd!

Ik schrok alleen ook wel een beetje van je foto's, vooral omdat je (heel leuke en lief-uitstralend paardje) meer op een jaarling lijkt dan op een 3-jarige, en het dus net lijkt of je een jaarling rijdt met een veel te groot zadel. Ik dacht aan mijn eigen merrie en ik zou er niet aan denken erop te gaan zitten als ze nog zo'n jaarling-bouw had (en nu trouwens nog steeds niet, aangezien ze 2,5 is).

Ter vergelijking, mijn iele en onbespierde merrie als jaarling, toen ze net een hele tijd in de groepsstal had gestaan en dus weinig echt vrij buiten had gerend:

Afbeelding

En mijn merrie ongeveer zeven maanden later, op de leeftijd van zo'n 1,5, nadat ze die zeven maanden 24/7 op de wei had gestaan:

Afbeelding

Je ziet duidelijk dat, ondanks dat ze nog niet "af" is, een grote toename in spieren en vet, vooral op de achterhand en bij de hals. Ze liep ook veel gecoordineerder en schakelde makkelijker tussen verschillende gangen. :)

Recentere foto's heb ik niet, aangezien ze de afgelopen maanden op een opfok-weide verder van mijn huis heeft gestaan. Maar ik weet zeker dat ze er op recentere foto's nog "volwassener" uit zal zien.

Dat gun ik Harley ook. Een paard wat er meer zoals op foto 2 uit zou zien, zou ik eerder op durven stappen en zal ook beter de coordinatie en kracht hebben om moeilijke dingen te doen als in een bak oefenen.

success TS! Hopelijk kun jij over enkele maanden ook vergelijkingsfoto's posten! :D
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 01-09-16 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:23

Je kunt Harley ALS PAARD niet gelukkiger maken dan hem te gunnen dat hij nog een jaartje lekker op de weide mét weidegenootje(s) van een onbezorgde jeugd mag genieten.
Dan ben jij zelf, TS, waarschijnlijk in eerste instantie even overbezorgd en óngelukkig, zo nu even "zonder" Harley maar als je dit voor je pony overhebt dan heb je het begin gemaakt een goede, echt GOEDE paardeneigenaar te zijn, die diens paard verdient.
Gelukkig kun je jezelf intussen weer maken door - voor Harley - je volledig te (laten) informeren, alles te lezen en te bestuderen wat je te pakken kunt krijgen over wat een paard écht is en nodig heeft.
Dan zijn jullie straks tegelijkertijd klaar voor elkaar.

Dát zou een geweldig scenario voor beiden zijn, en voor de toekomst een eerlijke en gezonde basis scheppen. Voor beiden, ja, want een paard is afhankelijk van diens eigenaar.

Ik begrijp je zorgen, maar ik weet uit je berichten wel dat je veel om Harley geeft, dus ik hoop dat je over jezelf heen kunt stappen in het belang van Harley.. Hij zal je als paard er eeuwig dankbaar voor zijn, dat hij nog even onbezorgd paard mag zijn. Je krijgt er een betere, gezondere Harley voor terug!

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:26

Art_Ificious schreef:
Zijn er geen bokkers in Belgisch Limburg met een idee? Buiten Limburg is geen optie namelijk. Heel misschien wel de grens met Vlaams Brabant.

Ben je nu echt aan het lachen? Belgisch Limburg BARST van de stallen met goede weidegang en véél oog voor het paard. Ikzelf woon in Belgisch Limburg en wij hebben ons eigen plekje maar om eerlijk te zijn zou ik je er ook niet bij willen, ik zou me toch alleen maar lopen opvreten om de dingen die je doet. Neem eens contact op met Spirithorses, die zitten in Belgisch Limburg, staan bekend om hun NH mentaliteit en goede stalling, Harley zou er niks tekort komen. Of Indian Jewels, daar is ook een binnenbak ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 16:27

Tja zo foto's heb ik ook hoor

Links herfst 2015 en rechts bij aankoop januari 2015
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:29

Art_Ificious schreef:
Tja zo foto's heb ik ook hoor

Links herfst 2015 en rechts bij aankoop januari 2015
[ [url=m/EXEglU.png]Afbeelding[/url] ]

Harley zag er een stuk beter uit op de linkse foto dan nu.
Dat is ook niet gek want hij is in de groei, word gereden zonder correcte spieropbouw en heeft daarnaast een niet passend zadel op zijn ruggetje liggen.

Geef hem lekker even rust meid :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 16:31

Maar die spieren is hij in een maand tijd kwijt geraakt wznt januari dit jaar had hij ze niet meer en ik weet niet hoe dat komt want toen reed ik helemaal nog niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:32

Art_Ificious schreef:
Maar die spieren is hij in een maand tijd kwijt geraakt wznt januari dit jaar had hij ze niet meer en ik weet niet hoe dat komt want toen reed ik helemaal nog niet.

Hij is in de groei, hij is nog een kindje :(:)